Tulisan ini didedikasikan kepada Itachi Uchiha.
How much blood and horror lies behind all "good things".
-Friedrich Nietzsche-
Segala
mak nenek pertelingkahan dalam dunia shinobi berasal dari impian Kaguya untuk
mencipta keamanan yang utopia? Seni berperang ninjutsu mulanya adalah sebuah
agama bernama Ninchu yang mengajarkan kedamaian? Dan chakra pada zaman purba
bukan digunakan sebagai senjata tapi diagihkan sebagai medium menghubungkan
spiritual manusia? Chakra diagihkan untuk menghubungkan spiritual?!! Fakta
apakah ini? Yang aku tahu chakra di tangan Pein menjadikan Konoha padang jarak
padang tekukur, bukan medium tahaluf siyasi antara manusia.
Ah,
alegori Masashi Kishimoto memang menarik. Aku terfikir adakah dia sang
postmodernist yang beriman dengan sabda Lyotard bahawa zaman ini dimaknakan
oleh ketakpercayaan kepada metanaratif. Bukan juga satu kebetulan, tragedi
adalah tema penting Naruto (siap ada watak bernama Pein). Dan Kishimoto memunculkan
ramai manusia idealis yang bertukar kejam, dia mencipta ramai tragic hero bersama
tragedi yang menimpa mereka. Adakah Kishimoto mahu menyambung legasi yang
ditinggalkan Schopenhauer, Kierkegaard dan Nietzsche; yang mahu melihat tragedi
sebagai idealisme yang akan menggantikan wacana teologikal dan metafizikal yang
dikatakan sudah hilang gah. Dari sisi lain pula dia seolah-olah memakai tema
Kafkaesque, mengajak kita untuk beriman dengan absurdisme Sisyphus dan menentang konsep tragedi sebagai pemaknaan hidup yang fatalistik.
Madara,
Obito dan Nagato adalah spesis manusia idealis yang terkurung dalam tragedi. Mereka manusia yang patah hati
menunggu keamanan tak kunjung tiba, manusia yang kecewa dengan peperangan dan
pertumpahan darah bersilih ganti. Tapi mereka enggan hidup dengan harapan yang
diberi manusia lain. Seperti yang disebut Obito, ”berharap bermaksud menyerah”.
Lantas kerana enggan menyerah mereka mahu menakluk. Mereka mahu menjadi tuhan
dengan mencipta takdir mereka sendiri, sebuah dunia utopia tanpa kesengsaraan.
Mereka memasang impian menyatukan manusia di bawah satu hegemoni. Di sini tanpa
sedar idealisme keamanan digantikan dengan idealisme dominasi. Enggan menyerah
satu semangat yang baik, yakni keinginan untuk menjauhkan diri dari sikap
fatalistik, tapi semangat itu tidak membumikan idealisme keamanan yang mereka
idamkan, seperti yang diperjuangkan Naruto. Sebaliknya ia hanya menelurkan
kecenderungan untuk menindas kerana dominasi dalam bentuk apa pun, cenderung
mewujudkan bibit-bibit penindasan. Idealisme dominasi akhirnya hanya
berkisarkan kepentingan diri berbanding kepentingan bersama.
Obito
contohnya bercita-cita melanjutkan projek legasi Madara, Tsukinome, sebuah genjutsu tahap
supernova yang membuatkan seluruh dunia tunduk kepadanya, atau dalam pengertian
Obito, dunia akan ‘menyatu’ dengannya, seterusnya membuang segala perselisihan dan
mewujudkan keamanan. Secara teknikal, Projek Tsukinome sekadar sebuah projek perhambaan
manusia sejagat yang bertujuan merogol segala keinginan dan hasrat manusia
untuk akhirnya memberanakkan uniformity dan conformity.
Semua
manusia idealis ini, dengan sejarah dan latar belakang yang pelbagai, berusaha
mengumpul weapon of mass destruction ketika itu yakni nine tailed beasts untuk
mencapai matlamat masing-masing. Tanpa disedari mereka hanyalah bidak-bidak
catur yang melengkapkan metanaratif Black Zetsu untuk membangkitkan semula
Kaguya. Ini sebuah alegori jujur yang membentangkan hakikat realpolitik masa
kini. Semua pertelingkahan dalam dunia ini – dengan pelbagai faktor yang rencam
dan kompleks – jika ditelusuri berpunca dari sebuah kuasa besar yang mengambil
kesempatan untuk mencaturi dunia. Setiap pertelingkahan adalah permainan
sampingan yang diatur untuk mencapai matlamat tertentu dalam bingkai naratif yang
lebih besar, yang selalunya ditutup dengan selubung konflik sektarian. Kuasa
besar ini bukan setakat menciptakan permainan tapi juga peraturan permainan untuk
memastikan kemenangan mutlak milik mereka.
Sebenarnya
aku sudah lama tinggalkan Naruto. Ada beberapa sebab tentunya. Antaranya aku
tak dapat terima kenyataan yang shinobi paling cool, yakni Itachi mati dalam
keadaan tak cool di tangan adiknya yang perasaan cool. Selain itu aku juga
menghadapi kesukaran untuk meneruskan perhubungan yang memerlukan komitmen yang
panjang. Kenyataan ini mungkin mengguris hati ramai gadis di luar sana. Tapi
kenyataan tetap kenyataan. Anime Naruto (termasuk Shippuden) sudah meleret
sehingga ke beratus-ratus episod, sebagai jantan maskulin aku tidak boleh
mendedikasikan hidup aku untuk ikut Naruto sampai mampus. Banyak lagi kerja
berfaedah lain yang boleh dibuat. Aku juga perlu menyibukkan diri di media sosial,
kerana berbanding Naruto, aku adalah entiti yang wujud. Maka untuk membuktikan
kewujudan aku, aku wajib menyertai skim konvensi sosial yang bernama Facebook.
Aku berFacebook, maka aku ada.
