Spotlight wajib ditonton rakyat Malaysia, lebih-lebih lagi ketika
negara kita diselubungi kejahilan untuk membezakan antara badan autoritatif
dengan tindakan autoritarian, ketika otak kita tumpul untuk membezakan antara
kewenangan dengan kesewenangan. Spotlight ialah cerita tentang kita
semua, tentang fungsi masing-masing dalam jaringan struktur kuasa.
Spotlight dibuka dengan imbasan ke tahun 1976. Lokasinya sebuah
balai polis di Boston, Massachusetts. Kita nampak seorang anggota polis veteren
berjalan sepanjang koridor menuju ke kaunter. Di kaunter dia berbual dengan
seorang polis muda. Dari perbualan mereka kita tahu mereka sedang menguruskan
masalah antara seorang ibu tunggal dengan seorang paderi bernama Geoghan.
Tiba-tiba seorang peguam masuk dan memberitahu kedua-dua anggota
polis tadi bahawa perkara ini tak boleh sampai ke pengetahuan akhbar utama.
Polis muda beritahu polis veteren jika sebutan kes di mahkamah berlangsung
mustahil perkara ini dapat ditutup dari pengetahuan wartawan. Polis veteren
dengan nada mengejek menjawab, “Sebutan kes apa?”
Seterusnya kita nampak Paderi Geoghan duduk bersendirian dalam
sebuah bilik.
Sementara itu dalam sebuah bilik lain, seorang biskop mengingatkan
seorang wanita yang gereja telah banyak berjasa kepada komuniti Boston. Peguam
tadi masuk dan biskop memberitahu peguam dia sudah hampir selesai. Biskop berjanji
kepada si wanita yang paderi itu akan dibuang dari Boston dan masalah ini
takkan berulang lagi. Kemudiannya biskop bersama Paderi Geoghan meninggalkan
balai polis menaiki sebuah kereta. Polis muda, sambil merokok, hanya
memerhatikan.
Adegan awal ini sebuah premis yang halus dari Spotlight tentang
perselingkuhan institusi kuasa untuk mendiamkan setiap ancaman yang boleh
menggugat struktur kuasa mereka. Kita nampak kemunculan polis, peguam dan
biskop di mana setiap satu mewakili institusi penguatkuasaan, perundangan dan
agama. Dan ironinya kemunculan mereka bukan untuk mendakwa tertuduh atau
menyiasat pertuduhan, sebaliknya peguam sekadar jadi broker undang-undang,
biskop mengingatkan (atau mengugut) ibu mangsa tentang sumbangan gereja kepada
masyarakat dan polis melepaskan penjenayah begitu saja.
Kita pergi ke tahun 2001 apabila akhbar The Boston Globe menerima
kedua editor baru berbangsa Yahudi bernama Marty Baron (Liev Schreiber). Marty
mahu dakwaan tentang pencabulan yang dilakukan Paderi Geoghan terhadap 80
kanak-kanak di 6 kariah yang berbeza dalam tempoh 30 tahun disiasat dengan
lebih lanjut. Menurut Marty laporan ini tak mendapat liputan yang sepatutnya,
hanya 2 kali dimuatkan dalam kolum kecil The Boston Globe dan tiada laporan
susulan dibuat.
Bagi Marty, kes ini menarik kerana peguam kepada mangsa-mangsa
cabul itu, Mitchell Garabedian (Stanley Tucci) mendakwa Archbishop Boston
(lebih kurang macam Mufti Negeri) tahu tentang salah laku Paderi Geoghan sejak
15 tahun dulu tapi tiada sebarang tindakan yang diambil. Archbishop menafikan
dakwaan ini tapi Garabedian mengaku yang dia ada dokumen yang membuktikan
sebaliknya. Malangnya dokumen ini ditutup untuk bacaan awam.
