We’ve gone too far, from pride to shame,
We’re trying so hard, we’re dying in vain,
We’re hopelessly blissful and blind to all
we are,
We want it all.
Everyone wants it all.
With no sacrifice!
(Sum 41,
We’re All To Blame)
“Elok
kau menikah dengan anak orang kaya, senang hidup kau, tak payah susah-susah nak
kerja,” nasihat makcik saya pada satu petang ketika saya berziarah ke rumahnya.
Saya tulis ‘nasihat’ kerana saya tahu
nadanya serius, dengan tangannya ligat melipat kain sambil fokus matanya
turun naik menghadap drama Korea di televisyen.
Nasihat
itu jujur, datang dari hatinya yang ikhlas untuk melihat anak saudaranya yang
bekerja sebagai petani ini ‘settle down’ dan mula membina keluarga. Ya, saya
faham, bila usia makin meningkat, tapi masih tak ada kerjaya yang stabil, tak
ada girlfren dan tak nampak kecenderungan untuk berumahtangga, sanak saudara
(dan masyarakat juga) akan melihat semua ini sebagai simptom manusia yang tak
serius dengan hidup, kalau pun mereka tak persoalkan orientasi seksual atau kondisi
psikologikal saya.
Tapi nasihat
itu lebih masuk akal kalau ditujukan kepada anak dara sunti, sedangkan hakikatnya
saya seorang jantan. Saya tak tahu pandangan gerakan materialist feminism yang
dipelopori Christine Delphy tentang persoalan perempuan yang menanggung nafkah suami
– maksud saya si suami pula buat kerja-kerja rumah (atau unpaid labour dalam
terma Delphy) - adakah itu tanda perempuan tersebut sudah mencapai emansipasi,
atau itu tanda perempuan tersebut masih dimanipulasi jantan bedebah yang malas
bekerja.
Nasihat
makcik saya kalau dibaca sepintas lalu nampak normal dan comel, nasihat orang
tua yang prihatin kepada anak saudaranya, tapi kalau dibedah dengan teliti, kalau diambil kira
yang nasihat itu dilontarkan dengan penuh keseriusan, tak dapat dinafikan
nasihat itu terkandung pandangan alam yang merealisasikan society of the
spectacle, masyarakat kosmetik yang memaknakan hidup dengan penampakan yang
dangkal, status, imej dan simbolisme materialistik. Nasihat itu bagi saya kalau
dicerakinkan terdiri dari beberapa elemen: Kahwin dengan orang kaya → Hidup
senang lenang → Tak perlu bersusah payah =
Perkahwinan adalah keseronokan → Kepayahan hidup perlu ditolak →
Pemenuhan materialistik perlu
ditunaikan.
Makcik
saya selain dirasuk jembalang budaya bernama K-Pop, juga peminat tegar novel
pseudo-cinta yang membanjiri pasaran buku negara. Saya sebut novel pseudo-cinta
kerana ia menggatal dengan subjek cinta tanpa usaha yang serius - apatah lagi
kreatif - untuk meneroka bukan saja kedalaman subjek cinta, malah juga kepelbagaian
persoalan-persoalan yang timbul dari perkembangan plot novel itu sendiri. Pendek
kata novel pseudo-cinta adalah novel yang mencitrakan cinta dalam bentuk yang
batil. Dan kerana amalan membaca novel pseudo-cinta ini dijayakan dengan intensif
oleh makcik saya, maka saya tak terkejut
dengan nasihatnya yang sarat pandangan alam hedonistik itu. Hedonistik dalam
maksud membuang kompleksiti, kesusahan dan pemahaman yang mendalam tentang
hidup dan menggantikannya dengan pemujaan terhadap elemen simplistik, hiburan
dan makna hidup yang superfisial. Apa yang membawa kesakitan, yang menyusahkan
dianggap buruk, apa yang membawa kelazatan, yang menyeronokkan dianggap baik.
Idealisme
hedonistik – sepertimana idea-idea lain - bukan berjalan secara mengejut atau
tiba-tiba, ia ibarat benih yang bercambah secara bertahap, sedikit demi
sedikit. Justeru nasihat makcik saya bukan lahir dari ruang yang vakum, dari
tiada kepada ada atau creatio ex nihilo, atau dibisikkan oleh iblis yang mahu
menghapuskan dominasi patriarki dalam struktur keluarga Melayu. Nasihat makcik
saya – dan ini bukan kesimpulan yang melulu – berpunca dari konsepsinya
terhadap kehidupan, di mana konsepsi ini muncul dari persepsi terhadap
persekitarannya.
Konsepsinya
tentang kehidupan, atau lebih spesifik tentang cinta dan perkahwinan, dibentuk
oleh media massa, media sosial dan buku-buku yang gigih menyumbat mitos ke
dalam mental makcik-makcik Melayu dan anak-anak perempuan mereka tentang romantisme
palsu dan emosi artifisial. Akibat pembacaan yang intensif ini, persepsi yang
abstrak tumbuh subur dan bercantum menjadi konsepsi yang konkrit.
Pandangan
alam ini bukan semata-mata didorong oleh lambakan novel pseudo-cinta, dalam
skala yang lebih besar ia melibatkan projek culture industry, komersialisasi
budaya dan penjenamaan gaya hidup yang berpaksikan cultural logic of late
capitalism, sebuah cultural fashion yang memaknakan postmodeniti.
Saya tak
mahu mengambil pendirian yang terlampau Nazi di sini. Saya tak setuju untuk
melabel novel pseudo-cinta ini sebagai roman picisan, atau dalam terma Rendra sastera
klangenan, sastera penghibur yang tak lebih hanya bermanja-manja. Saya percaya
penulis novel pseudo-cinta - sepertimana penulis-penulis lain di dunia ini dan
saya sedar perkara ini setelah disebut Pak Samad - menulis kerana ingin
bercerita. Saya juga tak bersetuju untuk mengkategorikan semua pembaca novel
pseudo-cinta sebagai betina bimbo atau perempuan hopeless romantic atau lelaki
kesepian yang membela kucing di rumah. Apatah lagi untuk menuduh novel
pseudo-cinta sebagai porno untuk kaum perempuan.
