“Di dalam
dunia yang penduduknya buta, lelaki bermata satu adalah raja”
-Disedarius
Aresmus, Adagia-
Jam
menunjukkan hampir pukul 3 pagi. Selesai tonton Empresses in The Palace¹, aku tahu aku berhadapan dengan
satu masalah besar, yakni masalah untuk tidur. Body clock aku memang sudah disetkan begini. Jika aku masih belum
tidur selepas jam 3 pagi – dan mungkin orang lain juga menghadapi masalah yang
sama - aku terpaksa merasai pengalaman neraka
insomnia kecil-kecilan.
Neraka ini
bahan bakarnya adalah kebosanan. Memang benar, nak tidur tapi tak boleh tidur
ialah satu-satunya kebosanan dalam hidup aku.
Dan tolong
jangan persoalkan kenapa aku tak buat solat tahajud.
Aku fikir dari
mata terkebil-kebil di atas katil menunggu rasa mengantuk hinggap, lebih baik
aku terus tonton tv yang – kalaulah dia makhluk bernyawa - jelas nampak makin
bosan dan mengantuk melayan aku.
Dengan terus
tonton tv, aku harap dapat jumpa rancangan yang boleh buat aku mengantuk dan
tertidur dengan nyaman.
Misi ini agak
sukar sebenarnya. Demi memastikan misi ini tercapai, aku perlu cari rancangan
tv yang tak terlalu bosan dan tak juga terlalu best. Masalahnya rancangan tv waktu
begini semuanya masuk dalam klasifikasi ‘terlalu bosan’, macam aku cakap tv pun
makin mengantuk. Tapi kalau terlalu bosan aku tak boleh tidur, kerana kebosanan
adalah bahan bakar neraka insomnia, ia akan berpatah semula kepada situasi
terkebil-kebil di atas katil tadi. Kalau terlalu best pulak memang tak tidurlah
jawabnya.
Formula untuk
lari dari neraka ini ialah mencari rancangan tv yang merepek. Merepek dengan
maksud rancangan tersebut menghipnosis aku untuk melayannya dan setelah itu,
akibat kemerepekannya yang ketara, nescaya rasa mengantuk akan datang tak
semena-mena.
Apa beza
‘terlalu bosan’ dan ‘merepek’? Bezanya tak jauh. Analogi mudahnya begini;
kata-kata Najib boleh diklasifikasikan sebagai ‘terlalu bosan’ manakala
kata-kata Ibrahim Ali boleh diklasifikasikan sebagai ‘merepek’. Kedua-duanya
berbaloi diabaikan, jika yang pertama boleh diabaikan terus, tapi yang kedua
merangsang kita untuk melayannya sebagai sitkom oleh pelawak amatur.
Ketika jari
aku sibuk tekan punat channel di remote, aku sampai di saluran History yang
tengah siarkan rancangan America’s Book of Secret. Ya rabbi, inilah rancangan
merepek yang aku cari! History Channel nampaknya makin konsisten menyiarkan
rancangan-rancangan merepek macam America’s Book of Secret dan Ancient Aliens².
Tatkala inilah
aku sedar yang adik aku ada pinjam buku Rahsia Simbol Yahudi dari kawannya.
Pada fikiran aku, daripada menonton America’s Book of Secret dan tertidur di
ruang tamu, baik aku baca Rahsia Simbol Yahudi di dalam bilik dan terus lelap
di atas katil, kerana kedua-duanya beri kesan yang sama – kesan merepek yang
buat aku mengantuk. Lebih-lebih lagi buku tersebut bagi aku lebih merepek, jadi
rasa mengantuk mungkin datang lebih cepat dari yang aku jangka.
Seperti
beribu-ribu teori konspirasi yang wujud di alam ini, buku Rahsia Simbol Yahudi
dan rancangan America’s Book of Secret (juga Ancient Aliens) adalah kajian yang
sarat dengan spekulasi liar tanpa bukti kukuh untuk menyokong maklumat-maklumat
yang disampaikan, baik bukti historikal, arkeologikal atau antropologikal.
Aku tak ada
masalah dengan spekulasi , kerana ‘teori’ harus pada awalnya berdiri dengan
spekulasi yang akan menghasilkan beberapa proposisi. Bertolak dari sini, bahawa
teori secara umumnya mungkin salah dari betul, maka untuk menjadikan sesebuah
teori kukuh, spekulasi tadi perlu dihubungkan dengan fakta-fakta yang boleh
disahkan dan mempunyai kredibiliti, bukan terus dikitar semula dengan sentimen
emosional dan sawan paranoid yang keterlaluan.
Lebih-lebih
lagi teori konspirasi berkait dengan fakta sosio-politik yang boleh dirujuk
bersandarkan banyak sumber-sumber yang berautoriti, maka ia perlu dikaji,
diselidik dan dianalisis secara ilmiah. Malah berbanding teori-teori lain,
kerana teori konspirasi didakwa sebagai sebuah realiti sosio-politik, yakni
tentang usaha pihak tertentu yang merancang plot untuk mengganggu-gugat
keselamatan atau mengancam nyawa pihak lain, maka sudah pasti ia lebih berbaloi
dikaji, diselidik dan dianalisis secara ilmiah.
Kau boleh
belek semua buku (atau artikel) teori konspirasi dan kau akan tahu yang sumber
rujukan penulis buku-buku ini adalah buku-buku teori konspirasi yang lain.
Sebuah teori konspirasi dirujuk kepada teori konspirasi yang lain, sebuah
spekulasi dirujuk kepada sekumpulan spekulasi yang lain, bukan dirujuk kepada
autoriti atau maklumat yang valid. Rahsia Simbol Yahudi juga termasuk dalam
spesis ini di mana rujukannya bersepah-sepah dari buku-buku konspirasi, website
teori konspirasi dan Wikipedia.
Jadi kejelekan
aku kepada penulis buku teori konspirasi (terutamanya Rahsia Simbol Yahudi)
bukan kerana mereka ‘berteori’ tentang ‘konspirasi’. Konspirasi sudah tentu wujud dan dunia pascamoden sekarang penuh berselirat dengan konspirasi. Sudah tentu aku bukan cuba bersikap paranoid di sini, tapi sama ada kau suka atau tidak, kita sudah lama melangkah ke dunia Orwellian dan Big Brother. Kejelekan aku adalah kerana teori itu tidak
dikembangkan secara analitikal dalam realiti politik (atau realpolitik)
kontemporari. Malah teori tersebut selalu menyuap pembaca dengan kesendengan
maklumat dan prejudis melampau.
Maksudnya aku tak kata teori itu salah secara total, tapi mungkin tak sempurna, tak komprehensif, tak holistik dan yang lebih penting, tak mendatangkan bukti-bukti yang mempunyai kredibiliti. Malah kebanyakan buku teori konspirasi masih mengulang maklumat yang sudah berusia lebih 200 tahun dulu, yakni sejak tercetusnya Revolusi Perancis³, dengan sedikit pengubahsuaian yang dangkal.
Maksudnya aku tak kata teori itu salah secara total, tapi mungkin tak sempurna, tak komprehensif, tak holistik dan yang lebih penting, tak mendatangkan bukti-bukti yang mempunyai kredibiliti. Malah kebanyakan buku teori konspirasi masih mengulang maklumat yang sudah berusia lebih 200 tahun dulu, yakni sejak tercetusnya Revolusi Perancis³, dengan sedikit pengubahsuaian yang dangkal.
