The belief in a
supernatural source of evil is not necessary. Men alone are quite capable of
every wickedness.
-Joseph Conrad-
Di tengah keheningan rutin
hidup yang dilukis secara melodramatik melalui media massa dan media sosial,
Malaysia dikejutkan dengan rentetan krisis besar secara berterusan, dari dua
nahas penerbangan MH370 & MH17, kemudian serangan Israel Zionis terhadap Palestin
sehinggalah yang terkini kemelut jawatan Menteri Besar Selangor.
Selain dua nahas
penerbangan tersebut, terrorisme Israel Zionis dan krisis politik adalah
seperti kitaran naratif yang diulang tayang, ia bagaikan saya terserempak
dengan sebuah deja-vu. Setahu saya penjelasan tentang deja vu ada dua;
neurologikal dan paranormal. Neurologikal menjelaskannya sebagai konfigurasi
memori yang samar lalu membentuk anomali. Paranormal pula menjelaskannya
sebagai pengalaman di alam roh atau pengembaraan roh yang menyukarkan adaptasi
memori tersebut di otak. Saya yakin terrorisme Israel Zionis dan kemunafikan
ahli politik tidak memenuhi dua definisi ini, justeru kedua-duanya bukanlah
satu dejà vu. Lalu saya berteori kedua-duanya ialah kecelakaan yang tak pernah
tamat, malah ia mungkin satu infiniti. Akhirnya kita mungkin bertanya - setelah
berpuluh kali menontonnya – apa yang sebenarnya berubah?
Malaysia sedang dihantui
jembalang bernama megalomania – gila kuasa. Semua pihak (kononnya) telah
memainkan peranan untuk menundukkan dan mengawal jembalang ini: institusi
kerajaan, parti politik, NGO, badan pemikir – dengan niat mewujudkan third
force, check and balance, doktrin pengasingan kuasa dan
bla,bla,bla..hanya untuk akhirnya kita sedar mereka sendiri turut tenat
disampuk jembalang yang sama. Untuk itu kita mungkin boleh membakar The End of
History-nya Fukuyama (yang disebut Zizek sebagai pseudo-Hegelian idea) atau
menyumbatnya ke dalam lubang jubur manusia opportunis yang menganjingkan
manusia lain demi kepentingan tembolok sendiri. Reformasi politik yang melanda
Malaysia – dengan hasil positifnya yang tak dinafikan – akhirnya hanyalah satu
transisi budaya pemberhalaan manusia dari satu fuhrer ke satu fuhrer yang lain,
sebuah semangat feudalisme kental yang menjadi rukun ideologikal dan politikal
rakyat Malaysia, terutamanya orang Melayu, yang sepatutnya dihentikan sejak
Sulalatus Salatin ditulis. Tapi nampaknya kita tak pernah belajar dari sejarah,
bukan? Hasilnya kita sibuk mencari siapa yang betul, bukan apa yang betul. Dan
siapa yang betul tidak membawa kita ke mana-mana sebenarnya, sekali lagi
sekadar mendidik kita untuk menjadi penonton setia sebuah permainan politik
yang kotor.
Saya menulis
‘melodramatik’ dan ‘menonton’ kerana kita melihat dan menafsir realiti sosial
yang melingkungi diri kita menerusi laporan, berita dan maklumat dari media
massa. Persepsi kita tentang apa itu realiti (dan apa yang berlaku di dalam
realiti itu) dibentuk melalui media massa yang akses dan hebahannya (malah
pengaruhnya) semakin meluas hasil kemajuan teknologi maklumat dan komunikasi.
Persepsi adalah realiti atau membentuk realiti. Itu yang pasti. Realiti bagi rakyat Malaysia mungkin Utusan
Malaysia, Berita Harian, Harakah, Suara Keadilan dan Roket. Bagi yang
mengaku intelek mungkin Foreign Affairs, BBC, CNN dan al-Jazeera. Bagi yang mengaku radikal
mungkin Adbusters, Huffington Post dan Socialist Worker. Guy Debord menyebut budaya masyarakat
kapitalisme moden yang datang bersama kemajuan teknologi maklumat dan
budaya konsumer, sebagai society of the spectacle, yakni masyarakat
tontonan yang memaknakan imej, visual, simbol dan penampakan sebagai esensi
kewujudan mereka.
Society of the spectacle ialah masyarakat yang menonton dan ingin dirinya
ditonton. Ya, melalui society of the spectacle Debord mahu
mengatakan bahawa konsep commodity fetishism oleh Marx itu
telah dimanifestasikan dalam bentuk paling afdal. Dan manusia tidak lagi
berkuasa menentukan hala tuju hidupnya secara langsung.
