Ini bukan senarai anime terbaik. Ini cuma senarai anime
yang aku tonton dan sedikit ulasan mengenainya. Malah untuk aku katakan 5 anime
di bawah adalah yang terbaik mungkin agak semberono sebab ada beribu anime di
dunia ini dan aku mampu tonton tak sampai 20 anime saja. Mungkin kalau aku
rajin senarai ini akan ditambah.
1. MONSTER
“People are
so strange. Sadness keep fading away and only happy memory remains. People sure
have a convenient make up. That’s why we can keep on living.”
- Eva Hienemann-
Monster secara umumnya berkisarkan manusia dan
memori mereka. Persolan siapa kita adalah bergantung kepada koleksi memori yang
kita simpan sepanjang hidup. Memori mendefinisikan kita. Ada memori yang
menyeronokkan, ada yang menyedihkan, ada yang menakutkan. Ada memori yang boleh
dilupakan atau dibuang, ada memori yang terus menghantui kita sepanjang hidup.
Tapi memori tak hanya melekat di kepala, ia juga
dipotretkan kepada manusia yang kita kenal, ia dikongsi dengan manusia yang
pernah bersama dengan kita. Selagi mereka wujud, memori itu juga kekal.
Bagaimana cara untuk menghapuskan memori tersebut? Adakah dengan membunuh
manusia yang pernah berkongsi memori yang sama? Atau membunuh diri kita
sendiri?
Ada beberapa masalah kecil dalam Monster yang menganggu
tumpuan aku. Tapi tak dinafikan ia tinggalkan kesan yang berbekas di hati aku
kerana jalinan plotnya yang teliti dan canggih berbanding kebiasaan anime lain.
Malang bagi Monster, ketelitian dan kecanggihan itu tak menumpu dan tak menghargai
konflik yang mendasari dua watak utamanya, Kenzo Tenma dan Johann Liebert.
Sebaliknya dalam Monster, aku rasa watak-watak sampingan pula (contohnya watak
Eva Hienemann dan Inspektor Heinrich Lunge) yang lebih menonjol permainan emosi
dan karakterisasi mereka. Selain dari faktor itu, Monster memang sebuah
fenomena.
Monster adalah anime psiko-thriller yang langsung
tak mengandungi khurafat fiksyen yang sering dikaitkan dengan anime. Dalam
Monster tak ada elemen supernatural, kuasa ajaib, komedi slapstik, gadis
bermata bundar yang bertetek besar dan segala mak nenek fanservice yang lain. Monster tak berminat dengan semua itu. Monster
ialah serius. Lebih serius dari Zahid Hamidi.
Aku harap ada penerbit yang berminat untuk
mengadaptasi Monster ke drama tv (walaupun ada berita ia bakal dirosakkan oleh Hollywood)
dan membetulkan semula sendi-sendi plotnya yang longgar akibat kekurangan fokus
kepada karakterisasi Tenma dan Johan. Cumanya perlu cari para pelakon
berkredibiliti tinggi sebab karakterisasi setiap watak, terutamanya watak-watak
utama sangat perlukan penjiwaan yang mendalam.
Dan itulah satu-satunya sebab yang munasabah kenapa
Monster perlu diremake semula yang
boleh aku fikirkan, yakni dengan sikit pengubahsuaian plot dan karakterisasi
yang dilakonkan manusia, semangat naratif Monster pasti lebih hidup. Bukanlah
satu kelemahan yang ketara, dan bukan satu masalah yang aku rasa besar pun,
tapi animasi Monster kurang ruang untuk menegaskan karakterisasi dan kurang perincian
untuk melukiskan riak emosi terdalam watak-watak utamanya. Macam aku cakap
watak Eva dan Detektif Lunger pula terasa lebih hidup.
Monster mengisahkan perubahan drastik yang berlaku
dalam hidup Kenzo Tenma, pakar bedah otak yang berkhidmat di Jerman, setelah
dia menyelamatkan nyawa seorang kanak-kanak bernama Johann Liebert yang di masukkan
ke hospital bersama kembarnya Anna. Tenma seorang doktor genius berhati mulia
yang tak senang dengan layanan hospital yang mengutamakan kasta sosial dalam
keutamaan merawat pesakit. Bagi beliau, semua pesakit (dan manusia) berhak
menerima layanan yang adil dan saksama. Semua pesakit punya hak yang sama untuk
hidup.
Dengan menyelamatkan Johan, Tenma mengabaikan
arahan pengarah hospital yang mahu dia membedah datuk bandar yang tiba lewat berbanding
Johann, seterusnya mempertaruhkan statusnya sebagai anak emas (dan bakal
menantu) kepada pengarah hospital. Johann berjaya diselamatkan, datuk bandar
mampus, Tenma disalahkan. Beliau hilang reputasi dan hilang peluang untuk
mengisi jawatan Ketua Jabatan Pembedahan, dan anak pengarah hospital yang berperangai
jalang meninggalkannya. Tak lama kemudian pengarah hospital dan dua doktor
kanan mati dibunuh, serentak dengan kehilangan kembar Johann dan Anna.
