Wednesday, April 16, 2014

Marx Sudah Kembali

Oleh John Cassidy

Seratus lima puluh tahun yang lalu, dia mengunjungi Muzium British untuk menganalisa masalah kapitalisme dan kebaikan komunisme. Dia salah tentang komunisme. Adakah dia benar tentang kapitalisme?

Awal musim panas ini, saya menikmati hujung minggu di rumah percutian milik seorang rakan yang terletak di Long Island.  Rakan saya ialah seorang Inggeris yang pintar dan analitikal, di mana kerjayanya telah membawanya (melalui khidmatnya sebagai pengurusan tertinggi Perkhidmatan Awam British dan sebuah firma kewangan di London) untuk berkhidmat di sebuah bank pelaburan yang hebat di Wall Street. Di sana beliau telah menghabiskan beberapa tahun terakhirnya menguruskan isu saham dan membantu firmanya mewujudkan pasaran paling kukuh dalam sejarah. Sambil berenang di kolam beliau, kami membincangkan isu ekonomi dan berspekulasi tentang berapa lama ledakan kewangan semasa akan bertahan.

Saya terkejut apabila beliau menyebut nama Karl Marx. "Semakin lama saya menghabiskan masa di Wall Street, semakin yakin saya bahawa Marx adalah betul," katanya.

Saya menyangka beliau bergurau.

"Terdapat Hadiah Nobel menunggu mana-mana ahli ekonomi yang membangkitkan Marx dan meletakkan semua analisisnya dalam model yang masuk akal," katanya lagi, agak serius. "Saya benar-benar yakin bahawa pendekatan Marx adalah cara terbaik untuk melihat kapitalisme."

Saya tidak menyembunyikan rasa terkejut saya. Kami berdua belajar ekonomi semasa awal tahun 80-an di Oxford, di mana kebanyakan guru-guru kami bersetuju dengan Keynes bahawa teori-teori ekonomi Marx adalah "kerumitan yang mengarut" dan Komunisme adalah "satu penghinaan kepada kebijaksanaan kita." Sikap yang lazim di kalangan pelajar pintar generasi kami pada waktu itu ialah bahawa hujah-hujah Marx hanya sesuai untuk pensyarah politeknik dan ahli-ahli Parti Buruh yang bersemangat tinggi (yang kebanyakannya sekarang beralih mendokong faham Blairites).

Sejak itu, tahun demi tahun, reputasi Marx semakin jatuh: Moscow's Institute Of Marxism-Leninism hilang; Red Army China mula menceburkan diri ke dalam perniagaan pembuatan; malah Fidel Castro sedang sibuk mencari pelabur luar. Namun begitu, saya memutuskan bahawa jika rakan saya - dengan semua pengalamannya tentang kewangan global - menganggap Marx mempunyai sesuatu yang berfaedah untuk dikatakan, mungkin sudah sampai waktunya untuk saya meneliti semula apa yang dikatakannya.

Mengumpul bahan nyata mudah. Tidak ada sesiapa membaca Marx hari ini, jadi kedai-kedai buku terpakai melimpah dengan terjemahan berkulat daripada The Communist Manifesto dan Das Kapital. Karya-karya awal Marx sukar ditemui, tetapi saya mengambil sejumlah besar karya-karya terpilih yang disunting semula oleh ahli akademik Britain, David McLellan, dan ia mengandungi semua; dari surat Marx yang ditulis ketika masih menuntut di University of Berlin pada tahun 1837 sehinggalah surat-menyurat dengan rakan-rakan-sosialis ketika dia tinggal di Haverstock Hill, di London.

Saya memanfaatkan buku-buku tersebut semasa cuti bulan Ogos dan menikmatinya di pantai - karya seperti Theories of Surplus Value, The German Ideology dan The Eighteenth Brumaire of Louis Bonaparte.

Lebih daripada lima puluh tahun yang lalu, Edmund Wilson berkata banyak prosa Marx "menghipnosis pembaca dengan paradoks dan akhirnya membuatkan mereka terlena". Dekad yang berlalu tidak menjadikannya lebih mudah. Marx terlalu bertele-tele (malah Engels mengeluh bahawa bab yang ditulis Marx terlalu panjang) dan maknanya sering disengajakan kabur dan samar-samar. Bentuk hujah kegemarannya adalah, seperti yang ditulisnya sendiri, "bercanda dengan bentuk ekspresi yang dikhususkan kepada Hegel," dan banyak pendedahannya boleh dikatakan hilang makna.

