Oleh Magnus Bradshaw
Soalannya
bukan lagi seperti ditanyakan Dostoevsky “bolehkan manusia bertamadun jadi beriman?”
Sebaliknya “bolehkah manusia tak beriman jadi bertamadun?”
-Philip Rieff-
Dalam usaha memperdalam pemahaman kita tentang
kedudukan Islam dalam dunia kontemporari, penting untuk kita membezakan antara
etika Islam dan etika sekular. Etika sekular hari ini berkait rapat dengan
perspektif humanisme sekular – ‘penolakan agama untuk berpihak kepada
kepercayaan bahawa kemajuan manusia dapat dicapai dengan usaha manusia itu
sendiri’. Walaupun Muslim melihat autoriti moral berpunca dari Tuhan, humanis
sekular melihat moraliti bersifat intrinsik dalam diri manusia itu sendiri.
Autoriti moral yang tertanam di dalam
diri manusia, kata mereka, memberikan asas yang cukup untuk kita
menegakkan hukum dan peraturan bagi kita meneruskan kelangsungan tamadun
manusia.
Walaupun Islam mengakui fakulti rasional dan fakulti
spiritual manusia mampu memberikan kesedaran moral yang intrinsik, tapi jelas manusia
amat memerlukan panduan moral dan mereka akan – baik secara individu mahu pun
kolektif – terjerumus ke kancah kemusnahan tanpa cahaya iman dan ketundukan
kepada bimbingan Ilahi yang mengalir dari iman tersebut. Bagi mereka yang kufur,
al-Quran menjelaskan yang ia adalah kondisi kejahilan dan kegelapan spiritual,
yakni kesan moral dan sosial yang ketara dalam korupsi dan ketidakadilan ketika
zaman pra-Islam Arab. Terdapat analogi yang hampir sama antara zaman tersebut
dan zaman kita, sekurang-kurangnya jika unsur humanisme sekular dan ateisme
diambil kira.
Dalam penerangan yang berikutnya, saya akan
fokuskan kepada kebimbangan terhadap isu keruntuhan moral yang begitu ketara
hari ini dan mengambil kira kritikan terhadap beberapa nilai humanisme sekular
yang popular. Daripada menyampaikan perpsektif Islam tentang isu moral, fokus
tulisan ini lebih kepada perbezaan asas antara etika agama dan etika sekular. Hakikatnya
ialah sarjana bukan Islam telah mencapai kesimpulan tentang kerumitan etika
kontemporari, kesimpulan yang sebenarnya dikongsi oleh ramai Muslim sekian lama.
Simptom Kejatuhan
Pengkritik sekularisme biasanya melihat ada
hubungan antara sekularisasi masyarakat dan keruntuhan moral. Pada tahun 1948 pengarang
Amerika, Richard Weaver menyebutkan bahawa “Ada sebab yang kukuh untuk
mengisytiharkan yang manusia moden telah menjadi si bebal moral….kita
menghampiri kondisi di mana kita bakal menjadi manusia tanpa ukuran moral
dengan ketakupayaan kita untuk menyedarinya dan kita dilaknat tanpa jalan untuk
mengukur berapa dalam keruntuhan kita”. Bagi Weaver, masalah ini dikaitkan
dengan penafian terhadap elemen transenden, di mana dia menyamakannya sebagai
penafian terhadap kebenaran itu sendiri.
Kata Weaver, jika tanggapan humanis bahawa “manusia
adalah pengukur segala benda” harus menjadi penanda aras moral manusia,
akhirnya yang muncul darinya ialah relativisme moral yang merosakkan, di mana
antara simptom yang muncul adalah kelemahan dalam sentimen dan hubungan manusia,
hilangnya kemampuan untuk mengenal kelucahan, egosime, narsisisme dan fitrah
manusia. Terkini dalam After Virtue, sebuah naskah hebat yang membincangkan
masalah etika kontemporari, Alasdair MacIntyre menyebut yang Barat telah
mengidap sengsara ‘malapetaka moral’: “Kita telah – kebanyakannya kalau pun
bukan semua – hilang pemahaman kita – baik teori dan praktikal – tentang
moraliti.”
Sebenarnya kesinambungan budaya moral Barat telah
dikoyak dan tak ada lagi konsensus yang wujud sehingga akhir-akhir ini.
MacIntyre membuktikan yang masyarakat Barat kontemporari kurang kriteria moral
yang boleh dipersetujui bersama: ‘persoalan tentang adakah kebaikan yang diukur
berdasarkan pertimbangan moral tertentu betul atau salah tak mempunyai jawapan
yang tuntas’.
Ahli sosiologi, James Davison Hunter menyatakan
yang ‘kebenaran’ telah digantikan oleh ‘nilai-nilai’, yakni ‘kebenaran yang
telah dilucutkan kekuatan karakternya. Ia kini menggantikan wahyu, sebuah
keperluan yang kini dibubarkan ke dalam pelbagai kemungkinan…Perkataan ‘nilai’
itu sendiri menandakan perlucutan kebenaran kepada utiliti, taboo kepada
fungsi, keyakinan kepada kecenderungan, semuanya sementara, semuanya boleh
ditukar….kesakralan jelas hilang’. Semua perkembangan ini berlaku dalam konteks
kebangkitan individualisme moral, kemerosotan institusi yang membenteng
moraliti dan peremehan terhadap soal taqwa di mana soal rasa bersalah dan
penilaian moral menjadi taboo yang pantang diusik.
Kekaburan Enlightenment
Bagi humanisme sekular, akal adalah fakulti manusia
yang paling asas dan justeru ia menjadi dasar penting kepada sebarang
pendekatan berkenaan etika. Namun dalam perspektif Islam, akal dilihat sebagai
alat, bukan sebagai cara yang sepenuhnya lengkap untuk mencapai kesimpulan
moral yang mutlak, seperti yang disebut Weaver, ‘Akal sendiri gagal
menjustifikasikan dirinya. Bukan tanpa sebab syaitan digelar raja segala
peguam, dan bukan satu kebetulan penjahat-penjahat Shakespeare adalah mereka
yang pintar. Jika disposisi itu salah, akal menambahkan kecelakaan. Jika betul
akal menggalakkan kebaikan.’ Namun begitu, usaha untuk mencari prinsip moraliti
rasional yang boleh diaplikasikan secara universal adalah penting dalam etika
sekular moden. Kedua-dua Immanuel Kant dan sang utilitarian, Jeremy Bentham dan
John Stuart Mill cuba mencari prinsip tersebut, prinsip yang autoritinya takkan
boleh dipersoalkan oleh manusia yang rasional.
Tapi paradoksnya, akal membawa mereka kepada
kesimpulan yang bercanggah, dan terbukti tak berdaya menyediakan garis
pandangan yang neutral untuk sebarang keputusan dibuat dari perspektif moral
dan tuntutan masing-masing yang memang berbeza. Teori deontologikal Kant dan
pendekatan teleologikal utilitarianisme kedua-duanya jauh terpesong – selain
dari kelemahan intrinsik mereka – disebabkan kebergantungan mereka kepada
andaian Enlightenment tentang peranan akal di dalam etika yang kini dilihat
antara lain oleh MacIntyre dan John Gray sebagai usang.
