Thursday, December 14, 2017

8. Konteks Serangan Plato



Tragedi Yunani bukan drama Encik Bahlol Dan Cik Bebal Makan Karipap Strawberi yang kesannya membangangkan penonton secara langsung. Tragedi Yunani bertahan lebih 2500 tahun dan masih diwacanakan sampai sekarang - mempengaruhi ahli falsafah besar dari Plato sampai Heidegger, dari Camus sampai Zizek, malah mencorakkan German Idealism dan mempengaruhi pemikir Romantisisme – kerana ia sarat dengan sisi-sisi falsafahnya, atau lebih tepat ia menyelongkar wajah the human condition.

Oedipus contohnya boleh dibicarakan dari sudut ontologi, etika dan estetika. Ia menanyakan tentang keadilan, tentang misteri kuasa yang paling berkuasa, ia mencari batas di antara kebebasan manusia untuk memilih dan kedudukan takdir, tentang akauntabiliti, tentang kesengsaraan dan justifikasi manusia untuk hidup.

Plato sedar tragedi Yunani itu adalah produk budaya yang muncul dari konsepsi umat Athens tentang kehidupan mereka. Tragedi Yunani itu adalah hasrat, aspirasi, pertentangan, konflik dan harapan masyarakatnya. Dia tahu tragedi ada sisi-sisi positifnya yang boleh dimanfaatkan. Plato boleh menghargai drama tragedi kerana dia sendiri seorang filasuf-sasterawan. Dia sendiri seorang seniman. Malah dalam Republic, Socrates sebut kepada Glaucon bahawa “walaupun rasa cinta dan hormat saya kepada Homer sejak kecil membuatkan saya berat untuk bercakap (mengkritik seni), tapi bagi Socrates “tak ada sesiapa yang patut dimuliakan dan dihargai melebihi kebenaran”.

Malah ada beberapa persamaan antara dialog Plato dan drama tragedi. Ada juga pendapat yang mengatakan Plato banyak meminjam elemen-elemen drama tragedi untuk mencipta siri dialognya. Dialog Plato itu sendiri, seperti juga drama tragedi, menghimpunkan suara-suara manusia yang pelbagai, yang semua mereka kebanyakannya bukan ahli falsafah tapi individu biasa yang cuba menikmati kerja-kerja kefalsafahan melalui naratif dramatik. Seperti mana dialog Plato yang memuatkan interaksi dialektikal, tragedi juga mempertontonkan kepada kita debat tentang moral dan takdir melalui wacana yang terbuka. Seperti dialog yang memuatkan wacana diskusi yang aktif, penonton tragedi juga dihantar untuk merefleksikan plot tragedi dengan sistem nilai mereka sendiri.

Dialog Plato sama seperti tragedi, mengajak kita menghubungkan diri kita dengan argumen dan konflik yang terdapat dalam kedua-duanya, mengaitkannya dengan karakter dan tindakan yang dilakukan karakter. Justeru, pengetahuan tentang diri, tentang etika dan moraliti bukan dilakarkan dalam bentuk didaktik yang tawar tapi debat dan interaksi yang positif melalui cerita. Di tangan Plato, persoalan kefalsafahan diterjemahkan ke dalam bentuk yang mudah dihadam pembaca, seperti juga drama tragedi mudah dikunyah penonton.

Cuma berbanding drama tragedi yang menghamparkan debat melalui tindak balas watak atas sesuatu peristiwa, dalam dialog Plato pula debat dan wacana adalah peristiwa itu sendiri. Mungkin melalui dialognya, Plato cuba memberikan drama alternatif (atau dalam terma Martha Nussbaum ‘anti-tragic theater’) untuk menggantikan drama tragedi yang baginya terlalu korup dan dekaden.