(Sebelum tidur saya cuba menafsirkan ayat ini, dipetik dari Surplus Value:  Penentu karakter sosial  dari alat pengeluaran (means of production) dalam pengeluaran kapitalis - dalam mengungkapkan suatu hubungan pengeluaran tertentu - telah tumbuh bersama-sama dengan/ dan dalam modus pemikiran masyarakat borjuis memang tidak terlepas dari, keberadaan material alat pengeluaran tersebut, bahawa ketentuan yang sama - ketentuan kategoris - dapat diandaikan walaupun hubungan tersebut bertentangan dengannya).

Ini tidak beerti Marx tidak boleh menulis. Ada ketikanya dia boleh mengarang kalimat deklaratif yang mudah, dalam erti kata Wilson, "padat dengan kuasa yang sarat dengan bahan letupan yang tinggi." Sebahagian daripada Manifesto dan The Eighteenth Brumaire ditulis dengan cemerlang, dan penulisan jurnalistik Marx untuk Charles Dana di New York Tribune ternyata mudah dibaca. Tapi selalunya Marx menulis seolah-olah kemudahan dan kejelasan penulisan adalah perangkap yang diletakkan oleh borjuis untuk penulis yang tidak dicurigai.

Walaupun begitu, saya secara beransur-ansur mula memahami apa yang diperkatakan oleh rakan saya. Dalam banyak hal, legasi Marx telah dikaburi oleh kegagalan Komunisme, yang sebenarnya tidak pernah menjadi keutamaannya. Malah, beliau hanya menyentuh sedikit  tentang bagaimana masyarakat sosialis harus beroperasi, dan apa yang ditulisnya tentang terhapusnya kerajaan dan sebagainya, tidak begitu banyak membantu - sesuatu yang disedari oleh Lenin dan para komradnya setelah berjaya merampas tampuk kuasa.

Marx adalah seorang pengkaji kapitalisme, dan begitulah sepatutnya dia harus dinilai. Banyak percanggahan yang dilihatnya dalam kapitalisme era Victoria dan yang telah ditangani kemudiannya oleh kerajaan-kerajaan reformis telah muncul semula di dalam bentuk baru hari ini, seperti virus mutan. Apabila dia menulis dengan jelas, dia menulis petikan yang mengujakan tentang globalisasi, ketidaksamaan, rasuah politik, monopoli, kemajuan teknikal, kemerosotan budaya tinggi dan kelemahan modeniti - isu yang terpaksa dihadapi semula oleh ahli ekonomi kini, kadang-kadang tanpa disedari mereka mengikut jejak langkah Marx.

Moor, nama panggilan oleh anak-anaknya, kerana wajahnya yang menakutkan, dilahirkan di bandar Rhineland di Trier, yang ketika itu sebahagian daripada Prussia. Bapanya, seorang peguam Yahudi yang berjaya dan merupakan penganut Kristian, menggalakkan anaknya untuk belajar, dan Marx tidak memerlukan banyak galakan untuk hal tersebut. Pada tahun 1841, beliau mendapat ijazah kedoktoran dari Universiti Jena - tesis beliau adalah tentang falsafah semula jadi Democritus dan Epicurus - tetapi pandangan radikalnya menghalangnya untuk mendapat jawatan di universiti, dan untuk sepanjang hidupnya dia hanyut di antara jurnalisme dan politik kiri. Sepanjang 1840an, beliau tinggal di Bonn, Paris, dan Brussels. Pada tahun-tahun revolusi 1848, beliau kembali ke Paris, kemudian ke Cologne, dan akhirnya (selepas dicampak keluar dari Prussia), ke London, di mana beliau kekal hingga hujung nyawanya, pada tahun 1883.

Seperti kebanyakan pemikir, Marx menghasilkan idea-idea baru ketika usia dua puluhan dan tiga puluhan, kemudian menghabiskan tahun-tahun berikutnya mengembangkan idea yang telah dibangunkannya ketika muda. Wawasan dasarnya, yang diperkenalkan dalam The German Ideology  (1846), telah diperkenalkan semula baru-baru ini oleh James Carville: "It's the economy, stupid".  Istilah Marx untuk teori ini adalah" konsepsi materialis tentang sejarah (the materialist conception of history)", dan pandangan ini digunakan secara meluas sehingga pelbagai aliran politik menggunakannya sebagai analisis - seperti Carville - tanpa merujuk kepada Marx.

Ketika pihak konservatif berhujah bahawa negara kebajikan menyusahkan kerana ia menghambat perusahaan swasta, atau bahawa Kesatuan Soviet runtuh kerana ia tidak dapat menandingi efisiensi kapitalisme Barat, mereka sebenarnya menerima pakai hujah Marx bahawa ekonomi adalah daya penggerak dalam pembangunan manusia. Malah, Sir John Hicks, seorang ahli ekonomi British yang memenangi Hadiah Nobel berkata pada tahun 1969, apabila datang kepada teori-teori sejarah, Karl Marx telah meninggalkan tapak yang kukuh dalam bidang tersebut. Hicks menulis, "luar biasa sekali, seratus tahun selepas Das Kapital .... sedikit lagi yang perlu telah muncul."