Mereka mengatakan yang percubaan untuk menyediakan
tapak rasional semata-mata dalam mencapai objektif moraliti akhirnya akan
mengacu kepada asas yang tak rasional yang jika diperiksa semula hanyalah
sekadar kumpulan-kumpulan andaian dan keutamaan yang dikongsi kelompok
tertentu. Ramai sekularis kini mengakui yang akal semata-mata tak dapat
menyediakan asas yang cukup untuk menjustifikasikan moraliti, dan tak ada sebab
untuk menganut moraliti yang boleh dijustifikasikan atau terpaksa diakui oleh
manusia yang rasional.
Satu lagi masalah tentang teori universal
berasaskan akal ini ialah tak semua pemikir sekular menganggap akal dapat
membuktikan teori tersebut. David Hume sebagai contoh melihat akal sepatutnya
menjadi hamba nafsu dan bukan tuannya, manakala rasionalisme mengabaikan fakta
– agama dan psikologi moden jelas bersepakat dalam hal ini – bahawa terdapat
satu aspek dalam diri manusia yang tak pernah dan takkan jadi rasional, dan
aspek ketakrasionalan ini memainkan peranan yang penting dalam hidup manusia.
Oleh itu apabila usaha mengejar prinsip abstrak seperti peranan atau
kebahagiaan majoriti bercanggah dengan nafsu egoistik kita, percayalah nafsu akan
sentiasa menang, kerana secara praktikalnya prinsip abstrak itu tak dapat
menggenggam keinginan manusia dengan kuat apatah lagi untuk menimbulkan
kepatuhan atau ketakutan.
Percubaan meletakkan akal di atas kepentingan diri
juga mengabaikan fakta kita tak boleh melayan semua manusia dengan adil tanpa
sekelumit prejudis, oleh itu mungkin lebih rasional, dari perspektif sekular
tulen, untuk memuaskan keinginan kita seefektif yang mungkin; seperti
disebutkan Roger Scruton, ‘ianya sifat soleh dan bukan akal yang menanamkan
kepada kita rasa hormat kepada dunia, untuk setiap masa lalu dan masa depan,
yang menghalang kita dari merampas segala-segalanya sebelum cahaya kesedaran
kita gagal berfungsi.’
Banyak nilai moral lama Enlightenment sebenarnya
diwarisi - dalam bentuk yang telah ditukar – dari agama Kristian. Walaupun
begitu, ramai masyarakat liberal moden kemudiannya berusaha untuk membebaskan
diri dari tradisi moral yang dilihat zalim dan ketinggalan zaman dengan memilih
untuk beriman dengan prinsip universal yang disepakati ramai. Walau
bagaimanapun, MacIntyre berhujah bahawa projek pencerahan yang mahu mencari justifikasi
moraliti yang rasional dan kemajuan yang rasional melalui nilai liberal telah
gagal, mengakibatkan relativisme dan apa yang disifatkan Gray sebagai ‘keadaan
postmoden dengan perspektif yang patah dan amalan yang tak ada asas’, yang
seterusnya menolak konsep Enlightenment tentang nalar. Postmodenisme, berakar
dari kritikan Friedrich Nietzsche terhadap Enlightenment, menekankan
kepelbagaian perspektif yang tak punya penyatuan atau sebarang asas objektif,
kerana semua nilai adalah soal perspektif dan dalam dunia ini tak ada titik
pandangan yang neutral.
Dari perspektif postmoden, liberalisme, jauh dari
menyediakan satu set prinsip moral yang universal, ternyata hanya satu lagi
pandangan alam yang tertakluk kepada satu unsur kesejarahan manusia, yakni sama
terdedah kepada pusaran puting beliung relativisme moral. Enlightenment akhirnya
merendahkan dirinya kerana kaedah pengetahuannya yang rasional tanpa belas
kasihan telah mendedahkan kelemahan prinsip asasnya sendiri sehingga ia tidak
dapat bertahan dalam jangka masa panjang.
Tamatnya projek Enlightenment ini menurut Gray,
telah menjejaskan banyak asas dalam tradisi Barat, yang mungkin tak dapat
diperbaharui, tapi ditakdirkan untuk kejatuhan yang tak mungkin bangkit semula.
Dengan akal mengenepikan nilai-nilai lain, kata Gray, Enlightenment mewariskan
kepada kita dunia yang ‘asing kepada manusia dengan hidup tanpa tujuan yang
merosakkan…ia tak memunculkan sesuatu yang menyerupai sebuah tamadun baru….tapi
sebaliknya nihilisme.’
Kemajuan Yang Merosot
‘Kemajuan
bukan satu kemalangan, tapi keperluan. Sesungguhnya kejahatan dan kesumbangan
mesti hilang; sesungguhnya manusia mesti jadi sempurna’.
-Herbert Spencer-
Menurut Robert Nisbet dalam History of the Idea of
Progress, ‘tak ada idea yang lebih penting daripada, atau mungkin sama penting
dengan, idea kemajuan dalam tamadun Barat selama hampir tiga ribu tahun’.
Walaupun malapetaka abad ke-20 menyedar dan membetulkan kita dari harapan
tersebut, kecenderungan untuk melihat sejarah sebagai sebuah proses kenaikan
yang beransur-ansur menuju matlamat utopia masih kekal kini, malah kita boleh
mengesannya di kalangan liberal sekular kontemporari yang dengan bangganya
menggelar diri mereka sebagai ‘progressivists’.
Buku berpengaruh Francis Fukuyama, The End of
History and the Last Man meluahkan kepercayaan yang dikongsi ramai manusia,
yakni ‘kapitalisme demokratik global’ ialah sistem sosio-politik yang muktamad.
Kepercayaan bahawa dengan mengembangkan pengetahuan, kemanusiaan mampu
membentuk semula dunia, menghapuskan kelaparan, kemiskinan dan kezaliman, kini
dikaitkan dengan promosi sedunia tentang demokrasi – bahawa ia wajib
dimunculkan dengan kekuatan senjata jika perlu.
Seperti yang dihujahkan oleh Gray, ‘kemerosotan
agama Kristian dan kebangkitan revolusi utopianisme bergerak seiring. Apabila
agama Kristian ditolak, harapan eskatologi itu tak hilang, sebaliknya muncul
semula sebagai projek emansipasi universal’.
Namun di zaman kita, ideal progresif itu perlu
mendepani kekasaran realiti seperti krisis ekonomi dan ekologi, penambahan
senjata pemusnah besar-besaran dan perjuangan mendapatkan sumber yang semakin
berkurangan. Abad ke-20 memberi tamparan yang hebat kepada harapan yang politik
boleh menjadi medium pembebasan. Visi distopia George Orwell melalui 1984 dan
Aldous Huxley melalui Brave New World nampak lebih munasabah untuk jadi
kenyataan berbanding mana-mana kepercayaan utopia.
