Kerana mimpi adalah visual, aku pernah
cuba faham struktur mimpi sebagai sebuah filem. Dan ini bukan baru, memang
mimpi kerap dikaitkan dengan filem, atau dilihat dalam bentuk naratif atau
cerita. Persoalan yang aku tanya: bolehkah aku terima tesis Freud tentang minda
tak sedar (unconscious, kini selalu disebut subconscious) yang memainkan
peranan dalam konstruksi mimpi?
Dan yang lebih penting, terlepas dari
persoalan sama ada tesis Freud itu benar atau tidak – atas anggapan yang aku
adalah sutradara terhadap mimpi aku sendiri - bolehkah aku mengesan kesinambungan
style atau signature dalam setiap visualisasi mimpi-mimpi aku, atau dalam
bahasa poyonya mungkinkah aku boleh mengesan auteur theory di dalamnya?
Pada masa yang sama, aku juga sedar, untuk
mengatakan mimpi adalah sebuah naratif atau sebuah plot (merujuk kepada
mimpi-mimpi aku) semacam penyelewengan fakta. Aristotle tulis dalam Poetics
yang naratif wajib berdiri dengan tiga struktur: permulaan, pertengahan dan
pengakhiran. Jean-Luc Godard setuju dengan Aristotle, tapi dia kata tak
semestinya ikut turutan tersebut.
Ok, aku setuju dengan dua mamat ni.
Masalahnya mimpi aku tak punya tiga struktur tersebut. Dalam mimpi, selalunya
aku tak semena-mena terpacul dalam sebuah ruang yang asing. Asing bukan kerana
aku tak pernah tengok ruang tersebut, tapi kerana mimpi tak memperincikannya
sebagai lokasi (sebab tu aku panggilnya ruang). Maaf cakap, situasi mimpi basah
yang sangat intim dan erotik itu pun tak pernah berlaku dalam bilik aku.
Mimpi hanya menghantar aku ke sebuah
adegan, yang aku pasti bukan permulaan dan bukan juga pengakhiran sebuah
naratif. Mungkin boleh disebut pertengahan. Dalam filem Inception, Cobb
(Leonardo DiCaprio) menjelaskan kepada Ariadne (Ellen Page) yang mimpi tak ada
permulaan sebaliknya terus menghantar kita ke pertengahan situasi. Tapi kalau
permulaan dan pengakhirannya aku tak kenal, tepatkah untuk aku melabelnya
pertengahan? Oleh sebab itu, berbanding naratif, aku lebih suka melihat mimpi
sebagai sebuah ruang insiden.
Soalan sama ada boleh atau tidak aku
mengesan auteur theory dalam mimpi sukar dijawab kerana visualisasi mimpi tak
sama dengan visualisasi filem. Mimpi hanya boleh diinterpretasikan atau
dibandingkan hanya selepas kau bermimpi, yakni bila kau terjaga, atau lebih
tepat ketika kau sedar kau telah bermimpi. Satu karakter penting yang
membezakan mimpi dan realiti seperti yang disebutkan Henri Bergson ialah;
realiti sentiasa mengajak kita memberi penjelasan - yang sudah tentu bermula
dengan cara menimbulkan persoalan -
sebaliknya mimpi hanya menghantar kita ke ruang insiden yang sarat emosi
tanpa ada masa untuk berfikir. Malah kita langsung tak berfikir, kita hanya
melayannya dengan penuh kepastian. Contohnya, dalam sebuah mimpi, aku memandu
kereta menuju ke Tasik Banding bersama isteri. Dalam mimpi, insiden ini sesuatu
yang pasti sedangkan realitinya aku tak pandai pandu kereta dan tak pernah ada
isteri. Dan semua ini aku tahu hanya selepas aku sedar dari mimpi.
Jadi bila kau mampu persoalkan adakah kau sedang
bermimpi atau sudah menjejak alam realiti, percayalah sepenuh hati yang ketika
itu kau tak bermimpi. Malah lucid dream
pun tak pernah mengajak kau mempersoalkan kondisi yang kau alami kerana dalam
lucid dream kau memang pasti kau sedang bermimpi.
