“Kami
membidas, kami membidas tanpa kulit. Kalau kami mengkritik, kami mengkritik
sehebat-hebatnya. Kata-kata ‘kejam’, ‘tidak demokratik’ dan seumpamanya menjadi
permainan kami hari-hari.”
-Ahmad Boestamam-
Perkataan ‘kritik’ berasal dari perkataan Inggeris,
criticism yang diambil dari perkataan
Perancis critique, yang berakar pula
dari perkataan Yunani, krino yang
bermaksud ‘untuk menentukan’ atau ‘untuk menilai’.
Kamus Dewan (Edisi Keempat) mendefinisikan ‘kritik’
sebagai:
1) analisis,
penilaian dan teguran terhadap karya seni, sastera, dsbnya
2) teguran
keras, kecaman, bidasan
‘Kritikan’ pula didefiniskan sebagai:
1) Kritik
(analisis, penilaian, dan ulasan terhadap sesuatu karya sastera dll)
2) Kritik
(ulasan atau kata-kata) tentang keburukan (kelemahan dsbnya) seseorang atau
sesuatu, kecaman
Justeru dalam bahasa Melayu ‘kritik’ dan ‘kritikan’
memikul dua sifat penilaian seperti yang dinyatakan di atas. Pertama, kritikan bersifat
analisis ilmiah/ akademik dan kedua, kritikan bersifat teguran, bidasan dan
kecaman.
Dalam bahasa Inggeris, dua sifat yang sama wujud. Kalau
dulu ‘kritikan’ ialah ‘criticism’
tanpa mengira kritikan itu ilmiah atau tidak. Tapi kini muncul perkataan ‘critique’
(diambil terus dari bahasa Perancis) yang cenderung dikaitkan dengan kritikan
ilmiah/ akademik (mungkin kesan pengaruh post-strukturalis Perancis). Dan criticism pula dikaitkan dengan kritikan
berupa teguran dan bidasan.
McMillan English Dictionary mendefinisikan criticism sebagai:
1) Comments
that show that you think something is wrong or bad
2) The
activity of giving your professional opinion about things such as new books,
plays or films
Manakala critique
didefinisikan sebagai
1) a
careful written examination of a subject that includes the writer’s opinions.
Maka saya menyeru semua pembaca supaya mengambil
semangat kritikan Allahyarham Ahmad Boestamam seperti petikan di atas. Mengkritik
dengan teguran, bidasan dan kecaman. Mengkritik bukan dalam bentuk akademik, kerana
bukan semua manusia ahli akademik, bukan juga kerana tuntutan akademik, tapi
tuntutan untuk menyatakan yang hak. Dan desakan untuk menanamkan kesedaran kritikal ini makin kuat kerana akhir zaman adalah zaman krisis dan fitnah. Seperti kata Albert Camus "sebaik
saja manusia, hasil dari karakter yang menipis, bersembunyi di sebalik doktrin,
sebaik saja jenayah mengabsahkan dirinya, ia bercambah seperti bercambahnya
pemikiran dan menakluk setiap aspek logik akal. Jika dulu jenayah adalah aktiviti
solitari seperti sebuah protes, kini jenayah jadi universal seperti sains.
Semalam jenayah dibicarakan; hari ini jenayah menjadi undang-undang."
Jelas sekali ‘kritikan’ bukan sekadar ‘mengulas’, ‘memerihalkan’
atau ‘menjelaskan’. Tapi ia datang bersama semangat untuk menyatakan kekurangan
dan kelemahan, untuk mencela, menegur dan mengecam. Ia bukan datang dari
perasaan marah, kerana kata orang Melayu, marah tandanya sayang. Sebaliknya,
kritikan harus bermula dari rasa benci, meluat dan sakit hati. Benci kepada
benda yang ada (atau sedang ada) dan cinta kepada benda yang sepatutnya ada
(atau mungkin ada).
