Ianya tak mengambil masa yang
lama untuk kau jadi peminat filem-filem Korea Selatan. Cukup dengan tonton dua
atau tiga filem - tak kira sama ada kau peminat filem romantik, seram, aksi,
thriller atau misteri – dan kau akan sedar ada sesuatu yang lain dari
filem-filem Korea Selatan yang kau takkan jumpa dari filem-filem negara lain.
Filem Korea Selatan bukanlah
wujud unik dalam bentuknya yang tersendiri atau terlalu avant-garde, formula
mereka banyak ditarik dari filem-filem Hollywood, Hong Kong dan Jepun. Cuma
mereka tak imitate, tapi mereka innovate. Melalui inovasi ini mereka
bangunkan sebuah bahasa filem yang garang dengan semangat visual, sangat
stailistik dan pintar bermain dengan emosi penonton.
Antara kecenderungan kebanyakan
pembikin filem Korea Selatan ialah mereka tak tersangkut dengan konvensyen
sesebuah genre. Kita boleh kesan kepelbagaian genre (atau sub-genre) disumbat
masuk ke dalam sesebuah filem, atau sesebuah genre diberi suntikan yang lebih
segar yang lari dari kebiasaan.
Jika kau suka filem yang ada
elemen gelap, ganas, provokatif, sinikal dan absurd, yang melihat dunia bukan
dari sudut hitam-putih, maka filem-filem thriller ini sesuai untuk senaman otak
buat meregangkan sel-sel kau yang kendur akibat lama dicandu filem-filem
Hollywood (dan Malaywood).
- Sympathy
For Mr. Vengeance
Sinopsis: Ryu
seorang pemuda pekak yang mahu kakaknya menjalani pembedahan buah pinggang.
Masalahnya dia tak ada duit. Dan dia tak boleh dermakan buah pinggangnya
sendiri kerana darah mereka tak sama. Akibat terdesak, dia buat perjanjian dengan
sindiket organ haram. Menurut perjanjian, sindiket ini akan serahkan buah
pinggang yang sesuai dengan kakak Ryu, dan sebagai tukarannya, Ryu akan
serahkan buah pinggangnya kepada sindiket. Di samping itu, Ryu juga kena bayar
sikit duit untuk kos pembedahan buah pinggangnya. Malang tak berbau, Ryu
ditipu. Buah pinggang untuk kakaknya tak ada, duitnya lesap, buah pinggangnya
hilang. Tekanan semakin menimpa Ryu apabila penderma buah pinggang untuk
kakaknya muncul, tapi dia tak cukup duit sebab semuanya telah ditipu sindiket
haram tadi. Aweknya mencadangkan supaya mereka culik anak bos Ryu dan minta
duit tebusan. Anak bos berjaya diculik dan duit tebusan berjaya dikutip. Dan
tragedi bermula di sini.
Ulasan: Ini adalah filem pertama dalam Trilogi Vengeance oleh
pengarah Park Chan-wook. Ada beberapa elemen yang dikongsi filem-filem dalam
trilogi ini, pertama ia berkait tentang dendam kesumat yang perlu dilunaskan,
kedua bahasa filemya sangat puitis, ketiga aksi kejamnya sangat grafik dan
keempat, pembalasan dendam itu dibuat oleh manusia-manusia biasa. Mereka bukan
polis, pembunuh upahan atau kepala gangster.
Tema balas dendam bukan saja
digunakan dalam Trilogi Vengeance, tapi turut terdapat dalam filem-filem lain
yang ada dalam senarai ini. Entah kenapa pengarah Korea obses sangat dengan
tema balas dendam. Atau mungkin aku yang obses dengan tema ini? Tapi tema balas
dendam dalam filem thriller Korea Selatan bukanlah diisi dalam plot picisan
macam I Spit On Your Grave. Pembikin filem Korea tak ikut konvensyen slasher film yang dibuat Hollywood yang
semata-mataI merangsang chills and
thrills penonton. I Spit On Your Grave juga tentang balas dendam dan
paparkan banyak unsur-unsur ganas yang grafik, tapi filem ini hilang dimensi
puitis yang ada dalam filem-filem Korea Selatan. Watak X dizalimi, watak X
balas dendam, watak X puas hati. Corak plot macam ini ramai orang boleh buat.