Mimpi hanya wujud sebagai mimpi bila kau
tak lagi bermimpi (kecuali dalam lucid dream, tapi itu unik dan aku tak mahu
menyentuhnya di sini). Dan ini yang jadi masalah, yakni selepas bermimpi, bila
kau terjaga dari tidur, babak-babak mimpi tak mudah melekat di kepala dalam
bentuk clara et distincta, seperti mana kau boleh panggil semula babak-babak
Sharon Stone dalam Basic Instinct secara terperinci, walaupun mungkin Sharon
Stone – atau representasi femme fatalenya
- adalah antara objek penting dalam mimpi kau. Dulu.
Fenomena hilang ingatan terhadap mimpi ini
menyukarkan usaha aku untuk membuat perbandingan antara mimpi-mimpi. Oleh
kerana kajian mimpi kontemporari telah beralih dari sisi psikologi ke sisi
fisiologi, dari sudut kejiwaan berpusing ke struktur otak, justeru neurosaintis
menjelaskan punca hilang ingatan selepas mimpi berpunca dari ketakstabilan
orientasi otak ketika tidur. Walaupun tak dinafikan mimpi manusia postmoden
cenderung merapu dan mungkin hanya parodi yang tak berbaloi untuk diteroka, tapi
penjelasan tu nampak mudah sangat kan? Dia macam memerli usaha aku. Seolah-olah
dia mengatakan ketakstabilan otak bukan saja berlaku ketika tidur malah mungkin
terbawa-bawa ketika sedar dan simptomnya ialah: berusaha mengesan auteur theory
dalam mimpi.
Penjelasan itu juga seolah-olah melecehkan
dan meringankan mimpi, melihatnya sebagai mainan tidur dan medium ‘main’
sewaktu tidur. Yalah, bila otak dikatakan tak stabil ketika tidur, itu sajalah
perspektif kita tentang mimpi. Walaupun neurosaintis mungkin menafikan tuduhan
tersebut, tapi akhirnya orientasi kajian mereka akan menuju ke situ. Aku bukan
menafikan sumbangan neurosains yang telah membuka pemahaman yang lebih
sistematik tentang mimpi, cuma aku tak melihat mimpi semudah itu, aku tak suka
melihatnya dari sudut mekanistik kerana ia meletakkan skop ilmunya sebatas
hukum sebab-akibat tanpa meneroka kedalaman subjek kajian melangkaui hukum itu
sendiri.
Dia macam kau mengkaji segala macam teori
dan teknikaliti filem tapi gagal faham aplikasi teori dan teknikaliti itu
kepada filem keseluruhannya, dan bagaimana efek yang ditimbulkan teori dan
teknikaliti tadi mempengaruhi persepsi penonton terhadap filem. Maksudnya kau
menjalankan fardhu kifayah (tahu teori dan teknikaliti) tanpa menunaikan fardhu
ain, yakni memahami pengalaman sinematik itu sendiri.
Dalam tradisi agama besar dunia, malah
dalam sejarah tamadun manusia, mimpi selalu dikaitkan dengan pesan ilahiah dan
profetik, tak kurang juga mesej diabolik dan kegelapan, mimpi terkandung unsur
mistikal, transenden dan eksistensial. Mimpi bagi aku bukan sekadar halusinasi
kosong atau penjelasan tentang penggiatan otak (brain activation) ketika tidur.
Mimpi adalah peramal, penunjuk, petunjuk, dan pencetus sesuatu peristiwa kepada
pemimpi.
Nabi Ibrahim terima perintah untuk sembelih
anaknya melalui mimpi. Seruan azan diterima melalui mimpi. Coleridge tulis
puisi Kubla Khan bawah pengaruh mimpi (dan pengaruh candu). Einstein dapat
ilham pasal teori relativiti dalam mimpi. Dan aku terfikir adakah filem-filem
George Mèliés yang surreal dan spektakular itu – di mana dia sendiri boleh
diisytiharkan sebagai auteur pertama dalam sejarah filem – adalah percubaannya
untuk memprojeksikan mimpi-mimpi yang menghantuinya sekian lama, kerana dari
mulut Mèliés sendiri kita dengar “films have the power to capture dreams”.
Kalau benar, beruntunglah manusia yang mampu menangkap mimpi ketika terjaga,
yakni manusia yang mempunyai deria intuisi visual yang sangat tajam.
Rasulullah sebut mimpi muncul dari tiga
sumber: Allah, syaitan dan diri sendiri. Aku beriman dengan apa yang disebut
Rasulullah, cuma dalam zaman postmoden ini, kalaupun aku bermimpi sebelas
planet, matahari dan bulan sujud di kaki aku macam mimpi Nabi Yusuf, aku lebih
percaya (dan rasanya kau pun setuju) mimpi itu datang dari syaitan berbanding Allah.