Marx bukanlah reduksionis yang jahil, tetapi dia percaya   bahawa cara masyarakat menguruskan pengeluaran akan membentuk sikap dan keyakinan mereka. Kapitalisme, sebagai contoh, membuat manusia menundukkan diri mereka kepada asas ketamakan. "Wang adalah intipati alienasi kepada kewujudan dan pekerjaan manusia. Intipati asing ini menguasainya, dan dia mengaguminya," kata Marx. Bahasa ini mungkin agak berlebihan, tetapi realitinya kini anda lihat wujudkah sebarang perubahan? Rak majalah dipenuhi dengan tajuk seperti Money, Smart Money, Worth, dan Fortune; ia adalah sukar untuk menonton televisyen tanpa mendengar nasihat kewangan; dan pelabur yang berjaya seperti George Soros kerap dilayan secara kehormat oleh media.

Budaya popular yang direndahkan oleh semangat wang, seperti dicerminkan di Hollywood, juga diramalkan Marx.  Dalam Grundrisse (1857), beliau berhujah bahawa kualiti seni yang dihasilkan masyarakat mencerminkan keadaan-keadaan material yang wujud pada masa itu. Homer dan Virgil mencerminkan satu pandangan mitos yang naif tentang alam, yang tidak berkekalan pada zaman jentera, kereta api dan telegraf elektrik. "Di manakah kedudukan Vulcan  berbanding Roberts & Co? Musytari berbanding konduktor kilat? Hermes berbanding dengan Credit Mobilier?" Marx bertanya. "Apa yang terjadi kepada Dewi Fama apabila dibandingkan dengan Printing House Square?" Apabila kata-kata ini ditulis, Dickens dan Thackeray telah menulis untuk majalah bulanan, orang yang paling berpendidikan telah belajar bahasa Latin, dan kapitalisme belum menunjukkan keupayaan untuk menghasilkan TV.

The Communist Manifesto, di mana Marx adalah pengarang bersama dengan Friedrich Engels (sama seperti Marx dari Rhine, di mana bapanya memiliki kepentingan dalam sebuah kilang di Manchester), hampir tidak disiapkan. Engels menulis draf pertama pada akhir tahun 1847, tetapi Marx, yang sedang sibuk, hanya melengkapkannya selepas menerima rayuan dan desakan daripada rakan-rakan beliau dalam Liga Komunis. Mungkin kerana tekanan untuk menyiapkannya, bahasanya lebih kemas daripada biasa, dan versi akhir, yang muncul pada Februari 1848, mengandungi beberapa frasa beliau yang paling tajam: " Ada hantu berkeliaran di Eropah - hantu Komunisme "; " Sejarah dari semua masyarakat yang ada hingga sekarang ini adalah sejarah perjuangan kelas"; "Apa yang dihasilkan oleh borjuis  - yang paling penting - ialah penggali-penggali liang kuburnya sendiri. " Ramalan buku ini yang salah mengenai keruntuhan kapitalisme telah menguburkan satu pencapaian intelek yang lebih tahan lama: yakni penjelasan Marx dalam Manifesto tentang bagaimana kapitalisme berfungsi. Tidak seperti kebanyakan pengikut-pengikutnya, Marx tidak pernah memperkecilkan kuasa pasaran bebas.

"Pihak borjuis, selama kekuasaannya yang belum genap seratus tahun itu, telah menciptakan tenaga-tenaga produktif yang lebih teguh dan lebih besar daripada yang telah diciptakan oleh generasi-generasi yang terdahulu," kata Marx. Selain itu, lonjakan produktif ini - yang belum pernah terjadi sebelumnya- atau dikenal sebagai revolusi industri, tidak terbatas pada satu negara, karena keperluan yang selalu hadir untuk pasaran baru  "mengejar borjuis ke seluruh muka bumi". Di mana sahaja borjuis pergi, kata Marx, mereka merosakkan nilai tradisional dalam melakukan sesuatu. "Semua industri nasional yang sudah tua telah dihancurkan atau sedang dihancurkan setiap hari, "katanya.  "Mereka digantikan oleh industri-industri baru yang pelaksanaannya menjadi masalah hidup-mati bagi semua negara-negara bertamadun" Bukan sahaja perniagaan tempatan yang menderita. Seluruh budaya tersingkir oleh kekuatan tanpa henti dari modenisasi dan integrasi internasional." Ciptaan intelek dari satu-satu negara menjadi milik bersama,"katanya. "Kesepihakan serta kesempitan pandangan nasional menjadi mustahil, dan dari sejumlah besar kesusasteraan nasional dan tempatan timbullah suatu kesusasteraan dunia."