Marty mahu mendapatkan perintah mahkamah supaya dokumen ini dibuka
untuk orang awam dan mengarahkan siasatan susulan terhadap dakwaan ini
dijalankan. Dia menyerahkan tugas ini kepada Spotlight; yakni sekumpulan
wartawan penyiasat yang menjalankan kerja penyelidikan yang mendalam terhadap
isu-isu yang besar. Spotlight diketuai Robby Robinson (Michael Keaton), dan
dianggotai 3 orang wartawan; Michael Rezendes (Mark Ruffalo), Matty Carroll
(Brian D’Arcy James) dan Sacha Pfeiffer.
Gereja Katolik adalah institusi yang lebih power dari Majlis Agama Islam Negeri atau
JAKIM. Marty ketika dilantik sebagai ketua editor The Boston Globe pun perlu
mengadap Archbishop terlebih dulu. Jadi tugasan ini memang mencabar dan
berliku. Hasil siasatan awal mereka mendapati kemungkinan 70 paderi terlibat
dalam jenayah cabul di Boston. Justeru dakwaan terhadap Paderi Geoghan bukanlah
kes terpencil, tapi sebuah skandal pencabulan kanak-kanak yang sistemik
melibatkan ramai paderi bukan saja di Amerika, malah didakwa sampai ke
Vatican.
Gereja Katolik Boston selama berpuluh-puluh tahun menutup bangkai
jenayah ini dengan apa yang kita faham sebagai penyelesaian dalaman;
memindahkan paderi-paderi yang terlibat dari satu kariah ke kariah yang lain,
menggunakan peguam untuk menyuap mulut ibu bapa mangsa dengan sejumlah wang
tertentu dan menggunakan pengaruh gereja untuk mengugut suara-suara yang cuba
mendedahkan skandal ini. Justeru ini bukan jenayah biasa tapi jenayah yang
dilindungi oleh sistem dan institusi kuasa.
Keputusan Marty untuk menyiasat skandal ini mewujudkan persepsi
bahawa dia seorang Yahudi yang berniat jahat, dia didakwa menyimpan agenda
peribadi untuk menaikkan namanya dan dia dituduh sebagai orang luar (bukan asal
Boston) yang tak pernah peduli tentang Boston. “Marty bukan orang kita, ”kata
Peter Conley kepada Robby.
Pendek kata, Marty dicitrakan sebagai Yahudi yang cuba
berkonspirasi menggoncang kerukunan hidup masyarakat Katolik Boston. Isu yang
didedahkan tak pernah dinilai, malah disanggah dengan jawapan eskapisme yang
bersembunyi di sebalik simbol kolektif seperti “gereja banyak berjasa kepada
masyarakat”, “mereka (elit gereja) adalah orang-orang baik yang banyak beri
sumbangan kepada bandar ini” dan “kita tak boleh nafikan kebaikan Archbishop
hanya kerana keburukan segelintir paderi” dan sebagainya. Polis pula cakap “tak
ada siapa yang sanggup gari tangan paderi”, dan peguam pula cakap “kebanyakan
mangsa hanya mahukan perhatian dan duit”.
Tapi pengarah dan penulis lakon layarnya, Tom McCarthy tak
menonjolkan cerita ini dari perspektif antagonisme ‘Gereja Katolik vs Boston
Globe’. Gereja Katolik bukan penjahat dan Boston Globe bukan hero. Martin
Luther King, Jr. pernah cakap “tragedi sebenar muncul bukan dari penindasan
yang dilakukan oleh orang jahat, tragedi sebenar muncul dari diamnya suara
orang baik terhadap penindasan tersebut”.
Ini yang berlaku di Boston dan McCarthy mahu menyampaikan mesej
bahawa salah laku paderi dan penyelewengan Gereja Katolik ini sudah sampai ke
pengetahuan umum sekian lama tapi masyarakat hanya berdiam diri. Sebelum Boston
Globe mendedahkannya akhbar lain pernah melaporkan skandal yang sama. Robby
sendiri pernah terima maklumat tentang skandal ini beberapa tahun yang lalu
tapi memilih untuk mengabaikannya. Ada yang pesimis skandal ini takkan dapat
perhatian jika didedahkan, ada yang bimbang jika didedahkan ahli keluarga yang
taat dengan ajaran Katolik mungkin kecil hati dan ada yang takut jualan akhbar
akan menurun (Marty pernah diingatkan yang 54% pembaca The Boston Globe adalah
Katolik).