Dalam Trilogi Vengeance balas
dendam itu disulam dengan persoalan-persoalan lain yang lebih besar, umpamanya
tentang identiti manusia, tentang
kebebasan untuk memilih, tentang penebusan dosa dan sebagainya. Ketiga-tiga
filem dalam trilogi ini menyelak motif dendam dari perspektif etika dan
estetika. Balas dendam dalam thriller Korea Selatan bukanlah matlamat akhir untuk
dicapai sebaliknya alat untuk meneroka sesuatu yang lebih besar dari tindakan
balas dendam itu sendiri. Dalam trilogi ini, dendam yang berbalas tak mampu
memuaskan hati watak- watak utamanya. Dendam yang berbalas hanya menyuluh ke
ruang gelap yang tak berani kita dekati sebelum ini.
Aku lebih suka filem ini
berbanding Oldboy yang merupakan poster
boy dalam trilogi ini. Satu yang menjadikan Oldboy ikonik ialah twistnya yang gila babi itu. Tapi bila
kau sudah tahu twistnya, tontonan
kali kedua dan seterusnya – walaupun masih mengujakan - takkan sama dengan
pengalaman ketika kau menontonnya kali pertama. Tapi berbeza dengan Sympathy
For Mr. Vengeance, aku boleh menontonnya banyak kali dan masih mampu menggali
pemaknaan yang berbeza setiap kali menontonnya.
Filem ini bergerak perlahan pada
awalnya. Tapi kita patut sedar, dalam apa-apa perkara pun, kerja yang dinikmati
perlahan-lahan meresap lebih jauh ke hati kita berbanding kerja yang dibuat
secara ekspres. Ibarat mencicip kopi o panas, nikmatnya bukan kerana kepanasan
kopi, tapi kerana kita mencicipnya perlahan-lahan, membiarkan perisa kopi
tumpah ke deria rasa dengan saksama.
- Oldboy
Sinopsis: Dae-Su dikurung selama 15 tahun dalam sebuah bilik yang
dilengkapi tv, meja dan katil. Dia tak tahu kenapa dia dikurung dan siapa yang
mengurungnya. Semasa dalam kurungan, dia dapat tahu isterinya telah dibunuh,
anaknya dihantar kepada keluarga angkat di luar negara, dan dia jadi suspek
utama dalam kes bunuh isterinya. Setelah dibebaskan dia mula menyiasat siapa yang
mendalangi semua angkara ini.
Ulasan: Oldboy adalah filem kedua dalam Trilogi Vengeance oleh Park
Chan-wook. Berbanding dua filem yang lain, plot Oldboy lebih lurus dan elemen
aksinya lebih banyak. Lurus maksudnya ia
mempunyai arah yang spesifik. Sebab itu ia lebih mudah dihadam penonton. Kita
tahu watak utama dalam misi merungkai misteri mengapa dia dikurung dan kita
tahu dia pasti akan menyelesaikan misteri tersebut. Sudah tentu apabila kita
tekun melayannya secara lurus, filem ini menyimpang dengan twist paling brutal dan provokatif dalam sejarah filem. Thriller lain ada twist yang hebat juga, tapi Oldboy buat aku terkedu dan membawa
otak dan emosi aku berlari jauh dari anggapan normal kita tentang cinta dan
perasaan. Filem ini betul-betul dalam bentuk tragedi Yunani yang asli.
Soalan yang salah akan membawa
kepada penyelesaian yang salah. Orang yang bertanggungjawab mengurung Dae-Su kata
soalan yang patut ditanya Dae-Su bukannya “kenapa aku dikurung” tapi “kenapa
aku dibebaskan”. Bukankah itu persoalan yang perlu ditanya semua manusia?