Tapi
di ruang virtual Facebook aku sesat dalam keriuhan kata-kata. Media sosial sudah
jadi skizofrenia sosial. Akibat kesewelan yang memuncak di Facebook - dan aku juga dengar manga Naruto hampir tamat - aku
terlanjur tonton semula Naruto episod 1. Bagi peminat Naruto, menonton adegan
awal sudah mendatangkan perasaan yang mengujakan, menonton beliau menangis
ketika bayi sambil lagu Rocks berkumandang umpama semboyan menuju medan jihad dengan
menghayun langkah kaki penuh positif. Menonton saat-saat awal Naruto sebagai
kanak-kanak yang rindukan perhatian manusia lain. Menonton bagaimana dia kemudiannya
menjadi idealis tegar yang berkhutbah tentang keamanan dan kasih sayang dalam
dunia yang berselingkuh dengan peperangan dan memuntahkan kematian. Dan menontonnya membuahkan hasil yang amat bernas.
Umpama terkena genjutsu Kotoamatsukami, aku menjalin semula hubungan sulit yang
lama terputus. Dengan rela hati aku mengulang semula episod-episod penting dan
bersejarah dalam Naruto kerana dia dan komradnya ternyata dalam banyak hal,
dalam nuansa yang lebih visualistik, santai dan kontemplatif tentunya -
berbanding media sosial - selalu mengingatkan aku tentang beberapa perkara yang
dipandang remeh.
Sesetengah
orang melihat Naruto sebagai sumber motivasi, mengajar erti kesusahan untuk
berjaya, mendidik kita tentang setiakawan dan kasih sayang, memperlihatkan
kepada kita keazaman yang tinggi boleh merobohkan benteng paling ampuh dan
sebagainya. Elemen motivasi ini memang ada dalam Naruto. Dan aku boleh terima
kerana Masashi Kishimoto sampaikannya melalui naratif yang bijak dan tidak
nampak terdesak untuk kelihatan didaktik. Naruto sebuah manga (atau anime) yang
tak terlampau berat dan tak juga terlalu ringan. Dan atas sifat wasatiyyah ini
aku boleh menghargainya.
Tapi
aku suka melihat sisi lain dalam Naruto, sisi yang lebih gelap. Sisi yang
banyak ditonjolkan oleh watak-watak antagonisnya. Ya, sisi tragedi yang aku
sebutkan di awal tadi. Aku suka melihat dengan teropong yang dipakai Huzaifah
ibn Yaman, mengenal kejahatan untuk menghindari diri dari kejahatan. Kerana seperti kata Rasulullah kebaikan di zaman ini diselaputi asap, oleh sebab itu kita tak dapat memandangnya dengan mata yang jernih. Maka dengan
mengenal kegelapan kita boleh menghargai cahaya. Kerana kegelapan bukan lawan
kepada cahaya, tapi ketidakhadiran cahaya. Begitulah aku melihat plot Naruto,
ia bermain dengan persoalan baik-jahat bukan dalam hubungan yang terlalu rigid.
Dan dalam Naruto ada sebuah sejarah gelap yang menarik. Sejarah yang boleh
mengajar kita sesuatu.
Semua
negara ada sejarah gelap masing-masing. Sejarah yang cuba ditutup dari
pengetahuan umum. Sejarah yang jika dimunculkan sekadar menerbitkan salah faham
dan kerosakan yang kolektif. Sejarah jika dibuka semula tidak lagi berdiri
sebagai peristiwa yang beku kerana sejarah tak mampu mewakili dirinya sendiri,
tapi ia akan dicairkan sebagai naratif yang memungkinkan pelbagai penafsiran
yang selalunya tidak jujur dengan konteks sejarah itu sendiri. Sejarah yang
dibuka semula selalunya bukan ditafsir oleh pelaku sejarah, tetapi oleh manusia
yang mungkin sudah hilang (atau sesat) hubungan dan pemahaman yang bersifat
kontekstual dari sejarah itu sendiri. Dan bukan satu kebetulan yang kebanyakan
sejarah adalah tragedi.
Pembantaian
Puak Uchiha (Uchiha Massacre) adalah sejarah gelap yang amat realpolitik
sifatnya, sebuah tragedi yang jujur menilai hakikat politik bernegara, yang
dalam banyak hal membuatkan aku berfikir tentang pergelutan kuasa dan
permusuhan yang mendasari plot utamanya dari perspektif yang lebih berani.
Pembantaian Puak Uchiha adalah sisi paling realis, paling berpijak di bumi
nyata dari Masashi Kishimoto, meninggalkan tema-tema idealis yang terlalu lurus
dan kartun sifatnya. Pada awalnya sejarah ini tidak diperincikan. Ia sejarah
terlarang yang tidak ditulis dalam buku teks Sejarah Konoha. Kita cuma tahu
Itachi melakukannya secara solo untuk menguji kemampuannya. Tapi dalam Naruto
Shippuden, sejarah ini dibongkar oleh Obito yang menyorotnya dari perspektif clan struggle.
Pembantaian
Puak Uchiha didedahkan sebagai konspirasi yang mendapat restu dari pihak
tertinggi Konoha, dalam kes ini tiga mursyidul amnya, Koharu, Homura dan Danzo.
Walaupun Hokage Ketiga tidak bersetuju dengan rancangan ini, tapi beliau
sendiri merasa pendekatan diplomasi yang digunakannya tidak mampu lagi memujuk
puak Uchiha. Dengan tekanan yang diterima dari tiga mursyidul am, yang mempersoalkan
pendekatannya yang semakin tumpul, Hokage merasa buntu untuk mencari alternatif
lain. Ditambah pula dengan kesediaan Itachi untuk melaksanakannya, yakni
membunuh keluarga dan puaknya sendiri, sudah tentu pada perkiraan Hokage,
Itachi sendiri sebagai ninja paling cool dan bijaksana merasakan bahawa itulah
jalan terbaik. Malah Itachi sendiri telah menjalankan risikan yang terperinci
terhadap puak Uchiha dan rancangan
kudeta mereka.
Persoalannya
kenapa perlu melakukan penghapusan puak secara muktamad? Mengapa tidak mereka
yang terlibat saja dibunuh? Mengapa perlu mengorbankan kaum wanita dan
kanak-kanak? Penyakit sewel apa yang
menjangkiti Itachi, ninja yang percaya kepada idealisme Will of Fire, yakni
cinta adalah asas keamanan, untuk akhirnya membenarkan pembunuhan beramai-ramai
itu berlaku?