"Globalisasi" adalah topik yang hangat diperkatakan pada akhir abad ke 20 di bibir semua orang, dari Jiang Zemin kepada Tony Blair, tetapi Marx sudah meramalkan kesan-kesannya sejak 150 tahun yang lalu. Kapitalisme kini bergerak laju dalam perjalanan untuk mengubah dunia menjadi satu pasaran tunggal, dengan negara-negara di Eropah, Asia dan Amerika berkembang menjadi tiga blok perdagangan yang bersaing dalam pasaran itu. Novel John Grisham diterjemahkan ke dalam puluhan bahasa, remaja di Australia memakai topi Chicago Bulls, dan hampir semua orang yang terlibat dalam perniagaan bercakap dalam bahasa Inggeris, bahasa global wang. Kadang-kadang, beberapa kumpulan melawan untuk kepentingan tradisional - petani Perancis, pelombong British, pekerja automotif Amerika - tetapi usaha mereka sentiasa sia-sia. Tidak ada yang dapat menghentikan revolusi berterusan yang diwakili kapitalisme. "Kekacauan yang tidak putus-putus dalam segala kondisi sosial, ketiadaan kepastian serta kegelisahan yang abadi itu membezakan zaman borjuis dengan semua zaman yang terdahulu," tulis Marx.

Globalisasi telah sedia diatur untuk menjadi isu politik yang terbesar di abad yang akan datang . Tokoh Demokrat berpengaruh, Richard Gephardt sudah bertanding untuk jawatan Presiden di Amerika menggunakan platform "fair trade", dan populis serta pihak xenofobia muncul di Rusia , Perancis dan negara-negara lain. Menurut kajian Bank Dunia baru-baru ini - Rusia , China, India, Indonesia dan Brazil - semua akan menjadi kuasa industri utama dalam 25 tahun akan datang, dan ini hanya akan meningkatkan tekanan persaingan di negara-negara maju yang lain. Malah ahli ekonomi, yang secara tradisinya menjadi pembela paling setia globalisasi (atas alasan ia mewujudkan lebih ramai pemenang daripada yang kalah), kini ragu-ragu terhadap kesan-kesannya.

Pengkritik kontemporari cenderung untuk menggunakan bahasa yang lebih kering daripada Marx, tetapi mesej mereka adalah serupa. "Integrasi antarabangsa untuk pasaran bagi barangan, perkhidmatan dan modal telah mendesak masyarakat untuk mengubah praktik tradisional mereka, dan, sebagai hasilnya, berlaku pertarungan dalam kelompok masyarakat, "tulis Dani Rodrik, seorang ahli ekonomi Harvard, di dalam buku yang mencerahkan, yang diterbitkan pada awal tahun ini, bertajuk Has Globalization Gone Too Far? Rodrik menegaskan bahawa buruh kanak-kanak, pengelakkan cukai korporat, dan kilang-kilang Amerika yang ditutup adalah karakter dari yang bernama globalisasi. Dia tidak menyebut Marx secara langsung - kerana memetik karya Marx tidak baik untuk prospek kerjaya seorang pakar ekonomi Ivy League - tetapi beliau membuat kesimpulan bahawa kegagalan untuk memenuhi cabaran global boleh membawa kepada "disintegrasi sosial".

Walaupun Marx dibuang ke London, beliau mempunyai banyak masa untuk membaca. Setiap hari, dia bersusah-payah ke Muzium British dan duduk di sana dari 10 pagi hingga 7 malam, mengkaji laporan kerajaan yang tak jelas dan ekonomi klasik seperti Adam Smith dan David Ricardo. Bilik bacaan yang terkenal di muzium tersebut adalah tempat Marx melarikan diri dari penghinaan masyarakat di mana setiap hari dia meninggalkan isterinya, Jenny; tiga anak-anaknya; dan pembantu rumah mereka (yang pada tahun 1851 telah melahirkan anak luar nikahnya). Sehingga tahun 1856, apabila Jenny mewarisi sedikit harta, mereka semua tinggal di dua bilik sempit, dan mereka biasanya tidak ada duit untuk berbelanja. Pada satu ketika, seorang bailif datang untuk memungut £5, tetapi Marx tidak ada duit, jadi pemungut hutang menyita "katil, kain baju, segala-galanya, malah buaian bayi saya yang buruk turut diambil," tulis Jenny kepada rakannya. Marx yang angkuh dan cepat marah mengalami masalah bisul dan buasir, yang kadang-kadang menghalang beliau daripada duduk di Muzium British ("Saya berharap pihak borjuis, selagi mereka hidup, akan mempunyai sebab untuk mengingati bisul saya, "dia menulis kepada Engels ) tetapi dia tidak pernah berhenti bekerja.