Saya
juga tak bersetuju untuk mengecam plotnya yang generik dan formulaik kerana kalau
kita setuju mengkategorikan novel pseudo-cinta dalam genre romantik, maka
unsur-unsur generik itulah yang mendefinisikan genrenya. Mana-mana genre pun
ada plot generik dan formulaiknya yang tersendiri (ini bukan bermaksud saya
setuju dengan perkembangan plot novel pseudo-cinta yang sangat selekeh, pemalas
dan tak kreatif itu).
Atau kalau
kita tak setuju untuk memasukkan novel pseudo-cinta dalam genre romantik, maka
kita anggap saja novel pseudo-cinta adalah subgenre baru yang tumbuh dari genre
romantik. Novel pseudo-cinta ibarat makanan ringan. Kita tak boleh tegah MSG,
pewarna dan pengawet dari dimasukkan dalam makanan ringan sebab tanpa
ketiga-tiganya makanan ringan takkan wujud. Kecuali kalau kita bersetuju untuk
mengharamkan makanan ringan dari muka bumi, tapi bolehkah kita hidup tanpa
makanan ringan? Pakar pemakanan pun layan makanan ringan.
Justeru
saya tak ada masalah dengan orang yang suka melayan novel pseudo-cinta. Dan
saya rasa tak ada salahnya melayan novel pseudo-cinta. Malah masalahnya di sini
bukan soal boleh atau tak boleh, halal atau haram melayan novel pseudo-cinta. Saya
sebolehnya tak mahu berkecimpung dalam arena penghukuman begini. Kalau saya
boleh berhukum, makruh adalah hukum yang paling tepat untuk amalan membaca
novel pseudo cinta. Tapi kita abaikan soal hukum dulu.
Macam
saya sebutkan tadi, layan novel pseudo-cinta ibarat layan makanan ringan, tak
mendatangkan masalah kalau dijamah sekali-sekala. Tapi kalau setiap hari kau
balun atas alasan ianya sedap dan mudah disediakan, maka saya terpaksa
mengambil peranan pakar pemakanan yang akan berkhutbah mengapa amalan pemakanan
begini tak sihat dan memudaratkan kesihatan. Dan untuk berkhutbah tentang
kemudaratan novel pseudo-cinta, sikit sebanyak saya terpaksa meminjam logik
Sekolah Frankfurt tentang konsep culture industry. Bila kita guna konsep
culture industry bukan bermaksud kita bersikap pesimis terhadap produk budaya,
tapi kita mahu mendapatkan sebuah ‘ideal type’ ala Max Weber, untuk kita
meletakkan sebuah paradigma atau kerangka dalam penilaian kita terhadap produk
budaya. Dan sudah tentu mahu tak mahu nama kapitalisme akan terpalit sama.
Saya
bagi contoh begini, jika kau baca buku Makanan Berbahaya terbitan Persatuan
Pengguna Pulau Pinang (CAP) kau akan mula terfikir untuk memulakan pertanian
sara diri dengan hanya makan petai, jering dan ulam raja. Buku tersebut
menghuraikan - kalau pun bukan semua tapi kebanyakan - makanan yang ada di
pasaran mengandungi racun dan toksin yang berbahaya. Setelah baca kau rasa
macam tak ada makanan yang selamat di dalam dunia ini.
Sudah
tentu melalui buku tersebut CAP tak berniat menimbulkan ketakutan atau menanam
sikap pesimis terhadap industri makanan. Tapi buku itu wujud sebagai panduan
dan peringatan kepada pengguna untuk memilih makanan yang selamat. Ia bagus
kerana ia bersikap kritikal, ia membedah, ia menyiasat, ia menyelongkar makanan
bukan terhad kepada fungsinya yang mengenyangkan dan sedap, tapi dari proses
produksinya lagi. Kerana kita tahu fungsi sebenar makanan bukan mengenyangkan
dan sedap (seperti yang dikhutbahkan di TV) tapi berkhasiat. CAP menjelaskan
makanan yang mengenyangkan dan sedap yang kita balun saban hari itu sebenarnya
tak berkhasiat. Malah makanan yang kita sangkakan berkhasiat sebenarnya
beracun. Fakta ini menakutkan kita tapi memang bodoh kalau kita tersangkut
dengan ketakutan itu. CAP mahu kita sedar dan melawan penipuan tersebut,
bukannya hidup dalam trauma. Begitulah juga konsep culture industry. Dan ya,
seperti juga culture industry, dalang di sebalik penipuan makanan ini – oh, siapa
yang boleh menafikannya - ialah kapitalis makanan.
Justeru,
merujuk kepada novel pseudo-cinta tadi (bukan lagi makanan ringan), masalahnya
di sini ialah membataskan skop bacaan kepada genre yang terhad, lebih-lebih
lagi novel pseudo-cinta kerana ia merangsang kau untuk terus melanggan genre
yang sama, genre yang menumpulkan citarasa seni, mengekang pemikiran kau untuk
mencapah ke tingkat yang lebih tinggi dan menanam faham palsu tentang cinta. Sudah
tentu dengan plotnya yang simplistik kau hanya perlu guna 4.5% dari kapasiti
kognitif kau untuk menghadamnya, kapasiti kognitif sama yang kau gunakan untuk
berak. Dan kau mahu terus berada di paras 4.5% apabila kau ambil keputusan
untuk mengabaikan genre-genre lain yang wujud di muka bumi ini.