Sekarang aku rasa syaitan pun lebih selesa membiarkan manusia merosak secara
autopilot, justeru mimpi manusia postmoden memang berasal dari manusia sendiri.
Dan aku percaya mimpi dari Allah tak pernah kabur dan mengelirukan. Sama ada
makna mimpi itu disampaikan secara terus atau pemimpi mempunyai kasyaf untuk
menebak kerumitan makna mimpi, atau seperti yang aku sebut, mempunyai intuisi
visual yang tajam.
Baiklah, kita patah balik kepada soal
hilang ingatan tentang mimpi tadi. Sebaik terjaga dari tidur, walaupun dalam
bentuk yang sudah menyeleweng, mimpi masih melekat di otak aku, tapi selepas
beberapa minit, naratif mimpi akan hilang perinciannya. Aku sebut menyeleweng
kerana gambaran aku tentang mimpi selepas aku terjaga ada kemungkinan terpesong jauh dari mimpi sebenar yang aku
alami semasa aku tidur. Freud ada peelasan tentang hal ini, tapi aku tak berapa
setuju dengan penjelasannya.
Kau tahu seperti juga Freud tahu, makin
kau cuba untuk ingat mimpi, makin hilang memori tentang mimpi itu dari otak kau.
Menurut Freud, semasa kita tidur, minda tak sedar bebas menerawang dari
kongkongan defence mechanism, lalu menggunakan mimpi sebagai
medium mengekspresikan mesejnya. Tapi, tanpa defence mechanism, minda tak sedar
masih berhadapan dengan dua proses, yang fungsinya macam badan penapis filem,
yang menyebabkan mimpi diselewengkan. Proses pertama dipanggil primary revision, berlaku ketika kita
bermimpi. Primary revision yang juga dikenali sebagai censorship (penapisan) atau disguise (penyamaran) telah
mengubahsuai mesej sebenar mimpi (latent
content) melalui proses condensation
dan displacement.
Condensation berlaku bila
kita menggunakan adegan atau elemen tunggal sebagai representasi kepada
rantaian peristiwa dan konflik sebenar yang berlaku dalam mimpi. Displacement pula ialah proses di mana
kita menggantikan watak, lokasi, objek dan naratif yang mengancam minda sedar
kita dengan watak, lokasi, objek dan naratif yang lebih selamat dan kurang
menakutkan. Hasil kedua-dua proses ini menyembunyikan mesej sebenar - yang akan
buat kita terkejut dan tersedar - yang diprojeksikan minda tak sedar dan
memunculkan mimpi tersamar yang dinamakan manifest
content.
Bagi Freud, tugas psikoterapi ialah
memanggil manifest content dan
seterusnya menggali latent content.
Tapi tugas ini juga tak mudah. Jika primary
revision adalah tapisan ketika kita bermimpi, wujud pula tapisan selepas
kita sedar dari mimpi yang dipanggil secondary
revision. Selepas terjaga, kita secara tak sedar dalam usaha menafsirkan
mimpi telah mengubah naratif mimpi - antaranya dengan mengambil mimpi secara selektif,
memilih babak-babak tertentu berbanding keseluruhan mimpi - untuk
menyembunyikan kesakitan psikologi yang kurang menyenangkan kita.
Pasal tu Freud wujudkan teknik free
association, sebab mimpi tak boleh diingat semula dengan jelas, malah selalu
jugak absurd dan merepek. Setengah jam selepas bermimpi, ada kemungkinan kau
akan terus lupa mimpi tadi. Aku sendiri tak pernah ada mimpi yang betul-betul
melekat di otak aku walaupun ada mimpi yang suspennya dan kejutannya boleh buat
nyawa terpisah dari badan. Jalan terbaik untuk tafsir mimpi bagi Freud, bukan
dengan mengingat, tapi menyebut secara rawak apa yang terlintas di otak kau. Dan
yang lebih penting bagi Freud, mimpi yang kita ceritakan, yakni manifest
content yang absurd dan merepek itu sebenarnya menyimpan makna yang perlu
digali dengan mendalam.
Justeru di tangan psikoterapis,
pembongkaran mesej sebenar mimpi atau latent content melibatkan penafsiran
lapis-lapis makna metaforikal dan simbolikal. Aku tak ada masalah dengan tu.