3. Sympathy
For Lady Vengeance
Sinopsis:
Geum-ja dipenjarakan selama 13 tahun atas kesalahan menculik dan membunuh seorang
kanak-kanak. Di dalam penjara, bagi kebanyakan banduan, dia terkenal dengan
imej santa yang suci. Tapi bagi banduan yang kenal rapat dengannya dia adalah
perempuan ahli sihir paling merbahaya. Sepanjang berada di penjara, Geum-ja
mengatur rancangan untuk membalas dendam terhadap Baek, guru Bahasa Inggerisnya
yang bertanggungjawab memerangkapnya sehingga dia dipenjarakan.
Ulasan:
Merupakan naskah terakhir dalam Trilogi Vengeance, ini merupakan filem paling
stail dan eksperimental berbanding dua pendahulunya. Mise-en-scene yang
memikat, ibarat menonton filem Wong Kar Wai. Ditambah pula dengan muzik yang
elegan, sangat sesuai sebagai simfoni untuk ritual balas dendam yang sempurna. Imej
visualnya menyerlahkan keunikan filem ini. Contohnya, pesona Geum-ja sendiri
ditonjolkan dengan cemerlang; maskara merah di matanya, kertas dinding di
biliknya dan corak polka dot pada baju yang dipakainya.
Ada persamaan dari segi struktur plot antara filem ini dan
Kill Bill. Cuma kita takkan tengok Geum-ja menetak sekumpulan manusia dengan
pedang samurai atau membunuh Baek dengan Five Point Palm Exploding Heart Technique. Malah filem ini kurang
aksi ganas berbanding dua filem-filem lain dalam trilogi ini. Tapi kesan
emosinya lebih berbekas terutama ketika filem ini menuju penghujungnya.
4. I
Saw The Devil
Sinopsis:
Soo-hyun seorang ejen khas dalam agensi perisikan Korea Selatan. Satu malam
tunangnya dibunuh dengan kejam oleh pembunuh bersiri, Kyung-chul. Soo-hyun mahu
Kyung-chul si psikopat menerima balasan setimpal. Maka dia ambil keputusan
untuk tegakkan keadilan dengan caranya sendiri. Dengan bantuan bapa tunangnya,
seorang bekas ketua polis, dia berjaya menjejaki Kyung-chul. Tapi dia tak terus
bunuh Kyung-chul. Dia seksa dan dia lepaskan. Dia buru lagi, seksa dan
lepaskan. Permainan cat and mouse bermula.
Garisan yang memisahkan siapa baik dan siapa jahat semakin kabur. Mungkin ini
permainan dua iblis untuk menebus dosa.
Ulasan: Kalau elemen
ganas dalam Trilogi Vengeance sangat grafik, maka elemen ganas dalam I Saw The
Devil adalah ultra-grafik. Kalau diukur dari scene punk, Trilogi Vengeance
adalah Blink 182 manakala I Saw The Devil pula ialah Dead Kennedys.
Filem ini hanya diluluskan untuk tayangan di Korea Selatan
setelah 3 kali dihantar ke badan penapis filem. Dua kali sebelumnya, filem ini
dilabel untuk “Limited Screening”, yakni hanya boleh ditonton di panggung yang
disediakan khas untuk penonton dewasa. Ironinya di Korea Selatan, panggung
jenis ini belum diwujudkan. Jadi dalam bahasa mudahnya, di Korea Selatan filem
ini pernah diharamkan. Menurut badan penapis filem, I Saw The Devil “tanpa belas kasihan mencederakan kemuliaan
nilai manusia”. Dalam filem ini ada adegan kepala dihentak dengan paip besi,
badan manusia dilapah, kanibalisme, mata dihempuk dengan dumbbell, mulut dikopak dengan tangan, pipi dirodok dengan pemutar
skru dan sebagainya.