Ini sikap ‘I know, but I don’t want to know that I know, so I
don’t know’, yang dinamakan Zizek sebagai penyakit fetishist disavowal, pemujaan
kepada sikap ketakbertanggungjawaban. Saya tahu tapi saya enggan untuk
menanggung kesan dari pengetahuan ini, supaya saya boleh terus berlakon
seolah-olah saya tak tahu.
Ada ibu mangsa menceritakan tekanan untuk mendiamkan pencabulan
ini bukan saja datang dari gereja tapi juga dari kawan-kawan dan masyarakat.
Masyarakat juga memikul beban dosa kerana kita ‘berfungsi’ sepertimana struktur
kuasa dan kekuasaan mahu kita ‘berfungsi’. Berapa kali dalam filem ini kita
melihat watak-wataknya mengungkapkan ayat “I was doing my job”. Polis enggan
siasat sebab hendak jaga kestabilan, peguam hanya menjalankan tugas untuk
selesaikan urusan anak guamannya, akhbar sekadar melaporkan berita. Pendek kata
semua orang sekadar ‘cari makan’.
Harold Laswell pernah memperkenalkan terma collective symbols (atau master symbols) ketika
mengajukan teori propagandanya. Kata Laswell untuk menjadikan sesebuah
propaganda itu efektif, sebuah conditioning
process perlu dijalankan ke
atas masyarakat dengan mengenalpasti idea, imej dan tanda tertentu yang
dikongsi bersama yang boleh dihubungkan secara terus dengan emosi tertentu
(perasaan marah contohnya). Idea, imej dan tanda ini ditanam secara sofistikated
melalui ucapan, tulisan, gambar atau muzik.
Idea, imej dan tanda ini apabila sudah subur akan membuahkan
simbol kolektif yang mudah dimanipulasi untuk menggerakkan emosi
masyarakat. Simbol ini membina mitos (doktrin dan formula yang mengisi
imaginasi masyarakat), naratif (konsepsi hidup) dan struktur nilai (mencipta
hierarki sosial; siapa berkuasa, kenapa mereka berkuasa) kumpulan sosial
tertentu. Justeru apabila propaganda datang menyapa masyarakat, ia tak lagi
jadi propaganda tapi sebuah kebenaran yang perlu dibela atau hak yang perlu
dipertahankan.
Aku tak maksudkan yang simbol kolektif ini palsu, mungkin ia benar
mungkin tidak, tapi konteksnya di sini simbol itu dimanipulasi untuk
kepentingan kuasa elit. Hal ini berlaku kerana kefahaman masyarakat tentang
simbol ini bukan muncul sebagai wacana idea yang konkrit tapi sekadar permainan
persepsi yang mudah dikawal.
Institusi kuasa cenderung mengaitkan kewujudan mereka dengan
simbol kolektif. Merekalah pelindung, pembela, Messiah dan benteng terakhir
yang akan mempertahankan simbol kolektif tadi. Dengan mewujudkan culture of fear, maka apa saja perkara yang
mengganggu kestabilan struktur kuasa ini dianggap ancaman yang perlu dinafikan.
Masyarakat dikhutbahkan yang kestabilan struktur kuasa adalah jalan selamat
yang melindungi kepentingan semua lapis masyarakat. Justeru ancaman kepada
struktur kuasa adalah ancaman kepada simbol kolektif dan ancaman kepada simbol
kolektif adalah ancaman kepada masyarakat itu sendiri.
Sebab itu Garabedian cakap hanya orang luar (outsider)
sepertinya yang berbangsa Armenia dan Marty yang berbangsa Yahudi saja boleh
membongkar skandal ini. Marty bukan saja Yahudi tapi dia juga bukan penduduk
asal Boston. Mungkin jika dia seorang Kristian Katolik yang warak dia takkan
arahkan anak buahnya dedahkan skandal ini. Malah semua wartawan Spotlight
mengaku mereka lapsed Catholic,
yakni penganut Katolik yang tak lagi terikat dengan praktik Katolik.