Tapi kalau apa yang mahu disampaikan minda tak sedar sentiasa berdepan sekatan
atau penapisan dari minda sedar, maka apakah ada kemungkinan untuk kita menemui
latent content tadi? Dan berapa peratuskah ketepatan latent content yang kita
tafsirkan atau gali (dengan anggapan apa yang kita gali itu memang latent
content, bukan satu lagi trick yang digunakan minda sedar untuk menyembunyikan
mesej sebenar mimpi)? Aku rasa kita lebih mudah terjerumus kepada interpretasi
yang terpesong jauh kalau konsep free association ini diaplikasikan.
Bagi aku penyelewengan mimpi terjadi bukan
kerana kita menyembunyikan sesuatu seperti yang disarankan Freud, tapi kerana
struktur mimpi itu sendiri memang tak jelas selepas kita sedar dari mimpi,
justeru kita memetik karakter, lokasi dan naratif secara rawak untuk memudahkan
kita memaknakan mimpi itu di alam realiti. Bila tersedar dari mimpi, kerana tak
cukup perkakas untuk menangkap mimpi, kau cuba merekonstruksi mimpi kau dalam
usaha menjadikannya lebih ‘masuk akal’, menampal kebocoran naratif, memasukkan
watak-watak yang kau kenal dan kemudian menafsirkannya berdasarkan ciri-ciri yang
dikumpul tadi. Padahal dengan kaedah rekonstruksi ini, kau sebenarnya cenderung
menafsirkan mimpi terlebih dulu, kemudian baru mencantumkan atau merekabentuk perca-perca maklumat untuk disesuaikan dengan
penafsiran yang telah kau buat sejak awal. Mimpi hanya jadi absurd,
mengelirukan dan hilang perincian hanya setelah kita tersedar dari mimpi,
setelah kita cuba mengkomunikasikan pengalaman mimpi di alam realiti. Dan kita
memang sedar naratif mimpi yang kita cerita atau kongsikan itu ditokok tambah
dan direka menurut kesesuaian pengalaman kita.
Akibat kegagalan mengesan naratif atau
plot dalam mimpi, aku beralih kepada langkah kedua, yakni mengesan jika wujud
kontinuiti dalam mimpi-mimpi aku. Mana tahu kalau adegan-adegan mimpi yang
terpisah itu ada kesinambungan yang berselerak
sebab aku pasti mimpi aku tak ikut kronologi. Jadi aku perlu pastikan
kalau-kalau mimpi malam ini adalah pengakhiran kepada mimpi malam esok,
contohnya. Justeru aku pernah mencatat beberapa mimpi yang aku alami dengan
niat membandingkan setiap satu darinya. Ya kawan-kawan, aku mempunyai jurnal
mimpi.
Tapi hasilnya hampeh. Hampeh kerana aku
cuba mencari bentuk (form) dan isi (content) sedangkan ruang mimpi mengabaikan
kedua-duanya, atau tak berminat untuk menonjolkannya. Mimpi hanya berminat
dengan emosi, dan aku boleh katakan itu yang menarik tentang mimpi, yakni ia
menggerakkan emosi tanpa sebarang medium yang jelas, baik bentuk atau isi.
Kerana apa? Kerana kau berkomunikasi dengan diri kau sendiri. Kejadah apa
perlukan medium dan perantaraan. Mimpi
tak mengajak kita berfikir (thinking) tentang mimpi, sama seperti filem - cuma
mimpi berjaya melakukannya dengan lebih cemerlang – mimpi mahu kita mengalami
(experiencing) visualisasi mimpi sebagai pengalaman emosi.
Bukan maksud aku yang mimpi tak ada komposisi,
ia ‘berisi’ dan ‘berbentuk’, tapi bukan dalam konvensi yang biasa kita faham. Konvensi
visual yang berlaku di alam mental berbeza standardisasi dan konfigurasinya di
alam fizikal. Persepsi kita tentang bentuk dan isi di alam fizikal terhasil
dari representasi objek eksternal (atau inderawi) dan dicerap juga melalui
indera eksternal atau pancaindera. Kita mempersepsikan realiti berdasarkan
tangan kita yang menyentuh, hidung kita yang menghidu, lidah kita yang merasa, telinga kita yang mendengar
dan mata kita yang melihat. Tapi visualisasi mimpi bukan dipersepsikan dengan
dua bijik mata kita (sebagaimana kita menonton filem), tapi diprojeksikan dalam
bentuk imejan mental melalui mata hati.