(Naratif dialog Plato kalau diteliti pengakhirannya tragik, di mana Socrates, hero dalam kumpulan dialog Plato akhirnya dihukum bunuh. Socrates seperti juga Oedipus adalah manusia yang meyakini kemampuan akal masing-masing untuk mencari kebenaran tapi akhirnya menerima kesudahan yang tragik dalam usaha mereka. Bandingkan nyanyian korus penutup dalam Oedipus Tyrannus: “Now as we keep our watch and wait the final day, count no man happy ‘till he dies, free of pain at last”, dengan kata-kata terakhir Socrates dalam Apologia: “Now the hour to part has come. I go to die, you go to live. Which of us goes to the better lot is known to no one, except God”. )

Agak pelik untuk seorang filasuf yang menulis dialog-dialog dalam bentuk yang sangat dramatik dan gaya yang puitis alih-alih membenci seni kerana sifatnya yang mimetik. Republic itu sendiri yang mengandungi kritikan dan kecaman Plato terhadap seni adalah sebuah hasil karya mimetik, sebuah naratif drama filosofikal. (Kalau merujuk kepada pendefinisian Aristotle, dialog Plato juga adalah imitasi atau karya mimetik. Tapi kalau kita merujuk pendefinisian Plato, dialog beliau bukan imitasi selagi ia hanya dibaca dan tak dipersembahkan dalam bentuk lakonan dramatik.)

Penulis biografi zaman klasik, Diogenes Laertius dalam karya terkenalnya, Lives of Eminent Philosophers meriwayatkan bahawa Plato menerbitkan dialognya dalam bentuk tetralogi, sama seperti drama yang dipertandingkan di Festival Dionysus. Lebih menarik lagi, menurut Diogenes, pada zaman mudanya Plato ialah seorang dramatis tragedi dan siri dialog Plato pernah dipertandingkan di beberapa festival drama. Alkisahnya pada satu hari, ketika Plato bersiap untuk mempersembahkan drama di Festival Dionysus, beliau telah bertemu Socrates di hadapan panggung. Usai pertemuan ini Plato telah membakar semua karya seninya kerana memilih untuk mengabdikan hidupnya dalam bidang falsafah dan menjadi murid Socrates.

Memang benar Lives of Eminent Philosophers banyak menceritakan hal-hal trivia tentang filosofis Yunani yang tak dapat disokong oleh sumber-sumber lain (yang menyebabkan kesahihannya kerap dipersoalkan). Tapi bukan pelik jika benar Plato ketika mudanya ialah seorang dramatis. Dialog-dialog yang ditulis Plato adalah bukti kehandalan Plato menulis drama. Seorang seniman boleh bertaubat, insaf, pakai tudung atau ketayap putih. Tapi mereka takkan pernah dan takkan mampu membuang darah seni yang mengalir dalam diri mereka. Penulis tetap gatal tangan mahu menulis, penyanyi tetap gatal tekak mahu menyanyi, pemuzik menggelegak otaknya dengan Plato mungkin membakar semua drama tragedinya, tapi dia takkan mampu melupuskan keinginannya untuk menulis drama.

Kita boleh kesan sesuatu yang ironi di sini. Plato yang seniman mengkritik seni, sebaliknya Aristotle yang saintifik membela seni. Plato yang sasterawan merendahkan emosi dan perasaan, sebaliknya Aristotle yang logik mengangkat emosi dan perasaan. Saya tak setuju untuk cakap yang Aristotle itu bukan sasterawan, kerana pada saya ketika zaman Yunani kuno, ahli falsafah itu sekaligus adalah seorang sasterawan (malah mungkin seniman).

Aristotle juga mengikut jejak langkah Plato dengan menulis dialog. Dilaporkan Aristotle menulis 27 buah dialog dan kerana kumpulan dialog inilah beliau dikenali pada zamannya, bukan melalui nota-nota kuliahnya yang dapat kita baca hari ini. Malangnya semua dialog Aristotle pupus dan tak berjaya sampai ke tangan kita. Sama seperti naskah akademik Plato juga pupus dan tak berjaya sampai ke tangan kita. Kata Will Durant dalam Story of Philosophy, kemungkinan masa menyelamatkan hanya yang terbaik dari Plato dan Aristotle.

Cuma saya yakin - kalau pun dialog Aristotle terselamat - dari segi gaya bahasa, komposisi idea dan seni retorik, karya Aristotle memang tak mampu lawan Plato. Kalau dialog Aristotle sehebat Plato, mungkin ia selamat sampai ke tangan kita sekarang. Bukan kita membandingkan kualititi idea kedua-dua mereka tapi dari segi keberkesanan mereka dalam menyampaikan idea (atau untuk Plato mempersoalkan idea) kita tahu Plato lebih ranggi mutu penulisannya. (Menurut Cicero, berbanding Plato, Aristotle menjadikan dirinya sendiri sebagai watak utama dalam dialognya).