Filem ini diterajui dua aktor heavyweight pujaan aku, Lee Byung-hyun dan Choi Min-sik. Dari segi
penjiwaan watak, kemampuan kedua-dua aktor ini tak perlu dipersoalkan,
terutamanya Choi Min-sik. Dialog antara Soo-hyun dan Kyung-chul memang tak
banyak, sebab bila bertemu mereka akan bergasak, tapi riak wajah dan bahasa
tubuh masing-masing cukup melukiskan emosi yang ditanggung mereka berdua. Tempo
filem ini pantas. Apa yang menarik pada cerita ini ialah elemen aksinya yang
dikoreografikan dengan cantik (dan ganas). Lihat saja aksi dalam teksi ketika
Kyung-chul menikam dua lelaki dengan kamera bergerak pada sudut 360 darjah.
Hanya di penghujung cerita, ketika kita puas melayan
permainan cat and mouse, ketika
Soo-hyun sudah menjatuhkan hukuman yang dirasakan setimpal ke atas Kyung-chul, kita
mungkin mencapai kesimpulan yang kedua-dua watak Soo-hyun dan Kyung-chul
memiliki sifat iblis yang sama.
5. Memories
of Murder
Sinopsis: Pada tahun
1986 ketika Korea Selatan masih berada di bawah pemerintahan militari, Pekan
Hwaseong dikejutkan dengan dua kes rogol dan bunuh. Detektif Park yang bertugas
untuk kes ini ialah detektif old school yang
percaya matanya mampu mengesan penjenayah. Dan kalau matanya tak berjaya tangan
dan kakinya boleh buat penjenayah mengaku kesalahan mereka ketika sesi soal
siasat. Namun beliau sedar kemahirannya sebagai detektif di sebuah pekan kecil
takkan mampu menyelesaikan kedua kes ini, ditambah pula pasukan polis yang tak
kompeten dan ketiadaan unit forensik, kes ini nampak sukar dirungkaikan.
Detektif Seo yang lebih rasional dan sistematik dihantar untuk membantu
siasatan. Dia berjaya mengenal pasti ini adalah angkara pembunuh bersiri.
Kedua-duanya mempunyai kaedah penyiasatan yang berbeza. Ketika jumlah mangsa
semakin bertambah, kedua-dua detektif tak sedar kes ini bakal membawa mereka ke
ruang paling suram dalam diri mereka.
Ulasan: Kalau senarai ini disusun
berdasarkan ranking, filem ini pasti menduduki senarai tiga teratas, bukan saja
dalam senarai thriller, tapi senarai filem-filem terbaik Korea Selatan yang aku
pernah tonton. Ini adalah filem kedua Bong Joon-ho, pengarah berkaliber yang
terkenal bijak menggaul pelbagai genre ke dalam sebuah naratif. Kadang-kadang
kita tersenyum dengan komedi gelapnya, ada masanya kita resah dengan penyimpangan cerita, ada ketika kita turut
beremosi dengan konflik watak-wataknya. Ia seperti pengalaman membaca Norwegian
Wood. Cuma dengan intensiti emosi yang lebih baik.
Seperti biasa, dalam setiap filem-filemnya beliau akan menyelitkan
kritikan sosio-politik terhadap sistem masyarakat Korea Selatan. Polis,
kerajaan dan ahli politik adalah mangsa satira dan parodi Joon-ho. Cerita
omputih pertama yang diarahkannya ialah Snowpiercer, sebuah lagi naskah yang
sarat dengan unsur politikal.
Filem ini gelap, komikal, realistik dan berhantu. Berhantu
bukan kerana ia berkisarkan makhlus halus, tapi sebab filem ini punya rohnya
yang tersendiri. Ia berhubung dengan kesedaran kita. Ia ‘menghantui’ kita
walaupun lama selepas kita habis menontonnya. Filem ini walaupun pada separuh
masa pertama agak sinikal, tapi pada separuh masa keduanya sangat meresahkan.