Bila sebut mata hati, timbul persoalan,
adakah visualisasi mimpi sama dengan penglihatan orang buta, kerana orang buta
katanya melihat dengan mata hati. Soalan ini tentu sukar dijawab. Tapi adakah
orang buta bernimpi? Jawapannya ya, kajian terhadap orang yang buta sejak lahir
mengesahkan mereka juga bermimpi. Adakah mimpi mereka dalam bentuk visual? Ya,
mimpi mereka dalam bentuk visual. Mereka bukan setakat boleh menceritakan objek
yang mereka nampak malah mampu melukis objek tersebut. Ini sekaligus
mengesahkan visualisasi mimpi tak ada kaitan dengan indera eksternal atau lebih
spesifik sebarang stimulasi eksternal.
Dan yang lebih penting, merujuk kepada
mimpi orang yang buta sejak lahir tadi, imejan boleh terbentuk di akal tanpa
kehadiran memori tentang persepsi visual. Semuanya dikonstruksi di dalam akal
kita. Di dalam akal, pemaknaan tak semestinya muncul (atau dibataskan) melalui
pengalaman inderawi. Intuisi, ilham dan idea selalu datang dalam keadaan yang
tak disangka-sangka, dan selalu juga idea yang hebat datang tanpa kita
memikirkannya secara langsung. Ia datang menyapa akal kita secara tiba-tiba. Kita
faham yang indera eksternal memang unsur penting dalam persepsi. Tapi isyarat
yang dicerap oleh indera eksternal bukan diartikulasikan oleh indera tersebut
tapi oleh akal, yang bertindak sebagai indera internal, kerana persepsi hanya
jadi isyarat tak bermakna tanpa pengorganisasian yang disusun akal. Indera
eksternal menghantar persepsi sebagai bentuk dan indera internal menafsirkannya
sebagai makna. Dan di dalam akallah pemaknaan berlaku.
Untuk istilah akal di sini aku suka
merujuk Syed Naquib al-Attas yang mengatakan akal (‘aql atau disebutnya
intelek, yakni bukan sekadar rasio), hati (qalb), jiwa atau diri (nafs) dan roh
(ruh) merujuk kepada kesedaran yang sama dan bukan entiti yang terpisah dalam
diri individu. Ia memakai nama yang berbeza kerana memiliki banyak modus operandi
dalam hubungannya dengan pelbagai peringkat eksistensi. Ketika terlibat dalam
pemaknaan, entiti itu dipanggil akal, ketika mengatur tubuh ia dipanggil jiwa, ketika
menerima intuisi ia dipanggil hati dan ketika kembali kepada dunianya sendiri
ia dipanggil ruh.
Al-Attas sendiri sebut salah satu dari
bahagian jiwa ialah jiwa haiwani (al-hayawaniyyah) yang bertindak sebagai
penggerak (motive) dan perseptif. Tenaga penggerak bertindak sebagai pembangkit
(arouser) tindakan dan terhasil dari keinginan yang kuat (appetitive) dan
aktivitinya diarahkan oleh dua sub-fakulti: fakulti hasrat (al-shahwaniyyah)
dan fakulti ammarah (al-ghadabiyah). Tenaga perseptif pula terdiri dari dua
indera yang aku sebut tadi, eksternal dan internal. Kalau kita boleh terima
yang jiwa haiwani yang memainkan peranan mengkonstruksi mimpi, maka memang tak
ada masalah untuk jiwa tersebut memprojeksikan visualisasi mimpi ke akal kita
kerana ia menguasai kedua-dia indera; eksternal dan internal.
Jadi mungkin ini punca penyelewengan mimpi atau kesukaran menafsirkan dan memanggil semula
memori mimpi terjadi, bukan disebabkan oleh censorship yang
mewujudkan displacement dan condensation seperti yang disebutkan Freud. Puncanya ialah
kita belum mampu menyelaraskan atau mengawal perkakas projeksi yang
bertanggungjawab menyiarkan mimpi di layar hati kita. Ketika tidur, sesetengah
fungsi otak akan berada dalam mode ‘sleep’ (bukan shut down), jadi agak sukar
untuk kita menjalankan aktiviti sebagaimana kita terjaga. Mungkin ketika tidur,
jiwa haiwani ini yang masih aktif – mungkin untuk tujuan keselamatan dan
sebagainya – cuba menyampaikan mesej yang disimpannya sepanjang hari. Oleh
kerana kita manusia postmoden yang menyimpah hasrat dan keinginan rendah, maka
itulah yang muncul dalam hati kita, mimpi runcitan yang tak membawa relevansi
yang signifikan. Mimpi manusia hebat - yang jiwa haiwaninya menggerakkan dan
membangkitkan satu gagasan atau idea yang hebat, malah tidurnya pun bukan
‘tidur mati’- sudah tentu mampu melahirkan mimpi yang hebat dan mampu pula
menangkap maknanya.
