SITUASI:
kita ke sebuah majlis kenduri kahwin. Juadah yang disediakan ialah nasi putih
bersama rendang tok dan jelatah, air sirap dan tembikai potong sebagai pencuci
mulut. Selesai makan, kita diminta mengkritik rendang tok yang dihidangkan
tadi.
Kritikan
Tahap 1
Pengkritik :
“Rendang tok ini sempurna. Sedap. Tak ada apa yang boleh dikritik.”
Ulasan : Kritikan ini diletakkan di
tahap terbawah kerana ia gagal menjalankan fungsi kritikan, yakni menyatakan
kelemahan dan kekurangan subjek. Malah, paling teruk ia mengaku bahawa subjek
telah mencapai kesempurnaan. Bagi saya, kesempurnaan adalah milik Tuhan,
sedangkan manusia dan setiap aspek kemanusiaan yang berada dalam tanggungjawab
manusia, berhak menerima kritikan. Dan ya, Tuhan juga tak dapat lari dari
kritikan.
Ada beberapa faktor yang memungkinkan kritikan di
atas berlaku. Paling utama, pengkritik jahil tentang rendang tok, sama ada dari
segi ontologi (apa sebenarnya rendang tok/ apa yang membezakan rendang tok
dengan rendang-rendang lain), epistemologi (di mana sumber untuk mendapatkan
resipi rendang tok yang sebenar) dan etika (bagaimana yang dikatakan rendang
tok yang berkualiti). Mungkin dia jahil salah satu dari aspek-aspek ini, atau
mungkin dua darinya, atau mungkin ketiga-tiganya sekali.
Mungkin dia pernah makan rendang tok, tapi rendang
tok yang dia makan sebelum ini lebih teruk dari rendang tok yang dimakannya
sekarang. Jadi normal untuk dia cakap rendang tok yang dia makan sekarang
sedap. Masih - akibat kecetekan pengetahuannya tentang rendang tok – penilaian
pengkritik jadi tak berkualiti.
Kritikan
Tahap 2
Pengkritik :
“Rendang tok ini tak sedap. Saya tak tahu kenapa tapi rasanya banyak yang tak
kena.”
Ulasan : Secara umumnya pengkritik tahu
tentang rendang tok. Dia sedar ada kekurangan pada rendang tok yang dimakannya.
Di sini penilaian telah muncul dan perbandingan telah dibuat. Mungkin juga
pengkritik tak pernah makan rendang tok, tapi disebabkan rendang tok ini
terlalu hampeh, sehinggakan untuk memenuhi kriteria sebuah rendang pun ia
gagal, maka kelemahannya ketara. Tapi dari satu segi pengkritik tahu apa yang
dimaksudkan dengan rendang secara umumnya.
Mungkin juga pengkritik pernah makan rendang tok
berpuluh kali dari berpuluh tukang masak. Hasil pengalamannya, dia tahu
bagaimana rasanya rendang tok yang sedap. Dia mampu bezakan antara rendang tok
yang sedap dengan rendang tok yang hampeh. Tapi sekadar pengalaman bukan secara
langsung memunculkan pengetahuan, walaupun pengalaman boleh jadi sarana
mendapatkan pengetahuan.
Ini menyebabkan walaupun pengkritik tahu rendang
tok yang dia makan tak sedap, tapi dia tak tahu jelaskan kenapa rendang tok itu
tak sedap. Tapi kita tak patut mengecam pengkritik dengan kata-kata “komen je
pandai, solusinya tak tahu” atau “kenduri warrior” dan pelabelan lain yang
bertujuan mematikan kritikan si pengkritik. Bak kata Bertrand Russell, ada beza
antara know by acquaitance dan know by description. Yang pertama hasil
dari kebiasaan, yang kedua hasil dari penjelasan. Pandai menikmati KFC tak
semestinya tahu resepi KFC, apatah lagi tahu masak KFC. Penjelasan memerihalkan
kebiasaan.
Kritikan
Tahap 3
Pengkritik :
“Rendang tok ini tak sedap. Dagingnya liat dan perisanya tak meresap ke dalam
daging. Lemaknya tak bertenaga. Saya
teka tukang masak gunakan santan segera, bukan santan original, dan ini
merosakkan keseluruhan perisa rendang. Paling gagal kerisik langsung tak
dimasukkan. Paling bangang awak letakkan cheese
sebagai hiasan. Kesimpulan saya, ini adalah hidangan untuk ahli neraka”.
Soalan :
“Boleh tunjukkan cara masak rendang tok yang sedap?”
Pengkritik :
“Saya tak tahu masak rendang tok. Saya cuma tahu rendang tok ni tak sedap dan
apa punca ia tak sedap.”
Ulasan :
Ini kritikan yang lebih ilmiah dari kritikan tahap 2. Pengkritik bukan saja
tahu rendang tok yang dihidangkan tak sedap tapi dia juga mampu menjelaskan
kenapa ia tak sedap. Maksudnya pengkritik tahu unsur dan komposisi yang
mewujudkan sebuah rendang tok dan kepentingan setiap unsur-unsur itu dalam
mewujudkan totaliti rendang tok. Tapi pengkritik cuma mampu mengkritik rendang
tok yang dikatakan tak sedap tanpa dia boleh masak rendang tok yang dikatakan
sedap. Di sini muncul selisih antara ruang teori dan praktis.