Malang tak berhenti di situ, sebaliknya ia membawa
kepada pelbagai urutan pembunuhan lain yang menyebabkan Tenma dimasukkan dalam
senarai suspek. Tenma akhirnya sedar beliau telah menyelamatkan nyawa kanak-kanak
yang ditakdirkan muncul sebagai psikopat paling genius, paling berbahaya dan
paling misteri dalam sejarah dunia, yakni Johann. Sejak itu bermula kembara vagabond seorang doktor yang berusaha membetulkan
kesilapan di samping membersihkan semula namanya. Beliau berkelana sepanjang
Jerman, merentas Republik Czech dalam usaha memburu Johann Liebert dan menyiasat
bagaimana Johann boleh bermutasi menjadi dalang dalam pembunuhan bersiri paling
hebat di Eropah.
Usaha ini tak pernah mudah, ada cerita di sebalik
cerita, ada misteri di sebalik misteri, dan Tenma berdepan dengan ramai manusia
yang memerlukan pertolongannya dan ramai juga manusia yang cuba menggagalkan
usahanya. Berlatarbelakangkan Jerman pasca runtuhnya Tembok Berlin, Monster
menghamparkan kondisi sosio-politik yang menarik untuk ditonton. Dan sudah
tentu bukan satu kebetulan mengapa latar ini dipilih. Penulisnya, Naoki Urasawa
menjadikan latar ini sebagai pemangkin kepada grand design bagi jaringan plot yang mantap.
Dengan jumlah 74 episod, aku ambil masa setahun lebih
untuk habiskan Monster. Ya, 74 episod dengan setiap episod berdurasi 20 minit
tak menjadikan Monster sebuah anime yang sangat panjang. Secara matematiknya
jika dihimpun, durasi keseluruhan Monster adalah 24 jam lebih, maksudnya jika
ditonton berterusan kau boleh habiskan Monster dalam masa satu hari lebih. Kalau
kau peruntukkan satu episod untuk setiap hari, kau boleh habiskan dalam masa
dua bulan setengah lebih kurang. Jadi kenapa ambil masa yang lama untuk
habiskan Monster kalau ia sebuah anime psiko-thriller yang hebat?
Baiklah perkara ini perlu dijelaskan dengan baik. Alasan
mudahnya ialah - macam aku cakap di awal tadi – ada beberapa masalah pada
Monster yang menganggu tumpuan aku. Kalau aku fokus memang aku boleh meratah Monster
paling cepat dalam masa dua minggu. Tapi untuk berlaku adil dengan Monster,
kerana kenikmatan hasil menontonnya tetap aku rasa, aku akan jelaskan dua
faktor yang menyebabkan aku ambil masa yang lama untuk habiskan Monster.
Masalah yang muncul dalam Monster aku rasa mungkin
bersifat peribadi, bukan kerana Monster sebuah anime yang tak berkualiti, jauh
sekali masalah-masalah itu merendahkan kualitinya. Dia macam aku tak minat segala aneka bubur –
dari bubur kacang ke bubur durian - bukan kerana bubur tak sedap, tapi kerana
citarasa lidah aku kurang ghairah kepada benda-benda manis. Tapi lidah kamu
pembaca semua berbeza dengan lidah aku. Jadi cuba dulu dan kemudian baru
tentukan sama ada kamu suka atau tidak. Dan bagi aku menonton Monster adalah
berbaloi walaupun kamu tak suka bubur. Bukankah hilang satu kenikmatan hidup
jika kamu tak pernah makan bubur durian?
Faktor pertama, seperti yang kamu semua pembaca
tahu, aku ada masalah untuk melayan sesuatu yang memerlukan komitmen yang
panjang. Ini bukan masalah psikiatri, tapi fokus aku kepada sesuatu (dalam kes
ini anime Monster) selalu diganggu oleh perkara-perkara lain yang menuntut dari
aku perhatian yang lebih banyak. Ia tak ada kaitan dengan benda yang aku layan
itu best atau tak best.
Anime Eyeshield 21 sebagai contoh, sudah 4 tahun terperap
dalam external hard disk. Aku hanya
sempat tonton sampai episod 10. Bagi mereka yang sudah tonton Eyeshield 21,
kamu pasti tahu ianya sebuah anime yang best.
Tapi mengenangkan ia terdiri dari 145 episod, aku berasa macam satu beban yang
berat untuk melayan Eyeshield 21 sampai habis sebab aku sendiri tak tahu bila aku
mampu habiskannya. Dan bagi aku kepuasan menonton itu ereksinya hanya dapat
dicapai jika kita menontonnya tanpa gangguan atau tanpa hela waktu yang
panjang. Stimnya jangan dipotong. Kalau boleh teruskan, maka teruskan tanpa
henti. Kalau ditangguh-tangguh maklumat yang kita kumpul dan emosi yang kita
labur akan hilang ditelan masa.
Faktor kedua, plot Monster bergerak perlahan. Ya,
sudahlah panjang slow pulak lagi. Tapi
ia tak menjemukan, ketika episod-episod awal, keterujaan tentang misteri yang
melingkari Johann masih melekat di kepala aku. Perjalanan plotnya perlahan tapi
berkesan. Malangnya di episod-episod pertengahan ia merebak kepada beberapa
sub-plot dan memperkenalkan kita kepada watak-watak baru yang buat aku hilang
fokus dan hilang keterujaan. Watak-watak
sampingan makin bertambah tapi kemisteriusan Johan tak banyak yang dicungkil. Sebab
itu aku berhenti menontonnya untuk jangka masa yang lama. Ia gagal menarik aku
untuk ketagih dengan penceritaannya.