Skandal jenayah begini hanya boleh dipecahkan oleh individu yang
bebas dari permainan persepsi yang muncul dari simbol kolektif tadi. Individu
yang merdeka dari ethical
illusion dan berani berkata jenayah tetap jenayah walau bagaimana
cantik sekali pun kita membungkusnya dengan kata-kata, dan jenayah tetap
jenayah walau siapa pun yang melakukannya. Dan hari ini kita juga wajib
mengambil posisi yang sama, dengan menjadi outsider, melepaskan prejudis, sentimen dan
nostalgia yang mengikat kita kepada simbol kolektif yang mengelirukan dan
menghalalkan banyak jenayah di dalam negara ini.
Sebelum menontonnya, aku jangka Spotlight akan melondehkan aib
Gereja Katolik dengan nada subversif, kecaman dan kontroversi. Aku jangka
Spotlight sebuah filem yang menyerang hendap institusi gereja tanpa belas ihsan
dan aku bakal menyaksikan wartawan berperwatakan hero yang pintar bermain hujah
yang mengagumkan. Ya, aku
terbayangkan Newsroom dengan dialog bertubi-tubi Aaron Sorkin.
Tapi Spotlight tak berminat dengan kontroversi dan tak berniat
mengangkat sesiapa sebagai hero. Ia sebuah filem doku-drama yang diolah dengan
halus dan beradab. Keutamaan filem ini bukan untuk mengangkat watak tapi
mengangkat cerita itu sendiri walaupun tak dinafikan kejayaannya banyak
bergantung kepada kekuatan pelakon-pelakonnya. Kita menikmati filem ini bukan
dari garisan antagonis-protagonis yang jelas tapi kekuatan karakter watak-watak
dalam memainkan peranan masing-masing untuk menghidupkan cerita.
Spotlight enggan berlebih-lebihan. Tak ada muzik suspen dan
thriller, tak ada elemen yang sensasi dan tak gelojoh untuk nampak dramatik.
Semuanya dalam mood profesional dan tersusun. Dalam filem ini kita takkan
nampak Archbishop Boston berkonspirasi dengan paderi lain untuk menafikan usaha
para wartawan Spotlight. Begitu juga kita takkan nampak wartawan Spotlight
mengeji Gereja Katolik dengan bahasa berapi-api. Ini tak bermaksud skripnya
mendatar dan menjemukan. Cuma bahasanya tepat, licik, berdiplomasi dan penuh
kiasan. Tom McCarthy sebagai pengarah tahu apa yang ingin disampaikan dan yang
paling penting dia tahu cara menyampaikannya.
Dengan mengambil kira ia berdasarkan kisah benar malah subjek
filem ini sangat sensitif, McCarthy bijak kerana berjaya mengartikulasikan
filem Spotlight dengan nada dokumentari yang menarik dan seterusnya membuka
peluang untuk filem ini dihargai bukan saja oleh manusia yang mencari point untuk balun Gereja Katolik, tapi juga
ditonton oleh penganut Katolik itu sendiri.
Dengan cara ini Spotlight bukan menembak sensitiviti penonton
dengan machine gun, tapi
menyuntik jarum halus yang terkandung serum kebenaran yang perlahan-lahan
menyedarkan kita. Spotlight bukan melancarkan perang terhadap Tuhan atau
Kristian Katolik atau mana-mana agama pun tapi mahu membongkar bagaimana
struktur kuasa mengeksploitasi simbol kolektif masyarakat baik atas nama agama,
kaum atau nasionalisme seterusnya serta bagaimana simbol tadi digunakan untuk
memalingkan kita dari jenayah yang menyorok di sebalik simbol-simbol ini.
Dalam Spotlight ada paderi mengaku dengan selamba yang dia pernah
cabul kanak-kanak tapi dia kata dia tak pernah merasa kepuasan seksual atau
berbangga dengan pencabulan itu. Dia juga cakap ada beza antara cabul dan
rogol. Dan perbuatannya itu bukan rogol kerana dia tahu perbezaan antara cabul
dan rogol sebab dia sendiri pernah kena rogol.