Apabila saya sebut ‘cinta’, saya teringat terma
‘intelektual amatur’ yang dijelaskan oleh Edward Said dalam Representations of
an Intellectual. Kata Said, intelektual tak boleh terkurung dalam tembok profesionalisme
dan pengkhususan yang hanya memuntahkan leksikon yang berputar di kalangan elit
profesional lain. Justeru, kritikan intelektual (jika mereka mengkritik) tak
harus hanya beredar dalam jurnal akademik atau kertas kerja yang jauh dari arus
kesedaran awam. Lebih malang lagi kritikan tersebut perlu disahkan pula oleh
autoriti yang betul, diucapkan dalam lenggok bahasa yang betul, mengambil
petikan dari orang yang betul dan disusun dalam konvensi yang betul. Kesannya,
ia dibaca oleh orang yang salah, bukan oleh anggota masyarakat di mana idea
atau wacana itu dibincangkan.
Said menjelaskan ancaman utama kepada intelektual
ialah “sikap yang saya namakan sebagai
profesionalisme; yakni berfikir yang kerja kau sebagai intelektual adalah kerja
yang kau buat sebagai sumber pendapatan, antara pukul 9 hingga pukul 5 dengan
satu mata melihat jam, satu mata lagi juling kepada apa yang dianggap sebagai
kelakuan yang sesuai dan profesional – tak melawan arus, tak menyimpang dari
paradigma atau batas yang diterima ramai, tonjolkan diri sebagai baik dan mudah
didekati, dengan itu tak kontroversi dan tak politikal dan nampak ‘objektif’.”
Ketika ditanya mengapa beliau menggunakan terma
‘intelektual amatur’ dan bukan ‘intelektual umum’, Said menjawab dia suka
maksud ‘amatur’ dalam bahasa Perancis yakni ‘cintakan sesuatu’, sangat
pedulikan sesuatu tanpa jadi profesional. Amaturisme kata Said ialah “kemahuan untuk bertindak tanpa mengharapkan
keuntungan atau ganjaran, tapi cinta kepada dan minat untuk, mendapatkan
gambaran yang besar, untuk berhubung merentasi garisan dan sempadan, keengganan
diikat oleh pengkhususan, kepedulian terhadap idea dan nilai meskipun
dibataskan oleh pekerjaan.”
Kerana rasa benci dan cintalah maka kita perlu
menghidupkan budaya kritikan. Benci kepada benda yang ada (atau sedang ada) dan
cinta kepada benda yang sepatutnya ada (atau mungkin ada). Saya fikir jika
intelektual menara gading di Malaysia tak sudi menjadi amatur seperti
disarankan Said, maka kita yang amatur ini perlu mengambil fungsi intelektual. Jika
intelektual sains politik enggan mengkritik kebobrokan politik negara, atas
alasan profesionalisme, yakni kritikan biarlah mengikut saluran yang betul,
maka biarlah operator kilang yang mengkritiknya. Jika intelektual sejarah
enggan mengkritik pengurusan ekonomi negara, atas alasan pengkhususan, yakni
beliau bukan dari bidang ekonomi, maka biarlah penoreh getah yang
mengkritiknya. Saya pasti intelektual sejarah tak sedar harga sekilo getah sekarang
lebih murah dari harga sekilo gula. Saya pasti beliau tak pernah dengar keluhan
penoreh getah, ”dulu menoreh sehari boleh makan seminggu, sekarang menoreh
seminggu tak cukup makan sehari.”
Justeru tak usah pedulikan sama ada kita
penganggur, petani, pekebun, nelayan, buruh kasar, cikgu sekolah, blogger dan
sebagainya, kita harus mengkritik setiap aspek yang kita benci dalam kehidupan
ini, tak kira aspek politik, ekonomi, seni budaya, ekosistem, kesihatan dan apa
saja. Kita harus mengkritik setiap aspek dalam kehidupan yang kita rasakan
seseorang harus mengambil tanggungjawab untuk membetulkannya. Tak usah peduli
dengan kelayakan yang kita ada, tak usah peduli jika kita tak ada pengkhususan
dalam bidang tertentu, asal saja kritikan itu bertolak dari sebuah idea yang
kita cintakan, terhadap perkara yang kita benci. Asal saja kita punya asas
untuk mengkritik, maka segeralah mengkritik. Pengkhususan Edward Said adalah
dalam bidang kesusasteraan, tapi itu tak menghalangnya dari bercakap tentang
perjuangan Palestin. Noam Chomsky punya pengkhususan dalam bidang linguistik,
tapi itu tak menghalangnya dari mengkritik kepincangan polisi luar Amerika
Syarikat.