Tulis Debord, “The
spectacle is the stage at which the commodity has succeeded in totally colonizing
social life.”
Apabila realiti
direprensentasikan oleh imej, visualisasi dan penampakan yang bersifat
artifisial dan reduksional, ini bermakna realiti itu boleh dikawal, dibentuk
dan diolah oleh pihak yang menghasilkan imej, visual dan penampakan tersebut,
lalu mewujudkan sebuah pembingkaian realiti. Pembingkaian realiti mewujudkan
tanggapan yang terpotong-potong atau fragmentasi, terpisah dan bercelaru hasil
dari pertentangan atau perbezaan di antara satu bingkai realiti dengan satu
bingkai realiti yang lain. Apabila realiti menjadi imej, maka imej dimaknakan
sebagai realiti, seterusnya mewujudkan kesedaran untuk terus melanggan imej dan
menontonnya sebagai satu kesedaran yang real, atau mendatangkan keterujaan
untuk ditonton, atau untuk menunjuk-nunjuk kalau dalam bahasa kampung saya.
Hubungan sosial kini dimaknakan oleh keghairahan terhadap pesona, prestij dan
status sosial menerusi pengumpulan imej dan penampakan. Mudah cakap
fetish ini dapat dipenuhi melalui ruang media sosial – Facebook, Instagram dan
Twitter yang nampaknya menjadi ruang yang menyuburkan budaya narsisisme,
voyeurisme dan sadisme, gabungan penyakit yang baik untuk melahirkan klon Ted Bundy,
Jeffrey Dahmer dan Albert DeSalvo.
Kata Debord masyarakat
tontonan tidak merealitikan falsafah, tapi memfalsafahkan realiti, yang
akhirnya mengurung hidup manusia ke dalam sebuah spekulasi yang besar.
Pembingkaian realiti yang terhasil dari pencitraan imej dihadam sebagai sebuah
ekstasi yang meyakinkan, ianya bermain dengan emosi, menggerakkan fikiran dan tubuh badan, cukup sekadar menghasilkan tindakan tanpa aksi yang efektif.
Masyarakat tontonan melihat realiti seperti peminat bola sepak menonton perlawanan
bola sepak; mereka bersorak, memaki-hamun, meneka dan mengulas, mungkin juga
berkelahi sesama sendiri, hanya untuk mereka sedar setiap aktiviti tersebut
tidak mempengaruhi perlawanan yang sedang berlangsung atau pemain yang sedang
bermain. Biar sampai tercabut urat tekak sekali pun mereka berteriak, mereka
perlu sedar aktiviti menonton adalah aktiviti yang pasif. Kita hanyalah spectators
of action seperti disebutkan Walter Lippmann, yakni gerombolan manusia
yang menerima wahyu-wahyu suci dan bersedia menerima arahan secara pasif dan submisif. Baudrillard
melanjutkan lagi konsep ini dengan lebih ekstrim dengan simulacrum –
masyarakat postmodern yang mensimulasikan realiti yang hilang. Kerana
itu saya bertanya, setelah berpuluh kali menjadi penonton - apa yang
sebenarnya berubah?
Saya tidaklah beriman
sepenuhnya dengan pesimisme neo/post-Marxist, tapi saya bimbang negara kita
menuju apa yang disebutkan Chomsky sebagai democratic deficit,
yakni sebuah parlimen dan rakyat yang hilang pengaruhnya ke atas dasar
kerajaan. Kita boleh bersetuju bahawa struktur politik kontemporari bergayut
kepada kuasa ekonomi. Ahli-ahli politik malah parti-parti politik di Malaysia
kebanyakannya mempunyai penaung ekonomi masing-masing. Masalah ini sejak awal sudah
disebut Marx. Kata Chomsky kini sudah wujud de facto world government kerana
ekonomi antarabangsa (hasil globalisasi) melahirkan kerajaan
antarabangsa yang mewujudkan eksekutif di peringkat antarabangsa. Struktur
politik ini tidak menjawab terus kepada rakyat tapi kepada bank antarabangsa
dan syarikat multinasional. Demokrasi kini hanya tinggal nama di peti undi,
yang diseru lima tahun sekali untuk mempertontonkan kepada rakyat bahawa mereka mempunyai kuasa dalam demokrasi untuk memilih pemimpin dan kepimpinan, ironinya untuk membiarkan pemimpin tersebut menggunakan mandat yang diterima secara membabi buta tanpa konsensus daripada rakyat untuk tempoh lima tahun akan datang.