Situasi yang hampir sama boleh dilihat dalam karya Gorgias dan Phaedrus di mana Plato mengecam retorik, sedangkan dia sendiri menggunakan retorik dalam karya-karyanya. Plato tak mengambil kedudukan yang kontradik di sini. Cuma Plato tak percaya retorik, imaginasi, kreativiti atau seni mempunyai nilai autonominya yang tersendiri.

Bagi Plato semua ini adalah wasilah atau alat yang boleh digunakan manusia untuk mencari kebenaran atau mencapai realiti tertinggi. Alat yang sama juga jika diselewengkan atau dibiarkan meliar tanpa panduan akan menjauhkan manusia dari realiti dan merosakkan hidup mereka. Jadi manusialah yang menentukan sama ada alat ini bersifat konstruktif atau destruktif. Sebab itu ketika mengkritik retorik Plato sebenarnya mengecam golongan Sofis, dan ketika mengkritik seni Plato menyelar golongan seniman, dramatis dan penyair Athens.

Plato selalu dituduh mengharamkan penyair, dramatis dan seni dari negara utopianya. Tapi tuduhan ini sama sekali salah. Plato bukan mengharamkan semua penyair dan seni, Plato cuma mengharamkan penyair dan seni  yang boleh merosakkan pembinaan tamadun budaya tinggi yang dicita-citakannya. Plato mengkritik Homer, Aeschylus, Sophocles dan Euripides bukan kerana mereka dramatis atau seniman, tapi kerana mereka dramatis dan seniman yang menghasilkan seni yang salah. Dalam Republic kita boleh nampak yang Plato mengakui yang seni boleh beri manfaat kepada masyarakat. Plato juga percaya seni dan sastera boleh main peranan penting dalam pendidikan.

Jadi kalau kita mahu menyanggah kritikan Plato dalam Republic, yang kita perlukan bukan hujah mempertahankan seni (kerana Plato mencintai seni dan tahu hebatnya pengaruh seni), yang kita perlukan ialah hujah bahawa seniman mempunyai autonomi dan kebebasan untuk menghasilkan karya sesuka hati mereka tanpa sekatan dan larangan, dan negara tidak berhak untuk campur tangan dalam menentukan apakah produk seni budaya yang sesuai untuk rakyat. Tapi jelas sekali ini polemik yang tak pernah selesai zaman-berzaman.

Justeru, Plato bukan anti-seni dan bukan juga mengecam seni semata-mata kerana sifatnya yang mimetik. Sebab itu dia sebut dalam negara utopianya seni akan melalui penapisan yang ketat bukan diharamkan. Justeru serangan Plato terhadap seni dan tragedi khususnya perlu diteropong berdasarkan konteksnya yang tersendiri.

Secara ringkasnya kita boleh katakan serangan Plato kepada tragedi dulu ibarat serangan kita terhadap budaya popular sekarang. Pendek kata epik Homer dan drama tragedi adalah best-seller di Athens. Kita boleh katakan yang epik Homer dan 32 drama tragedi selamat sampai ke tangan kita hari ini disebabkan karya-karya ini paling banyak disalin. Dan best-seller atau popular selalunya tak berkait secara langsung dengan kualiti karya-karya tersebut. Popular bermaksud ia memenuhi selera orang ramai, walaupun saya rasa selera orang Yunani taklah semiskin selera orang Malaysia sekarang.  Illiad dan Odyssey masih kekal sama zaman-berzaman, tapi olahan, interpretasi dan wacana seniman dan khalayaknya (yang sezaman dengan Plato) sudah berubah.

Bagi Plato tragedi sudah menjadi candu pop culture yang melalaikan umat Athens. Bila disebut drama tragedi Yunani, kita kena bayangkan filem Hollywood yang ditonton di pawagam, bukan drama pentas (atau kita panggil teater) yang hanya ditonton sekumpulan ‘elitis seni’. Bila kita sebut syair atau puisi Yunani, kita kena bayangkan aktiviti bacaan di tempat awam seperti di festival dan di symposia (drinking party), bukan baca puisi T. Alias Taib di atas katil sebelum kita terlelap tidur. Dan bila kita sebut lagu, kita kena bayangkan konsert Lollapalozza, bukan aktiviti dengar radio secara individu. Semua produk budaya ini dijalankan secara kolektif dengan jumlah khalayak yang ramai. Dan ironinya dalam tragedi, drama, syair dan lagu bergabung menjadi satu.