Dulu
kawan saya minta saya sarankan kepadanya novel terbaik yang pernah saya baca
setelah saya sindir obsesinya terhadap novel pseudo-cinta. Saya tunjukkankan
novel Detik-detik Diri di Daerah Daif dan Rimba Harapan kepadanya, dia belek
kulit depan dan dia tanya kepada saya siapa penulis novel-novel tersebut. Saya
tak terkejut dengan pertanyaan itu, sebaliknya saya jawab kedua-dua penulisnya
Sasterawan Negara. “Sasterawan Negara mesti berat ni, malaslah nak baca,” dia
menjawab. Sejak bila gelar Sasterawan Negara adalah lesen untuk menjauhkan
karya-karya mereka dari pembaca? Stigma tentang Sasterawan Negara satu hal,
tapi ketakupayaan untuk meluaskan skop pembacaan satu perkara lain. Dengan usianya saya tak jangka makcik saya boleh hadam
Dongeng Pascamerdeka atau menikmati langgam bahasa Zaen Kasturi, apatah lagi
The Brother Karamazov. Tapi saya tak
boleh terima anak muda yang mahu terus dibonsaikan pemikiran, citarasa dan
penilaian seni mereka dengan terus menghadam novel pseudo-cinta.
Mengambil
makcik saya sebagai contoh, juga beberapa sanak saudara dan kawan-kawan, saya
nampak melayan novel pseudo-cinta ibarat sebuah ketagihan, dan saya pernah
sebut dulu, ketagihan walau dalam bentuk apa dan terhadap apa sekalipun adalah
satu penyakit, dan penyakit adalah tanda kita tak sihat. Saya pun rajin juga
menelaah novel romantik dari era Creative Enterprise (secara peribadi saya
masih berpendapat novel romantik terbitan Creative paling menarik) sampailah
Jemari Seni. Dari Liana Afiera Malik sampailah Hlovate.
Dan saya
berhenti di situ. Saya berhenti kerana syarikat-syarikat penerbitan yang baru
tumbuh kemudiannya dan novel-novel yang mereka terbitkan semakin membangangkan
pemikiran saya. Plot, tema, persoalan, watak dan perwatakan novel-novel ini
semakin miskin dan tak membawa cabaran kepada otak saya untuk memikirkan
sesuatu yang baru, atau untuk memahami sesuatu yang tak pernah saya faham, melainkan
yang disumbat hanyalah khayalan-khayalan kitar semula yang tak merangsang
imaginasi. Saya sendiri tak pasti apa lagi yang boleh saya khayalkan dengan
membaca novel pseudo-cinta. Ianya gagal menghasilkan ereksi otak walau dalam
skala yang berpatutan ketika saya bersedia menjalankan proses pelancapan
mental. Tanpa foreplay yang mengghairahkan dari novel pseudo-cinta, saya tewas
di ranjang bacaan.
Saya tak
berniat pergi jauh untuk mengupas novel pseudo-cinta dalam skala kritikan yang
luas. Saya hanya mahu menjuruskan tulisan ini kepada mesej songsang yang dibawa
novel pseudo-cinta kepada pembacanya, yakni kebatilan tentang cinta. Untuk
tujuan ini, saya terpaksa memetik banyak pendapat Erich Fromm di dalam karyanya
The Art of Loving yang bagi saya berjaya mengupas persoalan cinta dengan
cemerlang.
Novel
pseudo-cinta mendefinisikan cinta dalam bentuk yang batil kerana cinta dan
kehidupan dinukilkan sebagai sebuah kepastian yang utopia. Bercinta digambarkan
sebagai benda paling mudah berlaku dalam dunia, sebagaimana terma ‘jatuh cinta’
atau ‘fall in love’ itu sendiri, ibarat sebuah kespontanan perasaan yang
dilepaskan oleh anak panah Cupid kepada pasangan bercinta. Bagi aku, yang
datang merasuk kali pertama itu bukan cinta, tapi rasa berahi. Rasa berahi
muncul dari tarikan fizikal.
Maknanya
kali pertama kau tertarik kepada mana-mana lelaki atau perempuan kau bukan
‘jatuh cinta’, tapi ‘jatuh berahi’. Rasa berahi ialah keinginan untuk memiliki
dan hubungannya dimanifestasikan dengan keintiman seksual. Perasaan ‘jatuh
cinta’ itu melekat kuat selagi ada tarikan seksual atau kekosongan sensual yang
belum diteroka. Ia merangsang kita untuk mengenali atau menakluki orang yang belum
kita kenali. Realitinya, keintiman seksual itu sendiri akan puas dijelajah, diteroka
dan akhirnya pudar. Akibatnya, kita cuba mencari cinta baru, cuba untuk ‘jatuh
cinta’ dengan ‘orang baru’, orang yang
tak kita kenali, semata-mata untuk mendapatkan feel dan thrill ‘jatuh cinta’
tadi, untuk sekali lagi hubungan dengan ‘orang baru’ makin lama makin kurang
‘feel’ dan kurang ‘thrill’ yang akhirnya bermula semula dengan pencarian ‘orang
baru’ sekali lagi, dengan ilusi cinta ‘orang baru’ akan memunculkan pengalaman
yang berbeza.