Ia ada persamaan dengan drama True Detective (musim pertama tentunya) dari segi
visual, mood dan persoalan yang
dibawa. Adegan pembukaan di ladang jagung dalam True Detective mengingatkan
kita pada pembukaan di sawah padi dalam filem ini. Seperti juga True Detective,
fokus filem ini bukan pada pembunuh bersiri atau mangsa bunuh, tapi tentang detektif-detektif
yang menyiasat kes ini, betapa kes ini meninggalkan kesan mendalam kepada
mereka.
*Filem ini berdasarkan kisah benar pembunuh bersiri pertama
dikenalpasti di Korea Selatan yang merogol dan membunuh 10 perempuan antara
tahun 1986-1991.
6. The
Host
Sinopsis: Bahan
toksik yang dibuang di Sungai Han telah menyebabkan seekor haiwan bermutasi
menjadi raksasa hybrid. Dalam serangan pertamanya raksasa ini telah menculik
seorang kanak-kanak bernama Hyeon-seo. Pada mulanya ahli keluarga Hyeon-seo,
yang terdiri dari datuk, bapa, pakcik dan makciknya percaya dia telah mati.
Tapi isyarat dari telefon bimbit Hyeon-seo mengubah fikiran mereka. Masalahnya
pihak berkuasa juga percaya kanak-kanak itu telah mati, dan usaha mencari
seorang kanak-kanak bukanlah prioriti utama ketika negara dilanda panik. Kerana
tak ada jalan lain, bapa Hyeon-seo yang dikuarantin berusaha bersama ahli
keluarganya yang lain untuk memburu raksasa tersebut dan mencari anaknya,
walaupun terpaksa menentang kehendak kerajaan dan jadi musuh nombor 1 negara.
Ulasan: Ini
bukan cerita raksasa biasa macam filem Godzilla. Ini satu lagi buah tangan Bong
Joon-ho. Jadi hasilnya memang luar biasa, seperti mana raksasa itu sendiri yang
boleh dikatakan hybrid berudu+cicak+ikan, maka filem ini sendiri hybrid
melodrama, komedi, thriller dan tentunya satira politik. Bong Joon-ho seperti
biasa sangat teliti dalam menyampaikan mesejnya dengan menggunakan simbol,
alegori dan imej yang sarat dengan makna.
Sekali lagi subjek yang sentiasa menjadi fokus beliau ialah
golongan marhaen. Ahli keluarga Hyeon-seo itu sendiri menarik kerana mereka
bukan keluarga sempurna. Bayangkan ahli keluarga dalam filem Little Miss
Sunshine yang masing-masing bermasalah dan kerap berselisih faham tapi terpaksa
bersatu demi merealisasikan impian ahli keluarga yang paling mereka sayang.
Dalam filem-filem Bong Joon-ho, keluarga adalah sel
terkecil yang penting dalam struktur masyarakat. Keluarga menjadi benteng
terakhir untuk melawan dominasi dan eksploitasi institusi kekuasaan. Pada masa
yang sama Bong Joon-ho juga ingin menyatakan yang korupsi dalam institusi
kekuasaan secara langsung (dan tanpa disedari) telah (atau mahu) meruntuh dan
mengorbankan sel keluarga. Seolah-olah wujud unsur antagonistik dan
pertentangan antara nilai kekeluargaan dan kehendak institusi kekuasaan yang
–kalau mengikut filem ini – harus diselesaikan terlebih dulu dengan sebuah
keluarga melancarkan serangan gerila melawan raksasa!
7. Mother
Sinopsis: Emak
dalam filem ini adalah ‘emak’. Tak ada nama diberikan kepada ‘emak’ ini. ‘Emak’
ada anak lelaki kurang cerdik berusia 27 tahun bernama Do-joon. Satu hari
seorang remaja perempuan dijumpai mati. Berdasarkan bukti-bukti awal di tempat
kejadian, polis menahan Do-joon sebagai suspek utama. ‘Emak’ tak percaya
anaknya terlibat. Tapi apabila polis kelihatan tak bersungguh untuk cari suspek
lain, manakala peguam yang diupah pula sekadar nasihatkan Do-joon supaya
mengaku bersalah dan merayu supaya hukuman dikurangkan, ‘emak’ sedar dia
sendiri perlu menyiasat kes ini dan membebaskan Do-joon dari pertuduhan.