Plato nampak zaman keagungan seni Yunani sudah berlalu. 3 dramatis hebat Yunani – Aeschylus, Sophocles & Euripides – sudah lama wafat. Tak banyak syair dan tragedi baru yang hebat dihasilkan. Karya baru hanya mengulang epik Homer dengan tema-tema kitar semula yang menjemukan. Tak banyak wacana dan kritikan seni yang dibuat. Interpretasi seni di kalangan umat Athens semakin mandul, seperti manusia yang dirantai  dalam alegori gua Republik, mereka menerima produk (wayang) budaya yang disuapkan oleh tok dalang di belakang tabir tanpa semangat kritis.

Dalam Gorgias, Plato menyifatkan drama tragedi dan puisi sebagai dēmēgoria (perkataan demagog juga muncul dari akar kata yang sama), yakni sesuatu yang membangkitkan perasaan seronok kepada orang ramai (crowd pleasure). Dia juga mengatakan tragedi dan puisi juga menyimpan unsur-unsur retorik dan oratori di dalamnya.

Plato menyamakan Homer dengan puak Sofis di mana kedua-duanya dianggap sebagai muallim umat yang fasih dalam etika hidup dan berkemampuan mengajar umat Athens bagaimana untuk hidup dengan baik.

Ketika politik Athens berada dalam keadaan tak stabil, epik Homer pula terus dijadikan Bible untuk umat Yunani dan teks kurikulum untuk pendidikan anak muda. Jadi Plato mengajukan sebuah revolusi budaya untuk menyisihkan produk budaya yang mengotorkan jiwa umat Athens. Plato mahu mengawal cultural transmission paling hebat, yakni cerita, naratif dan mitos yang sudah menjadi ketagihan di kalangan umatnya. Mengkritik Homer bermaksud mengkritik mitologi tradisional yang menjadi tiang agama, politik dan sosial umat Yunani. Mengkritik Homer ibarat mengkritik Bible atau al-Quran. Ibarat menyatakan Bible atau al-Quran mensurahkan riwayat songsang tentang ketuhanan. (Tak hairanlah Socrates dituduh mencipta bidaah dan menghina tuhan. Rasanya kalau Plato bukan berdarah aristokrat,  mungkin kesudahan nasibnya sama seperti Socrates)

Kita perlu faham yang Perang Peloponnesia di antara Athens dan Sparta berlangsung selama 27 tahun (mula 431 SM – tamat 404 SM), dan Plato bergelumang dengan perang ini dalam tempoh 24 tahun pertama hidupnya. Sebelum Athens tewas, Plato menyaksikan kudeta yang dibuat oligarki pro-Sparta yang dikenali sebagai The Thirty Tyrants, di mana dua dari mereka, Critias dan Charmides, adalah kaum kerabatnya sendiri.

Dalam Surat Ketujuh (Seventh Letter), Plato menulis yang dia mempunyai harapan yang tinggi bahawa rejim baru ini mampu membawa keadilan kepada Athens. Tambahan pula ketua rejim, Critias selain bersaudara dengan Plato,  juga adalah anak murid kepada Socrates. Malah Plato dan Socrates pernah dipelawa untuk menyertai The Thirty Tyrants. Tapi rejim ini menghampakan Plato apabila Critias dan konco-konconya telah melaksanakan purging, fenomena biasa dalam mana-mana revolusi.

Mana-mana individu atau kumpulan yang pernah bermusuh dengan kelas aristokrat dan oligarki ditangkap dan dihukum. Mana-mana pihak yang dikenal pasti mampu mencabar kekuasaan rejim baru akan dibunuh. Dan bila demokrasi ditegakkan semula di Athens, mentornya Socrates pula dijatuhkan hukuman mati. (Selain tuduhan mencipta bidaah dan merosakkan anak muda Athens, hukuman ke atas Socrates juga bermotif politik. Socrates didakwa bersubahat dengan The Thirty Tyrants, antara lain kerana hubungannya dengan Critias)

Semua krisis dan pertentangan politik ini mencorakkan pemikiran Plato. Krisis dan pertentangan yang sama membahagikan visi Plato yang anti-demokratik / authoritarian dengan visi skeptikal, terbuka dan relativistik golongan penyair, sofis dan orator. Sejarah kerap menunjukkan zaman krisis sentiasa memunculkan dua pandangan alam ini.