Jawapannya
tak pernah mudah. Pertama sekali, dunia Naruto ialah dunia feudalisme berkuasa.
Sebelum menubuhkan Konoha, puak Senju dan puak Uchiha adalah dua grup militia tersohor
yang saling bersaing untuk mendapatkan kontrak perang dari kuasa feudal yang
bercakaran. Perang dan pembunuhan adalah sumber pendapatan dan permainan mereka
sehari-hari. Ada satu dialog menarik ketika Hokage Pertama dan Hokage Kedua
dibangkitkan semula oleh Orochimaru. Kata Hokage Pertama dengan nada kesal,
“Nampaknya setiap zaman pasti ada peperangan.”
Sebelum dibalas sinis Orochimaru, ”Tapi kau suka perang, kan?”
Perdamaian
di antara Senju dan Uchiha, dari perspektif kritis aku, bukan sekadar bertujuan
mewujudkan keamanan (agak absurd sebenarnya untuk sekumpulan pembunuh upahan
bercakap tentang keamanan), tapi menghapuskan persaingan yang merugikan. Ya,
aku percaya tahaluf siyasi antara Hashirama dan Madara berkait dengan soal
untung-rugi, bukan soal keamanan-perang. Mereka bercakap sebagai dua orang
businessman bukan pejuang keamanan ala Mandela.
Dengan
tertubuhnya Konoha, puak Senju dan Uchiha telah menguatkan jenama mereka
sebagai jentera perang paling efektif dan ternyata sehingga sekarang Konoha
dianggap sebagai negara ninja paling kuat di muka bumi. Mungkin generasi
selepas mereka yang terkesan dengan beberapa Perang Dunia Ninja yang berlaku
mula sedar tentang pentingnya keamanan, perdamaian dan diplomasi. Mungkin
Hokage Kedua dengan dasarnya yang lebih kosmopolitan mahu melakukan glasnost
dan perestroika terhadap Konoha. Walaupun demikian bagi aku itu masih agak
absurd. Sehingga kini Perang Dunia Ninja sudah berlangsung untuk kali yang
keempat. Untuk berkhutbah tentang keamanan, Naruto sepatutnya berhenti menjadi
ninja dan menghabiskan hidupnya sebagai petani. Itu baru betul.
Dengan
tertubuhnya Konoha juga, kesetiaan dan fanatisme terhadap puak masing-masing
digantikan dengan kesetiaan tunggal terhadap negara. Konoha adalah
segala-galanya dan kepentingan Konoha mengatasi kepentingan lain. Itu yang
dimaksudkan oleh Hokage Pertama dalam manifesto kenegaraannya, Will of Fire,
yakni kecintaan kepada Konoha adalah kunci kepada keamanan. Will of Fire
dikatakan berasal dari idealisme Asura jika dilihat dari konteks yang
universal, tapi dalam konteks kenegaraan Konoha, cinta dan keamanan itu perlu
dibaca dengan cara berbeza. Cinta yang ideal adalah cinta kepada Konoha, dan
keamanan yang ideal adalah keamanan Konoha. Ini bai’ah penduduk Konoha dan ini
konteks yang perlu difahami sebelum kita menilai tindakan Itachi dan mursyidul
am Konoha.
Kedua,
kudeta tersebut disokong oleh majoriti puak Uchiha. Kali terakhir seorang
Uchiha yang bernama Madara memberontak, hasilnya adalah bencana berskala
mega apabila Madara ketika berlawan dengan Hokage Pertama telah menggunakan
Kyubi sebagai senjata. Anggap sahaja Kyubi atau nine tailed beasts sebagai
senjata nuklear pada zaman itu. Jadi bayangkan risiko dan kesan yang bakal
terjadi bila majoriti puak Uchiha memberontak. Selepas serangan Kyubi yang
mengorbankan Hokage Keempat, muncul desas-desus yang puak Uchiha bertanggungjawab
mendalangi serangan tersebut. Itachi sebagai ahli ANBU tentu lebih arif yang
puak Uchiha di Konoha tak mampu melakukannya. Dia sedar ada Uchiha di luar
Konoha yang melakukannya dan akan memanfaatkan konflik dalaman Konoha untuk
melakukan serangan sekali lagi.
Itachi
bimbang, jika tidak disekat, kudeta tersebut boleh menjemput kuasa luar untuk
menangguk di air keruh dan merebak dari perang saudara menjadi Perang Dunia
Ninja. Bagi Itachi, tanpa dia melakukan pembunuhan terhadap kaum Uchiha pun,
mereka akan mati dalam perang terhadap Konoha (atau lebih awal, mati disembelih
skuad ANBU). Bezanya perang akan memakan korban yang lebih besar, bukan saja
kepada puak Uchiha tapi juga Konoha. Mungkin ada yang berpendapat lebih baik
berperang dari melakukan pembunuhan beramai-ramai. Bagi manusia seperti Itachi,
seorang kapten ANBU dan saksi mata Perang Dunia Ninja Ketiga, beza definisi
bunuh dan perang itu cuma senipis kulit bawang.
Ketiga,
peranan yang dimainkan Madara sebagai ideolog penting dalam puak Uchiha yang
kerap menekankan elemen clan struggle antara Uchiha dan Senju dalam usahanya
mengejar kuasa. Kudeta yang dirancang puak Uchiha sebahagian besarnya bermuara
dari legasi Madara untuk mengabsahkan penentangannya terhadap Konoha. Madara
ialah diktator yang hilang pengaruh, baik dari segi kredibiliti kepimpinan
mahupun kekuatan fizikal. Kelebihan Hokage Pertama dari segi tindakan
politikalnya yang bijak dan kekuatan ninjutsunya yang supremo telah membuatkan
Madara terkial-kial mencari jalan untuk mempengaruhi puaknya. Jalan paling
mudah ialah menciptakan ideologi permusuhan atas nama antagonisme puak.
Ideologi clan struggle ini diwariskan dari satu generasi ke satu generasi
Uchiha, sebelum menunggu masa yang sesuai untuk meledak.
