Tuesday, October 1, 2013

Siapakah Pernah Mengukur Berapa Dalam Sepiku Yang Riuh

Tahun 2022. Lokasinya di Amerika Syarikat (AS). Kerajaan telah meluluskan aktiviti tahunan digelar The Purge - hari di mana rakyat diperuntukkan 12 jam untuk melakukan aktiviti jenayah - bunuh, rompak, rogol, pendek kata semua dibenarkan. Tiada sekatan undang-undang, tiada campur tangan polis dan anggota keselamatan, tiada rawatan perubatan, tiada bomba - negara dalam status anarki total untuk tempoh 12 jam tersebut . Syaratnya cuma dua; pegawai kerajaan yang menduduki ranking 10 dan ke atas tidak boleh diapa-apakan dan senjata berkelas 4 tak boleh digunakan.

The Purge dinilai sebagai katarsis psikologi, wahana manusia melepaskan ketegangan jiwa dan kenanaran emosi. Kerana unsur celaka di dalam diri manusia ini tak dapat dibunuh begitu saja, maka hajat dan kemahuannya perlu ditunaikan dan hanya selepas itu manusia akan tenang dan tenteram. Itu rasionalnya program ini diwujudkan. Seperti kata seorang pengulas,"The denial of our true selves is the problem." Jadi setiap tahun The Purge menjadi tempat manusia melampiaskan segala nafsu binatang, kemarahan, dendam dan kebencian lalu menjelmakan sisi psikopat mereka yang sebelum ini dikurung.

Adakah program The Purge ini berjaya? Diceritakan kepada kita hasilnya positif; ekonomi AS meningkat, kadar pengangguran berada di tahap 1% dan jenayah semakin berkurangan. Jadi jawapannya ya, program ini berjaya mentransformasikan AS. Tapi setiap perkara ada dua perspektif (sekurang-kurangnya). Sisi gelap program ini pula didedahkan sebagai usaha golongan elit AS menyahkan apa yang mereka anggap kudis dan nanah pada batang tubuh masyarakat; mereka yang digelar non-contributing member. Logik jugak, patutlah kemiskinan dan pengangguran kurang - rupa-rupanya memang banyak penganggur dan orang miskin disembelih ketika The Purge. Golongan inilah yang terdedah menjadi mangsa dan punching bag kepada segala jenayah kebinatangan tersebut kerana mereka tak mampu melindungi diri mereka. Mereka tak mampu beli senjata, mereka tak mampu lengkapkan rumah mereka dengan sistem sekuriti canggih, mereka tak mampu membina rumah berkubu tahap Fort Knox, malah mereka mungkin tak ada rumah. Tapi golongan elit boleh menggunakan kekayaan untuk memastikan mereka selamat. Siap boleh pulak ada peraturan pegawai tinggi kerajaan tidak boleh diapa-apakan ketika The Purge berlangsung. Kalau dilihat dari satu sisi ini adalah massacre kaum marhaen yang dilindungi oleh undang-undang.

Filem The Purge membawakan persoalan politik dan moral yang menarik tapi sayang ia tidak diteroka dengan jitu. Persoalan-persoalan ini hanya ditampal-tampal seperti aksesori, bukannya menjadi tema yang serius mahu ditonjolkan di dalam filem, sudah tu tampal pun kurang kemas - macam budak-budak tampal sticker chewing gum di peti ais atau seperti filem-filem Melayu pseudo seram yang tampal ayat al-Quran di awal cerita; hodoh dan menyakitkan hati. Filem ini tidaklah sampai menyakitkan hati. Cuma sayang sangat sebab persoalan yang ditimbulkan sudah cantik, cuma garapannya lemah. Walaupun kelihatan niat dan semangat  pengarah yang jugak penulis lakon layar itu ada, maksudnya dia cuba jugak selitkan semua persoalan ini di setiap babak dan dialog, tapi macam aku cakap ia tidak cukup untuk mengangkat filem ini menjadi naskah yang sarat nuansa politikal.