Di tangan puak Sofis pula yang sememangnya suka  menelanjangkan asas tradisi dan agama Yunani, epik Homer ini didekonstrusikan dan diinterpretasikan seperti atheis membongkar Quran atau Zakir Naik membongkar Bible Kristian, menyelak sisi-sisi cacat dan lemah di dalam teks tersebut. Dan apa yang membimbangkan Plato pembongkaran ini dilakukan oleh Sofis tanpa menawarkan alternatif yang lebih baik.

Sebelum Plato, tak pernah wujud dualiti antara teks falsafah dan teks kesenian. Masyarakat Yunani tak pernah bahagikan teks-teks yang beredar di kalangan mereka menjadi dua jenis; satu teks seni untuk hiburan dan satu lagi teks falsafah untuk cari kebenaran. Tak pernah. Sudah menjadi budaya yang mendarah daging dan normal di kalangan masyarakat Yunani untuk menganggap semua teks yang wujud pada masa itu terkandung mesej-mesej tentang etika kehidupan, tak kira sama ada sesebuah teks itu epik, tragik, satira atau prosa sejarah. Illiad dan Odyssey itu sebuah hasil seni sekaligus sebuah wacana etika hidup.

Kebanyakan tokoh yang kita anggap sebagai ahli falsafah penting dalam sejarah pemikiran Yunani sebenarnya juga adalah seniman seperti Xenophanes, Parmenides dan Empedocles. Malah mereka yang kita kaji sekarang sebagai seniman sebenarnya dinilai oleh masyarakat Yunani sebagai ahli falsafah. Kita boleh cakap hasil seni  Yunani itu sendiri bersifat filosofikal, terkandung mesej agama, sosial dan politik, walaupun sebelum Plato teks-teks filosofikal belum wujud dalam wacana yang benar-benar sistematik.

Justeru, pada abad kelima dan awal abad keempat sebelum Masehi, seniman/pujangga/penyair dianggap sebagai pemikir etika dan warga pendidik yang penting di Athens. Seni dan sastera di Athens bukan sekadar salah satu ‘komponen’ dari sekian banyak komponen pendidikan seperti KOMSAS, tapi dirujuk sebagai sumber pendidikan secara total. Kaum seniman tatkala itu dipuja menjadi selebriti, wacana dan interpretasi seni lumpuh dan diselewengkan, seterusnya menjadikan karya seni Athens dekaden, muncul hanya untuk memenuhi nafsu hedonis yang tulen.

Macam yang kita nampak di negara kita sendiri, bila seni menjadi hiburan dan hiburan diwujudkan sekadar untuk berhibur, kesannya budaya ilmu dipinggirkan. Situasi yang sama berlaku di Athens, bila seniman dipuja, ahli falsafah mula dijauhi masyarakat. Seperti kata Plato dalam Republic memang wujud perseteruan yang klasik antara seni dan falsafah.

Plato hidup dalam zaman di mana pencarian hakikat melalui aktiviti filosofikal tak lagi dipedulikan, kerja-kerja falsafah direndahkan kepada aktiviti sofistri dan retorik di mana melalui tuisyen dan seminar berbayar, kelompok sofis ini menjaja idea bagaimana untuk menang perdebatan dan bagaimana untuk jadi kaya. Athens telah menjadi kubu tempat berkumpulnya puak sofis kerana dasar kebebasan bersuara dan demokrasi yang diamalkannya. Puak sofis ini menempel di belakang elit politik Bila situasi ini semakin buruk, Plato harus mengambil peranan untuk mengukuhkan semula kedudukan ahli falsafah di mata umat Athens. Tragedi dan seni Yunani bagi Plato ketika itu berada dalam keadaan yang sangat tak sesuai untuk mempersiapkan generasi muda yang bakal membentuk negara impiannya.

Kita perlu sedar, dalam setiap period sejarah, produk budaya sentiasa bersifat ideologikal. Kuasa politik yang mendominasi akan sentiasa mengawal cultural transmission yang beredar di kalangan rakyat. Selagi mana ia tidak mempersoalkan atau mencabar struktur kuasa, atau selagi mana ia mengesahkan mitos kesedaran palsu rakyat, seni ini akan dibenarkan. Tapi jika ia mula menggugat legitimasi struktur kuasa, ia akan ditentang habis-habisan.