Sudah tentu pengkritik tak boleh dikecam kerana tak
boleh masak rendang tok. Pengkritik hadir ke kenduri untuk makan dan dia
diminta untuk mengkritik rendang tok yang dia makan. Dalam situasi ini tak ada
apa-apa syarat yang meletakkan bahawa pengkritik mestilah tukang masak yang
pakar dalam rendang tok. Semua manusia mahu/ mampu menikmati rendang tok, tapi
bukan semua manusia mahu/ mampu jadi tukang masak rendang tok yang berkualiti.
Jika kita rujuk semula kepada penjelasan Russell
tentang ‘tahu melalui kebiasaan’ (know by
acquaitance) dan ‘tahu melalui penjelasan’ (know by description), maka pengkritik ini tahu . Tapi sekali lagi sempadan perlu digariskan di
sini. ‘Tahu melalui penjelasan’ maksudnya pengkritik ‘tahu bahawa’ rendang tok
adalah sekian dan sekian. Tapi ‘tahu bahawa’ (knowing that) perlu dibezakan dengan ‘tahu bagaimana’ (knowing how). Mengkritik adalah satu
kemahiran, mempraktikkan kritikan itu pula memerlukan kemahiran yang lain.
Kritikan
Tahap 4
Pengkritik :
“Rendang tok ini tak sedap dan huru hara. Dagingnya liat sebab awak tak guna
daging batang pinang. Perisanya tak meresap ke dalam daging sebab tukang masak
perap daging kurang dari 2 jam. Satu elemen terpenting dalam mana-mana rendang
ialah kelapa segar sebab ia unsur yang menyedapkan rendang. Santan dan kerisik
mesti dari kelapa segar. Santan segera dan kerisik segera adalah jenayah
terbesar dalam proses masak rendang.
Awak kena sedar perkataan ‘segera’ tak pernah wujud
dalam resipi rendang tok. Sejak proses awal lagi rendang tok berkisarkan
ketelitian, kesabaran dan tradisionalisme. Postmodenisme, parodi, pastiche, mentaliti McDonaldization dan cheese yang
awak masukkan ni boleh pergi ke neraka!
Awak kena potong kelapa, perah santan dari kelapa,
goreng kelapa, tumbuk kelapa sampai berminyak untuk dapatkan kerisik, perap
ayam sekurang-kurangnya 2 jam, potong beraneka jenis bahan kisar – dari
ketumbar sampai buah keras, dan semua ni kena masak dengan api yang perlahan
dan terkawal. Dalam semua proses ni perkataan ‘segera’ tak sepatutnya buat
kemunculan apatah lagi dalam bentuk santan. Mari sini saya tunjukkan cara buat
rendang tok yang sebenar!
Ulasan :
Ini adalah kritikan yang sempurna. Pengkritik faham wujud rendang tok (being - ontology), tahu apa yang
mencirikan rendang tok (knowing -
epistemology) dan boleh masak rendang tok yang sedap (acting - ethics).
Kritikan
Tahap Radikal
Pengkritik :
Rendang ini memang tak sedap. Antara punca tak sedap sebab dibuat dari
bahan-bahan murahan. Daging murah, santan segera dan kerisik segera. Saya
dimaklumkan syarikat katering mengenakan bayaran RM 20.00 satu kepala. Dengan
hidangan nasi putih, rendang yang hampeh, jelatah kurang nanas, air sirap dan
tembikai potong, saya rasa bayaran yang dikenakan kepada tuan rumah adalah
melampau. Ini satu penipuan, penganiayaan dan amanah yang pecah. Ini bukan lagi
isu rendang tok yang tak sedap tapi melibatkan kezaliman kepada keluarga tuan
rumah yang membayar harga yang mahal dan tetamu yang dinafikan hak untuk
menerima hidangan yang lebih berkualiti.
Ulasan :
Pada tahap ‘teori kritis’, kritikan bukan lagi ditujukan kepada rendang tok
atau usaha penambahbaikan rendang tok, tapi melangkaui semua itu. Seperti kritikan lain, ia juga bermula
dari perasaan benci, meluat dan sakit hati, cuma ditambah satu lagi perasaan,
yakni curiga. Curiga bukan saja terhadap unsur yang ‘buruk’ dan ‘salah’, tapi
terhadap sebarang kategori yang disifatkan ‘terbaik’, ’berguna’, ‘sesuai’,
‘produktif’ dan ‘bernilai’ seperti yang difahami oleh ideologi yang dominan. Ia bukan lagi menanyakan “kenapa rendang tok
ni tak sedap?” tapi “kenapa mesti rendang tok?”, “siapa dapat untung dari
rendang tok yang tak sedap ni?”.
Faham
ReplyDeleteFaham
ReplyDeleteTerbaik, ulasan yg mantap, bukan senang nak beri contoh yg melibatkan istilah falsafah ilmu
ReplyDeleteSangat berkesan kepada saya yamg suka rendang tok dan yang ingin membuka perniagaan rendang tok. Terima kasih pada penulis. Sungguh sempurna dan padat..
ReplyDeleteSangat berkesan kepada saya yamg suka rendang tok dan yang ingin membuka perniagaan rendang tok. Terima kasih pada penulis. Sungguh sempurna dan padat..
ReplyDeleteGrand Sierra Resort Casino - Mapyro
ReplyDeleteView 안동 출장샵 detailed information and road 태백 출장샵 conditions for Grand Sierra Resort 광주 출장마사지 Casino in Grand Sierra Resort. Grand Sierra Resort Casino is one 대구광역 출장마사지 of the few places in 여수 출장샵 Grand Sierra Resort