Tak usah juga peduli dengan suara-suara sumbang
yang mengecam bahawa kita hanya becok mengkritik masalah tanpa beri solusi
untuk selesaikan masalah, atau kita hanya pandai cakap tapi tak pandai buat,
atau kita bijak meruntuh dari membina. Manusia yang mengecam ini jelas jahil murakkab
tentang fungsi kritikan serta jenis dan tahap kritikan. Tugas utama pengkritik
bukanlah memberi solusi, walaupun tak dinafikan kritikan bersama solusi ada
meritnya yang tersendiri. Tapi yang perlu dinilai terlebih dulu adalah kritikan
itu sendiri. Kritikan muncul untuk menilai, mempersoalkan dan menyatakan
kelemahan, untuk membuka kepada kemungkinan sebuah solusi yang lebih baik,
bukan secara langsung memberi solusi. Kritikan juga secara langsung memang sebuah
proses meruntuhkan objek kritikan. Tanpa meruntuhkan objek yang dikritik –
dengan mempersoalkan kelemahan dan keburukannya - bagaimana kita nak bina
sebuah solusi yang lebih baik.
Dan berapa ramai pengkritik terbaik tak pernah pun
berikan solusi terhadap objek yang mereka kritik, atau pernah hasilkan objek
alternatif yang lebih baik dari objek kritikan mereka. Karl Marx, pengkritik
tersohor kapitalisme itu tak pernah beri solusi yang tuntas untuk ganti
kapitalisme. Mungkin ada yang anggap solusi Marx mengarut. Tapi solusi Marx
yang gagal itu tak secara langsung menafikan kedalaman analisis dan kritikannya
terhadap kapitalisme. Roger Ebert sebagai pengulas dan pengkritik filem yang
bagus dan prolifik tak pernah pun buat filem. Kau sendiri pandai komen nasi
beriyani di kedai mamak tak sedap walaupun kau rebus telur setengah masak pun
gagal.
Maksud saya sebagai manusia biasa, kita tak selalu
mendekati dan menilai sesuatu objek melalui teori atau metodologi yang ilmiah.
Bak kata Bertrand Russell, ada beza antara knowledge
by acquaitance dan knowledge by
description. Yang pertama ‘pengetahuan hasil dari kebiasaan (melalui
pengalaman)’, yang kedua ‘pengetahuan hasil dari penjelasan (melalui
pembelajaran & pengkajian)’. Selalunya kita berinteraksi dengan sesuatu objek bukan dengan bertanya dulu ‘apakah’ objek itu atau ‘bagaimana’ kita harus mendekatinya,
tapi ‘mengapa’ kita ingin melibatkan diri dengannya. Setelah kita tahu jawapan
kepada soalan ‘mengapa’ dan mengenalpasti ekspektasi yang kita harapkan dari
objek tersebut, barulah kita membangunkan sebuah set pemahaman, teori atau kaedah
untuk mencapai ekspektasi tersebut.
Pengetahuan kita tentang politik tak semestinya
bermula dengan membaca John Locke, atau dengan mencari pendefinisian yang jelas
tentang ‘apa’ itu politik atau ‘bagaimana’ sistem politik berfungsi, tapi dari
pengetahuan umum yang politik mengatur hubungan manusia dan mahu tak mahu kita
mesti terlibat dalam politik, dari sini muncul ekspektasi kita bahawa sistem
politik yang baik ialah sistem yang menjaga kemaslahatan rakyat. Atas
pengetahuan ini, walaupun saya seorang petani dan bukan profesor sains politik,
sudah tentu mudah untuk saya sedar bahawa sistem politik Malaysia memang korup
dan menyusahkan rakyat dan ada pihak yang perlu bertanggungjawab atas korupsi
ini. Maka saya mengkritik sistem politik Malaysia berdasarkan kapasiti
pengetahuan saya. Tapi kalau ada minta saya tunjukkan solusi yang analitikal
bagaimana untuk mentadbir negara dengan baik, atau anda minta saya keluar dari
Malaysia dan mentadbir negara saya sendiri, jelas yang bodoh bukan saya. Ada
beza antara ‘tahu bahawa’ (knowing that)
dengan ‘tahu bagaimana’ (knowing how).