Gray menyebut yang pseudo-agama yang bernama Sains
telah menggantikan politik sebagai
medium aspirasi progresif, dengan ‘fundamentalis saintifik’ menjanjikan
‘jalan keselamatan’ melalui teknologi dan penghapusan penyakit, kemiskinan dan
kematian. Sambil menafikan tanggapan ini tak masuk akal, Gray walaupun seorang
atheis, berhujah bahawa kepercayaan Kristian yang pengetahuan manusia boleh
membawa kedua-dua kesan positif dan negatif lebih mendekati kebenaran
berbanding kepercayaan naif terhadap kemajuan tanpa batasan.
Beliau berhujah manusia keseluruhannya bukanlah
sepenuhnya rasional atau mengalami peningkatan moral secara bertahap. Sejarah kejam abad ke 20 membuktikan
kenyataan ini sama sekali palsu. Hakikat bahawa sains dan teknologi sentiasa
ada manfaat dan mudarat akibat dari ketaksempurnaan manusia kerap diabaikan:
‘Kemajuan dan
pembunuhan beramai-ramai berjalan seiring. Sebagaimana jumlah yang mati kerana
kelaparan dan wabak menurun, begitulah jumlah yang mati kerana keganasan
meningkat. Sebagaimana sains dan teknologi semakin maju, begitulah juga teknik
membunuh. Sebagaimana harapan untuk dunia yang lebih baik berkembang, begitu
juga pembunuhan beramai-ramai…Tak ada ruang yang banyak untuk kebenaran yang
menunjukkan bahawa masalah kita tak dapat diselesaikan. Sedangkan dulu agama menjadikan
kita bertolak-ansur dengan fakta yang janggal ini, tapi sekarang ia langsung
tak disebut.’
Masalah untuk humanis sekular ialah idea kemajuan
dan peningkatan moral manusia seolah-olah semakin jelas tak rasional dan semakin
bertentangan dengan akal. Pokok percanggahan golongan progresif ini ialah untuk
melihat manusia sebagai seekor haiwan yang dipacu oleh kepentingan biologi dan
juga untuk mempercayai yang manusia boleh berjaya dalam projek rasional untuk
menambah baik dunia.
Mengambil kira perspektif Darwin, Gray menegaskan
‘pandangan dunia yang benar-benar naturalistik tak meninggalkan sebarang ruang
untuk harapan sekular’, lagipun Darwinisme sendiri tak meletakkan mekanisme
teleologikal yang mungkin membawa kepada peningkatan kualitatif - apatah lagi
kesempurnaan - hidup manusia. Namun tanggapan bahawa ada aspek dalam sifat
manusia yang tuli terhadap nalar dan pemulihan mungkin tak dapat diterima oleh
mentaliti progresif. Jadi bagaimana keyakinan yang gigih terhadap elemen
progresif ini mahu dijelaskan? Gray mencadangkan sebab keyakinan ini terus
dipertahankan:
‘Bagi lelaki
dan wanita hari ini, kepercayaan yang tak rasional kepada kemajuan mungkin
satu-satunya penawar kepada nihilisme….Mereka mempercayainya bukan atas kepercayaan
yang disabitkan atas justifikasi yang kukuh tapi dari rasa takut terhadap
kekosongan yang mengancam jika harapan untuk masa depan yang lebih baik dibiar
begitu saja. Kepercayaan terhadap kemajuan adalah Prozac bagi kelas pemikir.’
Humanisme sekular mendapati dirinya terpaksa
memilih percanggahan tuntutan di antara akal dan sentimen, di antara konsep
kuasi-agama yang seolah-olah semakin tak masuk akal dan ‘realisme’ saintifik
yang terus dihantui jembalang nihilisme. Namun begitu, dengan dunia Barat
kontemporari terkoyak di antara kecemerlangan dan keraguan diri yang mendalam,
idea kemajuan mungkin terus kekal, walaupun dalam bentuk yang berbeza, seperti
yang disebutkan Philip Rieff ada idea yang boleh membodek imej kendiri kita:
‘Kita percaya kita tahu sesuatu yang nenek moyang kita tak tahu, kita percaya
yang kita boleh hidup bebas akhirnya, kita percaya kita mampu menikmati semua
deria inderawi kita –kecuali kesedaran masa lalu – dan menikmati hidup sebagai
manusia barbarik yang pelupa, jujur dan mesra dalam sebuah syurga teknologi.’
Moraliti Psikologikal
‘Psikologi
moden telah mengembangkan sempadan ketakbertanggungjawaban: mereka perlukan
lebih banyak ruang dalam bidang ini’.
-Karl Krauss-
Menurut pandangan yang muktabar dalam bidang sains
sosial, manusia kontemporari telah dikarakterkan sebagai ‘manusia
psikologikal’, dikaitkan dengan modeniti dan ketakpercayaan berbanding budaya
tradisional dan kepercayaan agama. Dengan mencari makna di dalam ruang peribadi
dan psikologi berbanding di dalam domain sosial, ‘manusia psikologikal’ ditandakan dengan
kecenderungan ke arah alienation dan
narsisisme; atau, seperti yang diluahkan Philip Rieff, ‘manusia beragama lahir
untuk diselamatkan, manusia psikologikal lahir untuk dipuji’.
Ditanam dengan apa yang disifatkan Richard Weaver
sebagai ‘kebimbangan psikik yang mendalam, kelaziman neurosis yang luar biasa,
yang membuatkan zaman kita unik’, sikap manusia psikologikal di dalam ruang
moral adalah individualisme. Menyedari yang manusia psikologikal muncul seiring
dengan mendadaknya sekularisasi, Peter Hormans menyebut yang ‘psikologi muncul
berterusan seiring dengan penurunan kuasa agama…hubungan yang dapat dilihat di
antara dua fenomena ini: psikologi ialah ‘agama halimunan’ manusia moden.’
Dalam konteks inilah etos terapeutik, dengan
‘paderi sekular’ yang lunak dan tak menghukum telah menggunakan wilayah makna
dan moraliti yang dulu tertakluk di dalam naungan agama. Perkembangan manusia
psikologikal sudah tentu serentak dengan kecenderungan yang tinggi untuk
mempersoalkan, dan selalu juga untuk menolak sumber tradisional autoriti moral.
Jika dulu Tuhan secara tradisinya dianggap sebagai kuasa moral yang mutlak,
dengan institusi sosial yang bertindak sebagai perantara kuasa tersebut,
kini penekanan diberikan kepada individu
dan pilihan peribadi. Menurut Paul Vitz dalam Psychology as Religion: The Cult
of Self-Worship, psikologi humanistik yang dibawa Abraham Maslow, Carl Rogers
dan lain-lain telah menggantikan konsep moral dengan usaha mencapai pemenuhan diri,
seterusnya memainkan peranan yang besar dalam kerosakan moral di Barat.