Teori
konspirasi memang menarik. Menarik bukan bermaksud ia mendatangkan kepastian kepada
kita yang teori konspirasi itu benar-benar berlaku. Sudah tentu jika teori
konspirasi benar-benar berlaku (atau tak berlaku) ia tak lagi jadi ‘teori’. Tapi
ia menarik kerana ia menghidangkan naratif alternatif berbanding naratif rasmi
yang biasa disuapkan ke kepala kita. Jadi naratif alternatif ini menggiurkan
bukan sebab ia betul tapi sebab ia berbeza, tak boring dan selalunya spektakular
gaya naratifnya.
Spekulasi
mengundang persepsi yang konspirasi itu mungkin benar dan mungkin tak benar. Ia
membuatkan kita tak boleh menolak teori itu sepenuhnya. Teori konspirasi seolah-olah
dibiarkan tergantung dalam sebuah naratif pembunuhan dalam bilik berkunci yang
hanya boleh diselesaikan oleh Sherlock Holmes atau Detektif Conan.
Kita tak pernah
bertemu bukti-bukti untuk menyanggah teori tersebut secara total bukan kerana
kita tak berjumpa tapi kerana kita tak mencari. Kita tak berminat untuk mencari
(atau kita memang tak mempedulikan bukti tersebut) kerana kita selesa
mengekalkannya sebagai ‘teori’ lebih-lebih lagi jika teori konspirasi tersebut
melibatkan pertembungan di antara pihak kita dan pihak mereka, atau the other. The other adalah pihak lawan yang sentiasa berniat jahat dan
berkonspirasi untuk menjatuhkan kita.
Justeru, teori
konspirasi tak memfardhukan bukti yang kukuh kerana rukun kepada teori
konspirasi yang sempurna ialah plotnya tak perlu dibuktikan secara konkrit.
Dalam skop grand conspiracy, cukup
dengan mengaitkan peristiwa atau situasi tertentu kepada tiga kambing hitam
utama dalam teori konspirasi; Freemason, Illuminati dan Yahudi. Dan bagi orang
Islam akan muncul entiti keempat yang bertanggungjawab mengawal ketiga-tiganya,
yakni Dajal.
Jeffrey M.
Bale dalam artikelnya Political Paranoia vs Political Realism⁴ menyenaraikan tiga faktor mengapa
manusia begitu berminat dengan teori konspirasi. Pertama, teori konspirasi
membantu manusia memahami kompleksiti corak sebab-akibat dalam kehidupan
seharian mereka yang sukar dirungkaikan dan memaknakan kompleksiti tersebut
melalui kaedah reductionism dan over-simplification. Kedua, teori
konspirasi bertujuan mengenalpasti punca kesengsaraan dan ketidakadilan dunia,
seterusnya menjelaskan kenapa kejadian buruk menimpa orang yang baik atau vice
versa. Dan ketiga, dengan mewujudkan punca tersebut – atau atas kesedaran yang
mereka sudah mengenalpasti akar masalah - dapat membantu mereka mengesahkan
kemampuan dan potensi mereka untuk mengawal hala tuju sejarah mereka sendiri.
Kesimpulannya,
kata Bale, kecanduan kepada teori konspirasi membantu manusia memaknakan
kekeliruan dan kekasaran realiti, merasionalisasikan kesusahan yang menimpa
mereka dan menenangkan serba sedikit perasaan ketakberdayaan mereka⁵.
Ironi sekali
ketiadaan bukti kukuh adalah bukti kukuh untuk melegitimasikan sebuah teori
konspirasi. Kadang-kadang yang lebih menarik, bukti yang menyanggah dakwaan sebuah
teori konspirasi cenderung menguatkan lagi teori konspirasi tersebut. Kalau
kita beri pencerahan kepada seorang pencandu teori konspirasi tentang kepupusan
Illuminati, sejarahnya dengan Freemason, bagaimana Knight Templar dikaitkan
dengan Freemason, tentang Freemason sendiri terpecah kepada beberapa denominasi
dan tentang sejarah bagaimana teori konspirasi Freemason-Illuminati-Knight
Templar bermula. Selepas penat berhujah dengan fakta yang menimbun, ada
kemungkinan jawapan balas yang kita terima berbunyi begini, “itu yang
diberitahu kepada kita, tapi yang kita tak tahu?”.
Kalau kita
terus berkeras dengan hujah kita, jangan terkejut kalau kita disuspek sebagai
macai Freemason. Kalau begini standard penghujahan yang diguna pakai, sawan
paranoid yang merasuk pencandu teori konspirasi memang sukar dirawat.
Kau pernah
dengar teori yang agama Islam sebenarnya dicipta oleh Gereja Katolik Rom dan
Rasulullah adalah protege gereja yang kemudian melawan mentornya? Bayangkan
situasi kau cuba membela Islam dan Rasulullah dengan pelbagai hujah untuk
akhirnya dibalas dengan, “itu yang diberitahu kepada kau, tapi yang kau tak
tahu?”.
Ini bukan
bermaksud yang aku melihat semua Mason sebagai sekumpulan manusia yang berbincang
pasal usaha membantu masyarakat gelandangan. Tak sama sekali. Bukan begitu
maksud aku. Setiap agama, kumpulan dan organisasi pasti ada cabang yang ekstrem
dan gelap. Kalau kau seorang yang skeptik terhadap sebarang teori konspirasi
berkenaan Freemason, maksudnya kau belum pernah dengar tentang cabang Freemason
Itali yang bernama Propaganda Due⁶.
Tapi
sepertimana kita tak setuju jika ada pihak yang melakukan hasty generalization dengan mengaitkan al-Qaeda atau IS dengan
Islam secara keseluruhannya, maka tak adil juga untuk kita melakukan perkara
yang sama kepada agama atau kumpulan lain.
Aku cuma mahu
mengatakan tak pernah wujud konspirasi universal dalam skala gergasi, sebuah grand conspiracy, atau sebuah konspirator tunggal, sebuah kuasa monolitik
yang mencorakkan SEMUA perjalanan sejarah dunia atau menentukan takdir manusia.
Aku tekankan perkataan SEMUA kerana sudah tentu banyak sisi sejarah yang
digerakkan oleh konspirasi.
Secara
mudahnya semua revolusi utama yang pernah terjadi di dunia ini, dari Revolusi
Amerika sehinggalah Revolusi Iran, walaupun bukan berpunca dari Freemason,
Illuminati dan Yahudi, adalah hasil dari konspirasi dan komplot tertentu. Malah
yang lebih menarik, sejarah mencatatkan, setiap revolusi kemudiannya pasti
memberanakkan pelbagai teori konspirasi, dan teori konspirasi tersebut
selalunya muncul dari pihak yang menggerakkan revolusi atau konspirator
revolusi itu sendiri.
Sang konspirator
(atau revolusioner elit) yang bimbang dengan situasi yang mungkin tak memihak
kepada mereka mula mendengungkan kepada masyarakat tentang konspirasi pihak
lain yang cuba menjatuhkan sistem yang mereka bangunkan. Oleh itu, mayat
bergelimpangan bukan situasi yang pelik selepas revolusi lama berlangsung. Purge adalah terma wajib dalam kamus
mana-mana revolusi.
Seperti biasa,
kebanyakan pembunuhan (atau bahasa undang-undangnya hukuman) dijatuhkan tanpa
siasatan terperinci dan bukti yang kukuh, cukup dengan khabar angin, cakap
mulut dan spekulasi, kerana itulah rukun teori konspirasi. Fakta ini juga
membuktikan walaupun individu tertentu mengambil sikap anti teori konspirasi,
mereka tak boleh menafikan banyak sisi sejarah bermula dari konspirasi yang
sudah disahkan kredibiliti teorinya.