Siasatan ‘emak’ membuka semula memori pedih yang mahu disembunyikan dari
Do-joon di samping menyuluh ke lubuk yang tak sepatutnya disuluh. Mungkin
‘emak’ tak sepatutnya siasat kes ini.
Ulasan: Ini juga
filem arahan Bong Joon-ho. Dan sekali lagi beliau membawakan kisah seorang
‘Emak’ dari kaca mata golongan kasta bawahan. ‘Emak’ dalam filem ini tak ada
karisma Meryll Streep atau Helen Mirren, apatah lagi pesona Rosmah Mansor atau
Shahrizat Jalil. ‘Emak’ adalah emak yang primordial. Macam emak aku dan emak
engkau yang seronok tengok ceramah Dr. Muhaya dan tersenyum bila dengar Ustaz Kazim menyanyi lagu Hindi.
Mereka bahagia bila anak mereka bahagia dan mereka bersedih bila anak mereka
susah. Filem ini cemerlang mengungkapkan psikologi seorang ‘emak’.
8. The
Chaser
Sinopsis:
Jung-ho, bekas polis yang kini jadi bapak ayam bimbang bila dua pelacurnya
hilang tanpa dapat dikesan. Satu malam dia dapat panggilan dari seorang
pelanggan. Oleh kerana tak ada pelacur yang boleh bekerja pada waktu itu, dia
terpaksa kerahkan seorang pelacur yang sakit bernama Mi-jin untuk bekerja. Dia
kemudiannya sedar pelanggan yang menelefonnya ialah pelanggan terakhir
menggunakan dua khidmat pelacurnya yang hilang. Jadi dia sangka pelanggan itu
telah menjual pelacur-pelacurnya. Untuk menangkap pelanggan itu, dia buat
rancangan dengan Mi-jin supaya melengah-lengahkan pelanggan tersebut. Jung-ho
berjaya jumpa pelanggan itu dan mereka bergaduh sehingga kedua-dua mereka
ditahan polis. Malangnya Mi-jin gagal dijumpai. Si pelanggan mengaku kepada
polis yang dia bukan jual tapi bunuh semua pelacur Jung-ho di samping
bertanggungjawab ke atas beberapa pembunuhan lain.
Ulasan: Dari
mana datangnya suspen? Adakah dari situasi “audien tahu sesuatu yang watak tak
tahu”seperti yang disebutkan Hitchcock? Atau dari maklumat yang disembunyikan
dari penonton? Atau dari rasa ketakberdayaan kita untuk menolong dan mengubah
nasib watak?
Soalan-soalan ini boleh ditanya kepada pengarah The Chaser,
Na Hong-jin yang nampaknya sudah menemui rahsia sebenar menghidupkan elemen
suspen. Sejak awal kita tahu siapa pembunuh dalam filem ini, malah dia sudah
ditahan polis dan dia mengaku kesalahannya, tapi maklumat ini sedikit pun tak
mengurangkan elemen suspen dalam filem ini dari awal sampai ke akhir filem.
Dalam Theorizing Moving Images, Noel Carrol tulis yang “races, chases, rescues and escapes” adalah prinsip-prinsip penting
dalam elemen suspen. Jelas semua prinsip-prinsip ini dikumpulkan dalam The
Chaser dan Na Hong-jin menggunakannya dengan cemerlang. Filem ini mungkin boleh
jadi kes kajian untuk memahami elemen suuspen dengan lebih baik.
*Filem ini berdasarkan kisah benar pembunuh bersiri Yoo Young-chul yang telah membunuh 21 orang di mana kebanyakan mangsanya ialah pelacur.