Dalam kajian terbarunya tentang pendidikan
moral di Amerika, The Death of
Character: Moral Education in an Age Without Good or Evil, James Davison Hunter
melihat yang psikologi moden telah berjaya menggantikan perkataan ‘karakter’,
dengan segala konotasi dan implikasi etikanya, dengan perkataan yang lebih
‘neutral’ yakni ‘personaliti’. Daripada
moraliti, kita kini ada nilai, yang ‘tak lebih sekadar sentimen…sebuah ekspresi
kecenderungan individu’. Tambahan pula menurut Hunter, ‘berdasarkan
penekanannya kepada proses terapeutik, strategi psikologi cenderung untuk
menolak idea (selalunya dengan nada
sinis) bahawa ada agenda moral yang perlu kita sampaikan kepada generasi
kemudian. Sebaliknya, dengan penekanannya kepada perasaan individu dan sikap
benci kepada kod moral tradisional, ‘etos terapeutik mewujudkan logik moral yang berakar dalam usaha kepuasan nafsu’.
Selalu dikaitkan dengan pengaruh unsur psikologi
yang semakin meningkat ialah kecenderungan anti-autoritarian yang amat memusuhi
pemahaman pedagogi tradisional dan penyampaian nilai moral. Berikutan trauma
Nazisme, pemikir seperti Theodore Adorno dan Erich Fromm yang kuat dipengaruhi
pandangan Marx dan Freud, telah berusaha untuk mengurangkan risiko masyarakat
massa dari dipengaruhi manipulasi kuasa jahat. Daripada membezakan kuasa yang
sah dan tak sah, bagaimanapun solusi mereka adalah untuk melemahkan autoriti
secara umum – dengan pengecualian kepada diri mereka sendiri – baik di dalam
undang-undang, keluarga atau kelas. Bagi pemikir anti-autoritarian seperti
Rousseau, ‘manusia dilahirkan bebas tapi di mana-mana pun mereka dirantai’.
Persoalan siapa yang mulanya mencipta rantai tersebut tak pernah pula mereka
fikirkan.
Soal Kebebasan
‘Di sebalik
setiap pemikiran yang bengkok di situ ada molekul yang bengkok’
-Roy Fuller-
Adakah manusia bebas membuat pilihan moral dan
bertindak mengikutnya, atau mereka ditentukan oleh kuasa di luar kawalan
mereka? Memang jelas tanpa kehendak bebas (free
will), pengertian tentang karakter, kemahuan dan hati nurani, kebaikan dan
kejahatan akan hilang pemaknaannya. Jalan yang paling munasabah bagi humanis
sekular dalam soal ini adalah mengalah kepada autoriti sains, yang mungkin
sudah pasti menyokong determinisme. David Berlinski mengatakan jika fikiran
manusia adalah sebuah ekspresi gen,
determinisme adalah kemestian yang logik. Terdapat juga percanggahan di antara
kepercayaan kehendak bebas dan psikologi evolusi seperti dicadangkan oleh Steve
Pinker atau Richard Dawkins di dalam The Selfish Gene.
Namun seperti yang disebutkan Berlinski, kedua-dua
Pinker dan Dawkins memilih untuk mengabaikan kesan yang jelas deterministik
dalam tulisan mereka. Masalahnya ialah apa yang dinyatakan sains mungkin tak
sesuai dengan cara fikir dan cara manusia menjalani kehidupan di mana akhirnya
saintis yang paling reduksionis pun tak mampu melakukan apa-apa dan hanya
mengalah begitu saja. Tapi determinisme membentangkan kesulitan yang lebih
serius, seperti yang ditegaskan Anthony O’Hear, jika hidup sudah ditentukan
maka rasionaliti kita sebenarnya tertanam di lubuk sebuah kuasa yang
non-rasional. Hasil kajian saintifik yang didorong rasionaliti akhirnya
menundukkan rasionaliti itu sendiri.
Implikasi moral dari determinisme adalah jelas
dalam hubungannya yang intim dengan psikologi dan kecenderungannya untuk
melihat penjenayah sebagai mangsa kecacatan fizikal, sosial dan psikologikal
yang tak berdaya. Dalam One Nation Under Therapy, Christina Hoff Sommers dan Sally
Satel merujuk fenomena ini sebagai ‘the
abuse excuse’, manakala Frank Furedi menulis dalam Therapy Culture yang
‘pengalaman traumatik telah ditukar kepada penjelasan multi-fungsi untuk semua
bentuk jenayah dan kelakuan anti-sosial. Psikologi moden cenderung melihat
manusia ditentukan oleh motif tak sedar atau trauma; seperti disebutkan Sommers
dan Satel, ‘pendokong therapisme…tak selesa dengan terma tanggungjawab
peribadi’.
Konsep jenayah semakin digantikan dengan gangguan
psikologi yang membawa seseorang kepada ‘pilihan yang buruk’ atau ‘tingkah laku
yang tak sesuai’. Konsep ‘jahat’ dan ‘rasa bersalah’ dilihat secara meluas
sebagai pertimbangan yang bersifat menghukum dan tak toleran, dan idea tentang
dosa digantikan dengan tanggapan deterministik yang merendahkan tanggungjawab
moral. Psikologis humanistik seperti Carl Rogers menyokong usaha ‘penerimaan total’ terhadap pesakit,
kerana mereka yang melakukan kesalahan
dilihat sebagai pesakit yang kurang pencapaian diri serta memerlukan terapi dan
bukan hukuman.
Keadaan semakin membimbangkan menurut Gertrude
Himmelfarb di mana ‘prinsip moral yang kini dilihat penilaian moral dianggap seolah-olah
kesedaran intelektual yang memalukan, lebih teruk lagi dianggap sebagai tak
liberal dan sebuah aturan yang menindas’.
Dalam Life at the Bottom, sebuah kajian masyarakat
kelas bawahan British berdasarkan pengalamannya sebagai psikiatris penjara,
Theodore Dalrymple mengatakan tanggapan yang manusia tak mempunyai
tanggungjawab individu untuk tindakan yang mereka lakukan kini diterima dengan
meluas dengan kesan moral dan sosial yang buruk. ‘Matlamat berjuta manusia
ialah untuk bebas berbuat apa yang mereka inginkan dan orang lain harus
dipertanggungjawabkan jika tindakan tersebut salah’.
Dalrymple mengatakan di UK sebuah sosial
determinisme yang dipengaruhi Marxist kini semakin diterima pakai, di mana dikhutbahkan
bahawa kesedaran kita ditentukan oleh status sosial dan kemiskinan menghalalkan
jenayah. Dia melihat trend ini
disokong oleh ahli terapi dan pekerja sosial yang mungkin mempunyai kepentingan
dalam melihat orang yang melakukan jenayah atau orang yang tak bertanggungjawab
sebagai mangsa pasif yang tak berdaya dan memerlukan pertolongan mereka.