Di media elektronik,
terutamanya di media sosial berhamburan kritikan yang tak putus-putus tentang
hidup dan kehidupan. Lebih-lebih lagi kita dihadapkan dengan bermacam isu.
Membaca akhbar atau melayari internet sekarang seperti membaca naskah tragedi
Yunani, malah anda boleh berjumpa karya-karya grafik ala Shakespeare dalam
tabloid Metro. Sekarang pun kita sedang menyaksikan pementasan semula Julius
Caesar yang dikhianati Brutus. Kata Charlie Chaplin hidup adalah tragedi jika
dilihat secara close-up, tetapi menjadi komedi jika dilihat secara long-shot.
Ini kerana kita mengulang semula naratif nenek moyang kita satu ketika dulu.
Langkah demi langkah, mengulang semula kesilapan yang sama tanpa rasa malu atau
bersalah. Aristotle di dalam Poetics mengatakan antara tema utama
naratif tragedi ialah hamartia, yakni kesilapan dalam membuat pilihan dan
pertimbangan. Kata Marx sejarah berulang, kali pertama sebagai tragedi, kali kedua sebagai sandiwara.
Manusia memang makhluk
bermulut becok dan suka merungut walaupun masalah itu berpunca dari diri mereka
sendiri. Semua orang mahu jadi mangsa dan menolak pertanggungjawaban.
Penjenayah pun mengaku menjadi mangsa di atas jenayah yang dilakukannya.
Sebelum ini pun kita membaca di ruang media sosial kritik ekonomi Marxian,
kritik agama Fuerbachian dan kritik moraliti Nietzschean seolah-olah pengkritik
ini hidup di Jerman pada abad ke 19 dan tak pernah merasai nikmatnya petai dan
tempoyak. Saya suka Nietzsche, dan saya bukan menidakkan relevansi moraliti
Nietzsche untuk difikirkan, berfikirlah apa pun selagi kau boleh berfikir,
tetapi kalau asyik mengulang-ulang atau mempermasalahkan tesis moraliti itu di
permukaannya saja, itu memanglah kelihatannya sangat usang dan membuang masa.
Lebih baik kau laburkan masa itu dengan berselfie di kubur atau menonton Tanah
Kubur. Pilih mana satu yang mendatangkan keinsafan di hati kau. Atau pergi
hadam Ranjau Sepanjang Jalan - novel yang bermula dengan pernyataan paling
agung untuk mendefinisikan pandangan alam Melayu itu – untuk kau faham adakah
keluarga Jeha dan Lahuma membaca The Birth of Tragedy sementara menunggu padi
masak.
Sebenarnya, saya tak ada
masalah dengan rungutan-rungutan ini. Saya sendiri merungut. Malah sekarang
pun. Blog ini adalah manifestasi dari secebis personaliti saya yang murah,
yakni untuk merungut. Rosseau merungut. Marx merungut. Piketty pula menyambung
(atau mengesahkan) rungutan Marx. Katanya dengan sedikit penambahbaikan. Tapi
sebenarnya saya tak peduli pun. Satu yang pasti manusia ini memang makhluk yang
kompleks. Freud cuba menerangkan kompleksiti terpendam manusia, tapi bagi saya Nietzsche
lebih berjaya kerana dia faham manusia bukan saja kompleks tapi juga gila.
Freud agak vulgar tetapi Nietzsche memang bravura persembahannya. Tapi siapa
sebenarnya yang faham Nietzsche? Bagi saya mereka yang mengaku faham
Nietzsche ialah mereka yang berjumpa dengan diri mereka sendiri,
kerana Nietzsche membuka jalan ke arah itu, yakni sebuah refleksi tentang
manusia. Kau mungkin berjumpa dengan diri kau tapi itu tak bermakna kau faham
diri kau, apatah lagi faham Nietzsche. Dalam simpang siur pemikirannya itu kita
tahu Nietzsche sendiri pun pening kepala.
Persoalannya, mengapa
manusia merungut? Manusia merungut kerana dunia tidak seperti yang
diharapkannya. Manusia merungut kerana mereka berharap (dan percaya) dunia ini
seharusnya menjadi lebih baik. Manusia merungut kerana manusia punya harapan.
