Dalam tradisi cerita dunia, ‘tragedi’ ialah
seni naratif paling filosofikal, paling banyak memunculkan komentar dan paling
kaya dengan lapis-lapis makna tentang kewujudan manusia. Mungkin juga ia cermin
yang paling banyak mengejek manusia secara berlapik. ‘Tragedi’ di sini bukan
bermaksud ‘malapetaka’ atau ‘musibah’ atau ‘bencana’, tapi merujuk kepada genre
drama yang membuat kemunculan ketika zaman Yunani kuno, atau lebih tepat di
Athens pada abad ke-5 sebelum Masehi.
Pada setiap tahun ketika awal musim bunga,
kerajaan Athens akan menganjurkan Festival Dionysus Agung sempena meraikan Dewa
Dionysus¹ yang disebut sebagai dewa arak dan pesta. Oleh kerana Dionysus
dikaitkan dengan arak dan anggur, ramai berpendapat festival ini umpama kenduri
kesyukuran oleh masyarakat Athens kerana dikurniakan tanaman yang subur dan
dikaitkan juga dengan kematian dan kelahiran semula.
Festival ini berlangsung hampir seminggu
dan klimaks dalam festival ini ialah sayembara drama tragedi di mana tiga
dramatis dipilih setiap tahun untuk beradu bakat artistik mereka dalam festival
ini. Setiap dramatis dikehendaki mempersembahkan sebuah tetralogi, yang terdiri
dari 3 drama tragedi dan 1 drama satyr (di
mana perkataan satira berasal), yakni sebuah drama tragikomedi. Dari sayembara
drama tragedi inilah lahirnya tiga dramatis Athens yang agung; Aeschylus,
Sophocles dan Euripides beserta karya-karya mereka.
Sepanjang festival ini berlangsung,
pejabat dan institusi kerajaan akan ditutup, orang ramai akan berpusu-pusu
bergerak ke ibu kota, sebahagian banduan juga akan diberikan pembebasan
sementara untuk menghadiri festival ini. Segala kos perbelanjaan, hadiah untuk
pemenang dan gaji para pelakon semuanya ditanggung oleh kerajaan. Di bawah
pentadbiran Pericles, kerajaan juga memperuntukkan subsidi khas kepada rakyat
yang tak mampu bayar tiket untuk masuk ke panggung. Dan kerajaan juga akan
memberikan pelepasan cukai kepada mana-mana jutawan Athens yang sudi menaja kos
produksi sayembara ini. Ya, ini bukan fenomena moden, kerajaan Athens sudah pun
buat.
Kebanyakan material drama tragedi
diekstrak dari epik Homer, menyentuh mitos sejarah dan tokoh-tokoh legenda
Yunani, cumanya setiap naratif ini diolah dan dikembangkan semula dalam pelbagai
bentuk dan pengisian yang berbeza, diberi interpretasi yang baru dan ditambah
karakter yang baru, bergantung kepada perspektif mana yang mahu ditonjolkan
oleh dramatis yang menulisnya.
Ia juga berbeza dari bentuk drama atau
teater yang kita faham sekarang. Ia dipertandingkan di sebuah panggung terbuka
yang dinamakan Teater Dionysus. Jumlah pelakonnya tak lebih dari tiga orang (asalnya
hanya seorang) dan ditambah dengan kehadiran sekumpulan penyanyi korus (yang
bertindak sebagai interval) yang akan
menyanyikan lagu dan puisi. Kebiasaannya korus bertindak sebagai komuniti di
mana sesebuah watak utama berkuasa. Ia berfungsi sebagai reaksi (sama ada
berupa pandangan, teriakan, rintihan atau tangisan) terhadap tindakan atau aksi
yang dilakukan oleh watak utama tersebut. Contohnya dalam drama Oedipus
Tyrannus, korus mewakili rakyat di bawah pemerintahan Oedipus.
Semua pelakon dan penyanyi ini akan memakai
topeng dan sebab kenapa topeng dipakai masih belum dapat diputuskan, tapi
secara praktikalnya dengan pemakaian topeng seorang pelakon boleh melakonkan
lebih dari satu watak di samping memudahkan penonton yang berada jauh dari pentas
mengenalpasti identiti setiap watak.
Festival ini pada awal kemunculannya bermotifkan
agama dengan perarakan patung Dionysus, ritual korban dan nyanyian dithyramb (lagu memuja Dionysus (atau
korus) yang disebut elemen awal yang mencirikan tragedi atau proto-tragedi). Tapi
dengan tambahan beberapa acara lain ia kemudiannya berkembang menjadi medium spectacle politik dan public relations untuk pemerintah Athens
menanamkan semangat sivik atau patriotisme (atau Athenosentrisme) kepada rakyat
Athens.
