Lukisan mural di atas bertajuk School of Athens (Scuola de Atene). Ia dilukis oleh pelukis
tersohor era Renaissance, Raphael antara tahun 1509 sehingga 1511 dan kini menghiasi
Apostolic Palace (kediaman rasmi Pope) di Vatican City. Lukisan ini memaparkan
beberapa ahli falsafah kuno dengan dua subjek utama dalam lukisan ini ialah
Plato dan Aristotle.
Dalam lukisan ini, Plato sedang memegang karya kosmologinya berjudul
Timaeus dengan tangannya menunjuk ke atas sebagai indikasi yang dia
mengutamakan dunia transenden, abstrak dan teoretikal Form. Aristotle pula sambil
memandang Plato kelihatan memegang karyanya Nicomachean Ethics dengan tangannya
direndahkan ke bawah sebagai indikasi yang dia berminat dengan dunia empirical
dan praktikal. Jika kita meneliti teori Plato dan Aristotle tentang seni dan
tragedi, kita boleh lihat bahawa kedua-duanya merumuskan teori masing-masing
berdasarkan faham metafizik dan etika yang mereka anuti.
Plato seorang idealis yang beriman dengan dunia transenden Form.
Aristotle percaya Form tak sepenuhnya berkait dengan setiap objek atau konsep
di dunia (material) ini. Bagi Aristotle setiap objek atau konsep perlu
dianalisa berdasarkan esensi objek atau konsep itu sendiri. Plato percaya
intelek atau akal cukup untuk mengenal kualiti sesuatu objek. Aristotle pula
berpendapat intelek atau akal perlu dibantu dengan pemerhatian dan pengalaman.
Hasilnya Plato mengajukan teori preskriptif tentang tragedi. Melalui
teori preskriptif Plato menilai bagaimana seni dan tragedi sepatutnya dibuat.
Ianya bersifat induktif. Plato menentukan sistem nilainya terlebih dulu dan
kemudian baru menilai tragedi berasaskan sistem nilai tadi. Aristotle pula
mengajukan teori deskriptif tentang tragedi. Ianya bersifat deduktif. Aristotle
memeriksa setiap elemen dalam tragedi dan kemudian barulah beliau mencapai
kesimpulan tentang esensi sebenar tragedi berdasarkan pemeriksaan tadi.
Dari segi etika, Plato dan Aristotle percaya kebaikan (arĂȘte) akan membawa kebahagiaan /
keberkatan hidup (eudaimonia). Cuma
mereka berbeza tentang kaedah mendapatkan kebaikan. Plato kata ilmu pengetahuan
itu adalah kebaikan. Bila kita tahu apa itu kebaikan seterusnya
kebaikan-kebaikan lain akan datang dan manusia akan capai kebahagiaan. Bagi
Aristotle pula kebaikan hanya boleh dicapai melalui latihan dan kebiasaan. Manusia
yang baik ialah manusia yang tahu perkara yang baik dan bertindak dalam
kehidupannya dengan baik. Tak cukup sekadar kita tahu apa itu kebaikan, kita
juga mesti bertindak melalui pilihan-pilihan hidup kita dengan baik.
Bayangkan seorang lelaki yang mempunyai karakter yang baik, tapi
memilih untuk tidur sepanjang hidupnya. Atau seorang lelaki yang koma, bolehkah
kita mengatakan yang dia menjalani hidupnya dengan baik? Kata Aristotle
tindakan untuk tidur ini umpama tumbuh-tumbuhan atau fetus di dalam rahim,
kedua-duanya hidup tapi tak menjalani aktiviti yang baik di dalam hidup mereka.
Aristotle bagi analogi begini: Di dalam sebuah perlumbaan kita hanya
bertepuk tangan kepada mereka yang benar-benar menyertai perlumbaan itu, bukan
pada mereka yang kita anggap mempunyai fizikal dan stamina yang baik tapi
sekadar memerhatinya di luar perlumbaan. Seperti mana kita tak puji orang yang
ada stamina dan fizikal yang baik tapi tak menyertai perlumbaan sebagai pelumba
yang baik, begitu juga kita tak puji orang yang tahu apa itu kebaikan atau
mempunyai karakter yang baik tapi tak menjalani aktiviti hidup yang signifikan
sebagai seorang yang baik.
Aristotle tak maksudkan hidup ini seperti perlumbaan di mana mereka
yang menang saja layak dipuji. Maksud Aristotle ialah kondisi mental atau
pengetahuan saja tak cukup untuk mencapai eudaimonia,
seseorang perlu buat sesuatu untuk menunjukkan bahawa dia peserta yang aktif
dalam kehidupan.
Oleh sebab itu Aristotle menghargai tindakan atau aksi yang dipilih
oleh watak-watak dalam tragedi. Malah Aristotle menekankan kepentingan tindakan
berbanding watak dalam tragedi. Mempunyai karakter yang baik atau tahu apa yang
baik tak cukup untuk mencapai atau memenuhi keberkatan hidup atau eudaimonia.
Seorang individu boleh jatuh kerana peristiwa-peristiwa di luar kawalannya.
Hexis dan praxis, karakter dan tindakan, menurut Aristotle adalah berkait
antara satu sama lain sehinggakan mustahil untuk kita bercakap tentang karakter
manusia tanpa menyentuh tentang tindakan dan pilihan hidup mereka, dan
keterbatasan manusia dalam melakukan kedua-duanya.
Tragedi meneroka jurang di antara kebaikan kita dan cara kita hidup,
di antara siapa kita bersandarkan karakter, nilai, aspirasi yang kita anuti dan
bagaimana kita mampu menjalani hidup dengan nilai-nilai tersebut. Tragedi
merepresentasikan realiti dengan mempersoalkan realiti, dengan menilainya dari
tindakan-tindakan yang dilakukan watak-watak sebagai pelaku cerita manusia.
No comments:
Post a Comment