Keempat,
muncul Danzo memainkan peranan. Danzo ialah ninja otai berwatak neo-kon, yang
meletakkan kepentingan Konoha mengatasi perkiraan moral dan etika. Perkataan
diplomasi tiada dalam kamus hidup Danzo. Sembelih, bunuh dan perang adalah
solusi kegemarannya. Danzo adalah watak utama yang bertanggungjawab mengesahkan
dakwaan Madara tentang wujudnya konflik puak di antara Uchiha dan Senju. Dia
mungkin prejudis dengan puak Uchiha tapi semangat dan idealisme politiknya tak
jauh berbeza dengan Madara. Dari sudut lain orang seperti Danzo adalah vanguard
kepada sistem Konoha. Hokage Ketiga mungkin tidak bersetuju dengan pendekatan
Danzo yang militan, tapi dia tak boleh menafikan - dalam banyak hal - tindakan
Danzo adalah untuk kepentingan Konoha. Danzo spesis manusia yang melaksanakan
kerja kotor untuk membersihkan Konoha luar dan dalam. Tapi seperti Madara,
ideologi totalitarian Danzo akhirnya hanya bertumpu kepada cita-cita peribadi
berbanding kemaslahatan Konoha sendiri.
Danzo
mendekati dua lagi mursyidul am Konoha, Koharu dan Homura serta meyakinkan
mereka tentang rancangannya untuk memastikan puak Uchiha tak lagi menjadi
ancaman kepada Konoha buat selama-lamanya. Meyakinkan Koharu dan Himura bererti
meyakinkan Hokage. Dan Danzo tak mempunyai masalah dalam hal ini kerana kemelut
ini dilihat semakin pincang. Danzo juga meyakinkan Itachi – yang sedar masalah
ini semakin sukar dikawal – bahawa rancangan ini akan mengelakkan pertumpahan
darah yang lebih besar dan paling penting, mengelakkan adiknya Sasuke dari
menjadi korban. Puak Uchiha mempunyai emosi yang mudah dimanipulasi (ini akan
dijelaskan kemudian), justeru Itachi tanpa banyak soal menerima solusi ini. Bagi
manusia seperti Danzo, kudeta yang dirancang puak Uchiha ialah peluang keemasan
untuk dia menghapuskan mereka dari muka bumi Konoha.
Kelima,
puak Uchiha dilihat sebagai puak yang dilaknat dengan saka kebencian, ibarat
kaum Yahudi yang selalu mendatangkan kerosakan di muka bumi. Mereka sinonim
sebagai puak pemberontak. Lebih merbahaya, mereka dianugerahkan senjata paling
berharga yakni Sharingan. Oleh itu mereka berpotensi menjadi musuh yang boleh
mengganggu gugat kestabilan Konoha. Puak Uchiha dianggap sebagai puak yang
sentiasa mahu memerintah, bukan diperintah, lebih-lebih lagi oleh puak Senju. Lebih
tepat lagi puak Uchiha ialah puak yang dahagakan perhatian atau gila glamour.
Sayang sekali Facebook dan media sosial lain masih belum wujud ketika itu.
Kalau ada, tak mustahil Sasuke yang perasan cool itu akan update setiap sejam
foto-foto kacaknya beserta statusnya berlatih teknik ninjutsu terbaru.
Kekkei
genkai yang mereka warisi sebenarnya ialah masalah psikiatri dan gila isim yang
sukar diubati. Sharingan itu ialah kekkei genkai yang cenderung mewujudkan
kegilaan. Puak mana yang paling banyak membunuh saudara mereka sendiri
semata-mata untuk mengaktifkan Mangekyo Sharingan? Kemudian boleh pulak trauma
dan letakkan kesalahan di bahu orang lain sambil mencela ketidakadilan dunia. Ya, memang
babi. Puak Uchiha ialah puak yang paling emosional dalam sejarah ninja. Lebih
mudah untuk meneka sinopsis Tanah Kubur dari menjangka tahap emosi puak Uchiha.
Emosi mereka yang berbolak-balik ini dari satu segi memudahkan mereka
dimanipulasi, tapi dari satu segi yang lain memudaratkan manusia di sekeliling
mereka.
Itachi
sendiri mewarisi penyakit ini. Kau takkan boleh bunuh mak, ayah dan saudara
mara kau dengan tangan kau sendiri dalam tempoh satu malam - atas justifikasi
apa sekali pun pembunuhan itu dibuat - melainkan dalam diri kau memang ada sisi
psikopat. Teori aku kemampuan Itachi melangkaui puak Uchiha sebelumnya, justeru
dia mampu mengawal dan memprogramkan sisi psikopat dalam dirinya sepertimana
dia memprogramkan Kotoamatsukami pada Naruto dan Amaterasu pada Sasuke. Kalau
kau kenal Itachi kau tahu teori ini tak mustahil. Dan kalau kau belajar
criminal psychology kau tahu psikopat spesis ini memang wujud.
Psikopat
terbahagi kepada dua; ordinary psikopat
dan malignant psikopat. Ordinary sifatnya antisosial, impulsif dan jenayah yang
dilakukan didorong faktor material. Malignant sifatnya pemangsa, kejam dan
jenayah yang dilakukan didorong faktor dendam atau fantasi sadis. Itachi tergolong
dalam kategori kedua. Berbeza dengan ordinary psikopat, malignant psikopat
boleh mengorganisasi, mengarah dan memprogram dorongan negatifnya, dan kemudian
melepaskannya pada waktu yang dirasakan sesuai. Itachi bukan sebarang psikopat,
sebagai prodigy sudah tentu programming yang dilakukannya melepasi tahap expert.
Mungkin dengan membantai puaknya sampai pupus Itachi cuba melepaskan dorongan
yang ditahan sepanjang hidupnya. Atas kesedaran yang puak Uchiha adalah puak psikopat jugalah menyebabkan Itachi memilih untuk menyembelih mereka. Itachi sedar mereka adalah vermin yang perlu dihapuskan. Mana-mana Uchiha yang waras akan sedar yang diri mereka menghidap kesakitan psikologi yang kronik. Itachi sendiri dari awal memilih untuk mati di tangan Sasuke. Shisui juga memilih untuk bunuh diri. Kalau tak kerana keyakinan yang tinggi terhadap Naruto, Itachi mungkin akan menghapuskan Sasuke dengan tangannya sendiri.