Filem ini mengingatkan aku tentang dua perkara yang disinggung oleh Max Weber dan dihuraikan lebih lanjut oleh Sekolah Frankfurt. Pertama tentang rasio-instrumental. The Purge ini natijah dari kaedah berfikir means-end calculation. Seolah-olah kebenaran dan kemaslahatan hidup itu dapat dicapai semata-mata oleh penalaran manusia. Kehidupan dioperasikan bagai mesin dan robot. Yang pelik bukan manusia yang mencadangkan program tersebut tapi manusia yang menerimanya. Hidup kini tidak lagi merefleksikan wajah dan makna sebenar kemanusiaan. Hidup mahu mencapai matlamat melalui jalan terpantas dan efektif dengan menganjingkan sisi kemanusiaan yang lebih substantif dan kompleks. Sama macam orang yang tak mengendahkan kematian ramai tahanan di lokap polis atas alasan mereka penjenayah. Pemikiran macam ini boleh menjadi asas kepada wujudnya program The Purge. Jerit pekik reformasi, perubahan sosial atau revolusi misalnya dikumandangkan oleh manusia yang tidak pernah mengerti apa sebenarnya yang membelenggu manusia. Apa sebenarnya hakikat manusia, apa makna manusia dan kemanusiaan ini? Kerana itu kelihatan manusia yang kononnya revolusioner dan penuh semangat marhaenisme ini sendiri lebih besar kepala dan zalim dari sosok atau sistem yang mereka tentang. Tak percaya, berikan mereka kuasa atau gerombolan pengikut - silap hari kita jugak disepak seperti bola jika berbeza pendapat dengan mereka. Yang melawan tak lebih baik dari yang dilawan. Masalahnya bukan sama ada kita kapitalis, sosialis, komunis atau Islamis, masalahnya pemikiran kita tak rebel langsung.

Keduanya tentang dominasi rasional-legal - tentang birokrasi, bagaimana prosedur dan undang-undang dijadikan legitimasi untuk menjustifikasikan sesuatu perkara walaupun perkara itu sendiri melanggar norma kemanusiaan. Secara peribadi aku rasa tak mustahil kalau satu hari nanti program gila isim seperti The Purge ini benar-benar diwujudkan. Allah sendiri sebut manusia itu sukakan kezaliman, melampaui batas, sombong, bodoh dan zalim. Kerosakan di dunia ini hasil tangan manusialah, bukannya anjing. Oleh kerana itu banyak perkara yang apabila sudah diabsahkan, sudah dilegitimasi, sudah diberi mean-end calculation, faedahnya sudah dapat dilihat dan dicapai (program The Purge telah mengurangkan pengangguran dan jenayah), maka wajah kezaliman itu boleh dihilangkan dengan rasionalisasi manfaat dan kejayaan. Undang-undang dan legitimasi sudah menjadi instrumen penindasan di mana masyarakat diajar supaya conform dan tunduk kepada penalaran undang-undang dan hukum negara; kononnya demi kebaikan kolektif masyarakat. Yang menindas bukan lagi manusia tetapi sistem yang diciptakan manusia sendiri. Melawan sistem atau undang-undang yang menindas difahamkan sebagai melawan negara. Akhirnya bukan undang-undang tersebut yang diperiksa dan dinilai tetapi manusia yang menentangnya.

Manusia sudah menjadi one-dimensional man kata Herbert Marcuse. Manusia hanya meneruskan kelangsungan sistem dan makna hidup yang sudah disediakan untuk mereka. Taken for granted. Mereka dihipnosis oleh delusi hedonisme dan kesibukan duniawi yang parah. Fizikal dan mental manusia sudah hilang semangat untuk melakukan perenungan bersifat konstruktif dan kritikal terhadap makna hidupnya. Makna hidup dinilai berdasarkan tolok ukur kuantitatif bukan kualitatif. Imaginasi, kreativiti dan emosi manusia kian tumpul akibat dihentak konsumerisme dan media massa. Maka kemiskinan, penindasan dan kezaliman hanya tinggal menjadi bahan sejarah, statistik dan data perangkaan birokrasi negara sepertimana apabila tamatnya The Purge keesokan harinya, ia sekadar menjadi komentar berita bagai Hasbullah Awang mengulas perlawanan bola sepak. Kata seorang lelaki di dalam dialog akhir The Purge,"This country has taken everything from me."

*Tajuk sempena memperingati Allahyarham T. Alias Taib

No comments:

Post a Comment