Freemason itu
sendiri tak pernah mewujudkan sebuah unit pentadbiran pusat atau ibu pejabat di
mana-mana pun di dunia ini. Semua Grand Lodge mempunyai autonomi dan bidang
kuasa masing-masing. Atau dalam ayat Bale tak pernah wujud International
Capitalist Conspiracy, Jewish World Conspiracy dan Universal Vatican
Conspiracy. Tak pernah ada dan mustahil ada, walau pun pencandu teori
konspirasi mungkin jawab ‘tak mustahil dengan bantuan Dajal’.
Untuk merealisasikan
konspirasi tahap universal tersebut memerlukan seorang manusia atau sekumpulan
manusia yang boleh meramal masa depan, penuh disiplin kerahsiaan yang tinggi
dan tak pernah buat silap. Malangnya aku rasa ketiga-tiga sifat di atas buka
sifat manusia atau mana-mana makhluk pun (termasuk Dajal), tapi sifat Tuhan.
Propaganda Due
adalah bukti Freemason bukanlah sehebat yang kita sangkakan. Jika di peringkat
domestik, yakni di Itali konspirasi mereka sudah kantoi, maka atas rasional apa
lagi kita boleh meyakini mereka mampu mencaturi setiap konflik utama di dunia.
Manusia adalah
makhluk yang kompleks yang kemudiannya membentuk apa yang kita namakan sebagai
budaya, yang terdiri dari pelbagai lapis dan struktur sosio-politik yang
kompleks dan melibatkan ragam kepentingan yang pelbagai. Usaha nak mengawal
atau mencorak dunia tak semudah seperti yang digambarkan teori konspirasi
universal. Usaha nak menukar kerajaan BN di Malaysia pun gagal dan masih
merangkak, tak payah cakap pasal nak kawal seluruh umat manusia.
Aku bukan
menolak semua teori konspirasi. Bila aku sebut yang aku menolak teori konspirasi
universal, bukan bermaksud yang kita perlu menidakkan konspirasi yang dilakukan
kapitalis, Freemason atau Yahudi. Bagi aku seruan untuk menolak semua teori
konspirasi adalah kejayaan sebuah konspirasi.
Kita perlu
bezakan di antara teori konspirasi dengan konspirasi. Teori konspirasi mungkin
betul dan mungkin tak betul. Ada teori punya asas yang kuat dan ada teori yang
merepek. Secara peribadi aku berpendapat kebanyakannya merepek macam Ibrahim
Ali. Plotnya memang dramatik, selalunya lebih sudu dari kuah, mengulang semula
maklumat-maklumat usang yang sudah disangkal berpuluh-puluh tahun dulu dengan
beban pembuktian yang semakin menipis.
Bale dalam
artikel yang sama mengajak kita membezakan di antara ‘conspiracy theories’ dan ‘conspiratorial
politics’. Beliau menyarankan kita meninggalkan dua pihak yang ekstrem;
pihak pertama yang menjadi pencandu teori konspirasi dan pihak kedua ialah
mereka yang menolak terus konspirasi politik dan pakatan sulit organisasi
tertentu.
Sebagai contoh
mudah untuk membezakan di antara conspiracy
theories dan conspiratorial politics,
Bale merujuk kepada Protocol of the Elders of Zion (Protokol). Protokol yang kononnya merekodkan pertemuan sulit
sekumpulan pemimpin Zionis yang mahu menawan dunia dengan bantuan Freemason telah
memainkan peranan besar dalam menimbulkan ketakutan terhadap konspirasi Yahudi
dan merangsang penindasan berterusan terhadap komuniti Yahudi di Eropah bermula
abad ke 19.
Malah sampai
sekarang, ia masih dipetik sebagai bukti wujudnya pakatan sulit Yahudi sedunia
– atau seperti aku sebutkan di awal tadi sebuah konspirasi universal – yang
bercita-cita meletakkan dunia di bawah telunjuk Yahudi. Walaupun sudah
dibuktikan secara konklusif bahawa Protocol bukanlah konspirasi Yahudi, tapi
kita tak boleh menafikan bahawa ianya adalah produk tulen sebuah conspiratorial politics yang disebarkan
oleh Okhrana, polis rahsia Tsar. Maksudnya ia dijayakan oleh sebuah organisasi
sulit yang memang wujud dengan matlamat meniupkan semangat anti-Yahudi dan
memanipulasi ketakutan masyarakat.
Masalahnya
bagi Bale, kebanyakan dari kita, baik golongan amatur atau golongan profesional,
gagal membezakan di antara conspiracy
theories dan conspiratorial politics.
Di satu sisi, muncul banyak pihak yang mengaku ‘pakar’ dalam konspirasi tapi
sebenarnya sekadar berkokok tentang teori konspirasi, di mana ulasan dan
tulisan mereka tak lebih baik dari bomoh Siam yang membuat ramalan nombor ekor,
yakni merepek tak tentu hala. Mereka beriman kepada kewujudan sebuah konspirasi
besar yang luar biasa, yang berjaya memanipulasi peristiwa sejarah di belakang
tabir, walaupun di kalangan mereka sendiri berbeza pendapat tentang siapa di
belakang tabir tersebut. Kemunculan golongan ini secara langsung mematikan
motivasi penyelidik tulen yang benar-benar berminat mengkaji konspirasi politik
kerana bimbang terpalit dengan imej bomoh Siam yang merepek tadi.
Menurut Bale,
sebagai reaksi terhadap kemunculan pelbagai teori konspirasi merepek, golongan
intelektual dan akademia seolah-olah menolak kewujudan konspirasi dan menafikan
kepentingan mengkaji pakatan konspirasi tertentu. Terdapat kecenderungan di
kalangan golongan akademia untuk bersifat skeptik terhadap sebarang maklumat
yang ‘berbau’ teori konspirasi tanpa ada usaha untuk mengkaji, menyiasat atau
membongkarnya secara ilmiah.
Idea tentang
kumpulan tertentu yang bertemu secara sulit untuk merancang tindakan tertentu,
kata Bale, di mana sebahagian rancangan ini memberi pengaruh yang signifikan
terhadap perkembangan sejarah tertentu, ditolak terus oleh golongan intelektual
dan dianggap sebagai sebuah khayalan dari imaginasi paranoid. Malah perkataan
‘konspirasi’ itu sendiri – hasil dari teori konspirasi merepek – sudah mendatangkan
pemaknaan yang pejoratif dan membuatkan golongan intelektual mengelakkan diri
dari bercakap tentangnya kerana imej popular tentang konspirasi mencabar
konsepsi golongan terpelajar dan sofistikated terhadap perjalanan sejarah
dunia.
Oleh sebab
itu, cadangan penyelidikan ilmiah tentang konspirasi politik selalu ditolak.
Dalam tempoh berpuluh-puluh tahun, kajian akademik tentang politik cenderung
dipenuhi dengan kajian yang menjelaskan atau menilai merit teori politik
tertentu, atau menganalisa sisi politik yang lebih konvensional, formal dan
praktikal.
Ironinya,
menurut Bale, dunia ilmiah dan intelektual dipenuhi dengan karya ‘anti-teori
konspirasi’ yang mendedahkan mentaliti paranoid pencandu teori konspirasi
terutamanya dalam menyanggah teori konspirasi klasik berbanding membongkar
karakter sebenar conspiratorial politics.