Kerana
saka kebencian dan sisi psikopat yang mereka warisi, puak Uchiha hidup dalam
kelompok mereka sendiri, terasing dan terpencil. Kemungkinan puak Uchiha yang
memencilkan diri mereka atau mungkin komuniti Konoha yang menjauhkan diri dari
mereka. Kedua-duanya boleh dijustifikasikan. Tapi sebagai komuniti psikopat,
untuk memudahkan mereka menjalankan kerja-kerja psikopat tanpa gangguan dari
pihak luar, rasanya puak Uchiha yang memilih untuk memencilkan diri. Dengan ini
segala jenayah dapat disorok dengan mudah, lebih-lebih lagi mereka adalah
pasukan polis. Mungkin ini tujuan tersembunyi Hokage Kedua menganugerahkan
pasukan polis kepada puak Uchiha yakni supaya aktiviti gila yang mereka lakukan
diuruskan sendiri oleh mereka. Campur tangan dari pihak pentadbir Konoha dalam
sebarang masalah dalaman puak Uchiha mungkin akan menimbulkan konflik atau
menimbulkan salah faham yang Konoha cuba menindas mereka.
Hokage
Pertama mungkin sedar masalah psikologi puak Uchiha, kerana itu dia pernah
mencalonkan Madara sebagai Hokage untuk mengelakkan krisis yang lebih besar
berlaku. Tapi tindakan ini juga dilihat sebagai strategi serampang dua mata.
Ini bukan tindakan yang idealis tapi pragmatis. Sebelum Konoha ditubuhkan dia
pernah menghalang adiknya, Hokage Kedua dari membunuh Madara kerana dia sedar
membunuh Madara ketika itu tidak akan menyelesaikan masalah, lebih teruk ianya
akan menjauhkan lagi puak Uchiha dan melanjutkan perang yang tidak
menguntungkan. Ramai menganggap Hokage Pertama seorang idealis berdasarkan
beberapa tindakannya yang seolah-olah meletakkan keamanan sebagai prioriti
utama. Tapi bagi aku, sekali lagi, dia hanyalah seorang pragmatis. Dia
menyimpan Madara untuk menarik perhatian puak Uchiha supaya kagum dengan
perjuangannya yang (kononnya) mahu memperjuangkan kedamaian. Malah usahanya
untuk mencalonkan Madara sebagai Hokage adalah percubaan untuk menambah
kekaguman puak Uchiha (dan juga puak lain) terhadap karisma dan kredibilitinya
sebagai pemimpin.
Ternyata
rancangannya berjaya apabila puak Uchiha (dan juga puak lain) bersetuju untuk
melantiknya sebagai Hokage dan meminggirkan pemimpin mereka sendiri, Madara.
Imej Madara sendiri ketika itu sudah tercalar, puak Uchiha sendiri melihat dia
(malah mereka) bukan lawan kepada Hokage Pertama dan puak Senju. Madara hanya disimpan
sebagai umpan untuk mendekati puak Uchiha. Bagi Hokage Pertama, lebih untung
menjadikan puak Uchiha sebagai business partner dari menjadikan mereka sebagai
musuh. Dia boleh menghapuskan Madara dan puak Uchiha pada bila-bila masa, tapi
dia memilih untuk tidak melakukannya. Ini mesej yang mahu disampaikannya. Dan ini
menjadikan dia semakin dihormati dan tentunya digeruni.
Berlainan
dengan abangnya, Hokage Kedua sebagai seorang realis sejak awal melihat puak
Uchiha adalah ancaman berbahaya kepada Konoha amnya dan puak Senju khasnya. Menjadikan
puak Uchiha sebagai kawan adalah bencana jangka masa panjang yang
membimbangkan. Hanya masa akan menentukan bilakah seorang lagi psikopat seperti
Madara akan bangun melawan Konoha. Berbanding Hokage Pertama, pendekatan Hokage
Kedua agak keras terhadap puak Uchiha sebelum Konoha ditubuhkan. Setelah
penubuhan Konoha, mahu tak mahu Hokage Kedua melihat ancaman puak Uchiha perlu
dineutralkan dengan cara yang lebih lurus dan berhati-hati. Kemungkinan beliau
sedar puak Uchiha kini adalah sebahagian dari komuniti Konoha. Dan kontrak
sosial ini perlu dipelihara sebaiknya untuk menjamin kelangsungan Konoha
sendiri.
Hokage
Kedua juga sedar tentang saka yang diwarisi puak Uchiha. Menurutnya, puak
Uchiha dikurniakan perasaan cinta yang terlalu mendalam di mana kehilangan
seseorang yang paling disayangi mereka akan menimbulkan kekacauan emosi yang
berbahaya. Sebenarnya, penyakit puak Uchiha tidak spesifik kepada masalah cinta.
Mereka menghidap penyakit narsisitik dan psikologi tahap kronik dan cinta
hanyalah salah satu dari pencetusnya saja. Masalahnya siapa tahu apa pencetus
yang lain. Mungkin ada berpuluh, mungkin juga beratus isu yang boleh
mencetuskan kegilaan mereka. Dan untuk menstabilkan emosi puak Uchiha, Hokage
Kedua menubuhkan Pasukan Polis Konoha dan melantik puak Uchiha untuk menguruskannya.
Mengikut logik beliau, kesibukan menguruskan pasukan polis akan membantu puak
Uchiha menfokuskan emosi dan minda mereka pada sesuatu tugasan, di samping itu
ia sebagai tanda kepercayaan dan pengiktirafan kepada peranan yang dimainkan
puak Uchiha dalam membangunkan Konoha.
Ya,
ini memang strategi rawatan yang baik. Tapi seperti yang aku cakap, siapa boleh
menjangka emosi gila babi puak Uchiha. Pada fikiran Uchiha seperti Itachi,
pengurniaan Pasukan Polis Konoha kepada puak Uchiha adalah tanda penghormatan,
kerana hanya ninja hebat mampu menghalang jenayah dilakukan oleh ninja lain.