Antara tahun 1848 dan 1867, dia menerbitkan sejumlah karya ekonomi, kemuncaknya ialah Das Kapital, yang, katanya, adalah usaha mendedahkan "hukum gerakan ekonomi bagi masyarakat moden". Dalam satu cara, usaha Marx gagal. Model matematika ekonomi Marx, yang bergantung pada idea bahawa tenaga kerja (labour) adalah punca semua nilai, telah terbelah dengan percanggahan dalaman dan jarang dikaji pada hari ini. Banyak konstruksi yang digunakan oleh ahli ekonomi moden - seperti keluk penawaran dan permintaan, fungsi-fungsi pengeluaran dan game theory - belum difahami pada 1860-an. Sebuah buku teks baru, Principles of Economics, oleh N Gregory Mankiw, seorang profesor Harvard, menyebut Marx hanya sekali dalam 800 halaman bukunya, itu pun dengan nada cemuhan.

Mankiw, memetik kata-kata ehli ekonomi tersohor, Alfred Marshall, mengatakan bahawa ekonomi adalah "kajian terhadap manusia dalam urusan hidup seharian", yang menjawab soalan-soalan seperti "Mengapa pangsapuri begitu sukar untuk dicari di New York?" dan "Mengapa syarikat penerbangan mengenakan bayaran kurang untuk tiket perjalanan pergi balik jika penumpang kekal sepanjang malam Sabtu?" dan "Mengapa Jim Carrey dibayar begitu tinggi untuk sebuah filem?" Marx tidak menolak soalan-soalan itu - walaupun labor theory of value yang diajukannya tidak mampu untuk menangani soalan-soalan tersebut - tetapi dia menganggap soalan tersebut bukan prioriti utama ekonomi, yakni untuk menjelaskan bagaimana masyarakat berkembang dari masa ke semasa.

Satu perkara penting yang diajar Marx adalah bahawa kapitalisme cenderung ke arah monopoli - satu pemerhatian yang tidak jelas kelihatan pada zamannya - yang membawa kepada keperluan untuk peraturan yang ketat. Masalah ini kemudiannya seolah-olah telah diurus oleh reformasi Teddy Roosevelt dan F.D.R., tetapi dekad yang lalu telah menyaksikan gelombang yang belum pernah berlaku sebelumnya - penggabungan dalam pelbagai sektor-sektor merangkumi hiburan, perubatan, pertahanan dan perkhidmatan kewangan. Pada masa yang sama, pemotongan bajet dan pengadilan mahkamah konservatif telah melemahkan keberkesanan agensi penguatkuasaan kerajaan, seperti Federal Trade Commission. Melainkan trend ini diterbalikkan, hasilnya adalah penggabungan yang lebih banyak, harga yang lebih tinggi dan pilihan yang terhad untuk pengguna.

Pencapaian utama Marx sebagai seorang ahli ekonomi ialah meletakkan pengusaha dan motif keuntungan sebagai dasar kajian dalam pembangunan ekonomi. Untuk orang biasa yang membaca halaman perniagaan, ini mungkin kelihatan jelas, tetapi ia tidak jelas kepada ahli ekonomi profesional. Dalam ekonomi neoklasik - perkara yang diajar oleh Mankiw - pengguna ialah fokus perhatian yang utama, manakala firma-firma adalah semata-mata "kotak hitam" yang mengubah bahan mentah dan buruh menjadi komoditi yang ingin dibeli pengguna. Dalam dunia yang dibayangkan oleh teori ini, ekonomi tumbuh pada kadar yang ditentukan oleh pengembangan tenaga buruh dan kadar kemajuan teknikal, yang kelihatan seperti hidangan dari syurga dan tidak dikawal oleh kuasa pasaran.