Novel
pseudo-cinta dan culture industry menguatkan pergantian pasangan ini dengan
membebel tentang mitos ‘Mr. Right’ atau ‘the right person’ yang akan mengisi
tulang rusuk yang hilang dalam istilah Islamiknya (walaupun sebenarnya petikan
dari Bible) atau fenomena ‘you complete me’ dalam istilah sekularnya. Cinta
jadi sebuah pencarian harta karun dalam situasi menang-kalah. Di sini
perhubungan (atau percintaan atau perkahwinan) bukan menjadi tanggungjawab tapi
matlamat, justeru berlangsunglah proses pencarian dan pergantian pasangan tanpa
henti. Ini bukanlah bermaksud kau perlu pertahankan perkahwinan atau
perhubungan kau sampai mati walaupun suami kau terajang kau setiap hari atau
bini kau menyundal tak kira masa. Maksud aku persefahaman dalam hubungan dan
pemahaman tentang makna hidup perlu sentiasa diteroka dengan masing-masing
menunaikan tanggungjawab dan memberi komitmen, bukan melihat perhubungan
sebagai medium melampiaskan keinginan semata-mata.
Apabila
‘the right person’ yang dicari hubungan menjadi sehala, lebih memunculkan
ekspektasi dari komitmen, dan lebih mencari kepuasan peribadi dari perkongsian
kolektif. Pasangan yang cintanya dinyalakan api berahi lambat laun akan
merasakan yang antagonisme, perselisihan, dan kebosanan mereka tak lagi jadi
sesuatu yang sweet, tapi hanya memandamkan segala bara cinta yang masih kekal. Kau
tengok di Barat faham ini hidup subur. Mereka bereksperimen dalam perhubungan,
tinggal serumah bertahun-tahun tanpa ikatan perkahwinan, melahirkan beberapa
orang anak haram yang comel untuk akhirnya menamatkan hubungan atas alasan
‘we’re not meant for each other’ atau ‘we have different goals in life’.
Ini simptom yang melihat perhubungan sebagai sebuah utopia dan pasangan
masing-masing sebagai lampin pakai buang.
Tak ada
salahnya dengan rasa berahi kerana ianya fitrah. Perasaan berahi, romantik dan
keinginan seksual memang memainkan peranan yang besar dalam tahap awal
perhubungan. Tapi dalam perhubungan, kau tak boleh bergantung kepada perasaan
ini buat selama-lamanya kerana ia tak kekal lama, ia cepat haus dan hilang. Menurut
Fromm keinginan seksual bermatlamatkan penyatuan justeru ia tak hanya
berkisarkan keinginan fizikal. Ia boleh saja dirangsang oleh rasa bimbang bersendirian,
dirangsang oleh keinginan untuk memiliki atau dimiliki, dirangsang oleh sifat
angkuh, dirangsang oleh keinginan untuk mencederakan atau menghancurkan, dan
tak dinafikan dirangsang juga oleh cinta. Dengan kepelbagaian motif yang
bertumpang tindih, rasa berahi ini jelas boleh dirangsang oleh semua perasaan
yang kuat, di mana cinta hanyalah salah satu daripadanya. Fromm memanggilnya
“the most deceptive form of love”.
Oleh
sebab itu menurut Fromm, cinta bukan sekadar perasaan, ianya sebuah keputusan,
ianya sebuah penilaian, ianya sebuah janji. Kalau cinta hanya berkisarkan
perasaan, tak guna kau mengikat perjanjian untuk kekal bersama sampai mati
(malah sekarang sampai syurga) kerana perasaan datang dan pergi. Malah perasaan
benda paling kompleks dan absurd dan kau tak ada asas yang kuat dalam hubungan
jika hanya bersandarkan perasaan. Perasaan ada waktunya boleh jadi benda paling
kukuh dan pada waktu yang lain boleh jadi benda paling fragile. Bagaimana kau
boleh menilai yang hubungan cinta kau akan kekal selama-lamanya jika kau tak
libatkan penilaian dan keputusan dalam hubungan tersebut.
Justeru
Fromm menentang pandangan yang mengatakan bercinta adalah perkara paling mudah
dalam dunia. Fromm melihat ada beza di antara falling in love dan being in
love, yang pertama pengalaman yang mentah sementara yang kedua ialah kehadiran
yang permanen. Malah Fromm mahu kita meninggalkan falling in love menuju standing
in love. Cinta adalah seni sebagaimana kehidupan juga adalah seni. Untuk
meneruskan kehidupan kita perlu menguasai teori dan praktis tertentu yang
berguna untuk kita menjalani hidup dengan bermanfaat. Kerana kita hidup atas
harapan dan harapan dimaknakan oleh cinta, maka kita punya asas yang kuat untuk
melihat cinta dari esensinya yang asli, baik dari teori atau praktikalnya, dan
tak lagi mengharapkan novel pseudo-cinta dan culture industry untuk menyumbat
kebatilan cinta ke otak kita. Kita tahu semua itu kebatilan tapi kita terus
melanggannya kerana ia satu ketagihan. Dan itu yang membimbangkan kerana
kata Lenin "a lie told often enough becomes the truth".
Menurut Fromm
ada beberapa faktor yang mendorong kita melihat soal cinta dari sudutnya yang
simplistik. Pertama, ramai manusia melihat soal cinta dari sudut ‘dicintai’
berbanding ‘mencintai’. Bagi manusia spesis ini asas dalam cinta ialah
bagaimana untuk menjadikan diri ‘dicintai’. Untuk merealisasikan impian ini
mereka memilih beberapa jalan. Jalan pertama, biasanya digunakan lelaki ialah
untuk berjaya, berkuasa dan kaya. Jalan kedua, biasanya digunakan oleh
perempuan ialah untuk menjadikan diri mereka menarik dengan melaram anggota
badan atau pakaian. Antara jalan lain untuk menjadikan diri menarik - digunakan
lelaki dan perempuan - ialah dengan menonjolkan atau mencitrakan diri sebagai
berpekerti tinggi, bersopan-santun dan bijak berkomunikasi. Jalan-jalan yang dipilih
seseorang untuk ‘dicintai’ ialah jalan sama yang dipilih untuk seseorang yang
mahu berjaya, “to win friends and influence people” bak tajuk buku Dale
Carnegie. Dalam budaya postmoden, untuk ‘dicintai’ adalah resipi campuran di
antara jadi popular dan punya tarikan seksual.