Tapi logik itu tak terpakai kepada Uchiha yang sewel, usaha Hokage Kedua
tersebut dianggap sebagai jalan mengecilkan dan memencilkan puak Uchiha dari
pentadbiran Konoha. Logik yang mereka pakai adalah, apa barang ninja jadi
polis?!! Berbanding menjalankan tanggungjawab yang diberi dengan baik dan
menghormati kontrak sosial yang termeterai sejak dulu, puak Uchiha
mempersoalkan tentang hak yang bukan milik mereka.
Oleh
sebab itu, sebarang usaha tahaluf siyasi dengan puak Uchiha takkan berjaya
kerana sifat memberontak, anarkisme dan psikologi yang sakit dan kacau ini
menghalang mereka untuk melihat sesuatu dari segi manfaat bersama. Mereka masih
terikat dengan mentaliti kepuakan. Justeru, pembantaian Puak Uchiha adalah
usaha pemerintah tertinggi Konoha untuk memotong segala punca masalah di
peringkat akar umbi, membuang barah yang merosakkan Konoha, memastian tiada
lagi zuriat yang boleh menyambung penyakit warisan yang berbahaya ini. Sebagai
anak murid Hokage Kedua, sudah tentu Hokage Ketiga dan mursyidul am Konoha,
yakni Koharu dan Homura sejak awal sedia maklum tentang ancaman puak Uchiha
terhadap kestabilan Konoha dan masalah psikologi mereka.
Dakwaan
bahawa puak Uchiha menerima layanan kelas kedua dari pentadbiran Konoha juga
perlu diteliti. Pada awalnya puak Uchiha mampu berasimilasi dengan baik dalam
komuniti Konoha. Rasa tak puas hati hanya wujud di kalangan segelintir ahli
Uchiha yang kembali mengulang ideologi Madara. Perasaan itu memuncak selepas
serangan Kyubi yang mengorbankan Hokage Keempat, di mana sentimen dan prejudis
terhadap puak Uchiha semakin kuat. Danzo si neo-kon berpendapat serangan
tersebut didalangi oleh puak Uchiha kerana hanya Sharingan mampu mengawal dan
menjinakkan Kyubi. Bermula dari sini pergerakan puak Uchiha dipantau dan
diperhatikan. Pendekatan keras Danzo hanya menambah kebencian puak Uchiha.
Maka
ideologi Madara dilaung semula dan dijadikan azimat. Puak Uchiha berpendapat
mereka ditindas, dijadikan rakyat kelas bawahan untuk berkhidmat kepada puak
Senju yang dianggap elit dan bangsawan. Bagi mereka, layanan begini tidak dapat
diterima lebih-lebih lagi mereka adalah antara puak yang mengasaskan Konoha. Ideologi
Madara yang diimani sekumpulan ahli Uchiha bertukar menjadi sebuah gerakan
massa. Puak Uchiha menganggap Konoha melakukan diskriminasi dan usaha diplomasi
yang dilakukan Hokake Ketiga menemui jalan mati.
Pada
peringkat awal penubuhan Konoha, puak Senju memang menguasai pentadbiran. Ini
fakta. Hokage Pertama dan Hokage Kedua adalah Senju, Hokage Ketiga pula murid
mereka. Kedua-dua mursyidul am juga murid Hokage Kedua. Semua komuniti Konoha
mengiktiraf kehandalan dan kepimpinan puak Senju. Mungkin pada pandangan puak
Uchiha ini adalah kronisme yang merendahkan kemampuan mereka. Mereka mula
terfikir tentang kata-kata Madara bahawa puak Senju akan menjatuhkan puak
Uchiha sampai lumat. Setelah bersusah payah membangunkan Konoha, apa yang
mereka dapat hanyalah portfolio untuk mengendalikan pasukan polis. Ini sesuatu
yang tak boleh diterima akal mereka yang dangkal. Walaupun sebenarnya peranan
pasukan polis dalam sebuah negara semi-diktator tak boleh diperkecilkan. Dari
sudut logik, itu sebuah portfolio yang besar. Tapi psikologi sewel ini tidak
memungkinkan puak Uchiha untuk melihat semua ini dari perspektif yang wajar. Mereka
melihatnya dari kerangka dan sudut antagonisme antara puak Uchiha lawan puak
Senju. Jadi apa saja tindakan Konoha walaupun bertujuan baik tetap dipandang sebagai konspirasi untuk menjatuhkan mereka.
Tapi
jawatan Hokage tak dimonopoli atau diwarisi anak-beranak puak Senju sampai
kiamat. Hokage Kedua menamakan Hokage Ketiga yang berasal dari puak Sarutobi
sebagai penggantinya. Hokage Keempat juga bukan dari puak Senju. Puak Senju kembali
memegang jawatan ketika giliran Hokage Kelima, itu pun setelah Jiraiya menolak
tawaran untuk menduduki jawatan tersebut. Dalam dunia ninja, sudah tentu yang
terhandal dalam seni perang akan dilantik sebagai ketua. Kemampuan mengarang
takkan menjadikan kau terkenal di Konoha. Jiraiya dikenali sebagai Sannin
Legenda kerana kehebatan teknik ninjanya, bukan kerana dia menulis Icha Icha
Paradise. Selepas kematian Izuna dan pemergian Madara, puak Uchiha gagal
melahirkan ninja yang berkaliber. Satu kemampuan dan juga mungkin kelemahan
puak Uchiha ialah Sharingan. Sharingan yang membezakan mereka dari puak lain.
Tapi
Sharingan hanyalah dojutsu biasa yang mudah ditumpaskan melainkan jika
diaktifkan kepada Mangekyo Sharingan. Untuk mengaktifkan Mangekyo kau perlu
menyaksikan dengan mata kau sendiri kematian tragik orang yang paling kau
sayang. Sudah tentu mati kerana kencing manis tak dapat mengaktifkan Mangekyo.
Jalan paling mudah (dan ironinya tragik) ialah membunuh orang yang kau sayang
dengan tangan kau sendiri. Tapi penggunaan Mangekyo Sharingan secara kerap boleh
membuatkan penggunanya buta. Untuk mengatasi masalah ini kau perlu mengaktifkan
pula Eternal Mangekyo Sharingan dengan menggantikan mata kau dengan mata
adik-beradik kau yang memiliki Mangekyo Sharingan. Tapi proses ini tak pernah
mudah dan hasilnya jarang lumayan. Oleh itu, berlangsunglah eksperimen bunuh membunuh
dan cabut mencabut mata dalam sejarah puak Uchiha. Faktor ini turut menambah
masalah kepada kesewelan yang mereka warisi.
