Jika struktur mental kita ibarat rumah,
maka setiap batu bata yang disusun, setiap pintu dan jendela dan atap yang
dipasang terdiri dari pelbagai cerita-cerita kecil yang kita kutip untuk
disesuaikan dengan tiang-tiang cerita yang dipasak lebih awal. Tiang-tiang
cerita ini adalah cerita-cerita besar yang boleh kita namakan sebagai metanaratif
(cerita tentang cerita).
Sepanjang hidup - bergantung kepada
keterbukaan kita untuk mengubahsuai conception
of selfhood - kita akan menemui cerita-cerita baru yang mungkin akan
melemahkan atau menguatkan struktur mental yang sedia ada. Kita mungkin akan
menemui cerita-cerita yang membuatkan kita terpaksa menggantikan batu-bata,
pintu, jendela atau atap rumah dengan cerita-cerita baru yang lebih kukuh dan
sesuai dengan tiang-tiang metanaratif. Atau mungkin kita terpaksa merobohkan
seluruh rumah kerana tiang-tiang metanaratif itu sendiri bermasalah kerana kita
tak mahu rumah kita senget dan rebah. Mungkin tiang, pintu, jendela, dinding
dan atap cerita kita perlu sentiasa ditukar ganti kerana musim kehidupan
sentiasa berubah dan ribut pengalaman sukar
dijangka.
Naratif berupaya membuka ruang imaginasi
yang luas, walaupun akhirnya ia bakal menuju kepada interpretasi yang sempit, dan
mungkin interpretasi itu bakal mengundang lebih banyak interpretasi yang lain, sekali
lagi terpulang kepada tahap keterbukaan individu atau bergantung kepada
kesesuaian naratif-naratif lain (atau metanaratif) yang kita pasakkan sebagai
tiang cerita. Jadi sebuah cerita boleh diolah tafsir dan diceritakan semula dari
pelbagai sudut oleh pelbagai jenis manusia.
Mungkin benar apa yang ditulis oleh Joseph
Campbell dalam karya monumentalnya, The Hero With A Thousand Faces, yakni dunia
ini dilingkungi oleh cerita atau mitos yang sama, cuma diceritakan semula dalam
pelbagai variasi yang berbeza. Dalam karya ini Campbell menulis yang semua
cerita agung atau mitos dalam dunia ini mempunyai struktur kisah yang sama,
yakni kembara seorang hero mencari sesuatu atau dalam terma Campbell corak ini
dinamakan monomyth.
Monomyth menceritakan tentang seorang manusia
biasa yang dilahirkan di sebuah tempat yang biasa-biasa. Dia kemudiannya
menerima panggilan untuk mengembara atau keluar dari lingkungannya bagi menyelesaikan
masalah. Pada mulanya dia menolak panggilan ini kerana takut, tapi setelah
dinasihati oleh seorang mentor yang bijak dan baik hati, si hero menyertai
kembara ini. Dia menempuh pelbagai cabaran dan ujian, bertemu ramai kawan dan
mengalahkan ramai lawan, juga menerima pelbagai pertolongan dan bantuan. Hero
akhirnya tiba di puncak kembara, menerima tentangan yang maha hebat dan hampir
tewas. Setelah berjaya mengharungi tentangan itu, dia berjaya mendapatkan harta
karun/pedang/kuasa/ilmu. Hasil dari kembara ini menukar karakter si hero dan
dia memanfaatkan harta karun/pedang/kuasa/ilmu yang dimilikinya dengan pulang
ke tempat asalnya dan mentransformasikan komunitinya.
Campbell menulis konsep monomyth ini berdasarkan idea ‘archetypes’ atau ‘tipainduk’ yang
diperkenalkan gurunya, psikologis tersohor Carl Jung. Menurut Jung, archetypes ialah elemen atau karakter
yang sering muncul dalam mimpi dan mitos manusia merentas sempadan pelbagai
budaya. Ianya adalah refleksi dari minda manusia yang kemudiannya
menterjemahkan idea ini dalam naratif kehidupan mereka. Karakter-karakter yang
sering muncul dalam naratif manusia seperti hero muda, mentor atau pendeta yang
bijaksana, perempuan yang boleh bertukar rupa (dalam mitos Melayu tentunya
nenek kebayan) dan sebagainya adalah cerminan dari archetypes minda manusia, cara minda manusia beroperasi (sebab itu
bukan semua mitos bersifat dongeng) secara collective
unconscious.