Begitu juga menurut sosiologis Alan Wolfe, ‘Amerika
telah masuk ke era baru di mana kebaikan dan kejahatan ditakrifkan semula dari
segi wacana kesihatan awam dan ketagihan’. Dalrymple turut mencatatkan
peningkatan penggunaan istilah ‘addiction’ dan ‘addictive personality’ untuk
menutup kelakuan berhibur yang berbahaya terutamanya berkaitan dengan jenayah,
dadah, makanan dan seks. Ini telah membuat ramai orang hilang kesedaran tentang
disiplin dan kawalan diri dan digantikan dengan tanggapan bahawa semua kelakuan
tersebut adalah satu bentuk penyakit yang pelakunya tak mempunyai kebebasan untuk
membuat pilihan langsung. Tanggapan bahawa manusia tak bertanggungjawab atas
tindakan mereka digalakkan oleh worldview
terapeutik yang melihat penjenayah dan penagih sebagai tak berdaya dan perlu
dilayan seperti kanak-kanak atau seperti manusia yang lemah dan sentiasa
bergantung kepada manusia lain, yakni kurang kawalan atas kehidupan mereka
sendiri.
Evolusi dan Materialisme
‘Idea bahawa
manusia telah dikurniakan kuasa dan harta yang mustahil ditemui di alam binatang – atau alam semesta, setakat
yang kita tahu – muncul dari keperluan yang mudah: Tengok sekeliling kita’.
-David Berlinski-
Jika ada satu kepercayaan yang boleh menyatukan
semua humanis, ia adalah teori evolusi Charles Darwin. Ia memainkan peranan
berharga sebagai kubu untuk menentang kepercayaan agama, dan dengan
koloborasinya dengan idea kemajuan ia bertindak sebagai pengganti agama. Namun
sudah diketahui ramai yang Darwinisme - dalam perkataan yang sopan - mempunyai
sejarah moral yang bermasalah. Dalam kajian terbarunya, From Darwin to Hitler:
Evolutionary Ethics, Eugenics and Racism in Germany, Richard Weikert mengkaji
kesan teori Darwin dalam Nazi Jerman. Doktrin Darwinisme Sosial yang
diperkenalkan Herbert Spencer telah menggunapakai konsep Darwin tentang survival of the fittest ke alam manusia,
dan biologis seperti Ernst Haeckel telah
menyimpulkan dari sini yang persaingan antara spesis bertukar menjadi
pertarungan antara kaum dalam domain manusia: ‘jurang antara fikiran yang
bernas dari manusia bertamadun dengan fikiran yang hampa dari manusia liar
berjiwa binatang adalah sangat luas – lebih luas dari jurang yang memisahkan
kumpulan kedua dengan nyawa seekor anjing’.
Walaupun sudah tentu Darwin tak boleh dipersalahkan
akibat perkembangan yang berlaku kemudiannya, tapi Darwinisme terutamanya
Darwinisme sosial dan eugenik telah membekalkan dorongan yang penting kepada
Nazi yang melihat pembunuhan beramai-ramai pada skala industri boleh menjadi
sumbangan morak yang terpuji dalam kemajuan manusia. Pandangan begini tak harus
dilihat sebagai pandangan terpencil kerana sokongan kepada eugenik* sebelum
Perang Dunia Kedua adalah fenomena yang boleh diperhatikan di British, Amerika
dan juga Jerman. (*Eugenik: sebuah gerakan pseudo-sains yang cuba menghasilkan ‘manusia
pilihan’ atau ‘kaum pilihan’ melalui eksperimentasi genetik).
Masalah moral untuk humanis sekular adalah jika tak ada yang sakral dalam kehidupan
manusia, jika kita hanyalah haiwan dengan struktur otak yang lebih kompleks
dengan tak ada langsung nilai kualitatif yang membezakan kita dengan saudara
kita, yakni binatang-binatang yang lain, refleksi sebegini mungkin berbaloi dipertimbangkan semula.
Menurut perpsektif neo-Darwinian yang cuba
menjelaskan setiap tingkah laku manusia dari segi evolusi, kelihatannya tingkah
laku tak pentingkan diri sendiri atau altruistik sebenarnya didorong oleh kecenderungan
genetik atau reproduktif. Ianya jelas, jika semua moraliti, termasuk altruisme
didorong oleh kepentingan diri, maka egosime adalah penjelasan yang logik dan
pengorbanan diri jadi satu yang tak masuk akal. Seperti yang dicadangkan Keith
Ward, pandangan biologikal tentang moraliti menjadikan sifat marah, mengikut
hawa nafsu, iri hati, kesombongan dan sebagainya sebagai sifat semula jadi
manusia.
Dalam usaha mengelakkan pandangan yang sinikal
terhadap sifat alamiah manusia yang muncul dari pemerhatian sebegitu, Michael
Ruse menegaskan bahawa ‘tak dapat dipersoalkan lagi yang kita licik merancang
sesuatu untuk kepentingan diri dan kemudiannya berpura-pura menjadi budiman.
Sebaliknya kita jadi lebih baik jika kita ditipu oleh biologi kita
sendiri….kita jadi moral kerana gen kita, seperti yang dibentuk oleh natural selection, mengisi
fikiran-fikiran kita tentang menjadi manusia moral’.
Persoalan yang timbul di sini adalah sama ada
penipuan diri sendiri (self-deception)
adalah asas yang kukuh untuk moraliti berbanding kelicikan kerana jika kita
mampu melihat melalui penipuan diri maka kelicikan adalah kaedah yang lebih
logik. Setelah membuat kenyataan yang luar biasa, ‘Tak ada langsung apa yang
disebut asas etika…moraliti hanyalah tak lebih daripada ilusi kolektif yang
dipaksakan ke atas kita oleh gen kita untuk matlamat reproduktif’ – sebuah
kenyataan yang membayangkan nihilisme moral, Ruse mengakui yang ‘fakta mudahnya
ialah kita mengiktiraf moraliti tak lebih dari epiphenomenon dari biologi kita, kita akan berhenti percaya
kepadanya dan bertindak kerananya’. Justeru, Ruse menjelaskan, biologi perlu
mencari jalan untuk memastikan manusia percaya yang moraliti adalah sebuah
kebenaran objektif, walaupun sebenarnya ia hanya ilusi.
Walau bagaimanapun, jika moraliti adalah mekanisme
sosial tanpa asas yang objektif atau hanya sebuah mekanisme yang membolehkan
replikasi gen, maka adalah tak rasional untuk kita patuh kepadanya apabila ia
bercanggah dengan kepentingan diri sendiri, apatah lagi untuk mengenakan
kepercayaan yang sama ke atas orang lain kerana jelas ia satu penipuan. Seperti
yang disebutkan Keith Ward, pandangan begini adalah resipi terbaik untuk anarki
moral, kerana kalau moraliti disandarkan pada pragmatisme dan dikekalkan
sekadar untuk aplikasi sosial, ia pastinya dilihat mempunyai asas dalam realiti,
jika tidak kuasanya untuk memaksa kita pasti akan dikurangkan secara dramatik
kalaupun tak dihapuskan terus.