Seperti yang dijelaskan di sini, Festival Dionysus Agung - yang menjadi gelanggang sayembara tragedi – ialah tempat kerajaan Athens menanamkan semangat Athenosentrisme. Plato sendiri pernah sebut yang kalau pun tragedi mempunyai lapis-lapis makna yang kompleks tentang kondisi manusia, golongan muda yang jahil (atau mudahnya orang jahil) tak mampu menembus kedalaman makna itu. Bagi mereka tragedi adalah sebuah lagi olahan baru dari mitologi (yang menjadi asas agama dan moraliti) yang berkisarkan dewa dan hero berkelakuan jahat, tak senonoh, zalim dan korup. Walaupun tragedi menyimpan persoalan tentang kondisi kemanusiaan umat Athens dari aspek agama dan sosio-politik, ia sekadar imitasi dangkal yang disuluh dengan teropong dramatik tanpa penelitian secara mendalam tentang isu-isu yang dipermasalahkan.

Jadi elit politik cenderung merujuk kepada sumber-sumber ini – dan mereka mahu rakyat beriman dengannya – sebagai justifikasi untuk mereka berbuat zalim dan bertindak ganas. Pada fikiran rakyat, kebobrokan dan dekaden dunia ini adalah lumrah hidup kerana dewa dan tokoh mitos juga melakukan hal yang sama. Berdiri di belakang elit politik ini pula ialah puak sofis, yakni intelektual upahan dan profesor palsu yang dibayar untuk menjustifikasikan setiap tindakan elit politik.

Justeru Plato perlu menunjukkan kepada umat Athens bahawa filosofis menduduki kedudukan yang tinggi dalam pembinaan tamadun masyarakat berbanding golongan seniman (dan sofis). Posisi yang diambil Plato sama seperti usaha kita mengecam drama tv, novel pseudo-cinta, program realiti tv, filem-filem murahan dan sebagainya, yakni serangan itu bukan bermaksud kita anti-seni atau anti-hiburan, tapi atas kesedaran yang hiburan spesis ini sudah menjadi lambakan candu yang membentuk kefahaman masyarakat.

Seperti yang kita tahu Plato sangat kritis dengan perkataan ‘popular’ termasuk ‘undi popular’, yakni demokrasi. Kerana demokrasi maka elit politik yang korup berkuasa, kerana demokrasi puak sofis berduyun-duyun datang ke Athens, kerana demokrasi tragedi menjadi candu pop culture yang melalaikan umat Yunani. Semua elemen ini saling berkait dalam membantutkan budaya tinggi Plato. Melawan budaya popular ni bukan benda baru, Plato beribu tahun dulu sudah buat. Dan tolong jangan berkhutbah yang filem, drama, muzik, novel dan lain-lain hanya semata-mata hiburan. Plato sendiri tahu elemen budaya popular ni merbahaya. Persoalan kuno yang berlegar di kepala Plato sama dengan persoalan yang kita tanya hari ini; adakah media popular merosakkan akhlak manusia terutamanya generasi muda? Dan adakah masyarakat akan menjadi bertambah baik jika ia diharamkan?

Dan bila kita lawan, kita tak boleh selektif, kita kena lawan semua budaya popular ni. Bukan maksudnya kita nak mengharamkan semua, tapi kita nak dirikan sebuah kerangka kritikan yang umum atau sebuah ideal type. Mahu tak mahu semuanya – baik rancangan bersadur agama atau dakwah – pun akan terpalit sekali.  Sebab apa? Sebab kesannya sama. Kita bukan bercakap pasal niat atau manhaj atau kaedah, tapi kesan. Macam itu juga Plato, kritikannya mungkin lebih ditujukan kepada tragedi. Tapi dalam tragedi ada puisi, ada muzik, ada drama. Mahu tak mahu semua seni terpalit sekali.

Aristotle  telah mengambil keputusan seperti mana murid hebat lain yang menghormati guru, yakni untuk menyanggah pandangan gurunya terhadap tragedi. Bukan saja Aristotle (yang tak pernah pun jadi pengetua Akademi), dua pengetua Akademi selepas Plato pun tak sependapat dengan Plato dalam beberapa perkara dasar. Jalan yang paling benar untuk menghormati guru adalah dengan menyimpang dari idea guru. Berdosa untuk anak murid menjadi pengekor idealisme guru kerana menyalahi tradisi keilmuan sebab ilmu sifatnya berkembang bukan menguncup dan statik.