Pandangan Marx tentang pertumbuhan ekonomi adalah lebih gelap dan lebih kompleks. Dalam model beliau, kapitalis merupakan spesis terkepung, sentiasa di bawah tekanan daripada pesaing-pesaing yang cuba untuk memasuki pasaran mereka dan mencuri keuntungan mereka. Memandangkan tekanan itu, firma terpaksa mengurangkan kos dengan melabur dalam mekanisme penjimatan buruh, memaksa pekerja mereka untuk bekerja lebih keras, dan membangunkan produk baru. Proses ini, yang dinamakan oleh Marx sebagai "accumulation (pengumpulan)", adalah faktor utama menjadikan kapitalisme lebih produktif berbanding sistem sosial sebelum ini. Pada zaman feudal, golongan bangsawan memakan "surplus" ekonomi yang dicipta oleh petani, tetapi dalam masyarakat perindustrian kapitalis terpaksa melabur surplus yang diwujudkan oleh pekerja atau menghadapi risiko diketepikan oleh pesaing mereka. "Kumpulkan! Kumpulkan! Kumpulkan! Itulah Musa dan Nabi-nabi," isytihar Marx.

Visi pertumbuhan ekonomi ini sebahagian besarnya dilupakan oleh profesion ekonomi selepas kematian Marx, tetapi ia telah dibangkitkan ketika 40-an oleh Joseph Schumpeter, bekas Menteri Kewangan Austria yang menjadi ahli akademik Harvard. Schumpeter melabelnya sebagai "creative destruction". Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, karya Schumpeter telah diformalkan oleh sekumpulan ahli teori matematik, termasuk Paul Romer dari Stanford dan Philippe Aghion daripada University of London. Ahli ekonomi yang bekerja dalam bidang ini, yang menamakan diri mereka sebagai endogenous-growth theory, biasanya gagal untuk meletakkan kredit kepada Marx sebagai sumber intelektual mereka (untuk berbuat demikian akan mengundang ejekan), tetapi model mereka tidak dinafikan jati dirinya adalah Marxist, kerana tujuan utama mereka adalah untuk menunjukkan kemajuan teknikal sebenarnya muncul dari proses persaingan, dan bukan dari syurga seperti yang dianjurkan oleh model neoklasik.

Perusahaan bebas versi Marx juga senada dengan pandangan ramai ahli perniagaan kontemporari, yang lebih rela disebat daripada dilabel sebagai Marxist. Ketika 80-an, misalnya, Jack (Neutron Jack) Welch Jr, pengerusi yang keras hati tetapi sangat dihormati di General Electric, mentransformasikan syarikat, menutup berpuluh-puluh cawangan dan memecat berpuluh-puluh ribu pekerja. Faktor beliau berbuat demikian tidak perlu dijelaskan kepada mana-mana pembaca Marx. "Peristiwa-peristiwa yang mengejar kita menjadikan huru-hara tahun 80-an kelihatan seperti sedekad berada di pantai," kata Welch pada mesyuarat pemegang saham pada tahun 1989. "Di hadapan kita ialah penghapusan ikan bilis yang bersifat Darwinian dalam setiap pasaran utama, dengan ketiadaan pampasan untuk kehilangan syarikat dan negara."

Pada tahun 1881, Jenny Marx meninggal dunia. Marx tidak dapat melupakannya - " Moor turut Mati," katanya kepada Engels. Dan dua tahun kemudian beliau mengikut jejak isterinya. Pada upacara pengebumiannya, Engels menyampaikan eulogi dengan cara yang pasti menggembirakan Marx , mengisytiharkan, "Sama seperti Darwin menemukan hukum evolusi di dalam alam organik, maka Marx menemui hukum evolusi di dalam sejarah manusia." Hal ini tidak sepenuhnya benar, tetapi ia tidak sama sekali palsu. Kapitalisme jelas tidak digantikan oleh komunisme tetapi ia juga tidak kekal dalam bentuk Dickensian seperti yang disaksikan Marx. Seabad selepas kematian Marx, kerajaan di negara-negara perindustrian memperkenalkan pelbagai pembaharuan yang direka untuk meningkatkan taraf hidup pekerja: undang-undang buruh, undang-undang upah minimum, faedah kebajikan , perumahan awam , sistem kesihatan awam, levi warisan, cukai pendapatan yang regresif dan sebagainya. Langkah-langkah ini mungkin dilabel sosialisme pada zaman Marx; malah, banyak pembaharuan ini dianjurkan Marx di dalam Manifesto, dan sukar untuk melihat bagaimana kapitalisme dapat bertahan tanpa pembaharuan tersebut.

Hanya dalam dua dekad terakhir serangan sistematik terhadap demokrasi sosial telah dijalankan atas nama "efisiensi ekonomi." Tindak balas sayap kanan ini telah menghasilkan peningkatan mendadak dalam ketidaksetaraan, seperti diramalkan Marx. Di antara tahun 1980 dan 1996, jumlah pendapatan isi rumah bagi 5 peratus keluarga terkaya di Amerika Syarikat meningkat daripada 15.3 peratus kepada 20.3 peratus, manakala pendapatan bagi 60 peratus keluarga termiskin jatuh dari 34.2 peratus kepada 30 peratus. Di antara tahun 1979 dan 1994, 10 peratus rakyat termiskin di UK menyaksikan pendapatan mereka - selepas mengambil kira kos perumahan - menurun sebanyak 13 peratus. Pendapatan 10 peratus rakyat terkaya meningkat 60 peratus dalam tempoh yang sama, menurut Joseph Rowntree Foundation.