‘Tahu bahawa nasi beriyani begitu dan begini’ tak bermaksud ‘tahu bagaimana nak
masak nasi beriyani’.
Bukan saya menafikan pentingnya ilmu pengetahuan
dalam kritikan. Malah saya beriman yang kritikan menggalakkan percambahan dan
pertukaran ilmu pengetahuan. Bila mengkritik, pengkritik secara tak langsung
cuba untuk menyelidik dan mengkaji objek kritikannya dengan lebih baik. Cuma
saya ingin menegaskan dalam situasi di mana krisis semua orang tak kira latar
belakang mampu dan berhak mengkritik. Antonio Gramsci dalam The Prison Notebook
mengatakan bahawa setiap orang adalah ahli falsafah spontan. Tulis Gramsci:
“Adalah
penting untuk menghapuskan prejudis yang tersebar luas bahawa falsafah adalah
perkara yang pelik dan susah, hanya kerana ia aktiviti intelektual yang
dijalankan secara spesifik oleh pakar atau ahli falsafah sistematik. Terlebih
dulu perlu difahami yang semua orang adalah ahli falsafah dengan kita mendefinisikan
karakter apa yang dinamakan ‘falsafah spontan’, yang sesuai dikaitkan dengan
semua orang. Falsafah ini terkandung dalam:
- Bahasa itu sendiri, yang merupakan totaliti yang menentukan
pengertian dan konsep, dan bukan sekadar perkataan yang tatabahasanya
kosong dari pengisian.
- Akal budi.
- Agama besar dan seluruh sistem kepercayaan, tahayul, pendapat, cara melihat sesuatu dan bertindak terhadap sesuatu yang dikelompokkan secara kolektif di bawah nama ‘kesusasteraan rakyat’.
Dengan memahami terlebih dulu yang setiap orang adalah ahli falsafah, walaupun dengan caranya sendiri tanpa dia menyedarinya, walau dimanifestasikan sikit dalam apa jua aktiviti intelektual, dan bahawa di dalam bahasa tersimpan konsepsi yang spesifik tentang dunia, kita seterusnya bergerak ke tahap kedua, yakni kesedaran dan kritikan…”
Saya tak bermaksud tak ada langsung suara kritikan
dari intelektual menara gading. Tapi Malaysia berhadapan dengan krisis di mana
saya fikir suara-suara kritikan itu terlalu bersembunyi di sebalik jubah
‘profesionalisme’ dan ‘pengkhususan’ seperti yang dijelaskan Said, dan kedua-dua
jubah itu pula biasanya dibeli oleh elit politik yang sering mengingatkan
intelektual menara gading bahawa jubah itu boleh terus mereka pakai asal saja
kekuasaan dan hegemoni mereka tak dicabar dan dipersoalkan.
Sejak sekian lama kita boleh persoalkan; adakah
kritikan atau penyelidikan yang menghiasi jurnal akademik atau pandangan yang
memenuhi majalah, tv dan akhbar yang disuarakan intelektual menara gading itu, demi
sebuah perubahan sosial atau perubahan tangga gaji? Atau ia sekadar usaha untuk
meninggikan lagi makam intelektual mereka? Berbangga dengan jargon dan leksikon
yang tak dapat difaham rakyat berkasta bawahan seperti kita. Atau bagi mereka
dunia intelektual mereka hanya berkisarkan kepentingan nilai tertinggi di
puncak tertinggi bak Gunung Olympus, yang hanya boleh didaki (atau difahami)
oleh manusia-manusia yang telah menemui ‘rahsia Tuhan’ seperti mereka, seraya
mereka berikrar seperti Jesus, “my kingdom is not of this world”. Bukankah ini sama
ada satu pelarian dari sebuah tanggungjawab atau pun satu kesombongan yang
mencitrakan bahawa dunia ini dan segala isinya tak cukup baik untuk mereka?