Terdapat banyak keengganan, walaupun di antara
pendokongnya sendiri, untuk menerima implikasi dari pandangan alam yang
ditawarkan evolusi, pandangan subversifnya yang mendalam tentang tanggapan
manusia terhadap dirinya, makna dan moraliti. Daniel Dennett menyifatkan
Darwinisme sebagai ‘asid universal’ yang menghakis setiap kepercayaan
tradisional tentang sifat manusia yang tak selaras dengan materialisme. Namun,
hanya segelintir humanis yang menerima untuk melihat manusia sebagai binatang
semata-mata, kerana John Gray sebut, ‘Darwin kata manusia seperti haiwan-haiwan
lain, humanis mendakwa mereka bukan haiwan’.
Malah saintis juga terbukti tak kebal dari
ketakselarasan ini; lihat saja fakta yang mencurigakan apabila Ruse dan Dawkins
yang melihat moraliti tak mempunya asas, tapi akhirnya beriman dengan nilai
moral liberal. Ward berhujah bahawa, ‘Apa yang moralis biologi benar-benar
lakukan adalah untuk menanamkan cita-cita moral mereka ke atas proses evolusi,
berbanding seperti yang didakwa mereka,
mendapatkan idea moral dari proses evolusi itu sendiri.’
Seperti yang kita lihat, Enlightenment dan etika
sekular yang muncul darinya adalah berdasarkan tanggapan theistik tentang
keunikan manusia. Darwinisme, teutamanya neo-Darwinisme meremehkan soal ini
dengan memberitahu kita tak ada sifat alamiah manusia yang kekal, yang ada
hanyalah situasi saling pengaruh mempengaruhi di antara gen dan persekitaran. Akal
dianggap mempunyai asal usul yang tak rasional di dalam esensi manusia yang
sentiasa berorientasikan semangat survival. Malah konsep kebenaran dan akal
dilemahkan, ia sekadar jadi mekanisme biologikal untuk proses replikasi gen
(walaupun ironinya akal sendiri yang menghasilkan penemuan ini).
Justeru menurut Ward, ‘apabila moralis biologikal
sebut yang moraliti hanyalah sebuah set corak kelakuan yang ditekapkan pada
diri manusia dan pada masa yang sama mencadangkan agar kita perlu mendepani dan
menerimanya kerana ianya kebenaran, sebenarnya mereka mengeluarkan kenyataan
yang bercanggah’. Tambahan pula kalau moraliti berkembang dan terus berkembang,
maka perkembangannya adalah relatif, kerana evolusi bermaksud perubahan dan ia
tak boleh dijadikan asas yang objektif untuk piawaian moral. Kita kemudiannya
tak dapat membandingkan sebuah set nilai moral dengan set nilai moral yang lain
kerana apa yang dulu dianggap jahat kini dianggap baik.
Mana-mana moraliti yang diasaskan kepada prinsip
evolusi seharusnya bersifat relatif terhadap tahap perkembangan evolusi yang
memunculkannya kerana tahap itu sendiri adalah sebahagian dari perubahan yang
berterusan (flux) tanpa titik rujukan.
Dalam Moral Darwinism: How We Became Hedonist,
Benjamin Wiker menyebutkan bahawa perbezaan mendasar dalam pemikiran Barat
adalah antara pemahaman theistik tentang alam semesta yang mempunyai tujuan dan
dicipta oleh kuasa tertinggi, dan pandangan materialistik yang mengatakan hidup
terdiri dari proses material yang tak bermakna. Wiker mengatakan menurut
Epicurus semua yang wujud adalah jirim yang bergerak dan ‘tak ada tindakan yang
secara intrinsiknya jahat kerana alam sendiri tak bermoral. Kerana manusia itu
sendiri adalah kelompok atom yang beragam dan bertindak secara rawak dan tak
ada satu penyatuan yang boleh kita sandarkan untuk mendapatkan penilaian
moral’.
Epicurus melihat kehidupan yang baik tak serasi
dengan kepercayaan kepada Tuhan dan keabadian roh, kerana hari akhirat
meletakkan halangan untuk kita meneruskan hidup dan menimbulkan rasa bimbang
yang merencatkan kenikmatan hidup. Bagi Epicurus, baik dan jahat sinonim dengan
keseronokan dan kesakitan, justeru kebahagiaan meminta kebebasan tanpa gangguan
dan batasan.
Wiker menjejak sejarah materialisme dari Epicurus
kepada Darwin dan mengesahkan yang suasana kontemporari di Barat menandakan
kemunculan semula materialisme dari etika Kristian. Sebagai contoh Wiker
menganggap penolakan Peter Singer terhadap kemurnian hidup berdasarkan
pendiriannya yang manusia tak jauh berbeza dengan binatang, sama juga percubaan
Alfred Kinsey untuk menormalisasikan praktis nafsu haiwani dan pedofilia,
sebagai lanjutan dari perspektif materialis dan Epicurean.
Berdasarkan perkembangan ini dan kemungkinan yang
ia mungkin berterusan di masa akan datang, Wiker menyebut: ‘kita boleh penggil
fenomena ini hukum tolak ansur moral; apa yang dianggap barbarik dan tak dapat
dibayangkan semalam, dianggap boleh diterima di bawah kondisi darurat hari ini,
dan dianggap sebahagian daripada unsur masyarakat bertamadun dan kita mungkin
tak dapat hidup tanpanya esok’.
Materialisme bukanlah falsafah yang
dimanifestasikan terus dari toleransi Epicurean. Kita tak boleh memandang
enteng pengaruh Marquis de Sade dalam menyifatkan kejahatan manusia dan
ekstremiti manusia. Sade dalam banyak keadaan boleh disebut mewakili sisi gelap
Enlightenment. Dia menolak untuk percaya kepada unsur roh manusia dan
membandingkan manusia dengan mesin,
malah dia menegaskan yang hati nurani manusia sendiri mempunyai asal yang
bersifat material dan moraliti hanyalah satu pragmatisme sosial. Kerana
kebebasan adalah ilusi, kita dijustifikasikan untuk berbuat jahat kerana kita
tak ada pilihan selain melakukannya, tak ada apa yang dinamakan tanggungjawab
moral dan konsep jenayah tak membawa apa-apa maksud. Kita menghuni dunia yang
tak ada pemaknaan yang mutlak selain hidup untuk berseronok.