Tapi episod-episod ini bukanlah filler. Ia sama ada untuk menguatkan
karakter Tenma dan sebagai pengenalan kepada watak Johan itu sendiri atau
watak-watak sampingan yang muncul itu bakal mengisi dan memaknakan grand design plot yang lebih besar. Sudah
tentu hal ini kau akan sedar setelah kau tonton Monster sampai habis. Aku
sendiri hanya tersangkut untuk terus melayan Monster sampai habis setelah
tonton episod 40 dan ke atas. Dari situ kita mula nampak sub-plot dan
watak-watak sampingan tadi berinteraksi dan berkolaborasi dalam susunan yang
teratur. Kesimpulannya ia memang berbaloi ditonton dan endingnya bagi aku memang cerdik dan terbaik. Dan kau hanya mampu
faham apatah lagi menghargai ending tersebut
jika kau menonton keseluruhan episod Monster.
Masalah utama Monster ialah banyak sangat
episod-episod (dan tentunya juga watak-watak) yang terjun ke dalam bingkai
naratifnya. Memang tak jadi masalah kalau ia bertujuan menguatkan plot, tapi di
sebalik usaha Urasawa untuk menambahkan kompleksiti plot dan kepelbagaian
watak-watak dalam Monster, dia telah mengorbankan karakterisasi dua watak
utamanya, Tenma dan Johan. Dan yang lebih teruk membuatkan fokus kita
berkecamuk dan kepala kita pening dengan plot dasar anime ini.
Kalau diteliti semula, episod-episod tersebut boleh
dipadatkan dan watak-watak sampingan kebanyakannya boleh dibuang tanpa
mengorbankan plot asal. Aku seolah-olah nampak macam Urasawa tambahkan
kompleksiti plot supaya ia nampak kompleks, bukan untuk menguatkan naratif anime.
Ibarat kau tambahkan ajinomoto supaya kau rasa ajinomoto dalam masakan kau,
bukan untuk sedapkan masakan kau. Jadi akhirnya orang dapat rasa hidangan yang
berperisa ajinomoto, bukan hidangan yang sedap, sama dalam Monster, yang kau rasa
ialah kompleksiti (yang dihadirkan untuk nampak kompleks) tapi tak menghidupkan
naratif anime.
Karakter Tenma mungkin boleh dimaafkan. Sebab dia
hero, jadi kemunculannya agak banyak, walaupun karakternya masih lagi mendatar.
Tapi Johan, sebagai watak kedua penting, gagal menyerlahkan kegeniusannya
sebagai seorang ‘monster’. Kita hanya sedar betapa genius dan manipulatifnya
Johan melalui testimoni beberapa pembunuh bersiri lain yang menjadikannya ‘imam
muda’ mereka. Memang dalam episod tertentu, ditunjukkan perancangan dan
strategi Johan dalam mengumpan mangsanya, tapi perancangan itu bukan hebat
sangat, mana-mana pengarah drama bersiri Malaysia pun boleh fikirkan rancangan
yang sama. Sekurang-kurangnya aku dambakan sikit kegeniusan ala Light Yagami
untuk mencitrakan betapa berbahayanya Johan.
Buku bergambar berjudul ‘The Monster With No Name’
yang ada dalam anime ini memang menarik kisahnya. Ia minimalis, gelap dan
seolah merumuskan hasrat setiap monster di
dalam diri kita. Dan ya, Monster dirumuskan dengan baik. Itu kelebihan Urasawa
di mana dia berjaya memintal segala benang persoalan menjadi kain yang cantik,
walaupun bagi aku ada benang yang sepatutnya dia buang supaya kainnya bukan
setakat cantik, tapi selesa dipakai.
2. NEON GENESIS EVANGELION
“Homeostasis
and transistasis. One is force for the status quo, and the other’s a force for
change. Anything that contains these two conflicting forces is alive.”
- Ritsuko Akagi –
Aku tak minat dengan mecha anime. Tapi semua orang heboh Neon Genesis Evangelion (NGE)
adalah mukjizat yang berjaya mengembalikan semula genre mecha ke landasan baru, malah mendekonstruksi lanskap genre anime
itu sendiri. Pujian tinggi melangit begini tak wajar diabaikan. Tambahan lagi judulnya
pun kedengaran sangat biblikal. Jadi aku tonton NGE dan ternyata - walaupun
taklah sehebat yang dihebohkan – ia memang
anime yang wajib ditonton semua. NGE ibarat naskah filosofikal beranimasi yang
layak dijadikan kajian assignment untuk
semester pertama mana-mana kelas falsafah.
Latar tahunnya sekarang, 2015. Dikhabarkan
(kononnya) 15 tahun dulu berlaku peristiwa yang dipanggil Second Impact di mana
dunia dihempap meteor yang meragut kebanyakan populasi bumi. Kini malapetaka
baru muncul apabila dunia diserang makhluk digelar Angels. Apabila senjata
konvensional tak mampu menumpaskannya, PBB menugaskan sebuah organisasi bernama
NERV untuk memainkan peranan menghapuskan makhluk-makhluk ini.
Sebagai solusi, NERV membangunkan robot gergasi bernama
Evangelion. Shinji Ikari, Rei Ayanami dan Asuka Langley Soryu, semuanya remaja
14 tahun, ditugaskan untuk menjadi pilot Evangelion.