Kesedaran untuk mengkritik di kalangan rakyat Malaysia
pula - atau saya namakan kesedaran kritikal – selalu diekori rapat oleh semangat
ketaksuban parti, fanatisme kelompok (baik kelompok agama, NGO, persatuan
pelajar dan sebagainya) dan semangat perkauman yang tebal. Kritikan kita muncul
dari kerangka faham yang sudah dibentuk oleh wacana politik elit. Justeru kita
hanya bersikap kritikal terhadap tokoh atau kelompok yang berseberangan dengan
kita. Apabila tokoh dari kelompok sendiri melakukan perkara yang sama kita
sibuk pula mencari pembenaran untuk mengabsahkan tindakan tersebut. Jadi tak hairanlah
ramai sekali tokoh ala sesumpah ini muncul di Malaysia. Jika dulu dia menggunakan
kuasa mendiamkan suara lawan, kini bila lawan menggunakan kuasa meredam
suaranya dia melalak meminta keadilan. Dulu dia melarang lawan berceramah di
negerinya, bila lawan melakukan yang sama dia mengecam lawan takutkan kebenaran.
Sikap semi/kuasi-feudalisme yang menjunjung dan
memborong idea tanpa saringan ini – antara lain akibat pembacaan yang cetek dan
terpilih – menyebabkan perubahan sosial di Malaysia terencat dan kelam kabut. Kelam
kabut kerana seperti kata Syed Hussin Alattas, kita bukan saja tak mampu
menyelesaikan masalah, malah apa masalah kita pun kita tak tahu. Terencat
kerana kita masih dikurung dalam struktur semi/kuasi-feudalisme yang sama yang
menyebabkan kita masih berwacana menggunakan bahasa kekuasaan yang sama, bahasa
yang melihat struktur kekuasaan (yang berkuasa & yang dikuasai) dalam
bentuk kontradik dan antagonistik berbanding organik. Ini menyebabkan wacana
alternatif yang sepatutnya menjadi counter-hegemony
(atau lebih tepat untuk menciptakan hegemoni baru) nampak lebih bersifat coercion
(paksaan) dari consent (kerelaan).
Pendek kata kita selalu berlari di belakang bontot
kekuasaan. Kita selalu berlari di belakang bontot politik kelas elit. Hal ini
menyebabkan selamanya orang-orang yang memegang kuasa dan politikus sentiasa
berada di hadapan kita. Kita tak pernah membina kekuatan idea dan wacana
politik yang substantif, apatah lagi kekuatan kritikan. Idea dan wacana kita
kurus melidi, muncul secara sehala dan beku, tak pernah meliar dan bercambah
mencari cahaya baru, tapi terkongkong dalam siklus fanatisme dan ketaksuban
yang mengecilkan ruang dan dinamisme kritikan.
Kerana itulah kita harus menanamkan kesedaran kritikal
ini dan terus melakukan kritikan ke atas setiap struktur kuasa yang menindas
dan menzalimi. Saya tak maksudkan ‘kritikan’ di sini sebagai sebuah disiplin
akademik yang padat dengan wacana teoretikal dan argumen yang sistematik, tapi
sebagai tanggungjawab asasi semua manusia untuk menilai kehidupan mereka. Saya
tak maksudkan ‘kritikan’ sebagai ‘critique’
tapi ‘criticism’. Saya tak maksudkan kritikan harus lompong
dengan ilmu, malah saya juga tak beriman dengan semangat pemberontakan
semberono - ‘mengkritik semata-mata untuk mengkritik’ - tanpa ada nilai
objektif yang mendasari kritikan itu. Paling kurang tentunya dari rasa cinta
yang saya sebutkan tadi.
No comments:
Post a Comment