Realitinya
ialah, tanpa teori merepek tentang Illuminati pun kita tahu bahawa Yahudi
memang menguasai ekonomi, politik dan teknologi dunia. Tanpa teori merepek
tentang Freemason pun kita tahu yang Zionis menerusi lobi mereka memainkan
peranan besar dalam polisi luar Amerika. Tanpa teori merepek tentang Knight
Templars pun kita tahu CIA selalu menjalankan covert operation ke atas negara-negara yang menyimpan kepentingan
Amerika. Dan tanpa teori merepek tentang isyarat tangan pun kita tahu yang
gerakan Zionis saling bekerjasama dengan industri militari, gergasi perbankan
serta syarikat minyak demi menjaga kepentingan mereka yang kait-mengait di Timur
Tengah.
Dan ini isu
yang perlu diketengahkan, yakni bahawa konspirasi neo-imperialisme ini bukan
hanya berkisarkan persoalan neo-perang salib semata-mata, atau hegemoni
ideologi semata-mata, atau dominasi ekonomi kapitalisme semata-mata, tapi
membabitkan setiap satu faktor-faktor tersebut, yakni sebuah pakatan strategik
bersifat political-economic-military-theological
yang rencam, walaupun motif utama kuasa imperialis dari dulu hingga sekarang
lebih didorong faktor political-economy.
Secara mudahnya kita perlu kaji semula konsep base-superstructure yang disebutkan Marx.
Untuk
memudahkan kita faham asas konspirasi neo-imperialisme ini, ada baiknya kita
mula dengan penjelasan Chomsky. Kata Chomsky, struktur pemerintahan moden kini
berpusat pada ekonomi. Bila kita ada kerajaan di peringkat nasional, kita ada
ekonomi nasional. Tapi globalisasi telah memunculkan ekonomi internasional, yang
membuatkan kita bergerak kepada kerajaan internasional, yang bermaksud akhirnya
akan wujud kumpulan eksekutif di peringkat internasional. Chomsky mengulang
semula apa yang disebutkan Marx dalam Communist Manifesto: “The executive of the modern state is but a committee for managing the
common affairs of the whole bourgeoisie.
New imperialist age ini, kata Chomsky,
akan menciptakan de facto world
government. Dari penjelasan ini, kita boleh faham kerajaan internasional,
sepertimana kerajaan BN kita, walaupun motif utamanya ialah pengumpulan
kekayaan ekonomi di kalangan elit politik dan kelas pemodal mereka, tapi masih
bergantung harap kepada apparat superstructure
sebagai sumber hegemoni mereka.
Apparat
superstructure ini bersifat dinamik
dan berjalan menggunakan inner logic
yang tersendiri, malah menyimpan ragam kepentingan yang tersendiri. Dan apparat
superstructure ini yang rumit kerana
ia menyentuh kepercayaan dan sistem nilai masyarakat di peringkat sosio-budaya
yang seterusnya menciptakan ‘ideologi’ yang menurut Clifford Geertz, merupakan sistem
aturan yang menyimpan simbol budaya yang kompleks.
Superstructure ini tak semestinya
menyokong base secara melulu atau
bersetuju dengan base seratus
peratus. Macam aku cakap hubungan base-superstructure
ini bersifat dinamik kerana masyarakat yang terdiri dari pelbagai kelas sosial
menyimpan pelbagai ragam kepentingan. Apabila kita bercakap tentang kelas
sosial, kita bukan bercakap tentang kelas ekonomi atau semata-mata tertakluk
kepada faktor ekonomi. Kelas sosial bukan milik ekonomi semata-mata tapi sebuah
social formation yang dibentuk oleh
budaya, tradisi, norma, institusi sosial dan nilai hidup. Semua unsur inilah
yang melahirkan persepsi, sentiment dan prejudis. Kalau kau beritahu Gramsci faktor
kemenangan BN kerana mereka berjaya memanipulasi rakyat, Gramsci pasti akan
menghantukkan kepala kau ke dinding dengan alasan simplistik tapi bangang itu.
Bagi Gramsci, hegemoni bukan sekadar manipulasi, tapi lebih kepada legitimasi.
Kepentingan
kelas sosial mungkin berbeza, mungkin wujud percanggahan dan konflik, tapi mereka
saling bekerjasama, saling memerlukan dan mungkin saling berkompromi, mungkin
terpaksa mengorbankan beberapa prinsip cabang untuk maslahah jangka panjang
yang lebih besar. Pada tahap base
logiknya mungkin berkisarkan ekonomi, tapi di tahap superstructure kepentingannya bercampur baur.
Sebab itu aku
tak setuju bila ada orang berpendapat konspirasi Amerika dan sekutu mereka
semata-mata didorong faktor ekonomi (atau semata-mata didorong niat menjatuhkan
Islam), sama juga aku tak setuju bila orang cakap rakyat mengundi BN kerana
mereka macai yang bodoh dan mudah dibeli dengan duit, beras dan kain pelikat. Rakyat
tak bodoh, kalau mereka bodoh dah lama Pakatan Rakyat (PR) menang.
Tak kisahlah
sama ada mereka mahu mendirikan New World Order (atau New World Disoder) atau
memperkenalkan isyarat tangan sebagai lingua
franca, tapi kenyataannya mereka sedang memerintah, mereka sedang berkuasa,
mereka mendominasi tata kelola dunia. Mereka menakluk bukan dengan isyarat
tangan tapi dengan apparat yang bernama WTO, IMF, Bank Dunia, AIPAC, NED, NATO,
OECD dan bersepah-sepah lagi. Dan banyak kelas kapitalis dan elit politik
tempatan sedia menjadi anjing suruhan mereka. Jadi kita tak perlukan teori
konspirasi yang penuh dengan sawan paranoid untuk memberitahu kita ada kuasa
tunggal (faktanya mereka bukan entiti tunggal tapi fraksi yang bersatu untuk
kepentingan bersama) yang mahu menawan dunia. Kita tak perlukan ceramah dan
tulisan merepek begini.
Selepas
beratus tahun dunia diingatkan tentang ancaman Yahudi dan jelmaannya, selepas
beribu-ribu buku menceritakan tentang plot jahat mereka, kita perlu bertanya
apa yang berubah? Adakah kita berjaya menyekat konspirasi mereka atau
melemahkan mereka? Realiti menunjukkan sebaliknya. Jadi apa signifikannya
buku-buku merepek tersebut? Bukankah buku-buku tersebut yang semakin menguatkan
semangat xenophobia dan rasisme Yahudi selama ini?
Ironi sekali buku
teori konspirasi menjadikan Yahudi berwaspada dan kuat sebaliknya menjadikan
kita lebih cuai dan bodoh. Ya, sudah tentu bagi pencandu teori konspirasi
kecuaian dan kebodohan yang menimpa kita juga adalah natijah dari sebuah
konspirasi Yahudi. Sedangkan punca kepada masalah ini adalah teori konspirasi
kita yang merepek, pemalas dan semberono, analisis kita yang longgar, lapuk dan
berkulat. Yahudi semakin maju ke depan sebaliknya kita terkapai-kapai
dilemaskan oleh bontot pemimpin yang gagal memahami realpolitik kontemporari
dan masih berebutkan kekayaan dan kepentingan peribadi.