Corak monomyth
ini dapat dikesan dalam beratus ribu naratif, dari biografi tokoh sejarah
seperti Rasulullah dan Buddha sehinggalah watak fiksyen seperti Luke Skywalker
dan Neo, mempengaruhi pelbagai tukang cerita dari pengarah filem seperti Steven
Spielberg sehinggalah penulis seperti J.K. Rowling. Plotnya sama tapi skripnya
berbeza. Kalau mengikut teori Jungian, faktor yang menyebabkan corak naratif monomyth sentiasa berjaya dan mempunyai
daya tarikan yang kuat kepada pembaca atau penonton ialah kerana ia muncul dari
fitrah collective unconscious kita
semua.
Kalau mengikut teori mimesis, seni adalah
representasi kehidupan. Seni adalah gambaran/ peniruan/perwakilan kehidupan.
Tapi jika kita merujuk kepada teori monomyth
kehidupan juga boleh dikatakan sebagai representasi seni. Kehidupan itu sendiri
dikonstruk dalam proses bawah sedar sebagai gambaran terhadap apa yang berlaku
di dalam minda tak sedar kita semua. Jadi naratif menggambarkan kehidupan
seiring dengan kehidupan menggambarkan naratif. Malah apa yang kita faham
sebagai ‘kehidupan’ atau ‘realiti’ atau ‘hakikat’ itu sendiri adalah proses
mengumpul, memanggil dan membina semula memori atau pengalaman atau makna yang
sudah pun sedia disusun secara selektif dalam binaan pelbagai jalinan naratif.
Dan sebagai author atau pengarang kita sedar kita tak pernah mencapai kebebasan
mutlak untuk menulis naratif hidup kita sesuka hati. Kita tak bebas sepenuhnya
untuk menulis takdir hidup kita. Dalam banyak keadaan kita adalah pengarang
bersama (co-author) dalam sebuah
naratif yang lebih besar.
Naratif setiap individu adalah sebahagian
dari jaringan naratif yang mengikat pelbagai naratif manusia lain. Kita adalah
watak utama dalam naratif kita dan pada masa yang sama watak pembantu dalam
naratif manusia lain, dan setiap naratif membataskan naratif-naratif lain.
Justeru, naratif kendiri ini bersifat korelatif, yakni berkait secara sistemik.
Kita sebahagian dari cerita manusia lain sebagaimana manusia lain juga
sebahagian dari cerita kita. Pada masa yang sama cerita kita dan cerita manusia
lain bercantum dalam naratif besar yang berada di luar jangkauan dan kekuasaan
kita.
Cerita kehidupan kita adalah sama kerana hidup
adalah pengulangan cerita dan pencerita yang hebat sedar akan hal ini. Cuma mereka
bijak menukarkan perspektif cerita kita. Menjadikan yang pelik nampak biasa dan
menjadikan yang biasa nampak pelik. Pencerita yang hebat memantulkan wajah
kemanusiaan dengan ‘cermin-cermin yang mengejek*’ yang menyedarkan kita bahawa karakter
yang keliru, korup, rosak akhlak, zalim dan bernafsu babi dalam cerita mereka
itu bukan orang lain, tapi diri kita sendiri.
Dan tak ramai yang boleh menerima
perspektif begini kerana tak ramai suka perspektif mereka diganggu. Tak ramai
yang suka cermin yang mengejek. Mungkin bagi mereka cermin tak sepatutnya mengejek, cermin harus memantulkan kebenaran. Mereka mahu cermin yang memantulkan wajah
kemanusiaan mereka yang segak, bahagia dan selamat. Sebab itu kaum penulis,
seniman, sasterawan dan penyair selalu dianggap ancaman kepada masyarakat.
----------------------------
*Rangkai kata ini saya pinjam dari sebuah
esei A. Samad Said yang saya lupa tajuknya. Saya juga lupa atas konteks apa Pak
Samad merujuk rangkai kata ini. Saya cuma ingat ia datang dari Pak Samad dan
saya ingat sebab saya suka penyimpangan semantiknya; ‘cermin-cermin yang
mengejek’.
Roulette, Roulette, Baccarat, Blackjack & More! - Lucky Club
ReplyDeleteLuckyClub.live brings you the best online Roulette and Baccarat experience with new players! luckyclub