Mimpi tingkat tinggi mungkin menyentuh
semua entiti; akal, jiwa, hati dan ruh. Justeru visualisasinya mungkin
berdefinisi tinggi, dengan storyline yang tersusun dan karakter-karakter yang
jelas. Pemimpi juga mungkin dapat memainkan peranan secara langsung dalam
konstruksi mimpi, yakni berada pada tahap lucid dreaming, berkolaborasi secara
aktif dan kreatif menjelajah setiap eksistensinya. Kerana hanya ketika tidur,
semua eksistensi kita berada pada tahap santai. Ketika terjaga, fungsi akal,
jiwa dan hati muncul secara berselerak kerana kita sibuk memproses aktiviti
seharian kita. Ibarat sebuah komputer, masing-masing sibuk menjalankan fungsi
masing-masing tanpa ada masa untuk aktiviti introspektif dan kontemplatif.
Ketika kita terjaga, penumpuan dan fokus ke dalam diri kita sendiri (inward)
adalah kurang, kita banyak menfokuskan kepada unsur di luar diri (outward).
Tapi ketika tidur, kita bertenang dan bersantai.
Kita mampu berkomunikasi dengan diri sendiri melalui mimpi, bukan dalam bentuk
monolog atau solilokui, tapi fenomenologi.
Mimpi runcitan sebaliknya terbit dalam
bentuk emosi atau bertujuan menjana emosi. Dari segi ontologinya, emosi ini
bukan negatif kerana ianya fitrah yang terpasang di dalam diri manusia, dan
semestinya ia tak hanya berkisarkan keinginan seksual atau dipandu tenaga
libido. Ia berpunca dari keinginan yang tak dipuaskan, atau hasrat yang tak
dipenuhi, maka ianya perlu dikawal dan dijinakkan, malah kata Freud keinginan
ini penting kerana ia adalah entiti dinamik yang menggerakkan manusia. Mungkin
benar masalah psikiatri yang dihadapi pesakit Freud kebanyakannya berasal dari
krisis seksual kerana kebanyakan pesakitnya ialah perempuan dan kalau kau tahu
bagaimana kondisi perempuan ketika era Victoria di Vienna (malah di mana-mana
pun di Eropah) maka kau tak boleh nafikan fakta tersebut. Tapi pembenaran
terhadap fakta yang bersifat lokal itu tak bermaksud ia boleh digeneralisasikan
secara automatik untuk semua kes psikiatri.
Sebab itu aku setuju bila Freud mahu kita
mengenalpasti, mengakui dan menerima keinginan ini sebagai sebahagian dari diri
kita, bukan terus meredamnya. Freud mahu
kita ‘sedar’ apa yang kita ‘tak sedar’, atau mengenalpasti id, melepaskannya dari kekangan defence mechanism dan menaklukinya.
Ianya sebuah proses psiko-eksistensial – know thyself – dengan kita mengenal
diri kita sendiri dengan perenungan dalam diri yang jernih tanpa hipokrasi.
Sudah tentu Freud melihat proses
self-discovery ini dari pandangan alam humanisme (atau boleh juga disebut
imanentisme), yakni membebaskan ego bukan saja dari keserakahan id tapi juga
moraliti super-ego. Freud percaya pertelingkahan kuasa-kuasa psikik ini akan
menatijahkan sebuah projek emansipasi yang akan menjadikan ego sebagai agen
moral yang meletakkan karakter nilai dan moraliti dalam kerangka autonomi
individu, seterusnya menolak moraliti universal dan transenden. Potensi
autonomi ini akan menggerakkan manusia
menuju tata moral baru kerana moraliti bagi Freud adalah proses instiktif yang
bergerak secara organik. Sebaliknya kata Erich Fromm, sudah menjadi fakta
klinikal bahawa lelaki dan perempuan yang mendedahkan diri mereka kepada
aktiviti seksual tanpa pembatasan takkan bahagia, selalu juga ia berakhir
dengan konflik neurotik. Jadi pemenuhan keperluan instiktual bukan saja tak
menjamin kebahagiaan, malah tak menjamin kewarasan.