Faktor
kedua yang membuatkan kita menganggap cinta tak berbaloi dipelajari ialah
anggapan yang melihat masalah cinta sebagai masalah objek cinta, bukan masalah
fakulti cinta. Ramai orang menganggap bercinta adalah mudah, tapi mencari objek
yang betul untuk dicintai – atau dicintai – adalah payah. Anggapan ini antara
lain muncul dari pertukaran sisi pandang pada alaf baru yang menekankan
kebebasan untuk memilih objek cinta berbanding perkahwinan tok nenek kita dulu
yang meletakkan perkahwinan sebagai konvensi adat, di mana pilihan untuk
memilih calon pasangan terletak pada keputusan keluarga dan sanak saudara. Di
zaman postmoden, walaupun konvensi adat tak hilang sepenuhnya, tapi anjakan
pemikiran yang berlaku mula menyebabkan ramai orang mula mencari cinta
romantik, sebuah cinta yang disuluh pengalaman peribadi dalam menentukan
pasangan. Kebebasan dalam memilih cinta ini secara langsung menekankan
kepentingan objek cinta berbanding kepentingan fungsi cinta.
Turut
memunculkan faktor di atas menurut Fromm ialah satu lagi karakter budaya
kontemporari yakni budaya konsumer. Budaya konsumer - atau saya selesa
menyebutnya sebagai budaya hedonistik – menjana keinginan untuk membeli
‘kebahagiaan’ atau menciptakan ilusi yang pemenuhan material adalah
kebahagiaan. Kebahagiaan dimaknakan sebagai kemampuan untuk memiliki setiap
produk atau perkhidmatan di pasaran yang boleh memuaskan keinginan. Pandangan
alam ini berjangkit dari cara manusia melihat produk kepada cara manusia
melihat manusia. Bagi lelaki perempuan yang menarik - bagi perempuan lelaki yang menarik – adalah
hadiah yang diburu mereka. Betul, ‘menarik’ adalah antara aspek dalam cinta.
Tapi ‘menarik’ di sini adalah kualiti yang didefinisikan oleh pakej dan
populariti yang ditentukan oleh pasaran personaliti, atau pasaran gaya hidup,
lifestyle. Tarikan – baik fizikal atau mental – pada period tertentu ditentukan
oleh fesyen tertentu yang dimanifestasikan dalam ikon tertentu dan dibungkus
dalam pakej tertentu.
Tanpa
kita sedar, hubungan cinta kini berkisarkan manusia sebagai komoditi dalam
logik pasaran yang melihat nilai tukar (exchange-value) memainkan peranan
penting dalam hubungan tersebut. Dua manusia akan jatuh cinta apabila mereka sangka
mereka sudah bertemu objek terbaik yang ada di pasaran, setelah limitasi dan
kemampuan nilai tukar mereka diambil kira. Kita boleh rumuskannya dalam dialog
di bawah:
“Susah
nak tackle dia, pasal dia anak Datuk, maintenance tinggi. Aku dapat perempuan
kerja cikgu ok la. Tak nak yang lulusan SPM pasal aku ada master. Lepas tu tak nak penganggur,
aku nak yang bekerja supaya boleh support aku.”
Kata
Fromm, dalam dunia kapitalisme global yang mengangkat pemasaran serta
pengiklanan di tahap tertinggi serta kejayaan material dianggap nilai terbaik
yang perlu dikejar manusia, maka tak ada yang mengejutkan bila hubungan manusia
dimaknakan mengikut corak dan logik tukaran yang sama seperti sistem pasaran
dan komoditi.
Sebab
itu kata Fromm cinta adalah aktiviti yang aktif, bukan kesan yang pasif, ianya
“standing in” bukan “falling for”, ianya “bangun berdiri’ bukan “jatuh”. Secara
umum Fromm menjelaskan karakter cinta ialah memberi, bukan menerima. Memberi
bukan dalam erti kata memberi untuk menerima. Memberi untuk menerima masih lagi
logik pasaran bebas, logik kapitalisme, logik marketing, logik MLM. Logik ini
meletakkan hukum ‘aku sedia memberi tapi sebagai tukarannya aku perlu menerima’
kerana memberi tanpa menerima adalah penipuan dalam logik pasaran.
Logik
ini dipakai oleh manusia tak produktif yang melihat aktiviti ‘memberi’ akan
mendatangkan kemiskinan atau kesusahan. Logik ‘give and take’ ini terpakai
untuk semua aplikasi hidup kerana kita hidup dalam culture of fear. Kita curiga
kepada semua perkara, kita takut kepada semua orang, kepada sanak saudara,
kepada jiran tetangga, kepada agamawan, kepada ahli politik dan kepada negara.
Semua tak boleh dipercayai, semua mahu mengambil kesempatan. Maka kita pun
kononnya rebel dengan memilih untuk jadi pemangsa dari jadi mangsa, memilih
untuk menindas dari ditindas. Kerana dunia seolah-olah melarang kita berlaku jujur, kalau tak kita dipanggil naif. "If you're good at something, never do it for free" adalah mantera akhir zaman yang kerap dikumandangkan.
Logik
pasaran bebas tak ada konsep berkat, konsep yang dijunjungnya adalah
penggandaan kapital. Di zaman postmodern ini, akibat peritnya untuk terima
hakikat memberi tanpa menerima, kita menamakan tindakan tersebut sebagai
‘pengorbanan’. Seolah-olah aktiviti memberi adalah satu keperitan yang tak
tergambarkan. Bagi manusia produktif, aktiviti memberi adalah ekspresi
tertinggi terhadap potensi yang kita miliki. Dengan memberi kita memaknakan
kekuatan, kekuasaan dan kekayaan kita. Dengan memberi kita ‘hidup’.