Manusia merungut kerana manusia makhluk yang sentiasa berharap. Justeru
tidakkah manusia makhluk yang lemah? Saya tak berniat untuk kelihatan seperti
televangelist atau ustaz self-help di sini. Saya percaya semua manusia ada
agama. Saya bersetuju dengan Erich Fromm bila dia sebut masalah utama bukan
apakah manusia beragama atau tidak beragama, melainkan apa agama yang dianuti
mereka. Kadang-kadang dengan menyelitkan sedikit kosa kata agama atau berbaur
agama boleh mendatangkan cemuhan atau perasaan jelik di hati
pembaca, perasaan bahawa tulisan ini kedengaran murah. Misalnya memetik
pendapat Sayyid Qutb kelihatan agak kolot berbanding memetik pendapat Mao Tse
Tung. Kata-kata Mao bahawa kuasa politik hanya dapat ditegakkan melalui muncung
senapang kedengaran revolusioner dan radikal. Tapi kata-kata yang sama jika
keluar dari mulut manusia yang bernama Abu Bakar mungkin dicop terroris dan
fundamentalis. Biasanya mamat yang mengulang moraliti Nietzsche ada dikotomi
pemikiran begini. Sebab itu saya beritahu amat membuang masa untuk berbincang
tesis moraliti Nietzsche untuk akhirnya kau petik kata-kata Mao dan mewahabikan
semua orang.
Kata Ahmad Wahib zaman
sekarang berbeza dengan zaman Nabi, kerana zaman Nabi golongan Nabi betul-betul
baik, golongan kafir betul-betul jahat. Sedangkan zaman sekarang
kata beliau golongan kita antara baik-jahat dan golongan lawan pun antara
baik-jahat juga. Saya tidaklah bersetuju dengan generalisasi sebegitu, tapi
saya rasa saya boleh faham apa yang ingin disampaikan beliau. Mungkin saya
boleh permudahkan penjelasan Ahmad Wahib bahawa inilah zaman postmodern, yang
disebutkan Fredric Jameson sebagai cultural logic of late capitalism, zaman
dosa dan pahala bercampur. Tak ada lagi manusia suci dalam dunia ini. Dan hari
demi hari dunia semakin menghakis fitrah manusia, semakin membogelkan sisi-sisi
gelap mereka, semakin memujuk mereka untuk menunaikan segala hasrat dan
keinginan terpendam untuk akhirnya mereka mencapai kesedaran syaitan
bahawa satu-satunya benda yang menghalang mereka dari melakukan dosa dan
kerosakan adalah diri mereka sendiri.
Justeru kadang kala kita
perlu menyambut baik saranan Rahman Shaari supaya kita semua “berfikir secara
yang betul, bukan berfikir secara yang menyeronokkan”. Lebih-lebih lagi jika
berfikir tentang idea yang bersifat politikal. Apabila kita berfikir secara menyeronokkan
kerap kali pemikiran itu tersasar jauh dan tidak membumi, walaupun kelihatan
radikal, spektakular dan fantastik ia sekadar bertindak sebagai pelancapan otak
yang memberi kepuasan intelektual tetapi tidak membenihkan hasil yang praktikal
dan transendental. Mungkin bawa banyak mudarat dari manfaat. Mungkin ini yang
dimaksudkan Debord sebagai memfalsafahkan realiti. Berfikir secara
menyeronokkan mungkin kelihatannya mendalam tetapi selalu ia berlari
jauh dari dua unsur kontekstual yang penting dalam sesebuah idea, yakni realiti
sosial dan pengalaman sejarah sesebuah masyarakat.
Seringkali berfikir secara
menyeronokkan seperti menghasilkan pemikiran di luar kotak, tapi cenderung juga
pemikiran yang terhasil ialah pemikiran tak ada kotak akibat terlalu galak dan
mabuk berfikir. Persoalannya bukanlah sama ada perubahan itu baik atau tidak,
tetapi adakah kita bersedia dan mampu menanggung kesan dari
perubahan tersebut? Mungkin kita tak memahami maksud sebenar perkataan
politik (atau lebih tepat realpolitik), atau kita sekadar penghafal buku-buku
teks sejarah, teori sosial tetapi gagal mengutip hikmah secara komprehensif.
Pemikiran itu sendiri tidak pernah diperiksa, dianalisis dan dipersoalkan,
apatah lagi dibentangkan dengan realiti sosio-politikal yang bersifat tempatan.
Atau memang itu cara berfikir kita, yakni berfikir secara menyeronokkan.
Aku beritahu kau, politik
adalah medan perang, dan bila kau berperang kau tak boleh naif, kalau tak kau
mati. Pergi baca Art of War. Secara peribadi, dikenali atau tak dikenali, aku
pilih untuk tidak bersama
syaitan.
No comments:
Post a Comment