Sedikit demi sedikit ada rahsia dan konspirasi yang didedahkan. Evangelion bukan
sekadar robot mekanikal, begitu juga apa yang berlaku 15 tahun dulu bukan rempuhan
meteor, dan watak-watak NGE bukan seperti yang kita sangkakan. Segala-galanya diselak
ibarat sebuah hikayat eskatologi saintifik.
Tapi keseluruhan jalan cerita NGE ternyata lebih
kompleks. Shinji, Rei dan Asuka bukanlah hero berakhlak mulia yang akan memujuk
kanak-kanak menangis dengan memberi mereka gula-gula. Mereka adalah hero yang
rosak mental. Malah tujuan mereka menjadi pilot
Evangelion bukan untuk menyelamatkan dunia tapi untuk kepentingan diri
mereka sendiri.
Mereka bukan spesis hero yang berpegang kepada
cogan kata ‘dengan kuasa yang hebat, muncul tanggungjawab yang hebat’.
Tanggungjawab adalah perkara terakhir yang mereka fikirkan. Mereka adalah
manusia yang mengalami alienation, tekanan,
kesunyian dan kekecewaan, yang menggalas tanggungjawab untuk menjadi hero
sebagai eskapisme dari masalah yang merantai diri mereka.
Di sini muncul keistimewaan NGE dalam menggaul
semua konflik peribadi watak-wataknya untuk dipertentangkan dengan masalah
besar yang mendepani mereka. Ya, semua watak-watak penting dalam anime ini
bermasalah, dari pilot sampailah
kepada kakitangan NERV, ia tentang pergolakan konflik bawah sedar yang
membelenggu mereka. Serangan Angels seolah-olah memberi mereka peluang dan
harapan untuk meredam masalah-masalah itu, tapi semakin ia dinafikan semakin ia
muncul ke permukaan. Ketika mereka bertindak sebagai hero untuk menyelamatkan
bumi dari anasir luar, mereka luka dirobek krisis dalaman mereka sendiri.
Shinji contohnya, setiap kali berjaya menumpaskan
Angel akan berhadapan dengan dua situasi; sama ada di dalam dilema untuk
meneruskan tugasnya sebagai pilot atau
tersedar di katil hospital dengan matanya memandang ‘siling yang tak dikenali’.
Tak ada perasaan bangga kerana selamatkan dunia, tak ada majlis meraikan
kemenangan, tak ada juga upacara menjulang hero ke langit. Yang ada cuma
kesakitan dan kekeliruan.
Perjuangan sebenar manusia di dalam NGE bukan untuk
melawan Angels tapi melawan diri mereka sendiri. Justeru semakin alien menyerang bumi, semakin parah alienation yang menimpa mereka.
Masing-masing hilang punca dalam memaknakan hubungan dengan unsur di luar diri
mereka – masyarakat, institusi sosial, negara dan sebagainya - kerana mereka
terputus hubungan dengan diri mereka sendiri. Bagaimana untuk memaknakan sebuah
perlawanan jika mereka sendiri tak tahu tujuan mereka berlawan?
NGE berkisarkan perhubungan. Dan untuk berhubung
adalah untuk menanggung kesakitan. Malah salah satu episodnya berjudul Hedgehog’s Dilemma, konsep yang dicetuskan
oleh Schopenhauer sebagai analogi bahawa manusia tak boleh mencipta keintiman
dalam hubungan tanpa bersedia menanggung kesakitan dari keintiman tersebut. Kenyataan
ini disimbolikkan lebih awal melalui hubungan antara pilot dan robot mereka. Untuk mana-mana pilot synchronize dengan robot mereka adalah untuk bersedia menanggung sakit. Jadi anime ini bukan tentang robot gergasi lawan makhluk asing
sangat, tapi lebih kepada perkembangan krisis psikologi watak-wataknya. Dan
kerana watak-wataknya NGE akan terus diingati.
Kalau kau tengok, robot Evangelion itu sendiri
hodoh dan Angels pula muncul dalam bentuk yang……………senang cakap dalam bahasa
XPDC, ntahapahapantah. Ya, dengan bentuk penciptaan begitu Evangelion dan
Angels dari satu segi nampak unik, tapi ia takkan boleh (dan takkan mampu) jadi
sumber obsesi penonton untuk jangka masa lama. Walaupun tak dinafikan mekanisme
bagaimana Evangelion berfungsi dan berinteraksi dengan pilot mereka sangat menarik dan perinciannya boleh dipuji.
NGE menimbulkan tona animasi yang bijak bergaul
dengan emosi setiap watak lantas meluahkan gambaran atmosfera yang konsisten dengan
naratifnya. Ia tak melankolik, ia tak romantik, ia tak harmoni, ia tak
menakutkan. Ia macam sebuah kekosongan yang tak minta diisi dengan apa-apa pun.
Bandar Tokyo-3 yang dihuni oleh watak-watak NGE juga nampak tersudut dan
terasing, tegak berdiri di antara dua perasaan penghuninya; harapan yang mereka
masih mampu teruskan hidup dan kekecewaan yang mungkin mereka sebaiknya mati
dari hidup dengan harapan yang menyakitkan.