Marx percaya bahawa jurang asas dalam mana-mana masyarakat adalah antara orang yang memiliki jentera dan kilang-kilang yang digunakan untuk membuat barangan (borjuis) dan orang-orang yang hanya mempunyai upaya untuk bekerja sebagai aset mereka (proletariat). Pemisahan ini terlalu kaku - ia tidak mengambil kira pekerja  yang bekerja sendiri, penjawat awam dan pekerja yang memiliki saham dalam firma majikan mereka - tetapi tidak ada keraguan bahawa pemenang terbesar, setakat ini, dalam tempoh dua dekad yang lalu, ialah orang-orang yang menguasai alat pengeluaran (means of production): yakni pengarah syarikat dan pemegang saham. Pada tahun 1978, seorang pengarah biasa di sebuah syarikat besar AS memperoleh kira-kira 60 kali ganda dari apa yang diterima pekerja biasa; pada tahun 1995, dia telah menerima kira-kira 170 kali ganda. Para pemegang saham juga telah melakukan perkara yang sama, dan ini telah menyerlahkan ketidaksetaraan. Menurut Edward Wolff, profesor ekonomi di Universiti New York, separuh daripada aset kewangan di Amerika adalah milik 1 peratus golongan terkaya.

Angka-angka ini menunjukkan salah satu daripada idea-idea Marx yang paling kontroversi - "theory of immiseration"- akan membuat kemunculan semula. Dia tidak percaya, seperti disebutkan beberapa pengkritik, bahawa gaji tidak boleh meningkat di bawah kapitalisme, tetapi dia mengatakan bahawa keuntungan akan meningkat lebih cepat daripada upah, jadi pekerja akan menjadi lebih miskin berbanding kapitalis dari semasa ke semasa, dan ini adalah apa yang telah berlaku semasa dua dekad yang lalu. Di Amerika, purata upah yang disesuaikan dengan inflasi adalah di bawah tahap  ketika 1973, tetapi keuntungan telah meningkat. Pada tahun 1979, 16 peratus daripada semua wang yang dihasilkan oleh sektor korporat masuk ke kantung keuntungan dan faedah; hari ini, angkanya adalah 21 peratus.

Persoalan penting yang jawapannya akan menentukan nasib pasaran saham dan banyak yang lain, adalah sama ada modal boleh berpegang kepada keuntungan yang dinikmatinya.  Kuasa tawar-menawar pekerja adalah terhad, kerana firma-firma boleh berpindah ke negara-negara yang menawarkan sumber buruh yang lebih murah. Marx, untuk kesekian kali, tidak ragu-ragu pihak mana yang bakal meraih keuntungan. "Pihak kapitalis tidak mahu mengeksploitasi darah dan daging segar, dan akan membiarkan orang mati menguburkan orang mati," katanya dalam Wage-Labour and Capital.

Perkuburan Highgate hanya jalan kaki yang singkat dari bandar yang menggunakan nama yang sama di utara London. Untuk sampai ke sana, anda perlu berjalan melalui deretan kedai-kedai dan kanak-kanak sekolah dalam pakaian seragam biru dan kelabu, pusing kiri ke lorong yang sempit, melepasi beberapa gelanggang tenis dan pusing kiri sekali lagi hingga berrsua pintu pagar berwarna hitam yang tinggi. Di sana anda akan bertemu dengan seorang wanita tua bernama Kathleen, yang berskirt tweed, berbaju sejuk dan berkasut sederhana. Satu petang di bulan September, saya mengambil bas ke Highgate dan berjalan ke tanah perkuburan untuk berjumpa beliau.

"Ramai orang datang melawat Marx hari ini?" Saya bertanya seraya memberinya 2 pound sebagai bayaran masuk.

"Oh ya, ada, tapi saya tak boleh mengatakan mengapa," jawabnya. "Kami ada ramai orang yang lebih menarik di sini, anda tahu. George Eliot, Sir Ralph Richardson. Adakah anda pasti anda tidak mahu melihat mereka?"

Saya berkata saya pasti, dan Kathleen mengarahkan saya ke bahagian utara-barat tanah perkuburan di mana saya melihat sebuah batu nisan marmar yang besar dengan sebuah patung berupa kepala Marx dan inskripsi "Workers of all lands unite". Terdapat bunga segar di sebelah kubur, tetapi hanya tiga orang di situ: dua pelajar berjanggut dari Turki dan seorang wanita muda dari Korea Selatan yang mengatakan dia adalah seorang sosialis. Semua mereka berada di London untuk belajar Bahasa Inggeris.