Tapi kenapa
kita paranoid dengan keinginan mereka menguasai dunia? Apa yang nak
dihairankan? Islam pun bercita-cita
menguasai dunia. Marxisme juga mahu memerintah dunia. Skim MLM paling cikai pun
bercita-cita meletakkan seluruh penduduk dunia sebagai downline mereka. Adakah kita perlu bimbang kerana Freemason –
berbanding Islam, Marxisme dan MLM – sudah menemui rahsia paling mudah dan
murah untuk menguasai dunia, yakni dengan isyarat tangan dan simbol? Adakah itu
puncanya? Adakah simbol dan isyarat tangan adalah senjata paling afdal kini
yang perlu diberi perhatian?
Atau
sebenarnya yang membuatkan kita paranoid dengan keinginan mereka untuk menguasai
dunia ialah kerana ketakupayaan kita untuk menguasai dunia. Jadi apa yang kita
mampu lakukan hanyalah berteori tentang konspirasi mereka, sedangkan mereka
bukan sekadar berteori, mereka bekerja, mereka bergerak dan mereka bertindak,
yang bertele-tele dengan teori usang hanyalah kita, kita sebagai kaum tertewas
yang mencari kambing hitam untuk disalahkan atas setiap kegagalan sendiri.
Kalau kita
fikirkan dengan mendalam, seperti yang disebutkan Bale dalam artikelnya, faktor
yang membuatkan kita menelan bulat-bulat teori konspirasi adalah kerana faktor
ketakutan, kemarahan dan kelemahan yang wujud dalam diri kita sendiri. Ia
sebuah kondisi psikologi, sebuah emosi ketakutan, kekeliruan, kelemahan dan cognitive dissonance yang diprojeksikan
ke luar diri, kepada the other,
mereka yang lain. Merekalah yang salah, merekalah yang jahat, merekalah yang
zalim.
Dalam
sesetengah kes, teori konspirasi ini diwujudkan oleh elit politik – selain
untuk melegakan ketakutan dalam diri mereka sendiri – juga bertujuan untuk
mengalihkan tumpuan masyarakat daripada masalah sebenar yang menimpa mereka,
atau menimpa negara. Dan apabila aku sebut elit politik, ia bukan merujuk
kepada politikus kerajaan secara spesifik, tapi juga politikus oposisi secara
langsung. Sejarah selalu membuktikan, teori konspirasi sering muncul ketika
masyarakat dihadapkan dengan kekalutan serta krisis sosio-politik yang
meruncing.
Di Malaysia,
kita sekian lama terperangkap dalam retorik teori konspirasi yang
memecah-belahkan masyarakat. Sudah tentu satu pihak menganggapnya sebagai
konspirasi untuk menjatuhkan karier pemimpin mereka, dan satu pihak lagi melihat
tuduhan konspirasi itu sebagai alasan meraih simpati rakyat, yakni sebuah
konspirasi dalam konspirasi. Tuduh-menuduh ini kemudiannya mengulang spectacle politik yang sama, kerana kita
masih menyanyi melodi perjuangan yang sama, yakni membela kepentingan elit
politik dan kaum kerabat mereka.
Perseteruan
yang melelahkan di antara dua fanatisme ini gagal mengundang rehat yang
berkesan dan keadaan bertenang yang memungkinkan kita menganalisa semula
perjalanan teori konspirasi tersebut, meneliti semula fakta kes dan perca-perca
maklumat yang berserakan dari awal kemunculannya sehinggalah sekarang. Dan yang
lebih penting melihat gambaran keseluruhan perjalanan politik negara yang
semakin punah dengan retorik politik yang berbakul-bakul.
Kedua-dua
pihak kadang-kala mengambil pendirian yang berkecamuk, bila pemimpin mereka atau
kelompok mereka dikaitkan dengan skandal tertentu, mereka menjadi pencandu teori
konspirasi, tapi bila pemimpin lawan atau kelompok lawan dikaitkan dengan
tuduhan yang sama, teori konspirasi tiba-tiba menjadi terma pejoratif dan
diserang sebagai ‘spekulasi liar’ dan ‘andaian yang tak berasas’. Dari pencandu
teori konspirasi mereka bertukar menjadi makhluk analitikal yang mahu mengesahkan
tuduhan tersebut berdasarkan bukti-bukti yang nyata dan kukuh.
Kesimpulannya,
kedua-dua pihak sebenarnya memilih untuk kekal sebagai pencandu teori
konspirasi hasil kesendengan perspektif dan prejudis yang sudah tertanam di
kepala hotak mereka sejak dulu. Kedua-dua pihak selesa dengan soalan ‘itu yang
diberitahu kepada kita, yang kita tak tahu?’. Dalam zaman pascamoden yang
meraikan spectacle dan kedangkalan
bentuk, zaman yang memudah-mudahkan kompleksiti dan kerumitan hidup, bukan satu
yang menghairankan bila kita mudah tergoda dengan retorik yang simplistik,
penjelasan yang provokatif, maklumat yang bersifat sensasi dan pernyataan yang
anti-ilmiah.
Mungkin ini situasi
yang tepat untuk mendefinisikan gejala thoughtlessness
yang disebut Hannah Arendt, yakni bukan bodoh, bukan jahat, bukan jahil, tapi ketakberfikiran,
yakni enggan berfikir secara benar, sebaliknya hanya mengikut telunjuk pemimpin
dan kelompok.
Dalam kes ini,
ketakutan di kalangan masyarakat akan menghantar negara kepada situasi permanent war, yakni perang berterusan
terhadap musuh yang tak mampu mereka tewaskan dalam medan perang ciptaan yang
merugikan masyarakat. Permanent war
tak semestinya melibatkan parang dan pistol (walaupun boleh menuju ke situ),
bukan juga dalam bentuk perlawanan ideologi yang ketara, ia muncul sebagai
slogan, perhimpunan, memorandum dan forum picisan, selalunya ia digerakkan oleh
collective symbols, mungkin atas nama
keadilan, agama, bangsa, nasionalisme atau patriotisme. Ianya adalah mekanisme
paling lumayan untuk meniup prejudis, menjana syak wasangka, memomokkan
ketakutan dan menanam rasa kebergantungan kepada elit politik.
Mungkin lebih
jelas kalau aku simpulkan yang mentaliti suka melanggan teori konspirasi ini
lebih kurang sama dengan kondisi psikologi yang disebutkan Nietzsche, yakni ressentiment. Melalui karyanya, On the Geneology
of Morals (walaupun ia adalah kajian antropologi dan psikologi yang bersifat
spekulasi tapi lebih berbaloi dibaca berbanding buku teori konspirasi), Nietzsche
mengulas persoalan ressentiment dalam
usahanya untuk mengkaji asal-usul moraliti Kristian.
Secara
umumnya, ressentiment adalah sebuah
sentimen kemarahan/ kebencian yang bertukar kreatif menjadi sebuah imaginasi
yang memunculkan konsep ‘kejahatan’ (evil). Tapi di sini aku akan menggunakan
terma ressentiment dalam bentuk yang abstrak,
kerana Nietzsche seperti selalu tak pernah gagal melakukan provokasi yang boleh
membuatkan iman kita tersentak.
Moraliti yang muncul dari ressentiment ialah moraliti double standard. Moraliti hipokrit,
palsu dan plastik. Moraliti yang tak mengakar di dalam hati dan menjadi
kesedaran yang menguatkan karakter dan peribadi. Moraliti hipokrit ialah
moraliti pendendam dan pendengki yang tak mampu memiliki apa yang orang lain
miliki. Berkereta mewah hanya dianggap satu pembaziran bila diri sendiri tak
mampu mendapatkan kereta mewah. Berbelanja besar membina istana hanya dituduh
penyelewengan bila diri sendiri tak mampu beli rumah besar. Menganiaya orang
hanya dianggap berdosa bila diri sendiri dianayai. Menindas pekerja dianggap
agenda kapitalis bila musuh yang menindas.