Bagi aku dia menganggap kerja mencabul itu satu yang normal untuk
dibuat oleh seorang paderi. Sama seperti penerima rasuah anggap suatu yang
normal untuk terima rasuah walaupun dia tak pernah berbangga dengan tindakannya
itu. Penerima rasuah juga mungkin mengatakan dia bukan terima rasuah tapi duit
kopi, derma ikhlas, wang ihsan dan sebagainya. Abnormaliti sudah jadi
normaliti. Kita lihat di sini bagaimana seseorang merasionalisasikan jenayah
melalui kebiasaan yang sudah menjadi budaya.
Soalnya bukan perasaan puas atau tak puas, bangga atau tak bangga,
soalnya aktiviti rasuah itu adalah jenayah. Jenayah wujud bila ada pihak yang
dizalimi. Rasa bangga bukan kriteria yang menentukan sesuatu aktiviti itu
jenayah atau tidak. (Banyak kajian menunjukkan kebanyakan jenayah seksual
(rogol, liwat, cabul dan sebagainya) dilakukan bukan untuk mendapatkan kepuasan
seksual tapi motivasinya muncul dari usaha mendapatkan kuasa dan kawalan (power
and control) terhadap mangsa. Motivasi yang sama boleh dikaitkan dengan
rasuah. Penerima rasuah terima rasuah bukan sebab kesempitan wang tapi sebab
mereka sedar mereka ada power
and control untuk mendapatkan
wang dengan cara mudah).
Aku sebutkan tadi yang Spotlight tak bertujuan mencabut iman dari
hati manusia. Dan aku mahu tambah di sini, Spotlight pada satu sisi ingin
menguatkan harapan manusia kepada iman. Seperti yang disebutkan oleh salah
seorang mangsa, “Jenayah (cabul) ini bukan saja pencabulan fizikal tapi juga
pencabulan spiritual”. Paderi memilih mangsanya dari kumpulan sasaran yang
sama, maksudnya semua mangsa cabul punya latar belakang yang sama; datang dari
keluarga miskin, tak ada bapa dan perlukan kasih sayang. Justeru mereka dan
keluarga mereka rasa dihargai bila ada orang yang beri perhatian. Apatah lagi
orang itu manusia yang dekat dengan Tuhan.
Jadi bila mereka dicabul ia bukan saja mencabut rasa percaya
mereka kepada paderi tapi juga mencabut iman mereka kepada Tuhan. Ramai dari
mereka tak dapat terima kenyataan yang mereka telah dicabul lalu memilih untuk
jadi alkoholik, penagih dadah atau paling teruk membunuh diri. Sebab itu kita
kena sedar institusi kekuasaan yang tak dikritik akan menghancurkan kepercayaan
masyarakat kepada sebarang autoriti kuasa. Begitu juga institusi agama yang tak
dikritik akan membunuh kepercayaan masyarakat kepada autoriti agama atau
membunuh kepercayaan kepada Tuhan itu sendiri.
Selepas skandal ini pecah, Cardinal Law letak jawatan sebagai
Archbishop Boston dan dilantik mengetuai Santa Maria Maggiore, antara gereja
berpengaruh di Vatican. Kesimpulannya, Cardinal Law bukan letak jawatan tapi
dinaikkan pangkat. (Bukan di Malaysia pun pernah berlaku benda yang sama? )
Kata Martin Luther King, Jr. "Akan datang satu masa di mana
kita perlu memilih kedudukan yang tak selamat, tak politikal, tak juga popular,
tapi kita mesti memilihnya kerana hati nurani kita beritahu itulah kedudukan
yang benar".
Rasanya kita sudah sampai di persimpangan di mana kita perlu
mengambil kedudukan yang benar. Cahaya spotlight tak selalu bersinar untuk
menunjuk arah jalan kepada kita. Lampunya mungkin rosak, kuasanya mungkin
habis, dan kegelapan pasti datang kembali menyapa kita.
No comments:
Post a Comment