Berdasarkan logik proto-Darwinian yang dipegang
Sade, hidup tanpa moral dengan hanya kecenderungan instiktual yang mengatur
alam menjustifikasikan egoisme radikal, penyiksaan, pembunuhan dan kesongsangan
seksual yang ekstrem seperti yang dinukilkan dalam tulisannya: ‘tanamkan dalam
diri kau bahawasanya kau punya kedaulatan mutlak atas dunia yang sujud di kaki
kau, bahawa kau punya hak tertinggi yang tak boleh dicabar untuk mengubah,
memotong, memusnahkan, membinasakan setiap dan semua makhluk yang kau suka…’
Dalam banyak keadaan Sade mendahului zamannya, individualisme
radikalnya yang mencabul dan kebenciannya kepada kekudusan menjadikan Sade
lambang pemikir moden. Seperti disebutkan John Phillips, tulisan Sade
‘mengangkat logik materialisme atheistik kepada kesimpulan tertinggi.’ Bahkan
kesimpulan tersebut harus dilihat sebagai penerokaan worldview materialisme yang konsisten dan logikal untuk mencabar
humanisme sekular.
Merenung ke Jurang Terdalam
‘Kepada
atheis saintifik, idea kuno ‘homo homini lupus’ – manusia adalah serigala
kepada manusia lain – membuatkan kepala mereka bergoncang seperti anjing yang
kebingungan’.
-David Berlinski-
Dalam surat tahun 1878, novelis Rusia Fyodor
Dostoevsky menulis:
‘Sekarang
bayangkan Tuhan tak wujud, begitu juga keabadian roh tak wujud. Sekarang
beritahu aku jika aku mati di dunia dan takkan dibangkitkan semula nanti,
adakah aku patut hidup di dunia dengan baik dan berbuat kebajikan?…..Dan kalau
benarlah semuanya, kenapa aku tak patut sembelih manusia lain, merompak dan
mencuri (selagi aku boleh menggunakan kepintaran dan ketangkasan aku untuk
mengelakkan diri dari dihukum)?’
Cabaran Dostoevsky yang selalu difrasakan semula
dengan kenyataan ‘kalau Tuhan sudah mati, semua dibenarkan’, mencadangkan yang
kalau pun atheist mahu memilih untuk tunduk kepada prinsip moral tertentu
mereka sebenarnya tak terikat oleh prinsip tersebut. Dalam dunia tak bertuhan
yang kosong dari perhitungan eskatologi, Dostoevsky mencadangkan takkan ada
autoriti mutlak yang boleh memaksa moraliti dan semua perkara tak lagi boleh
dinilai dalam bentuk ‘baik’ dan ‘jahat’ seperti sebelumnya.
Malah sesuatu tak boleh jadi nilai moral hanya
kerana seseorang memberitahu kita ia harus jadi sumber moral. Untuk
menjadikannya efektif, untuk menjauhkannya dari nafsu dan keinginan manusia
yang berbolak balik, ia mesti diRASAkan yang ia sememangnya benar dalam
bentuknya yang objektif. Sumber nilai moral psikologikal dan sosial hanya mampu
menahan bolak balik tersebut pada tahap jika ia dilihat berakar dari sumber
nilai yang objektif, dan ia jadi lemah pada tahap manusia sedar bahawa ia
adalah sebaliknya.
Dalam ketakhadiran Tuhan, humanisme bukan satu-satunya
alternatif kerana nihilisme juga calon yang setanding untuk mengisi kekosongan
tersebut. Bagi mendefinisikan terma ini, kita perlu membezakan di antara
nihilisme eksistensial, yakni kepercayaan yang hidup ini tak bernilai dan tak
bermakna, dan kemudian rasa putus harapan dan kekosongan yang muncul darinya,
dari nihilisme etika, yakni pendapat yang moraliti adalah bersandarkan
pandangan subjektif berbanding fakta objektif, bahawa ianya adalah sekadar
ciptaan manusia yang membolehkan kita mengendalikan kehidupan dalam dunia yang
tak bermakna.
Nihilisme juga menyimpan pandangan tersirat bahawa
persoalan utama dalam hidup tak dapat dijawab, kalau pun ia mampu ditanya,
kerana dunia tak menyimpan kebenaran mutlak. Pada nihilisme, humanisme adalah
himpunan nilai yang diekstrak dari agama dan sekadar pengoalahan ilusi yang
menyenangkan manusia. Malah nihilisme kelihatannya dalam banyak jalan ialah
refleksi jujur terhadap humanisme sekular yang dibawa saintifik kontemporari –
atau lebih tepat scientistic weltanschauung
yang dibawa oleh Richard Dawkins yang katanya ‘alam yang kita cerap adalah
bertepatan dengan sifat yang kita jangkakan jika di dasarnya tak ada rancangan,
tak ada tujuan, tak ada kebaikan dan tak ada kejahatan, tak ada apa-apa selain
ketakacuhan’.
Barangkali kita terpaksa mencari keamanan di ruang
peribadi. Tapi mungkin juga mustahil, kalau pandangan Francis Crik kita pandang
serius, ‘kau, kegembiraan kau dan kesedihan kau, memori kau dan cita-cita kau,
identiti peribadi kau dan kehendak bebas kau, sebenarnya tak lebih dari tindak
balas sekumpulan sel saraf yang besar dan molekul-molekul yang bersekutu
dengannya…kau tak lebih dari segerombolan neuron’. Jarang disimpulkan yang worldview reduksionisme saintifik
mempunyai banyak persamaan dengan nihilis bahkan punya banyak persamaan dengan
psikopat. Melihat kenyataan ini, agak pelik apabila Dawkins dan konco-konconya
melihat tak wujud kepincangan langsung dalam keimanan mereka kepada pemikiran
advencer sains dan sekular konvensional serta ketakjuban mereka pada spectacle dan penampakan lahiriah alam.
Nihilisme adalah satu kesan logikal, bukan saja
dari saintisme yang tak manusiawi, tapi dari relativisme radikal dan penafian
posmoden terhadap kebenaran objektif, termasuk kebenaran etika. Louis Pojman
memetik rakaman perbualan di antara pembunuh bersiri Ted Bundy – seorang peguam
terlatih – dengan salah seorang mangsanya dalam usaha Bundy menjustifikasikan
jenayah yang dilakukannya. Argumen Bundy menyuluh cahaya yang mengganggu ke
atas wilayah gelap di mana relativisme dan nihilisme berkumpul.
‘Kemudian
saya sedar semua penilaian moraliti adalah “penilaian nilai” dan semua
penilaian nilai adalah subjektif, dan tak ada yang boleh dibuktikan sama ada
“betul” atau “salah”. Saya juga pernah baca yang Ketua Hakim Amerika pernah
tulis yang Perlembagaan Amerika meluahkan tak lebih dari penilaian sebuah moral
kolektif. Percayalah saya sudah jumpa –apa yang jelas tak dijumpai Ketua Hakim
– yakni kalaulah rasionaliti satu penilaian moral bernilai sifar. Maka
menggandakannya dengan sejuta takkan menjadikannya 1 kali lebih rasional.