Ini sikap ‘hormat-kritis’ yang biasa dalam tradisi keilmuan yang hebat, anak murid wajib menyimpang sedikit – kalau pun tak melawan  semua – idealisme guru masing-masing. Kita tahu Akademi yang diasaskan oleh Plato itu pun tak pernah mensyaratkan agar pelajarnya beriman dengan doktrin Platonik. Akademi bukannya “Institut Pemikiran Plato”. Bak kata Aristotle dalam Nichomachean Ethics, yang nampaknya mengulang semula kata-kata keramat Plato terhadap Homer dalam Republic“ Walaupun kita hormat Plato, tapi kita lebih hormat kebenaran (Plato is dear to us, but truth is dearer).” 

Bila Aristotle mempertahankan tragedi, adakah maksudnya Aristotle tak faham konteks (seperti yang disebutkan di atas) yang melatari kritikan Plato terhadap tragedi sehinggakan dia perlu menyanggah kritikan-kritikan tersebut? Sudah tentu dia faham. Dan dia juga faham (seperti mana Plato juga faham) yang tragedi tak memberi kesan negatif jika dilihat dari perspektif yang betul atau diwacanakan dengan betul. Itulah yang cuba dibuat Aristotle dalam Poetics yakni bagaimana kita boleh menghargai tragedi dengan jalan yang betul.

Aristotle sedar jika kita menonton tragedi dengan perspektif dan interpretasi yang betul, hasilnya tak merosakkan. Plato juga menyimpan pendapat yang sama sebab itu menurut beliau filosofis takkan terpengaruh dengan kebatilan tragedi. Lain cara pandang, lain cara faham. Sudah tentu akan ada orang yang menonton tragedi menilainya semata-mata dari sudut  pemenuhan fetishisme seks atau keganasan atau kehampaan hidup manusia. Situasi ini sesuatu yang tak boleh dielakkan. Kita tak boleh tarbiah semua orang untuk masuk syurga kita. Mereka juga ada syurga mereka. Tapi kalau tak boleh ajak semua jangan tinggal semua. Justeru untuk mempengaruhi orang lain perlu sama ada kerangka teori yang kukuh Dengan kerangka teori yang kukuh, individu yang memang menyimpan idea yang sama dengan kita akan berasa yakin dan jelas terhadap ideanya, individu yang pula akan berminat untuk memeluk pandangan kita.

Untuk mempengaruhi masyarakat, idea tak boleh lagi menjadi emosi peribadi tapi dikembangkan menjadi teori universal. Pandangan yang tragedi mempunyai kesan positif asalnya hanyalah pandangan peribadi Aristotle. Plato juga bermula dengan pandangan peribadinya sendiri. Tapi kedua-duanya ahli falsafah, jadi Aristotle tak boleh berhujah, “Aku okey je tengok drama tragedi di panggung setiap tahun, berjaya jugak jadi ilmuwan hebat. Apehal kau pulak lebih-lebih dengan macam-macam alasan, moral rosaklah, tak baik untuk pendidikan anak mudalah. Kalau kau tak suka, janganlah tengok. Kalau kita kuat iman, tengok apa pun takkan terpengaruh!”

Mustahil Aristotle akan jawab dengan hujah miskin begitu, yakni macam kita jawab. Plato sudah bentangkan argumen kenapa tragedi merbahaya berlandaskan hujah-hujahnya. Ini Plato. Kecamannya terhadap seni dalam Republic bukan dalam bentuk teoretikal pun, tapi dalam naratif drama yang persuasif. Tak ada siapa yang tak teruja bila baca tulisan Plato dan tak perlu jadi ahli falsafah untuk menikmati tulisan beliau. Aristotle tahu seni dan gaya tulisan gurunya lebih power dari tulisannya. Silap haribulan, kalau dia tak pertahankan tragedi, ada kemungkinan warisan seni budaya Yunani ini boleh pupus dari dunia akibat penangan hujah Plato. Mungkin itulah yang difikirkan Aristotle. Jadi mahu tak mahu dia juga – sebagai seorang filasuf dan sebagai menghormati gurunya – perlu mendatangkan argumen teoretikal yang kukuh.


No comments:

Post a Comment