Elemen psikoanalisis Freud dan dialektik Hegel memang
kental dalam NGE dengan Freudian mengisi plot mikro manakala falsafah Hegel
membentuk plot makro. Elemen Freudian jelas bersepah-sepah, baik secara
langsung melalui pelukisan watak dan perwatakan, atau secara tak langsung
melalui simbolisme dan metafora yang digambarkan oleh robot Evangelian dan
kehidupan manusia di Tokyo-3. Defence
mechanism, oedipal complex, fear of abandonment dan berselerak lagi konsep psikoanalisis dalam anime ini. Menonton NGE ibarat kau
menghimpunkan semua pesakit Freud dalam sebuah wad kehidupan.
Kemudian kita jumpa elemen dialektik Hegel yang
menjadi motor menggerakkan konsep Geist/
Spirit/ Mind. Hegel adalah ahli falsafah terawal yang membincangkan subjek alienation secara mendalam dan dari perspektif
inilah alienation yang menimpa
watak-watak NGE cuba ditonjolkan, yakni dari dimensi ontologi manusia. Bagi
Hegel, alienation adalah sebuah
proses positif dalam usaha spirit menjalani
proses self-discovery untuk mencapai
tahap ‘menjadi’ (becoming). Ia tentang
bagaimana watak-watak NGE bertarung untuk memaknakan eksistensi mereka.
Kau mungkin lebih faham letak duduk dialektik
Hegelian ini lepas kau habis tonton NGE, atau lebih tepat selepas kau tonton ending NGE. Elemen Kristianiti dan Gnostik
juga banyak ditonjolkan. Adam, Eva, Lilith, Lance of Longinus dan sebagainya.
Kau boleh nampak perkaitan yang menarik tapi aku nampak ia lebih sebagai simbolisme
dan alegori, bukan sebuah tema yang serius ditonjolkan. Tapi hal ini masih terpulang
kepada interpretasi masing-masing.
Ending
NGE akan sentiasa diperkatakan dan sentiasa membuka penafsiran selebar-lebarnya
dari penonton. Ia bukan sebuah resolusi yang memuaskan hati kita, tapi di
sebalik watak-wataknya yang rosak mental itu sekurang-kurangnya ia membuka
sikit jendela harapan. Diberitahu kepada kita yang penulisnya, Hideaki Anno
terputus bajet untuk menghasilkan ending yang
konklusif. Justeru dua episod terakhir NGE ibarat pembentangan falsafah Hegel
yang dibuat oleh budak darjah 1 dengan menggunakan Windows Movie Maker.
Sama ada Hideaki seorang genius atau dia cuma
bernasib baik, ternyata ia bukan sebuah penamat yang teruk, juga aku tak
rasakan ianya terbaik. Tapi bergelumang dengan watak-watak NGE – secara
peribadi bagi aku – buat aku semakin menghargai diri aku, hidup aku dan manusia
yang aku sayang, walaupun pada awalnya ia menyakitkan. Dan itu buat NGE cantik
kerana itulah dialektik kehidupan.
3. ELFEN LIED
“When you’re
miserable, you need to make someone even more miserable than yourself.”
-Lucy-
Elfen Lied boleh disimpulkan kepada empat
perkataan; seksi, ganas, romantik dan tragik. Dan aku boleh isytiharkan tanpa
ragu-ragu yang Elfen Lied adalah salah satu anime kegemaran aku. Untuk bercakap
tentang Elfen Lied tak sah kalau aku tak sentuh dulu lagu temanya berjudul Liliam
yang power macam Mahathir.
Lilium yang dinyanyikan dalam bahasa Latin, menggerakkan
Elfen Lied seperti California Dreamin’ menggerakkan Chungking Express. Tapi berbanding
California Dreamin’ yang hanya menghidupkan mood
romantik (sebab ia filem romantik), Liliam
muncul dalam pelbagai versi dan berjaya menyokong pelbagai kombinasi mood dalam Elfen Lied dengan penuh
intensiti.
John Keat pernah tulis ‘heard melodies are sweet, but unheard melodies are sweeter’. Macam
itulah ibarat Lilium kepada Elfen Lied. Melodinya melantunkan emosi tertentu ke
hati kita dengan nyaring. Emosi yang mungkin hilang tak lama selepas kita habis
menonton Elfen Lied dan kita mungkin tak berjumpa emosi yang sama selepas itu. Bila
aku fikirkan, tak ada yang fenomenal sangat tentang Elfen Lied, baik dari segi
plot, watak, perwatakan dan animasi. Cuma elemen yang biasa-biasa ini diangkat
dengan berkesan.
Elfen Lied memfokuskan kepada spesis mutan yang dinamakan
Diclonius yang dikurung di sebuah pusat penyelidikan rahsia. Diclonius dilabel
sebagai spesis yang mempunyai dorongan membunuh yang kuat. Fizikal mereka sama seperti
manusia biasa kecuali mereka ada dua tanduk comel (yang kelihatan macam telinga
kucing berbanding tanduk) dan beberapa tangan halimunan dipanggil vectors yang boleh memenggal, membelah dan
memotong badan manusia macam pisau
memotong timun. Di samping itu, vectors juga
boleh menahan peluru dari menembusi tubuh Diclonius dan mengangkat objek sebesar
bot laju dengan selamba. Justeru, Diclonius
disifatkan sebagai mesin membunuh paling afdal.