9. Bedevilled
Sinopsis: Kerana
tekanan di tempat kerja, Hae-won, seorang pekerja bank yang pentingkan diri
mengambil keputusan untuk bercuti ke Pulau Mudo, tempat asal datuknya dan
tempat dia menetap semasa kanak-kanak. Di pulau ini dia bertemu semula sahabat
lamanya, Bok-nam, yang sering mengutus surat kepadanya tapi tak pernah dia
endahkan.
Di pulau ini Hae-won melihat bagaimana Bok-nam dilayan
seperti binatang. Tenaganya dikerah untuk bekerja keras, dia dibelasah oleh
suaminya dan dia dijadikan mesin seks kepada setiap lelaki di pulau itu. Dia
diekploitasi secara fizikal, seksual dan emosional. Tapi Bok-nam pasrah, tunduk
dan berserah. Satu-satunya harapan untuk Bok-nam meneruskan hidup ialah anak
perempuannya, anak haram yang Bok-nam sendiri tak tahu siapa bapanya yang sebenar.
Hae-won pula hanya memerhatikan semua kekejaman ini tanpa
sekelumit keinginan untuk membantu Bok-nam. Apabila anaknya mati terbunuh dalam
satu kemalangan, gelombang dendam menyentuh hati Bok-nam. Dia membunuh setiap
penghuni Pulau Mudo satu persatu dengan kejam.
Ulasan: Filem
ini mungkin dapat kecaman golongan feminis kerana nada misoginis yang ketara.
Ia bukan saja menceritakan kekejaman terhadap wanita, tapi juga kekejaman
terhadap wanita yang tak dihiraukan wanita dan mendapat dokongan wanita. Dan
yang lebih ketara ialah visualnya bukan dramatik tapi realistik dan sangat
mengganggu emosi kita. Ia mengganggu hati nurani kita dan akal manusia kita
yang sihat. Jika diulang tonton pun kesannya masih terasa. Ini filem paling
suram, realis dan menakutkan dalam senarai ini.
10. A
Tale Of Two Sisters
Sinopsis: Dua
beradik, Su-mi dan Su-yeon kembali tinggal bersama bapa mereka setelah keluar
dari pusat psikiatri. Ibu mereka telah meninggal dunia dan bapa mereka telah
berkahwin lain. Hubungan mereka dengan ibu tiri tak begitu baik. Su-mi melayan
ibu tirinya dengan dingin sebaliknya Su-yeon amat takut kepadanya. Beberapa
kejadian pelik dan tak masuk akal mula berlaku. Rumah yang mereka diami seakan
cuba meluahkan rahsia yang jauh terpendam. Cinta, benci, cemburu dan dendam
mengisi hubungan antara ahli keluarga ini. Tapi segala-galanya tak seperti yang
kita fikirkan. Langsung.
Ulasan: Bagi
sesetengah penonton filem ini lebih sesuai digolongkan sebagai filem seram tapi
bagi aku ini sebuah filem psiko-thriller yang bijak. Kau boleh baca pelbagai
teori – yang muktabar dan yang dhaif -
oleh penonton-penonton untuk menjelaskan apa sebenarnya yang berlaku dalam
filem ini. Menontonnya menuntut kesabaran dan penelitian yang banyak kerana
petunjuk dan isyarat tak dicampak terus ke mata kita. Plotnya canggih dan
kompleks. Ini tentunya bukan filem untuk peminat-peminat Michael Bay. Kita
perlu mengumpul perca-perca visual yang berserakan dari awal filem dan
menyusunnya dengan teliti untuk menjawab teka-teki dalam filem ini. Sekali
tengok tapi masih tak faham itu fenomena biasa. Sila tengok sekali lagi.
Nota: Simplisiti sinopsis tak melambangkan keseluruhan jalan
cerita. Seperti mana tempoyak perlu dimakan (bukan dihidu), begitu juga filem
perlu ditonton (bukan dibaca).
Salam.
ReplyDeleteBoleh tinggalkan emel tak?