Tuesday, December 6, 2011

Tatkala Aku Mengumpul Setem

Membaca dan menonton filem adalah dua hobi aku. Aku maksudkan hobi di sini sebagai kegiatan yang sering dilakukan seseorang ketika senggang, dan kegiatan ini mendatangkan kepuasan dan keseronokan kepada orang tersebut. Aku berikan maksud hobi di sini kerana sewaktu di sekolah rendah dahulu aku pernah cuba untuk menjadikan aktiviti mengumpul setem sebagai hobiku. Ini akibat pengaruh buku teks sekolah rendah dan mungkin juga kurikulumnya yang banyak menceritakan tentang hobi mengumpul setem selain membaca dan bermain bola sepak. Seolah-olah satu pernyataan tidak rasmi dari Kementerian Pendidikan pada masa itu bahawasanya "hobi mengumpul setem adalah hobi terbaik/paling sesuai/paling berfaedah untuk kanak-kanak, oleh itu marilah jadikan mengumpul setem sebagai satu hobi wahai anak-anak sekalian!!". Dan aku adalah antara murid sekolah rendah yang menerima mesej ini setulus hati. Tambahan pula bagi budak kampung seperti aku, mengumpul setem kelihatan seperti hobi yang elegan dan canggih.

Maka setiap bulan apabila aku mengikut mak ke Kuala Kangsar, kedai buku Chong Wah (kedai alat tulis/peralatan sekolah tersohor di Kuala Kangsar) dan supermarket Fajar (kini The Store) ialah dua tempat yang wajib aku kunjungi kerana di dua kedai ini sajalah (yang aku tahu) tempat mendapatkan koleksi setem. Tapi malangnya hobi ini tidak berbekas di hatiku, tidak mendatangkan keghairahan, keseronokan dan aktiviti ini seperti dipaksa-paksa. Apabila aku belek kembali album setem yang satu itu, aku cuba timbulkan rasa seronok dan bangga (nampak sangat dipaksa-paksa) dengan koleksi yang aku miliki, tapi apa yang aku rasa hanyalah kosong. Albumnya pun tidak sampai separuh diisi setem.

Kini album setem itu masih ada di rumah. Aku simpan sebagai nostalgia pengalaman seorang kanak-kanak mencari hobi.

No comments:

Post a Comment