Kisah bermula apabila Lucy, ‘ratu’ segala
Diclonius, yakni satu-satunya Diclonius yang mampu beranak berjaya meloloskan
diri dari pusat penyelidikan. Ketika melarikan diri, kepalanya tercedera lalu
memunculkan alter ego yang berkarakter macam budak umur 2 tahun. Dia terdampar
di pantai Kamakura dan dijumpai oleh pasangan sepupu, Kohta dan Yuka yang
membawa Lucy pulang untuk tinggal bersama mereka. Nyu, begitulah nama yang
diberikan Kohta dan Yuka kepada Lucy, kerana itu saja perkataan yang disebutnya.
Tanduk comel di kepala Nyu mengingatkan Kohta kepada sejarah yang samar-samar
dari ingatannya. Ternyata Nyu amat mesra dengan Kohta, seakan mereka sudah
kenal lama, Kohta juga merasakan yang sama.
Organisasi yang menjalankan penyelidikan ke atas
Lucy menghantar grup gerak khas dan dua Diclonius lain untuk menjejak Lucy. Ternyata
Kamakura tak lagi seperti dulu, ada kasih yang disimpul, ada cinta yang terputus,
ada memori gelap yang diselak, dan darah bakal memancut dan bersimbahan.
Elfen Lied tak menagih perhatian penonton dengan plot
yang kompleks dan canggih, dan kita juga tak menghargai sesebuah naratif hanya
kerana semata-mata ia kompleks dan canggih. Macam Noel Carroll sebut, naratif yang
baik harus berupaya ‘to tell stories,
express emotions, and trigger ideas’. Bagi aku Elfen Lied berjaya
menggondol tiga fungsi ini dengan baik.
Tak dinafikan plot Elfen Lied banyak unsur-unsur
‘kebetulan’, juga elemen yang tak koheren (yang kalau tak difikirkan sangat
memang tak beri masalah kepada jalan cerita), seolah-olah penulisnya malas
untuk fikirkan perkembangan plot yang lebih dinamik. Antaranya kenapa
organisasi yang memburu Lucy, malah pengawal di pusat penyelidikan terbabit, masih
menggunakan peluru biasa untuk membunuhnya, sedangkan ketika episod pertama
lagi kita diberitahu ada peluru tertentu yang boleh mencederakan spesis
Diclonius (peluru yang sama juga mencederakan kepala Lucy).
Ibarat kau tahu Magneto boleh manipulasi segala
elemen besi dan logam, tapi kau masih guna senjata biasa untuk tangkapnya dan
selepas itu kurung pulak dia dalam penjara besi. Kadang-kadang persoalan begini
boleh mengganggu kepala hotak aku, bukan kerana aku cerewet, tapi ia menggangu konsistensi
dan koherensi plot. Tapi entah kenapa dengan Elfen Lied ia jadi elemen-elemen
trivia yang tak releven dibangkitkan. Membangkitkannya umpama membangkitkan
soal hukum fizik light saber dalam
Star Wars. Mungkin ini misteri naratologi yang tak dapat dijelaskan sepenuhnya
di sini. Kita cerita di post yang
lain.
Selalunya kita lebih menghargai plot yang ringkas (ringkas
bukan bermaksud mudah atau selekeh) berbanding plot yang berbelit-belit tapi
emosinya masih tersangkut di tahap yang sama dan tak menjanjikan kepuasan yang
sepadan dengan pengalaman kita mengikuti plot tersebut. Plot berbelit-belit bagi
aku selalunya lebih banyak melayan kesedaran kognitif dan intelek berbanding
melayan emosi. Tapi bagi aku kerja menonton yang berkesan lebih banyak menusuk
jiwa dari menyentuh akal, yakni lebih banyak beri kesan emosional berbanding
intelektual. Bukan maksudnya akal tak mainkan peranan langsung. Akal (wajib) berfungsi
dalam proses menghadam struktur naratif (hukum sebab-akibat, rantaian plot,
motivasi, reaksi, justifikasi), dan ada naratif yang menawarkan kepuasan kepada
kita pada tahap ini. Tapi efek yang lebih berbekas ialah sama ada kepuasan akal
itu turut mencetuskan kesan yang besar kepada jiwa atau emosi kita.
Malah bila menonton plot berbelit-belit pun kau
sebenarnya mahukan sebuah kepuasan emosi, sebuah peRASAan (atau kepuasan)
bahawa cerita kau tonton membuatkan kau nampak bijak atau rasa bijak (atau
menaikkan graf kebijaksanaan kau). Ketika tonton cerita misteri/ penyiasatan
pun jarang kita ambil peduli dengan segala clue
atau pembayang yang didedahkan kepada kita.
Justeru, kita marah kalau awal-awal lagi kita sudah
tau endingnya, siapa yang bunuh,
siapa punya angkara dan sebagainya. Sepatutnya kita teruja kerana berjaya
selesaikan misteri sebelum filem tamat. Tapi sebaliknya tak, kerana filem yang
mudah sebegitu (pada anggapan kita) tak memenuhi kepuasan intelek kita
(kononnya). Ironinya, kalau terlampau berbelit-belit sampai susah nak faham pun
kita marah juga!
Macam
tengok persembahan silap mata, kita bukan tengok sebagai manusia yang nak
menyiasat trick silap mata, tapi sebagai manusia yang sedia untuk
ditipu oleh aksi silap mata tersebut. Kenikmatan menontonnya hanya datang dari
situ. Dari sebuah perasaan dan emosi seorang spectator bukan investigator.