Tapi apabila diri sendiri atau kelompok
sendiri berpeluang melakukan kerja-kerja jahat yang sama, pemaknaannya berubah,
gelarannya tak lagi sama. Bila kelompok sendiri terlibat dalam korupsi, kita
membelanya dengan mengatakan dia juga seorang yang dermawan. Begitulah yang
selalu berlaku, kejelekan akhlak kelompok sendiri diabsahkan atas pelbagai
faktor dengan pelbagai dalil.
Baiklah, secara
mudahnya Nietzsche menerangkan yang pada zaman dulu, struktur masyarakat aristokrasi
terbahagi kepada dua kumpulan; kumpulan tuan (masters) dan kumpulan hamba (slaves).
Kumpulan tuan adalah kumpulan yang berkuasa, aktif, berani, positif dan ghairah
mendepani hidup. Sama ada melalui aspek fizikal dan intelektual, kumpulan tuan
sentiasa mendahului dalam strata sosial.
Kumpulan tuan
melihat musuh dan oposisi sebagai cabaran yang perlu diundang dan menjadi
pengukur kepada superioriti mereka. Mereka hidup dan bernafas dengan
kejayaan-kejayaan yang mereka nikmati. Oleh kerana mereka sentiasa berjaya
menundukkan lawan, maka mereka mendefinisikan tindakan-tindakan mereka dan diri
mereka sendiri sebagai ‘baik’ (good).
Sebagai lawan kepada ‘baik’, mereka mendefinisikan mana-mana manusia,
terutamanya kumpulan hamba, yang tak mampu dan tak berani menjalani hidup yang
bersemangat seperti yang mereka lakukan sebagai ‘buruk’ (bad). Terma ‘baik’ dan ‘buruk’ menjadi asas moraliti kepada
kumpulan tuan.
Sejarah baru
dikatakan bermula apabila kumpulan hamba melakukan pemberontakan terhadap
penilaian moraliti kumpulan tuan tadi. Kumpulan hamba adalah kumpulan tertindas
dan lemah dimana ketakberdayaan ini menghalang mereka dari melihat dan
menjalani hidup dengan berani, apatah lagi untuk menceburi gaya hidup sehebat
kumpulan tuan. Mereka sedar kelemahan mereka takkan mampu mengalahkan kumpulan
tuan. Justeru, mereka membangunkan sentimen negatif dan reaksioner terhadap
penindasan kumpulan tuan yang dinamakan ressentiment.
Ressentiment adalah dendam kumpulan
hamba terhadap kumpulan tuan dalam bentuk imaginasi kreatif di mana ia
menatijahkan sebuah nilai baru yang menghasilkan penilaian baru, yakni ‘jahat’
(evil). ‘Jahat’ merujuk kepada
kehidupan dan semua aktiviti kumpulan tuan. Kerana mereka, yakni kumpulan hamba
di pihak yang berlawanan dengan kumpulan tuan, sudah tentulah mereka di pihak
yang baik. Daripada moraliti yang berkisarkan ‘baik’/‘buruk’ yang dipegang
kumpulan tuan kini sejarah menyaksikan
moraliti ‘baik’/’jahat’ yang dibina kumpulan hamba.
Nilai-nilai
yang dipegang kumpulan tuan dipertentangkan sebagai nilai yang jahat manakala
nilai yang dimiliki kumpulan hamba dianggap sebagai nilai yang baik. Contohnya
sifat lambat dimaknakan sebagai kesabaran, ketundukan kepada pihak yang kita
benci dipanggil kepatuhan, sifat pengecut dipanggil sabar dan tak mampu
membalas dendam dipanggil kemaafan. Melalui moraliti ‘baik’/’jahat’ ini
kumpulan hamba mampu memaknakan kemiskinan dan penderitaan mereka. Kumpulan
hamba mencipta imaginasi yang kelemahan mereka adalah kekuatan dan kekurangan
mereka adalah kelebihan, sebuah proses rasionalisasi yang menjadikan moraliti
mereka lebih superior dari kumpulan tuan.
Kalau menurut Hegel, situasi ini adalah
fitrah, yakni membandingkan diri kita dengan ‘the other’ atau unsur eksternal dari diri kita, dalam langkah kita
untuk memaknakan diri kita sendiri. Tapi tidak bagi Nietzsche kerana dia
melihat mentaliti begini mengekang manusia untuk membina pemaknaan dan prinsip kendiri,
menghalang self-affirmation, mematikan
kesedaran manusia untuk percaya pada apa yang benar-benar mereka percaya. Kalau
tak yang muncul adalah mentaliti reaksioner.
Kumpulan hamba bersikap reaksioner kerana
mereka terlebih dulu menilai kumpulan tuan secara negatif, dan kemudian sebagai
reaksi, baru menilai kumpulan mereka secara positif. Hal ini berbeza dengan
kumpulan tuan yang menilai kumpulan mereka terlebih dulu secara positif, dan
kemudian - atas faktor kumpulan hamba tak memiliki nilai yang mereka anuti - baru
menilai kumpulan hamba secara negatif.
Contohnya macai PR melihat pertembungan
PR-BN dengan rumus begini: BN jahat dan kerana PR menentang BN maka PR baik.
Maka yang difokuskan adalah unsur ‘jahat’ lawan tanpa menyoal dengan mendalam
apa yang kita sendiri percaya sebagai ‘baik’. Kita sibuk menyesatkan semua
orang. Kebenaran kita bergantung kepada kebatilan pihak lain. Semakin batil
pihak lain, semakin benarlah kita. Kita tak mampu berdiri sendiri dengan
kebenaran kita. Penyakit ini melanda semua individu dan kumpulan dari parti
politik sampailah kepada kumpulan agama.
Tulis Nietzsche:
“This
reversal of the evaluating glance – this essential
orientation to the outside instead of back onto itself – is a feature of
ressentiment: in order to come
about, slave morality first has to have an opposing, external world, it needs,
physiologically speaking, external stimuli in order to act at all, – its action
is basically a reaction.”
Sudah pasti Nietzsche tak menutup
perbahasannya tentang moraliti setakat itu saja. Tapi apa yang ingin aku sebut
dalam tulisan ini bukan tentang moraliti tapi tentang mentaliti ressentiment atau mentaliti teori
konspirasi tadi. Ressentiment adalah
mentaliti reaksioner yang cenderung memprojeksikan kelemahan diri kepada
kekuatan musuh. Kelemahan diri tak menjadi titik tolak sebagai sarana
membangunkan kekuatan dalaman atau muhasabah diri, begitu juga kekuatan musuh
tak menjadi sumber motivasi untuk meningkatkan keupayaan diri, sebaliknya kedua-duanya
menjadi justifikasi untuk terus kekal dalam kemunduran dan penderitaan.
Logik yang dipakai ialah kemunduran bukan
kerana diri lemah tapi kerana lawan kuat. Dan kekuatan lawan adalah satu
kesalahan yang perlu dikecam sebagai keinginan jahat yang merosakkan,
seolah-olah lawan perlu meletakkan diri mereka di takuk kelemahan yang sama
dengan diri kita, kemudiannya barulah persaingan sebenar bermula. Semuanya
adalah usaha untuk meletakkan kita lebih superior dari pihak lawan seterusnya
memunculkan penyakit ‘mereka lebih teruk dari kita’. Semua kejayaan lawan
adalah kesyaitanan yang perlu ditentang habis-habisan.