Dalam
ruang material, memberi maksudnya menjadi kaya. Kata Fromm “not he who has much
is rich, but he who gives much”. Manusia bakhil yang takut hartanya kurang bila
memberi secara psikologinya adalah manusia miskin, walaupun dia billionaire.
Pemberian yang paling berharga kata Fromm bukan dari elemen material tapi
elemen kemanusiaan itu sendiri. Memberi maksudnya memberi diri kita sendiri,
memberi sesuatu yang paling berharga dalam diri kita, memberi ilmu, memberi
kefahaman, memberi humor, berkongsi kesedihan, semuanya adalah manifestasi dari
kehidupan kita, elemen yang memaknakan kita, yang membuat kita ‘hidup’.
Dengan
memberi ‘hidup kita, kita ‘menghidupkan’ orang lain. Kita memberi bukan untuk
menerima, kerana memberi itu sendiri adalah kebahagiaan. Ketika memberi kita
membangkitkan sesuatu dalam diri orang lain, dan sesuatu yang dibangkitkan ini
direfleksikan semula kepada diri kita. Guru mendapat ilmu dari pelajarnya,
pelakon dirangsang oleh khalayaknya dan doktor disembuhkan oleh pesakitnya,
dengan syarat masing-masing tak menganggap yang lain sebagai objek, tapi
berinteraksi secara harmoni dan produktif. Kalau merujuk kepada cinta, maka mencintai
adalah kuasa yang melahirkan cinta. Fromm menyarankan kita meninggalkan prinsip
cinta yang mentah; ‘aku mencintai kerana dicintai’, kepada prinsip cinta yang
matang; ‘aku dicintai kerana mencintai’. Berhijrah dari ‘aku mencintai kau
kerana aku perlukan kau’ kepada ‘aku perlukan kau kerana aku mencintai kau’.
Sejujurnya,
saya tak pernah terfikir novel pseudo-cinta akan mengajar falsafah cinta
seperti yang ditulis Fromm. Dan memang bahlol kalau mereka melakukannya. Semua
orang mahu tulis pasal cinta romantik sebab ia boleh dijual. Dan sebab ia laris
dijual kerana ramai orang percaya kepada cinta romantik. Itu masalahnya, jadi
jangan berkokok kepada saya tentang novel pseudo-cinta hanyalah hiburan. Ianya
hiburan yang membentuk kefahaman. Novel pseudo cinta laris bukan saja di
Malaysia malah di seluruh dunia. Saya memang tak ada masalah kalau peminat
novel pseudo-cinta nak khatam novel tersebut sepuluh kali sehari, sebelum dan
selepas makan. Serius, saya tak ada masalah. Tapi mereka wajib sedar apa yang
mereka baca bukan cinta, tapi romantisme yang bergayut kepada permainan emosi,
keinginan seksual dan perasaan berahi, yakni tema-tema Freudian yang diulang
dari satu novel ke satu novel, dengan plot, watak dan perwatakan kitar semula
yang sebenarnya makin lemau dan busuk. Novel
pseudo-cinta menyempitkan cinta kepada penampakan yang tak menyentuh realiti
kehidupan secara umumnya dan realiti pembaca itu sendiri khasnya.
Fromm
sendiri ada sebut terma ‘pseudo-love’ di mana dia kaitkan terma ini dengan dua
konsep lain. Pertama, Fromm kaitkan pseudo-love dengan konsep idolatrous love –
yang Fromm sebut sebagai great love yang kerap didongengkan di dalam novel dan
filem - yakni manusia yang tak yakin
dengan identitinya sendiri, yang hilang punca untuk mengenal kekuatan
karakternya lalu mencari pemenuhan dengan memprojeksikan pasangannya sebagai
pencinta super sempurna, pasangannya dipuja sebagai intan payung segala cahaya
cinta. Lalu dia tenggelam dalam kekuatan cinta pasangannya tanpa menilik
kekuatannya sendiri. Oleh kerana tak ada pasangan yang dapat memenuhi ekspektasi
kesempurnaan yang diharapkannya, hubungan ini selalu berakhir di tengah jalan.
Kedua,
Fromm kaitkan pseudo-love dengan konsep sentimental love, yakni cinta yang
esensinya hanya berkisarkan fantasi yang tak jejak tanah dan tak mampu
dimanifestasikan dalam hubungan yang real. Kepuasan cinta dipenuhi dengan
melayan filem, lagu cinta dan majalah kisah cinta. Segala keinginan untuk
cinta, penyatuan dan keintiman dipuaskan dengan melanggan produk-produk ini.
Kepada banyak pasangan, menonton atau membaca kisah cinta adalah satu-satunya
momen di mana mereka dapat merasakan cinta, bukan secara individu, tapi bersama
pasangan masing-masing, menjadi spektator cerita cinta orang lain. Dalam
fantasi filem dan novel, mereka boleh berkolaborasi, tapi dalam realiti mereka
kaku dan hambar.
Saya
sebutkan dua konsep di atas kerana Fromm kaitkannya secara langsung dengan
novel cinta. Idolatrous love dan sentimental love, masing-masing memunculkan
dua kesan berbahaya hasil kebatilan cinta yang dicitrakan novel pseudo-cinta,
yakni ekspektasi yang keterlaluan dan fantasi yang menjadi ketagihan.
Kadang-kadang saya rasa terma ekspektasi dan fantasi ini tak lari jauh,
definisinya lebih kurang sama.