Mengapa
perkara ini perlu dijelaskan. Pertama, seperti yang disebutkan Sharingan adalah
kelebihan dan kekurangan puak Uchiha. Ia hanya mampu menjadi senjata paling
menggerunkan apabila kapasitinya ditingkatkan melalui proses gila di atas. Jika
tidak kemampuannya setara dengan ninjutsu lain. Kebergantungan puak Uchiha
kepada Sharingan adalah kelemahan mereka. Terbukti puak Uchiha hanya muncul
sebagai ninja yang hebat setelah Sharingan melalui transformasi di atas.
Madara, Izuna, Itachi, Sasuke, Shisui dan Obito adalah buktinya. Masalahnya
transformasi Sharingan memerlukan proses yang kritikal dan sangat tak
manusiawi. Tak hairanlah puak Uchiha jarang melahirkan hero dan kalau ada pun
kebanyakannya psikopat jiwang yang gilakan perhatian dan akhirnya memilih untuk
jadi renegade atau vagabond. Faktor ini juga melahirkan puak Uchiha yang
pemalas dan hanya mengharapkan teknik dojutsu pasang siap seperti Sharingan
untuk menjadikan mereka hebat.
Isunya
bukan peminggiran puak Uchiha tetapi kemampuan mereka sendiri terbatas dan
tidak menonjol akibat kebergantungan mereka kepada Sharingan. Atau mereka
sendiri memilih untuk mengasingkan diri (antisosial) dari komuniti Konoha
akibat rendah diri atau merasa dipinggirkan. Selepas Madara puak Uchiha berjaya
melahirkan dua ninja hebat, Shisui dan Itachi. Malangnya Danzo mungkin melihat
ini sebagai ancaman kepada Konoha dan
bertindak menghapuskan potensi kedua-duanya. Dia mencuri mata Shisui dan
menjadikan Itachi kambing hitam dalam peristiwa Pembantaian Puak Uchiha. Ini
antagonisme yang memainkan peranan besar dalam konflik ini. Puak Uchiha
menganggap diri mereka tuhan yang perlu disembah, manakala Konoha melihat puak
Uchiha sebagai iblis yang perlu dihapuskan. Perseteruan tradisi ini adalah
naratif gelap yang dijadikan lesen untuk menghalalkan pembantaian tersebut,
sepertimana puak Uchiha menjadikannya lesen untuk melegitimasikan kudeta mereka.
Mungkin
jika kedua-dua pihak tak meniupkan api permusuhan dan menghormati kontrak
sosial yang dimeterai, sengketa ini dapat dipadamkan. Mungkin jika Danzo tak
menganggotai Majlis Mursyidul Am Konoha, Pembantaian Puak Uchiha takkan
berlaku. Mungkin jika puak Uchiha tak merancang kudeta, Danzo tak dapat
mengambil kesempatan. Mungkin jika Itachi masih kekal di Konoha, puak Uchiha
akan menyaksikan Hokage pertama dari puak mereka. Mungkin. Tapi apalah nilai
‘mungkin’ dalam sebuah sejarah melainkan ia dijadikan ibrah.
Itachi,
wira tak didendang itu, tak pernah berbangga dengan tindakannya membantai
puaknya sendiri, walaupun dia merasakan itulah tindakan yang wajar dilakukan
pada masa itu. Sebagai seorang ninja – dan kita wajib melihat Itachi begitu –
dia melakukan yang terbaik untuk mengelakkan mudarat yang lebih besar menimpa
Konoha. Itachi takkan bermonolog seperti monolog Tuah lakonan P. Ramlee,
“Akukah benar atau Jebatkah benar?”. Itu kata-kata hero yang keliru.
Dan Itachi tak pernah keliru.
Malah
dia melarang kisah sebenar dibongkar supaya nama puak Uchiha tak dicemari,
walaupun pembongkaran itu akan membersihkan namanya dan mengangkatnya sebagai
tragic hero. Mungkin jika sejarah gelap ini tercatat dalam mana-mana buku
sejarah, Itachi mahu kita menyelak semula sejarah tersebut bukan dengan mengkaji
siapa betul dan siapa salah. Dengan melihatnya dari sudut ini, kita masih
terperangkap dalam melodrama dan ruang sejarah yang lepas, masih menggunakan mentaliti
Uchiha vs Senju, malah tak akan memberikan nilai tambah kepada sejarah itu
sendiri. Itachi mahu kita mengkaji sejarah supaya sejarah yang sama tak muncul
lagi, supaya kita sebagai pelaku yang akan mencipta sejarah tidak menghasilkan
watak-watak sejarah seperti dirinya, Madara, Danzo dan semua yang terlibat
secara langsung atau tidak dalam sejarah Pembantaian Puak Uchiha. Ya, Itachi
tak mahu kita menerima takdir Sisyphus!
Keep on writing..lame dah kau tak update..ade facebook tak?
ReplyDeleteTerima kasih saudara. Maaf, Facebook aku tenggelam timbul, tak berbaloi jadi friends saudara.
DeleteMonolog Tuah mungkin tidak dimainkan oleh Itachi, tetapi dialog yg hampir sama dgn monolog sebegitu tetap ada. Ini dapat dilihat ketika Itachi berdialog dgn Sasuke setelah dia berjaya leraikan edo tensei.
ReplyDeleteJika menurut penghujahan yang telah diberikan oleh naratif pembongkaran cerita di sebalik tragedi pembataian itu, iya, Itachi boleh dinilai sebagai hero yang tidak keliru. Namun kekesalannya tetap ada dan bukanlah kerana kekeliruannya atas penghujahan itu. Sebaliknya dikarenakan dirinya terlepas pandang akan penglibatan Sasuke dan potensinya dalam menguruskan permasalahan itu.
Jika dialog ada, pasti sebelumnya turut ada monolog (bertanya-tanya dan mempersoalkan dalam wilayah diri sendiri), bukan?
http://www.mangareader.net/naruto/590/15
Perkara itu, justeru, dapat dilihat sebagai apa yang membezakan Itachi dan Naruto. Naruto tidak membebankan dirinya secara berseorangan, sebaliknya Naruto kumpulkan sahabat-sahabat yang kesemuanya bersedia dan sanggup menanggung beban secara bersama.