Juga tak ada
sebab untuk seseorang patuh pada undang-undang, orang macam saya, yang punya
keberanian dan kegagahan, kekuatan karakter untuk membuang segala rantai yang membelenggu…..Saya
sedar untuk jadi bebas sebenar-benarnya, untuk melepaskan diri dari rantai
sepenuh-penuhnya, saya harus jadi manusia tanpa sekatan seluas-luasnya. Dan
saya cepat sedar bahawa penghalang terbesar kepada kebebasan dan limitasi saya,
terkandung dalam penilaian moral yang rapuh yakni saya disuruh menghormati hak
manusia lain.
Saya bertanya
diri saya sendiri, siapa ‘manusia lain’? Manusia lain, dengan hak asasi
manusia? Kenapa bunuh seekor binatang bernama manusia dikira lebih bersalah
dari bunuh binatang lain, seekor babi, seekor kambing atau seekor lembu? Adakah
hidup kau lebih bernilai kepada diri kau tapi hidup seekor babi tak bernilai kepada
babi itu sendiri?Kenapa saya harus mengorbankan keseronokan saya untuk satu
makhluk berbanding makhluk yang lain?
Sudah tentu
dalam era Enlightenment yang saintifik ini kau takkan isytiharkan yang Tuhan
atau alam telah memberi tanda yang satu keseronokan sebagai ‘bermoral’ dan
‘baik’ manakala satu keseronokan lagi ‘tak bermoral’ dan ‘jahat’. Itulah kesimpulan
yang jujur hasil dari kesimpulan yang saya terima, selepas pemeriksaan yang
cermat dari diri saya yang lepas bebas dan spontan.’
Bundy yang pernah baca tulisan Sade, menawarkan
cabaran yang serius kepada argumen kontrak sosial yang menjadikan moraliti adalah
persoalan yang terhasil dari konsensus dan pragmatisme, malah cabaran juga
kepada sebarang cadangan yang asas objektif untuk moraliti boleh wujud untuk
humanis sekular. David Berlinski menyimpulkan bahawa ‘Jika kemutlakan moral
bukan dari Tuhan, dan kalau ia dalam sisi tertentu bukan bersifat mutlak,
justeru apa yang berlaku hanya berkisarkan keputusan-keputusan yang dibuat oleh
manusia. Tak ada lagi sumber pengadilan.’
Kesimpulan
‘Penebukan terhadap peradaban Barat hasil nihilisme sudah sempurna.’
-John Gray-
Adalah amat meragukan jika moraliti sekular tulen yang
menolak kuasa ketuhanan yang transenden – di mana ianya tak pernah berlaku
dalam tamadun kuno Yunani, Rom dan China – dapat membuktikan dirinya efektif
walaupun dalam tempoh tertentu yang signifikan. Malah sehingga kini apabila
masyarakat cuba bereksperimen dengan moraliti begini, hasilnya adalah
malapetaka seperti disebut John Gray:
‘Peranan
pemikiran humanis dalam membentuk rejim terburuk dalam sejarah abad lalu tak
sukar dilihat, tapi ia dinafikan, dibiarkan begitu saja oleh golongan yang
kerap membebel tentang jenayah agama. Pembunuhan beramai-ramai pada abad ke-20
bukan dijalankan dalam bentuk Spanish Inquisition versi moden. Ia dilakukan
oleh rejim atheis berdasarkan idea kemajuan Enlightenment….hasilnya adalah satu
bentuk tirani terbaru dalam sejarah, sebuah jenayah besar-besaran dalam usaha
mengejar syurga di dunia.’
Seperti disebutkan Christopher Lasch, demokrasi
liberal telah banyak meminjam banyak nilai dari tradisi agama-agama besar;
humanisme telah berkembang subur dalam hubungannya yang parasitik dengan tuan
yang tak pernah diakuinya, yakni konsep agama tentang makna hidup dan sifat
manusia. Bahkan, humanis menyerap nilai-nilai tersebut tanpa menyedari bahawa
usahanya meremehkan agama, dalam jangka masa panjang akan merosakkan
sendi-sendi prinsip moralnya sendiri. Menurut Friedrich Nietzsche, apabila
Kristianiti merosot, konsep moral yang dikaitkan secara intrinsik dengan
Kristianiti takkan dapat difahami lagi, walaupun ia muncul seperti: ‘Apabila seseorang
tak lagi percaya kepada Kristianiti, dia pada masa yang sama menarik haknya
untuk tunduk kepada moraliti Kristian dari kakinya….jatuh atau tegak berdirinya
bergantung kepada keimanannya kepada Tuhan.’
Tapi seperti dihujahkan Gray, dalam banyak hal humanisme
tak lebih baik dari Kristianiti sekular. Tapi humanisme memijak pemahaman yang
mendalam tentang percanggahan sifat manusia dan keterbatasan pengetahuan yang
dipelihara dalam tradisi Kristian.
Humanisme hari ini mendapati dirinya dilabel tak
koheran oleh sains reduksionis yang jelas tak serasi dengan dirinya, kerana
apabila saintis kontemporari yang tak sedar tentang keterbatasan sains itu
sendiri mahu kita percaya yang manusia
hanyalah binatang dengan kasta tertinggi, di mana minda mereka hanyalah
epifenomena yang ditentukan oleh proses dan hukum fizikal yang sukar
ditenangkan dan sentiasa bergolak, humanis yang menerima premis materialistik
sains dan meletakkan metodnya di puncak tertinggi, semakin tak mampu
menjustifikasikan kepatuhan mereka kepada idea tentang manusia yang unik,
tentang akal dan tentang kehendak bebas. Pendirian ini hanya kekal koheren di
hati manusia beragama, dan humanis berdepan jalan yang tak konsisten dalam
usaha mereka menjustifikasikan bahawa mereka juga menyimpan pendirian yang sama.
Seperti disebutkan Gray, ‘apabila dakwaan yang manusia sangat jauh berbeza
dengan haiwan lain dicabut dari akar teologikalnya, dakwaan tersebut bukan saja
tak boleh dipertahankan, malah sukar difaham dan sukar dihadam.’
Walaubagaimanapun, humanisme akan terus wujud,
sekurang-kurangnya sebagai gaya pemikiran untuk tempoh tertentu, kerana ia
secara samar-samar merefleksikan doktrin agama tentang keunikan manusia yang
sangat berharga untuk moraliti, kalau pun tak, untuk peradaban manusia itu
sendiri. Jelas sekali kelaziman yang semakin memuncak tentang kerosakan moral
saintisme dan nihilisme seharusnya mencuit keprihatinan mereka – sama ada
manusia sekular atau manusia beragama – yang mahu mempertahankan kelangsungan
nilai manusia baik dari sisi mana sekalipun.
p/s: Ini adalah terjemahan bebas tanpa mengikut skema penterjemahan tertentu. Kesilapan dalam penterjemahan tak dapat dielakkan.
No comments:
Post a Comment