Maka muncul dongeng yang kekuatan lawan
terlalu raksasa, Freemason, Illuminati dan Knight Templar ada di mana-mana,
ideologi lawan muncul di dalam bentuk simbolisme melalui filem, muzik, kasut
dan sejadah, semua Yahudi yang famous
berniat jahat, segala gerak isyarat disyaki sebagai konspirasi musuh, pasukan
pengakap, The Beatles, muzik punk adalah ejen Yahudi dan pelbagai lagi
karut-marut Israilliyyat. Aku fikir, kalau
banyak sangat benda kita benci dalam dunia ini, ada kemungkinan
sebenarnya yang kita benci ialah diri kita sendiri.
Pendek kata, musuh sudah menyusup jauh ke
dalam kehidupan kita, sejauh seluar dalam kita dan coli bini kita juga mungkin
konspirasi Yahudi laknatullah. Dan dengan rasa ketakberdayaan ini, maka apa
solusi kita? Jawabnya menunggu kedatangan Imam Mahdi!
Dengan segala mak nenek teori yang memang
mengarut dan dangkal akhirnya kita dihadapkan dengan sebuah penyelesaian yang
pasif, kalau ia boleh dinamakan penyelesaian, yakni tunggu saja untuk
diselamatkan.
Aku tutup tulisan ini dengan petikan dari
On the Geneology of Morals oleh Nietzsche:
“Bukan
satu yang pelik jika sekumpulan anak kambing menyimpan dendam kepada sekumpulan
burung pemangsa, tapi burung pemangsa juga tak boleh disalahkan jika menangkap
anak kambing. Dan jika anak kambing berbual sesama mereka: ‘Burung pemangsa
memang jahat, dan sesiapa saja yang tak menyerupai burung pemangsa, atau lebih
mendekati lawan mereka – yakni anak kambing, tentu dia baik, kan?’.
Tak
ada sebab untuk kita mencari salah dalam cara berfikir begini, cuma mungkin
burung pemangsa melihatnya secara sinis dan berkata: ‘Kami langsung tak
menyimpan dendam kepada anak-anak kambing yang baik ini, bahkan kami sayang
anak kambing, tak ada yang lebih sedap melainkan daging kambing yang lembut’.
Untuk
meminta kekuatan supaya jangan meluahkan dirinya sebagai kekuatan – supaya
jangan menyimpan hasrat untuk menggulingkan sesuatu, menewaskan, menjadi tuan,
dahagakan musuh, perlawanan dan
kemenangan – adalah sama merepek dengan meminta kelemahan meluahkan dirinya
sebagai kekuatan.
______________________________________________________________
¹ Empresses in the Palace (juga
dikenali sebagai The Legend of Zhen Huan) adalah drama bersiri China yang
diadaptasi dari sebuah novel internet. Ia mengisahkan konspirasi politik di
antara maharani, permaisuri, gundik dan perempuan simpanan di Kota Larangan
ketika era Dinasti Qing, dalam usaha masing-masing meraih kuasa, pengaruh dan
perhatian dari Maharaja Yongzheng. Ini kisah politik kaum hawa peringkat
tinggi. Pendek kata ini kisah politik orang perempuan yang tak lagi terbatas
kepada gosip murahan, mengumpat dan drama tarik rambut semata-mata, tapi dipakej
dengan menarik dalam plot survival of
the fittest, tikam belakang, sabotaj
dan pembunuhan. Fokus drama ini ialah transformasi watak Zhen Huan, dari gadis
jelita yang bijaksana dan baik hati menjadi seorang pendendam dan kejam, dari
gundik biasa sehingga dia menduduki status tertinggi di istana sebagai Maharani
Balu.
² Ancient Aliens menjengkelkan aku
kerana pengkajinya menidakkan fakta yang paling penting, yakni lama sebelum era
Renaissance, Reformation dan Enlightenment; ketamadunan, peradaban dan
keintelektualan manusia sudah lama bermula. Jadi kecanggihan struktur piramid (atau
mana-mana teknologi kuno) tak ada kena mengena langsung dengan alien.
Teori
kedatangan alien untuk membantu tamadun manusia telah merendahkan kehebatan
pemikiran dan pencapaian umat manusia dalam tamadun-tamadun awal. Ianya satu
lagi faham eurosentrik melulu yang meletakkan peradaban Barat sebagai kunci
peradaban manusia seluruhnya. Seolah-olah semasa manusia Barat diselimuti
kejahilan semua manusia adalah makhluk separa beruk yang pakai cawat dan hidup
secara barbarik. Seolah-olah sebelum Kant sebut ‘sapere aude’ manusia tak
pernah berfikir atau belum mula berfikir.
Kenyataannya
manusia pertama di dunia ini, yakni Nabi Adam sebelum diturunkan ke dunia telah
dibekalkan ilmu oleh Allah. Kenyataanya selain berfungsi menyampaikan risalah
tauhid, nabi dan rasul diutuskan untuk setiap kaum di setiap belahan dunia
untuk membina peradaban dan tamadun. Kalau mereka jahil fakta ini, kalau pun
mereka tak boleh terima elemen ketuhanan dan nubuwwah memainkan peranan dalam
pembinaan tamadun manusia, tapi kenapa alien tak bersalah itu yang dibabitkan
dalam hal ini. Biarlah alien bersiar-siar dengan piring terbang mereka. Kenapa
tak pernah muncul di kepala hotak pengkaji-pengkaji ini yang kehebatan piramid
adalah tanda kehebatan manusia sendiri kerana sebelumnya yang mereka selalu
mengagungkan akal manusia. Dari dimensi mana alien boleh mencelah dalam kes
ini?
³Benih sawan paranoid ini jika ditelusuri
sudah disemai sejak Revolusi Perancis, sebuah peristiwa yang berpunca dari ressentiment, dan sudah tentu dikecam
Nietzsche. Revolusi Perancis selain memunculkan idealisme politik baru, turut
melahirkan teori baru yang bernama teori konspirasi.
Apabila kejatuhan ancien regim bawa malapetaka yang lebih dahsyat, apabila slogan
revolusi – liberty, fraternity, equality - hanya melekat di celah gigi, bila
darah mengalir dari gilotin turun melimpah di setiap lorong jalan Perancis,
rakyat mula bingung dan keliru dengan kekejaman yang menimpa mereka. Mereka
tertanya-tanya bagaimana sebuah negara Eropah paling elegan boleh terseret
dalam kancah berdarah yang mengorbankan beratus ribu manusia.
Seperti biasa, manusia tak melihat ke
dalam diri mereka sendiri. Mereka perlu memprojeksikan kekeliruan, rasa
bersalah, kelemahan dan kemarahan tersebut kepada orang lain. Maka kambing
hitam perlu dicari.
Bermula dengan Revolusi Perancis, muncul
tulisan-tulisan yang sampai sekarang masih menjadi panduan kepada pencandu
teori konspirasi dan munculnya tiga dajal dalam teori konspirasi; Knight
Templars, Illuminati dan Freemason. Sepanjang sejarah manusia moden, mengikut
teori konspirasi yang muktabar, ketiga-tiga entiti inilah yang bertanggungjawab
merosakkan dunia; komunisme, liberalisme-kapitalis, kumpulan Anwarinas,
penubuhan UMNO, filem-filem MIG, pendek kata apa saja kejahatan boleh
dinisbahkan kepada mereka.