Dengan
memunculkan ekspektasi dan fantasi, novel pseudo-cinta secara tak langsung
mendorong kita untuk hidup dalam culture of fear, memanipulasi perasaan rendah
diri, tak sempurna, tak berkemampuan dan lain-lain yang menimbulkan beberapa
ketakutan; takut tua, takut hodoh, takut gemuk, takut hitam, takut tak cool,
takut miskin, takut tetek leper, takut kote kecik dan takut mati. Dan semua
ketakutan ini tak diperiksa dengan tuntas dan difikirkan dengan mendalam oleh
kita semua – kita menganggapnya sebagai kekurangan untuk membuatkan kita
‘dicintai’ - melainkan kesempatan ini digunakan kapitalis sebagai agenda
pemasaran untuk melariskan produk dan wahana pergantian produk, memunculkan
manusia yang sibuk bertukar identiti dalam proses yang deras menuju masyarakat
kosmetik.
Hakikatnya
saiz kote tak memainkan peranan langsung kepada ramai perempuan – sama ada dari
penampakan luaran atau kesannya menembusi vagina. Kote besar hanyalah mitos
yang kau tonton dalam filem porno atau iklan ubat seks yang berlambak-lambak
sekarang. Sama juga dengan tetek besar, walaupun tak ada kajian lagi setakat
ni, rasanya kau akan pilih perempuan yang responsif berbanding bimbo bertetek
besar.
Novel
pseudo-cinta, pada masa yang sama – walaupun tak bercerita tentang kote dan
tetek - turut terjun ke dalam kekalutan skizofrenia sosial ini dengan
mendongengkan tentang hero, suami dan perkahwinan yang ‘perfect 10’. Secara
mudahnya, saya boleh katakan yang novel pseudo-cinta membungkus semua ketakutan
yang saya sebutkan di atas tadi ke dalam satu pakej. Saya melabel pakej
tersebut sebagai ‘ketakutan terhadap realiti’. Selain menjawat jawatan-jawatan
mega yang diidamkan mertua, hero-hero di dalam novel ini dicitrakan fizikalnya sebagai;
‘seiras Eizlan Yusof’, ‘berdarah campuran Itali’, ‘ustaz muda yang ada kelab
peminatnya sendiri’, ‘ayah Melayu, mak Sepanyol’ dan beratus-ratus bidaah dan
khurafat fiksyen yang menggerakkan syahwat mental. Kalau dalam drama adaptasi
hero ini muncul sebagai lelaki sasa yang bersut korporat.Untuk apa pelukisan
fizikal begini kalau bukan untuk menjana fantasi dan berahi pembaca? Belum pernah
lagi muncul hero penoreh getah, buruh
binaan atau penternak ayam kampung.
Kalau
watak heronya dilukis sedemikian superb, sebaliknya heroin dalam novel-novel
cinta plastik ini jarang dicitrakan berlebih-lebihan, selalunya mereka datang
dari golongan pertengahan, misalnya gadis kampung, budak sekolah, orang gaji
dan cikgu sekolah. Faktornya kerana khalayak sasaran novel-novel ini adalah
orang perempuan – dan penulisnya juga perempuan - yang kebanyakannya - macam
makcik aku - terdiri dari golongan pertengahan yang aku sebut tadi. Dengan
menukilkan watak-watak sebegini justeru mudah untuk perempuan-perempuan ini
memprojeksikan (atau mengkhayalkan) watak-watak heroin ini sebagai diri mereka
sendiri. Yang ‘muslimah’ (atau yang nakal) boleh berkhayal suaminya seorang
ustaz dan yang cenderung sado-masokis boleh berkhayal suaminya Mr. Arrogant. Itulah
yang cuba disuap kepada otak pembaca-pembaca, yakni fantasi-fantasi berahi yang
tak jejak tanah.
Fantasi
berahi ini tak jejak tanah kerana novelisnya sendiri banyak berfantasi daripada
berfikir dalam proses penulisan. Perbezaan besar di antara novelis pseudo-cinta
dengan Pak Samad dari sudut penulisan ialah yang pertama banyak merujuk kepada
selera pembaca dan yang kedua banyak merenung ke dalam dirinya sendiri. Novelis
pseudo-cinta banyak berkhayal untuk memenuhi ekspektasi pembaca – dan tentunya
fantasinya sendiri - sementara Pak Samad menumpahkan pergumulan pemikiran,
kepekaan menafsirkan perisitiwa, kedalaman pengalaman serta kekayaan
pembacaannya ke dalam karyanya.
Ini
bukan bermaksud fantasi atau imaginasi tak penting dalam proses kreatif, Hujan
Pagi sarat dengan imaginasi (atau halusinasi), Kombat 1515 hasil imaginasi.
Tapi imaginasi perlu dikahwinkan dengan proses berfikir untuk mencipta
kreativiti, sesuatu yang baru dan segar, bukannya mengulang semula kemiskinan
plot yang jelas selekeh dalam karya-karya sebelum ini. Akibat kurang berfikir
dan banyak berkhayal novel-novel cinta plastik ini hanya tersangkut pada tahap
berahi kerana novel-novel ini tak mampu (dan berani) menyelam jauh ke lubuk
persoalan cinta atau lebih penting meneroka kedalaman plot itu sendiri.
Tema
yang cuba dibawa berakhir di tahap fantasi berahi kerana penulisnya sendiri miskin
idea bukan saja dalam bentuk tema malah pengolahan plotnya berlegar di kitaran
yang sama. Kalau pun mereka berfikir rasanya fikiran itu difokuskan untuk
menukar watak dan perwatakan serta sedikit pengubahsuaian cerita. Dari hero
arkitek jadi ustaz, dari heroin orang gaji jadi budak sekolah, dari kahwin
paksa sebab nak tutup malu jadi kahwin paksa sebab kehendak keluarga. Semuanya
pertukaran dalam aspek-aspek tipikal yang tak membawa kita ke mana pun, sekadar
emosi murahan yang padam begitu saja.