"Marx sangat berpengaruh di Turki meskipun komunisme diharamkan," salah seorang daripada warga Turki memberitahu saya. Dia menambah bahawa dia telah dipenjarakan sebentar di Ankara akibat aktiviti sosialis.

Saya bertanya sama ada mereka telah membaca mana-mana karya Marx - Das Kapital, khususnya.

Sosialis Korea Selatan memberitahu dia belum pernah membacanya.

"Saya cuba, tetapi ia sangat besar," jawab warga Turki yang pernah dipenjarakan. "Saya pernah baca, tetapi saya tak faham," kata kawannya.

Ketika di dalam bas untuk kembali ke pusat bandar, saya tertanya-tanya mengapa karya Marx kurang dibaca pada hari ini. Mungkin kerana kondisi ekonomi yang baik. Tetapi ketika kondisi yang baik pun Marx boleh mengajar sesuatu kepada kita, seperti fakta bahawa peningkatan taraf hidup pekerja bergantung kepada pengekalan kadar pengangguran yang rendah - fakta yang dahulunya dinafikan ramai ahli ekonomi ortodoks. Marx percaya bahawa gaji telah diadakan oleh kehadiran "tentera simpanan" yang dianggotai oleh penganggur yang cuba untuk menawarkan harga yang lebih rendah dari yang ditawarkan pekerja. Kata Marx, dengan mengurangkan barisan tentera ini, upah akan meningkat - seperti yang telah mula dilakukan di Amerika Syarikat pada tahun lepas. Sejak pertengahan tahun 1996, kadar purata pengangguran ialah kira-kira 5 peratus, paras terendah dalam tempoh 24 tahun, dan gaji penyesuaian inflasi setiap jam median telah meningkat sebanyak 1.4 peratus, peningkatan ketara pertama dalam hampir satu dekad. Di UK angka pengangguran median dalam tempoh yang sama menurun kepada kira-kira 8 peratus, dan kebanyakan orang telah melihat peningkatan sebenar dalam gaji mereka.

Mungkin elemen yang paling lestari dalam karya Marx adalah perbincangan tentang kedudukan kuasa dalam masyarakat kapitalis. Ini adalah satu perkara yang diabaikan oleh ahli ekonomi selama beberapa dekad - dengan mereka meletakkan pilihan pengguna sebagai faktor utama - tetapi baru-baru ini beberapa daripada mereka telah kembali ke gagasan Marx bahawa keadaan di mana orang terpaksa membuat pilihan sering sama pentingnya dengan pilihan itu sendiri. (Ambil kes mangsa rompakan yang diberi "pilihan" sama ada menyerahkan wang atau ditikam.) Di Harvard, sebagai contoh, ahli ekonomi Oliver Hart telah membangunkan teori baru bagaimana firma beroperasi dengan bergantung kepada perebutan kuasa di kalangan pemegang saham, pengurus dan pekerja. Ahli ekonomi lain melihat secara kritikal pada pelaksanaan kuasa politik. Elhanan Helpman, seorang lagi profesor Harvard, dan Gene Grossman, dari Princeton, telah membina sebuah model rasmi untuk menggambarkan cara bagaimana kerajaan didorong untuk memperkenalkan dasar-dasar perdagangan yang merosakkan hasil tekanan daripada pelobi perniagaan.

Marx sudah tentu gembira untuk mengisytiharkan bahawa ahli-ahli politik hanya melayan tauke korporat mereka. "Badan eksekutif negara moden hanyalah merupakan sebuah jawatankuasa untuk menguruskan hal ehwal umum borjuis,"tulis beliau dalam Manifesto, dan dia kemudian menyelar ahli politik Amerika, katanya mereka telah "disubordinat" untuk "pengeluaran borjuis" sejak zaman George Washington lagi. Situasi di mana seorang Presiden mengalu-alukan akses ahli perniagaan ke Rumah Putih sebagai balasan untuk sumbangan kempennya tidak akan membuatkan Marx terkejut sama sekali. Meski ada kesilapan, Marx adalah seorang lelaki yang kerananya sistem ekonomi kita menimbulkan beberapa kejutan. Buku-buku beliau akan bernilai dibaca selagi kapitalisme tetap kekal.

Diterjemahkan dari artikel berjudul The Return of Karl Marx yang dimuatkan di dalam The New Yorker, 20 Oktober 1997, ms. 248.

No comments:

Post a Comment