Macam ditulis Stenberg,“No ignorance, no conflict; and no conflict,
no plot.” Maksudnya makin sikit yang kau tahu, makin seronok kau layan
sesebuah naratif.
Episod-episod awal Elfen Lied kelihatan seperti anime
aksi dan romantik yang lain. Ibarat kisah boy
meets girl, jatuh cinta, muncul konflik, datang peleraian, akhirnya boy and girl lived happily ever after. Memang
ini asas dalam mana-mana plot romantik tapi macam aku cakap Elfen Lied tak
hanya berkisarkan tema romantik yang baku. Ia bijak menghubungkan emosi
romantik itu dengan emosi-emosi lain melalui jalinan plot yang ringkas tapi
mantap.
Endingnya
pun tak klise, penuh simbolik dan antara ending
terbaik aku pernah tonton dalam anime. Personaliti Lucy yang femme fatale pula memang menarik tapi keletah
Nyu sebagai alter ego Lucy kadang-kadang nampak menjengkelkan. Tapi kau perlu
melayannya sampai ke hujung episod supaya ramuan cerita, emosi dan idea yang
berjaya kita kumpulkan di episod awal dapat menggelegak ke takat didih yang
berpatutan.
Sebagai Nyu, karakter Lucy memang mendatar, tapi
kita takkan ambil masa yang lama untuk bersimpati dengannya, terutamanya bila
personaliti Lucy kembali mengambil alih. Setiap watak dalam Elfen Lied
menyimpan sejarah pahit yang diadun dalam konflik yang mudah menarik kita untuk
memahami karakterisasi mereka. Mereka ada sisi baik dan buruk yang terkadang buat
kita rasa benci dan marah, tapi pada ketika yang lain buat kita bersimpati dan sedih.
Elfen Lied bijak menyusun plot dengan berkesan, membina perwatakan setiap
wataknya dengan lancar, malah momentum konfliknya dibina dengan baik.
Contohnya kita dapat merasakan suasana aman serta
selamat di rumah Kohta dan Yuka. Ia ibarat kubu yang melindungi watak-watak
dari elemen kejahatan. Dan kita merasakan ancaman yang merbahaya bila mereka
keluar dari rumah itu. Mood yang
kontras tapi berkesan ini dibantu juga oleh pelukisan watak-watak yang secocok
dengan pembangunan plot itu sendiri.
Elemen aksinya buat aku terpaku dan mengingatkan
aku kepada filem Lady Snowblood dan Ichi, cuma dengan lebih banyak darah yang
memancut dan anggota badan yang terkoyak. Keganasan dalam Elfen Lied memang
sangat grafik dan menonjol, kepala dipenggal, badan terpotong dan darah
memercik adalah senario biasa dalam Elfen Lied. Malah dalam opening scene pun kita sudah dihadapkan
dengan perempuan bogel yang mengoyakkan tubuh manusia tanpa belas kasihan. Antara
opening scene anime yang akan aku
ingat sampai bila-bila.
Kalau kau lemah semangat (atau kuat syahwat) aku
harap kau juga boleh bersabar dengan imej perempuan bogel dan lain-lain
konotasi erotik yang ditonjolkan dalam anime ini. Walaupun ia tak menjolok mata
kita untuk melayannya dengan rasa berahi, tapi aku rasa adegan-adegan begini tak
perlu langsung dimasukkan. Setiap elemen memang cukup perasa dan perencah
seadanya kecuali adegan separa porno yang aku sebut tadi yang bagi aku memang
terlebih masuk. Tapi ia tak melarikan fokus, energi dan emosi kita. Kita melompat
dari satu bingkai mood ke satu
bingkai mood dengan tenang. Ia bukan
rojak emosi yang caca merba tapi sebuah ekstasi yang tersusun dan lancar.
Bolehkah cinta dan kasih sayang subur dalam dunia
yang penuh prejudis, diskriminasi dan dendam? Atau adakah cinta dan kasih
sayang itu sendiri yang bakal melahirkan prejudis, diskriminasi dan dendam?
Elfen Lied mempertanyakan persoalan paradoks ini. Dan adakah sifat kerendahan
hati yang sering kita pinggirkan, yakni
kemaafan, mampu mendamaikan dua paradoks ini. Bak petikan lirik Liliam, “Blessed is the man that endureth temptation. For when he is tried, he
shall receive the crown of life”.
4. PARANOIA AGENT
“You musn’t
run away from reality. Ad hoc relief is nothing but an illusion”.
- Mitsuhiro Maniwa -
Paranoia Agent ialah sebuah komentar sosial yang
dibungkus dengan elemen satira paling hyper.
Mungkin juga boleh dianggap sebuah tragikomedi yang sangat postmodern
sentuhannya. Ia menyentuh tentang society
of the spectacles, simulacrum, eskapisme,
topeng personaliti, konsumerisme dan kecanduan masyarakat kepada elemen-elemen
trivia dan superfisial.
Paranoia Agent berkisah tentang Tsukiko Sagi, seorang
pencipta pop icon bernama Maromi (bayangkan
versi anjing untuk Hello Kitty) yang menerima tekanan dari majikan dan rakan
sejawatnya untuk mencipta karakter baru yang mampu menyaingi populariti Maromi.