Spectacle politik ini dapat kita lihat di
dalam aturcara sebelum sayembara drama tragedi bermula. Di dalam panggung,
khalayak penonton tak boleh pilih tempat duduk sesuka hati. Mereka ditempatkan
mengikut phulai atau suku
masing-masing. Phulai terdiri dari 10
suku yang membentuk struktur politik Athens. Ini sebagai simbolik yang
kehadiran mereka adalah sebagai warganegara Athens yang berfungsi untuk
kebaikan komuniti Athens.
Acara pertama ialah majlis menumpahkan
arak oleh 10 jeneral perang (strategoi)
sebagai penghormatan kepada Dionysus. Kemudiannya nama-nama rakyat yang banyak
berbakti kepada Athens akan disebut dan diberikan hadiah penghargaan. Ini
diikuti oleh penyerahan ‘ufti’ dari negara-negara kota yang bernaung di bawah Athens. Selepas itu
anak-anak kepada perajurit Athens yang syahid di medan perang pula – yang
dibesarkan di bawah biaya kerajaan – akan diarak di sekeliling panggung lengkap
dengan pakaian militari sebagai tanda mereka sudah dewasa, di mana selepas itu
mereka akan bersumpah untuk syahid demi Athens seperti bapa mereka. Setiap
acara ini ialah simbolisme kepada kesatuan agama, pengiktirafan kepada rakyat,
prestij kuasa politik dan kesedaran rakyat terhadap fungsi mereka dalam Athens.
Acara-acara ini juga adalah usaha Athens untuk menunjukkan kekayaan dan
keberanian rakyat serta pemerintah Athens kepada tetamu-tetamu kehormat yang
dijemput dari negara kota lain.
Jika aturcara sebelum sayembara menjadi
medan propaganda dari kaum pemerintah Athens, sayembara drama tragedi pula
membuka ruang dan peluang kepada rakyat Athens untuk berdebat dan berdiskusi
(secara tak langsung) tentang hal-hal sosio-politik yang bersangkutan dengan
kehidupan mereka. Drama tragedi menjadi produk budaya untuk dramatis meluahkan
keprihatinan mereka terhdap konteks sosio-politik Athens. Tragedi Oedipus
Tyrannus (dengan wabak yang menimpa Thebes) boleh dilihat sebagai luahan
Sophocles terhadap perkembangan Perang Peloponnesia (yang akhirnya menyaksikan
Athens tewas) dan perlunya pemimpin yang berintegriti, berani dan berkaliber
untuk memimpin dan bertanggungjawab terhadap pimpinannya.
Ya, selain soal sosio-politik, agama (pagan
Yunani) juga memainkan peranan penting dalam tragedi. Rasanya macam satu
kesalahan pula kalau kita memisahkan elemen agama dari konsep ‘sosio-politik’ rakyat
Athens (dan Yunani tentunya). Perkara yang paling penting yang perlu kita faham
tentang masyarakat Athens ialah mitos adalah unsur penting dalam pandangan alam
mereka (dan pandangan alam kita juga sebenarnya). Oleh sebab itulah syair Homer dimasukkan sebagai silibus pendidikan
kepada anak muda mereka. Dari mitos muncul perspektif umat Athens terhadap
politik dan agama. Dalam agama ada mitos dan politik. Dalam politik ada mitos
dan agama. Hubungan tiga serangkai inilah yang memaknakan umat Yunani. Konsep
‘agama’, ‘mitos’ dan ‘politik’ berdasarkan konteks masyarakat Yunani sangat
berbeza dengan kefahaman moden kita sekarang.
Mitos adalah percubaan umat Athens untuk
mengkaji kedudukan Tuhan (agama) dan bagaimana mereka seharusnya mengatur
kedudukan mereka (sosio-politik) berdasarkan konsepsi mereka terhadap Tuhan
tadi. Dan menurut Herodotus, Homer dan Hesiod ialah bapak teogoni umat Yunani
(Teogoni ialah kajian tentang asal-usul dan geneologi Tuhan). Boleh kita
katakan umat Yunani tak pernah menyimpan faham sekular dalam pandangan alam mereka
(sehinggalah munculnya Aristotle yang disebut oleh Syed Naguib al-Attas dan
Yusuf Qardhawi sebagai filosofis pertama membawa faham sekular di muka bumi
ini).
Mitos, agama dan politik bagi masyarakat
Athens bukan berdiri sebagai ‘institusi’, ‘struktur’ atau ‘fungsi’ (seperti
yang kita faham sekarang) tapi ‘aktiviti’. Mitos, agama dan politik adalah
aktiviti yang sentiasa berubah dan berkembang di mana penyertaan umat Athens
dalam ketiga-tiga aktiviti inilah yang akan menentukan hubungan dan fungsi masing-masing
(dalam negara kota Athens) berbanding hubungan itu ditentukan oleh institusi. Dalam
mana-mana agama pun dinamisme dan interpretasi (pentakwilan, penafsiran, islah,
perubahan) yang baru pasti berlaku, cuma dalam pengalaman umat Yunani ia lebih
deras dan rancak kerana interpretasi itu tak pernah stabil.