Ini bukan
cinta, tapi usaha untuk memudah-mudahkan cinta dan mendongengkan kepada
makcik-makcik dan anak-anak muda generasi K-Pop bahawa matlamat akhir dalam
sebuah perhubungan adalah perkahwinan yang diserikan dengan elemen material. Dongeng
ini dikuatkan lagi dengan majlis perkahwinan bertaraf karnival yang disebutkan
sebagai festival ‘meraikan cinta’. Muncul rancangan TV dan penyiaran
majlis-majlis walimah para selebriti yang diisi dengan pembaziran merepek dan
tak tentu hala. Sebab itu kebelakangan ini, seperti yang disebutkan Michael
Foley, muncul fenomena pelik di UK contohnya, yakni pelaburan untuk perkahwinan
menurun tapi pelaburan untuk majlis perkahwinan naik mendadak. Foley
menyimpulkan fenomena ini sebagai “planning not for the reality of a life but
for the symbolism of a day”. Majlis perkahwinan kontemporari kata Foley ibarat
Sukan Olimpik, penuh dengan kompleksiti spectacle yang menakjubkan dan
perbelanjaan yang membazir, memerlukan bertahun-tahun penyelidikan dan
persediaan yang teliti tapi berakhir dalam masa yang singkat.
Dan
hidup berhenti di situ. Ia mendodoikan kita dengan lullaby khayalan yang semua
masalah akan selesai bila kau berkahwin atau perkahwinan itu sebuah syurga,
apatah lagi jika bakal suami kau anak tunggal kepada CEO sebuah koglomerat
Melayu. Inilah moral of the story yang diajarkan oleh novel pseudo-cinta dan
juga culture industry, sebuah etika percintaan yang borjuis, yang memaknakan
kebahagiaan sebagai pemilikan benda-benda tak berguna dalam jumlah terbesar dan
menciptakan kemiskinan sebesar-besarnya. Dan pemilikan benda-benda tak berguna
– atau pembaziran – tak hanya dilakukan oleh pembaca novel pseudo-cinta, selalu
juga ia diamalkan oleh golongan yang memanggil diri mereka cool, rebel, indie,
intelektual dan socialite. Cuma golongan ini dengan kecerdikan (atau
kekeliruan) mereka menjustifikasikan pembaziran tersebut atas nama ‘collector’.
Kumpul buku tapi tak baca, kumpul album tapi tak dengar, kumpul baju tapi tak
pakai, kumpul gajet tapi tak guna. Ironinya beli buku tapi tak baca bukan
dianggap shopping tapi usaha untuk membina perpustakaan peribadi!
Kata
Foley, selepas selesai majlis perkahwinan, realiti akan menyapa khayalan dan
mendedahkan dua fakta penting; pertama, tak ada yang dinamakan ‘the right
person’ dan kedua tak mudah untuk hidup dengan manusia lain. Yang ada dan yang
akan kita hadapi hanyalah tahap kesukaran, di mana penting untuk kita sedar
yang pasangan kita memang dihias, bukan dengan kilauan intan berlian, tapi oleh
kepercayaan, citarasa, tabiat, mood dan penyakit kulit yang menjengkelkan.
Hidup bersama akan mendedahkan semua kebiasaan (atau kejengkelan) ini.
Kita
sedar cinta bukan sebuah matlamat tetapi sebuah proses yang menuntut komitmen
dan persefahaman. Perkahwinan kerap digambarkan sebagai stesyen terakhir
kehidupan, sebuah kenikmatan hidup yang syurgawi, sedangkan ianya keretapi yang
akan membawa kita ke pelbagai destinasi yang sukar dijangka, dan selalu juga
menghantar kita ke sebuah perhentian kepayahan hidup yang selalu mengundang
absurdisme. Perkahwinan akan mengundang pertanggungjawaban, kesusahan, penderitaan
dan pengorbanan. Cinta tak selamanya berkisarkan keseronokan dan romantisme. Takkan
tiap-tiap hari kau nak berbulan madu di Maldives?! Novel-novel popular cenderung
menghasilkan pemaknaan hidup yang hedonistik, memunculkan pasangan yang tak
tahan diuji, pasangan yang menolak kesusahan dan kerumitan hidup, pasangan yang
banyak meminta tapi kurang memberi, pasangan yang banyak membebel tentang hak
tapi jahil tentang tanggungjawab dan pasangan yang mempunyai worldview cetek terhadap
nilai perhubungan.
Aku
percaya aktiviti tulis baca adalah akar kepada budaya ilmu. Sementara budaya
ilmu adalah pemangkin peradaban. Dan kita punya desakan yang kuat untuk membina
peradaban. Sudah tentu usaha membina budaya ilmu (apatah lagi peradaban)
memerlukan komitmen yang gigih dan tempoh masa yang panjang. Tapi ia harus
bermula sekarang, sudah tentu bukan melalui karya-karya yang menggerakkan rasa
berahi semata-mata, tapi karya yang usulnya datang dari penulis, intelektual
dan seniman yang bertindak sebagai propagandis, perakam,pengolah, pengadun dan
pengulas zamannya.
Realitinya
kita ada beratus-ratus karya Sasterawan Negara yang mungkin sudah berkulat dan
tak dipedulikan. Tak perlu berkokok tentang sastera Melayu lama atau klasik dan
wacana falsafah tingkat tinggi, kalau naskah Sasterawan Negara sendiri sudah
tak dihargai, apa yang boleh kita harapkan dari budaya membaca rakyat Malaysia.
Kita
harus bergerak – seperti yang disarankan Mortimer Adler – dari reading for
entertainment kepada reading for understanding, dan pada tahap yang lebih Nazi,
menjadikan reading for understanding sebuah entertainment. Bukan menjadikan
entertainment yang ditawarkan novel pseudo-cinta sebuah understanding. Dan
kemudian baru kita boleh bercakap tentang budaya ilmu.
No comments:
Post a Comment