Satu malam, selepas berjalan pulang dari kerja, dia diserang. Dua detektif, Keiichi
Ikari dan Mitsuhiro Maniwa ditugaskan untuk menyiasat kes serangan ini. Sagi
tak nampak wajah orang yang menyerangnya. Dia cuma nampak penyerang tersebut ialah
seorang remaja berseluar pendek, pakai cap
dengan pemukul baseball dan rollerblade berwarna emas.
Maniwa pada mulanya meragui keterangan yang
diberikan Sagi, menganggap Sagi sengaja mencari jalan untuk lari dari tekanan
yang diterimanya. Kita juga merasakan yang sama kerana pada momen lain kita
nampak Sagi boleh pulak bersembang dengan watak kartun ciptaannya. Tapi kes ini
semakin rumit apabila jumlah mangsa penyerang misteri ini - yang kini dipopularkan
di media dengan nama Shounen Bat - semakin bertambah. Kes ini juga mula
menunjukkan corak tersendiri; Sagi dan mangsa kedua (wartawan hiburan) kenal
antara satu sama lain, begitu juga mangsa ketiga kenal dengan mangsa keempat
dan mangsa keempat kenal dengan mangsa kelima. Dan yang lebik pelik, sebelum
diserang, semua mangsa Shounen Bat mengalami depresi dan serangan Shounen Bat
telah mengubah hidup mereka ke arah yang lebih positif.
Pada ketika tertentu kita juga akan meragui
kewujudan Shounen Bat, tapi dia akhirnya berjaya ditangkap. Masalahnya dia cuma
mengaku bertanggungjawab untuk dua serangan saja. Jadi, apa kejadahnya yang
sedang berlaku? Adakah corak kes ini berjaya mengacu kepada penyelesaian yang
muktamad?
Muktamad bukan perkataan yang sesuai untuk
mencirikan Paranoia Agent. Pada ketika kau sibuk menekuni anime ini sebagai
naskah misteri yang tulen, kau akan tiba pada episod yang akan membuatkan kau berbisik
(atau menjerit) “apa kejadah punya cerita ni?”. Kau akan mula persoalkan apa
yang kau faham dan hadam dari anime ini sejak mula. Setelah itu kau akan sedar
anime ini tak lagi memilih pendekatan foreplay
yang sentimental, tapi ia akan merogol otak kau dengan sadis. Kalau tak
sabar memang kau tak mampu layan sampai habis.
Paranoia Agent memilih pendekatan yang surreal dan postmoden,
dengan multi-plot dan multi-perspektif dalam plot yang non-linear. Anime ini meneroka secara sinikal apa yang kita maksudkan
dengan realiti dan fantasi (atau hyper-reality),
antara fakta dan mitos, antara kewarasan dan kegilaan, antara high culture dan pop culture. Paranoia
Agent berjaya melukiskan budaya postmoden dengan penuh sinikal dan ironi. Ia
menyindir polis yang korup, ia menyindir budaya popular, ia menyindir media
massa, malah ia menyindir produksi anime itu sendiri.
Ia memparodikan self-delusion
yang dipilih masyarakat, yang membawa mereka ke dunia fantasi dan mitologi
(dengan turunnya messiah yang akan
menyelesaikan masalah dunia secara ekspress), semata-mata sebagai eskapisme dari
kesakitan yang tak pernah diperiksa akar masalahnya. Ia membuka mata kita
tentang bagaimana kegilaan individu menjadi kegilaan kolektif masyarakat, dan
voila! Kini kegilaan individu bertukar jadi kewarasan yang dikongsi bersama.
Ada tiga episod filler
yang sangat menarik. Dan ketiga-tiganya masih berkait dengan Shounen Bat. Salah
satu yang paling aku suka ialah ialah sesi gossip dan mengumpat empat orang
suri rumah. Memang kelakar dan gelap. Episod itu saja seolah-olah sebuah
rumusan untuk Paranoia Agent. Ia buat aku terfikir dua perkara: Berapa banyak
penipuan yang kita kutip tanpa semakan untuk dihadam sebagai sebuah kebenaran
dan; Berapa banyak pula masa yang kita laburkan kemudiannya untuk menyemak penipuan
siapakah yang lebih menghampiri kebenaran?
Animasinya terbaik, suara pelakonnya real dan bervariasi, wataknya nampak ‘hidup’
dan eksentrik, plotnya kreatif dan lain dari yang lain. Bagi mereka yang mahu
sesuatu yang mencabar, mahu mencari anime yang memaknakan kreativiti pada
piawaian yang tinggi, Paranoia Agent adalah jawapannya. Seperti kata Satoshi
Kon, Paranoia Agent memang bukan realiti, tapi kebenaran.
5. ANOHANA: THE FLOWER WE SAW THAT DAY
Sediakan tisu, minuman, snek, nasi, lauk pauk dan
sebagainya. Kau akan layan anime ini secara marathon. Dan tisu bukan untuk
kesat mulut, tapi untuk sapu air mata yang akan mengalir di pipi kau, walaupun
kau jantan paling 3 line dalam dunia. Antara kelima-lima anime yang aku
senaraikan, Anohana hukumnya fardhu ain untuk kau tonton. Aku pun dah malas nak
tulis, tapi percayalah, untuk Anohana, kalau aku tulis pun, ia penuh dengan
puji-pujian yang melangit. Next post kita sembang pasal Anohana lebih panjang.
No comments:
Post a Comment