Pandangan ini seiras dengan idea transvaluation
of values dan utopia superman Nietzsche kerana Freud memang banyak pinjam idea
Nietzsche. Sebelum Freud sebut tentang unconscious, Nietzsche sudah sebut
tentang unconscious memoir, sebelum Freud sebut tentang repetition compulsion,
Nietzsche sudah sebut tentang eternal recurrence. Memang banyak persamaan idea
antara Nietzsche dan Freud, selain kedua-duanya merupakan die hard fans
mitologi Yunani. Tapi hubungan idea ini bukan seperti hubungan Marx dan Hegel,
tapi lebih kepada hubungan Mahathir dan Anwar sebab Freud terang-terang bukan
saja menafikan dia pernah membaca tulisan Freud, malah menolak sumbangan dan
pengaruh Freud dalam ideanya. Jelas ini satu defence mechanism yang gagal.
Sebagai seorang Muslim, aku beriman proses
ini bukan terhenti setakat ‘mengakui’ dan ‘menerima’ keinginan tersebut, malah
melawan atau meletakkan pembatasan terhadapnya, dan Rasulullah lebih awal dari
Freud telah mengisyaratkan kesukaran manusia untuk mengendalikan keinginan ini
apabila Baginda mengatakan perlawanan terhadap keinginan ini adalah jihad
terbesar manusia. Tapi macam aku cakap tadi, untuk lawan musuh perlu kenal
musuh terlebih dulu. Pada tahap tertentu anjuran Freud itu benar, tapi bila
melibatkan faham individualisme radikal dan autonomi individu, jelas sekali yang
berjaya menakluk diri bukan ego, tapi id.
Mimpi ibarat medium katarsis – atau medium
introspektif diri - yang melepaskan emosi-emosi tersebut ke jalan paling aman,
yakni ke dalam mental pemimpi itu sendiri, sebuah proses super solitari yang
tak mendatangkan mudarat kepada manusia lain. Mimpi mungkin boleh dikaitkan
dengan filem dari segi visual, tapi efek yang diberikan mimpi sama seperti kita
menghadam hasil-hasil seni lain; sastera, muzik, lukisan dan macam-macam lagi,
yang mengajak kita melakukan perenungan diri melalui limpahan kreativiti yang
tak tersangkut, malah mungkin menghadirkan semula insiden mimpi melalui seni,
hanya jika kita mampu menangkap mimpi. Mimpi menghadirkan ketakutan, kemarahan,
kekurangan diri, perasaan bersalah, kekeliruan dan seribu satu lagi emosi yang
mungkin tak wujud lagi pemaknaannya dalam sistem linguistik manusia, tapi kita
merasanya kerana ia menyentuh hati kita dengan jelas dan nyaring. Dan di sini
Freud salah. Dia salah kerana melihat mesej mimpi sentiasa diselindungkan.
Setiap pintu keluar adalah pintu masuk ke
ruang yang lain. Keluar dari mimpi masuk ke realiti. Dalam filem Inception dinyatakan
yang kita tak boleh mati dalam mimpi. Mati dalam mimpi hanya akan membangkitkan
kita di alam realiti. Jika setelah terjaga baru kita sedar bahawa kita
bermimpi, maka benarlah kata Saidina Ali: Manusia bila hidup mereka bermimpi,
bila mati baru mereka tersedar.
Di alam realiti, kesedaran dan persepsi
kita lebih tajam dan jelas berbanding alam mimpi. Sampai waktunya kita pasti
ditunjukkan pintu keluar dari realiti ke sebuah alam lain, dan kemudiannya ke
alam satu lagi. Alam di mana Allah menyebut “pandanganmu amat tajam pada hari
ini”.*
Persoalannya, sudahkah kita bersedia
menuju ke pintu seterusnya?
*Surah
Qaaf: Ayat 22
**Kehidupan adalah perjalanan menuju kehilangan. Satu demi satu. Semalam kita kehilangan Tok Guru Nik Aziz.
**Kehidupan adalah perjalanan menuju kehilangan. Satu demi satu. Semalam kita kehilangan Tok Guru Nik Aziz.
No comments:
Post a Comment