Umat Athens mempunyai kefahaman yang
pelbagai terhadap mitos mereka, yang muncul dari interpretasi yang pelbagai,
maka setiap mitos boleh menjadi variasi, tentangan atau komplementari terhadap
mitos yang lain. Kita boleh baca yang dewa-dewa Yunani ini memang tak mempunyai
peranan atau fungsi yang konsisten. Walaupun demikian interpretasi ini bukanlah
dilakukan dengan sewenang-wenangnya. Mencipta dewa yang baru atau menafikan
kewujudan dewa-dewa tetaplah dianggap bidaah dalam masyarakat Athens. Contoh
paling mudah ialah Socrates yang dihukum bunuh atas tuduhan mencipta Tuhan baru
(di mana tuduhan ini disanggah oleh Plato dalam karyanya Apologia).
Tragedi itu sendiri tak dapat lari dari
elemen mitos, agama dan politik umat Yunani. Tragedi mensintesiskan mitos
tradisional dengan perspektif kontemporari, membentuk semula mitos warisan
dengan pengubahsuaian plot, motif, karakter dan babak-babak baru. Ia sentiasa
meneroka hubungan manusia dengan manusia dan hubungan manusia dengan Tuhan dan
menemukannya di sebuah persimpangan di mana dimensi kemanusiaan dan dimensi
ketuhanan berselisih. Tragedi adalah mitos yang menanyakan kemisteriusan
situasi di persimpangan ini.
Oleh kerana budaya demokratik Athens bukan
ditentukan atau dibataskan oleh institusi, tapi dihidupkan oleh praksis
warganegaranya yang bersifat deliberatif, ada yang berpendapat transformasi
tragedi dari bentuk proto-tragedi menjadi naratif drama kerana hasil budaya
demokratik ini. Mungkin bukan satu kebetulan, drama tragedi berkembang rancak seiring
dengan tempoh seratus tahun demokrasi yang cemerlang di Athens.
Drama tragedi yang memantulkan ambiguiti,
konflik dan krisis hidup, yang menelanjangkan wajah-wajah kemanusiaan dengan
cermin-cermin yang mengejek menjadi sebentuk debat terbuka untuk umat Athens
menilai pelbagai pemahaman teologikal tentang hubungan manusia dan Tuhan,
seterusnya mempersoalkan kepercayaan, agama, norma hidup dan praktik
sosio-politik dengan medium tragedi menanyakan persoalan-persoalan yang tak
boleh didebatkan di majlis dan perhimpunan rakyat kerana persoalan-persoalan
ini tak mempunyai jawapan yang tuntas, ia tak ada hitam-putih yang jelas.
Secara umumnya, setiap teks mampu kekal
relevan merentas sempadan masa dan geografi hanya apabila teks itu mampu
ditulis semula oleh khalayaknya. Menulis semula teks maksudnya interpretasi dan
pemaknaannya sentiasa diperbaharui dan diselak dengan semangat zaman yang baru.
Kemampuan untuk menulis semula teks ini bagi saya lebih bergantung kepada kemampuan
pembaca teks berbanding kedalaman makna teks itu sendiri. Sebab itu teks (atau
karya seni) yang dulunya kita anggap picisan atau pop culture kini menjadi teks yang sarat dengan interpretasi
ilmiah. Pop culture di satu zaman
menjadi high culture di zaman lain. Picisan
di satu zaman menjadi cult di zaman
lain. Semuanya bergantung kepada kapasiti kita sebagai pembaca yang menilai
teks; sama ada menjadi konsumer yang pasif atau peserta yang aktif.
Epik Homer dan tragedi Yunani itu sendiri
sebenarnya ialah pop culture di mata
masyarakat Athens. Ramai filosofis Yunani (dengan Plato sebagai pengkritik
tegarnya) mengambil pendirian yang sangat kritikal terhadap Homer dan tragedi. Plato
antara lain mengkritik tragedi kerana interpretasi umat Athens terhadap tragedi
pada zamannya semakin mandul dan dekaden. Tapi tragedi Yunani berkembang pada
zaman moden, bukan saja dengan memberanakkan Corneille, Racine dan Shakespeare,
malah wacananya yang dulu hanya tersangkut pada konsep estetika dan retorik
(berkisarkan kesan emosional), kini menjadi sebuah falsafah spekulatif yang
menyentuh persoalan ontologi, politik dan agama (berkisarkan pemaknaan hidup
manusia).
Ini faktor utama yang menyebabkan tragedi
kekal diwacanakan sampai sekarang. Semua 32 tragedi Yunani yang sampai ke
tangan kita hari ini boleh diinterpretasikan melalui konteks Athenosentrisme atau
boleh juga diinterpretasikan melalui konteks semasa.