Pemerihalan tindakan Naruto itu disuarakan oleh Kakashi sendiri lewat dialognya dgn Obito setelah bentuk jinchuriki juubi Obito dilucutkan. Kakashi tidak menyalahkan jalan yang dipilih oleh Obito dan Kakashi juga menyatakan bahawa jalan yang dipilih oleh Naruto juga mungkin akan temui kegagalan. Namun yang membezakan Naruto dgn Obito (Itachi juga) adalah ketika Naruto gagal, akan ada manusia ingin menolongnya.
http://www.mangareader.net/naruto/655/14
Aku cadangkan kau tonton Naruto Shippuden bermula episod 355 sehingga 359, kisah di mana Kakashi bermula hidup setelah kehilangan Rin. Kisah itu bertembung dgn babak Itachi direkrut sebagai anbu. Kemudian diteruskan lagi dgn penceritaan di sebalik coup d' etat itu. Naratif ini, seingat aku, tiada dalam manga. Ada babak di mana peranan Shisui diketengahkan. Shisui telah diberikan misi diplomatik untuk menguruskan permasalahan itu oleh hokage ketiga. Malangnya, perkara itu diketahui oleh Danzo dan Danzo membuat keputusan untuk merosakkan jalan perdamaian itu. Perkara ini berlaku di luar pengetahuan hokage ketiga.
ReplyDeleteJadi, tulisan anda "Walaupun hokage ketiga tidak bersetuju dengan rancangan ini, tapi beliau sendiri merasa pendekatan diplomasi yang digunakannya tidak mampu lagi memujuk puak Uchiha. Dengan tekanan yang diterima dari tiga mursyidul am, yang mempersoalkan pendekatannya yang semakin tumpul, hokage merasa buntu untuk mencari alternatif lain" mungkin dapat lebih dicerahkan.
Pendekatan hokage ketiga menerusi peranan Shisui, aku kira, tidak tumpul. Danzo sendiri yang telah dengan sengaja menggagalkan hajat itu.
Tulisan anda berkenaan Danzo amat tepat, bahawa dia meletakkan kepentingan Konoha mengatasi perkiraan moral dan etika. Namun, iya, ideologi totalitarian Danzo akhirnya bertumpu kepada cita-cita peribadi berbanding kemaslahatan Konoha sendiri.
Danzo memiliki pertembungan idealisme dgn 'will of fire'. Seperti yang anda tulis, dan saya menjelaskan sedikit lagi, bahawa, Danzo seringkali ditewaskan oleh emosi. Ini dapat dilihat ketika di penghujung nyawa, Danzo mengimbas semula memori lama. Dia pernah berada dalam satu misi yang turut disertai oleh hokage ketiga di bawah arahan hokage kedua. Ketika timbul persoalan siapa yang ingin menjadi 'decoy', Danzo ingin memberi respon positif (mencalonkan dirinya) namun emosinya tidak membenarkannya. Dari situlah bermulanya pertentangan idealisme dia dan will of fire - selain cinta, ianya secara mudah dapat dikatakan sebagai apa-apa emosi yang menyumbang kepada kemaslahatan Konoha, antaranya adalah sikap mempercayai.
Kerana tidak merasa emosi sebagai sesuatu yg signifikan - malah melemahkan - dalam usaha menjaga kepentingan Konoha, Danzo menubuhkan Akar -- suatu organisasi di mana ahli-ahlinya dibersihkan daripada emosi.
Danzo tidak mempercayai will of fire, lalu dilihat sering mengkritik tindakan hokage. Ini dapat dilihat pada babak dia berdialog dgn Tsunade. Walhal, semuanya adalah kerana dirinya sendiri tidak mampu mengawal emosi lalu dia memilih jalan gelap dan sukar untuknya memilih jalan cahaya (dicalonkan sebagai hokage menerusi jalan sah). Tidak berakhir dengan dirinya sahaja, dia projeksi-kan permasalahan emosi itu kepada manusia lain dan berhajat mahu kembangkan lebih luas.
Babak akhir hayatnya menghuraikan perasaan kekagumannya terhadap hokage ketiga -- sesuatu yg bertentangan dgn peribadinya yang selalu dilihat tidak merestui tindakan hokage.
Tindakan Danzo menggagalkan Shisui, aku lihat, bukan semata-mata kerana skeptik terhadap Uchiha dan ingin menjadikan Uchiha bernama buruk. Danzo mensasarkan kegagalan itu dapat mencalarkan kewibawaan hokage ketiga, yang dengan melakukan itu, berharap dirinya akan dapat menjawat jawatan tersebut agar idealisme-nya dapat di-nasional-kan.
Apa yang aku mahu sampaikan adalah, kaum Uchiha dapat diselamatkan. Mereka mampu melepaskan diri dari sumpahan laknat dan saka kebencian. Tema sumpahan atau bahasa halusnya takdir pernah diceritakan dalam keluarga Hyuuga. Hyuuga branch perlu patuh kepada Hyuuga utama, Naruto mengubah pendirian Neji dan Hinata. Perkaitan Uchiha dan psycopath itu mungkin perlu diperincikan lagi. Apakah ianya congenital/inherited atau acquired.
Terima kasih saudara atas penjelasan yg amat bernas. Berbanding aku, saudara nampaknya peneliti Naruto yg lebih tajam. Cuma tulisan aku tentang Naruto lebih kepada unsur 'cerita atas cerita', kononnya mahu mengkonstruk naratif baru dalam melihat Naruto, seperti apa yg dibuat Nietzsche terhadap Zarathustra dan apa yg dibuat Camus terhadap Sisyphus.
DeleteBoleh aku contact kau selain daripada medium ini? Apapun, aku suka tulisan kau. Takda pertentangan sangat, aku kira. Cuma aku perincikan sedikit sahaja. Apa yang aku perincikan sedikit itu pun sememangnya tidak terlepas daripada menjadi butir hujah kau. Lagi pula, sememangnya kisah-kisah sebegini bersifat terbuka untuk interpretasi bebas.
Delete