Seorang paderi Perancis bernama LeFranc
menulis The Veil Withdrawn pada tahun 1791. LeFranc membongkar ritual Freemason
dan menuduh mereka sebagai dalang sebenar Revolusi Perancis. Pada tahun 1792, Cadet
de Gassicourt menulis The Tomb of Jacques Molay. Jacques Molay ialah Grand
Master terakhir Knight Templars yang dihukum bunuh di Perancis oleh Raja Philip
IV pada tahun 1314. Karya ini menceritakan bagaimana Knight Templars telah
merancang selama 4 abad untuk membalas dendam kepada monarki Perancis dan
Gereja Katolik serta bagaimana mereka kini muncul sebagai Freemason.
Pada tahun 1797, seorang ahli Freemason
Scotland, John Robinson menulis Proofs of Conspiracy Against All the Religions
and Governments of Europe Carried On in the Secret Meetings of Freemasons,
Illuminati and Reading Societies. Robinson mendakwa Illuminati telah menyusup
masuk ke dalam Freemason Perancis yang kemudiannya melahirkan Jacobin. Dalam
tulisannya, Robinson memuji Freemason Inggeris yang yang tak mengikut jejak
langkah Freemason Perancis.
Augustin de Barruel, seorang bekas ahli
Jesuit telah bertemu dengan Robinson dan tertarik dengan tulisan beliau. Antara
tahun 1797 sehingga 1798, Barruel menulis 4 jilid buku berjudul Memoirs
Illustrating the History of Jacobinism. Melalui buku ini - yang boleh disebut
sebagai perintis kepada epistemologi teori konspirasi moden - Knight Templars, Illuminati, Freemason dan
Jacobin disatukan sebagai sebuah entiti monolitik dan tunggal.
Apa yang menarik, Jesuit yang pernah
dianggotai Barruel itu sendiri adalah kumpulan pendeta Katolik yang diharamkan
oleh raja-raja Eropah kerana dituduh sebagai organisasi rahsia yang terlalu
berpengaruh dalam kancah politik Eropah. Di Perancis, ia diharamkan pada tahun
1766. Malah, nama Jesuit turut dikaitkan sebagai dalang Revolusi Perancis. Ada
juga teori yang mengaitkan Jesuit dengan Freemason.
Satu-satunya benda yang boleh dikaitkan
secara langsung dengan Freemason dalam tragedi berdarah Revolusi Perancis ialah
gulotin yang diinspirasikan oleh seorang Mason, Dr. Joseph-Ignace Guillotine.
Ironinya ketika revolusi berlangsung, ahli Freemason sendiri yang banyak
disembelih kerana ramai di antara mereka terdiri dari golongan aristokrat.
Ini bukan bermaksud Freemason langsung tak
terlibat dalam revolusi. Ramai di antara ahli Freemason adalah pengasas
kelab-kelab Jacobin terawal di Perancis. Tapi di kalangan Freemason
sendiri terdapat pendapat yang
berbeza-beza tentang revolusi. Mason dari golongan aristokrat menentangnya manakala
Mason dari golongan borjuis pula menyokongnya. Dan di kalangan penyokong ini
pun ada yang menolak pendekatan radikal dan kekerasan.
⁴Jeffrey M. Bale. “Political
Paranoia v. Politcal Realism: On Distinguishing Between Bogus Conspiracy
Theories and Genuine Conspitarorial Politics”. Pattern of Prejudice.
Vol. 41, No. 1, 2007.
⁵Kalau merujuk kepada kesimpulan
yang dibuat Bale, fungsi teori konspirasi sama seperti agama. Oleh sebab itu,
kalau tak mahu agama kita direndahkan setahap dengan teori konspirasi, kita
perlu banyak membaca, berfikir dan merenung perihal agama yang kita anuti.
⁶Propaganda Massonica Lodge atau
Propaganda Due atau P2 adalah cabang Freemason elit yang bernaung di bawah
Grand Orient of Italy. Di bawah kendalian Grand Master Lucio Gelli, yang pernah
berkhidmat sebagai militia Fasis Mussolini dan pernah menjadi pegawai
perhubungan di antara Third Reich dan kerajaan Mussolini, P2 berkembang menjadi
sebuah cabang Freemason yang membariskan individu-individu berpengaruh di
Itali.
Gelli yang memang
berada di bawah perhatian polis, dikaitkan dengan penipuan kes culik Michele
Sindona, yang sebelumnya didakwa kerana skandal kewangan. Sindona seorang
pengurus bank antarabangsa yang dipercayai menjadi penasihat kewangan kepada Mafia
dan Vatican.
Serbuan polis
ke atas rumah Gelli menemui senarai nama 962 ahli P2. Selain Sindona, antara
yang tersenarai ialah 43 orang ahli parlimen (di dalamnya 3 menteri kabinet),
51 orang jeneral dan laksamana (merangkumi angkatan tentera darat, laut dan
udara), 4 ketua polis negeri, beratus diplomat serta kakitangan kerajaan, beberapa
pengarah agensi perisikan dan kumpulan industrialis serta pelabur. Antara nama
tokoh terkenal ialah Silvio Berlusconi, bekas Perdana Menteri Itali.
Pendedahan
nama-nama yang berpengaruh ini telah menakutkan masyarakat tentang wujudnya shadow government di Itali (ala Akatsuki
dalam Naruto) dan secara langsung membawa kepada kejatuhan kabinet Arnaldo
Forlani. Melalui P2, Gelli mahu mempersiapkan Itali ke arah menjadi sebuah
daulah neo-fasis yang bercirikan demokrasi autoritarian dan anti-komunis.
Salah seorang
yang terselit namanya dalam senarai Gelli ialah Roberto Calvi, seorang pengurus
bank yang digelar God’s Banker kerana hubungannya yang rapat dengan Vatican.
Calvi yang juga protégé Sindona, merupakan pengerusi Banco Ambrosiano, sebuah
bank yang sebahagian besar ekuitinya dimiliki Bank Vatican.
Banco
Ambrosiano disiasat kerana disyaki menjalankan money laundering, terutamanya untuk perdagangan dadah yang
dijalankan Mafia. Calvi ditemui mati akibat bunuh diri (bukti forensik kemudiannya
mengesahkan yang dia dibunuh) di Jambatan Blackfriars, London. Ramai pihak
yakin punca utama Calvi dibunuh adalah kerana dia menyimpan rahsia sumber kewangan
parti politik, organisasi dan individu berpengaruh di Itali, rahsia yang boleh
menggegarkan bukan saja struktur politik, malah kestabilan Itali sendiri.
Kematian Calvi
membuka satu demi satu konspirasi pembunuhan dan kewangan paling mengejutkan yang
melibatkan rangkaian tiga entiti paling berpengaruh di Itali; Freemason,
Vatican dan Mafia.
Skandal dan
konspirasi P2 sebenarnya bukan saja mendedahkan kemunafikan Freemason, tapi
juga kejahatan elit politik, pihak berkuasa dan agamawan yang terlibat dalam
pelbagai aktiviti jenayah demi mencapai matlamat masing-masing. Skandal ini
membuktikan konspirasi tertinggi tak pernah berpunca dari konspirator tunggal,
tapi melibatkan pelbagai pihak yang menyimpan pelbagai ragam kepentingan yang
bekerjasama demi mencapai objektif masing-masing.
No comments:
Post a Comment