Contohnya dalam semua
tragedi Yunani kita akan dihadapkan dengan hero atau karakter yang memberontak terhadap
sesuatu, baik takdir, keluarga, kerajaan dan sebagainya. Kalau menurut
interpretasi moden yang liberal, pemberontakan ini mungkin disifatkan sebagai
simbol kepada keberanian untuk mempertahankan hak individu, atau pada golongan
kiri yang punk dan rebel mungkin satu perlawanan terhadap dominasi
tradisionalisme atau autoriti. Tapi kalau kalau kita merujuk kepada konteks
Athenosentrisme atau keseluruhan struktur tragedi Yunani itu sendiri, kita tak
boleh lupa kehadiran penyanyi korus yang sentiasa kekal memberi pandangan dan
reaksi terhadap tindak tanduk karakter tadi. Kumpulan penyanyi korus ini
sentiasa memerhati, mendengar dan menasihati karakter dan terus bersamanya
sehingga drama tamat.
Drama Antigone karya Sophocles, kalau
menurut tafsiran moden boleh dilihat sebagai pemberontakan individu terhadap
kezaliman kerajaan atau perlawanan feminisme menentang patriarki. Dalam drama
tersebut, seorang puteri bernama Antigone (anak kepada Oedipus yang akan kita sentuh
kemudian) bangun menentang perintah raja Thebes yang baru merangkap bapa
saudaranya, Creon yang melarang sesiapa pun dari mengebumikan abang Antigone,
Polyneices yang mati ketika memberontak terhadap kerajaan. Antigone menentang
perintah tersebut atas alasan hubungan keluarga dan kepatuhan kepada undang-undang
agama yang mewajibkan setiap jenazah dikebumikan dengan baik. Bagi khalayak
Athens, drama Antigone boleh dilihat bukan sekadar pertentangan individu vs
negara, tapi pertentangan antara perintah kerajaan vs perintah agama.
Tapi ini bukan bermakna mustahil untuk
khalayak Athens menanggapi drama tragedi dari perspektif moden. Mereka sangat
canggih dalam pemikiran. Seperti yang saya sebutkan tadi festival drama tragedi
memberi ruang kepada dramatis Athens untuk menyampaikan komentar sosial dan
peluang untuk rakyat Athens berdebat dan berdiskusi secara tak langsung tentang
hal-hal sosio-politik. Mungkin pemberontakan hero menentang autoriti adalah
polemik yang sentiasa berkumandang dalam alam fikiran rakyat Athens; bagaimana
keharmonian masyarakat sivil dapat dikekalkan dalam menghadapi tuntutan dan
konflik di antara kebebasan (freedom)
vs aturan (order), keluarga vs
negara, kelompok kiri vs kelompok kanan, demokrasi vs oligarki. Mungkin
perlawanan Antigone (dan ramai lagi karakter wanita yang sangat vokal dalam
tragedi Yunani) boleh ditafsirkan sebagai usaha untuk menilai semula peranan
wanita dalam struktur sosial Athens yang memang kita tahu tak memberi keutamaan
kepada wanita.
Boleh kita bayangkan suasana di Panggung Dionysus,
sebaik saja selesai upacara propaganda kerajaan – dengan kehadiran jeneral
perang, penghormatan kepada rakyat yang berjasa kepada negara, upacara bai’ah
dan wala’ anak-anak perajurit yang dibiayai kerajaan – tiba-tiba muncul drama
Antigone yang mempersoalkan autoriti kerajaan? Situasi ini seolah-olah macam
pasang lagu Skinhead Selamanya di Perhimpunan Agung UMNO.
Tapi apa yang membezakan tragedi dengan
genre lain ialah semua pertentangan dan konflik ini bukan dicitrakan dalam
bentuk hitam-putih atau orang baik lawan orang jahat atau melodarama. Konflik
tragedi – sekurang-kurangnya pada pemahaman khalayak Athens - bukan muncul
dalam dikotomi begini. Antigone bukan wira kaum feminis dan Creon bukan pemerintah
bangsat. Penentangan Antigone dijustifikasikan atas landas kehormatan keluarga
dan hukum agama, perintah Creon pula dijustifkasikan atas landas undang-undang
dan autoriti negara. Jadi kita mungkin berkongsi interpretasi yang sama tapi
pemahaman yang berbeza dengan khalayak Athens terhadap tragedi.
Tragedi bukan
pertentangan antara yang hak vs yang batil, tapi antara yang hak vs yang hak, antara
kebenaran lawan kebenaran. Dan ini antara unsur yang menjadikan tragedi sangat
kontroversi.
Bahagian 1 <> Bahagian 2
Bahagian 1 <> Bahagian 2
No comments:
Post a Comment